Uitgeschakelde netwerkkaart krijgt adres van DHCP

Pagina: 1
Acties:

• janwillemc
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Hi!
Ik heb een probleem met een van onze servers, wat ik echt niet kan bevatten. Het gaat hier om een poweredge 2900 met windows 2003, en deze server heeft uiteraard 2 netwerkkaarten.
Netwerkkaart 1 is aangesloten aan het netwerk en heeft een vast ip adres.
In de dns is een entry die naar dit ip adres verwijst.
Tot zover is alles normaal.

Wat nu spontaan zo af en toe gebeurt is dat de tweede netwerkkaart van de dhcp server een IP adres toegewezen krijgt. (het mac adres van de tweede kaart staat in de dhcp server) Maar de netwerkkaart staat op disabled en er zit geen kabel in. Dit zou opzich niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat de dhcp server dit doorgeeft aan de dns server, en dat hiermee de entry in de dns server gewijzigd wordt naar het dhcp toegewezen adres. Hierdoor is de server (een van de domain controllers) niet meer bereikbaar onder zijn eigen naam. :'(

Heeft iemand zoiets ooit gezien?

Bij voorbaat dank,
Jan-Willem

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Firmware en drivers wel helemaal uptodate (laatste SUU van Dell)? Ik heb wel eens gekke issues met netwerkkaarten gehad op out-of-date Dell servers.... kaarten die "klapperden", ineens niet meer zichtbaar waren etc etc...

Misschien kan je een team van die NIC maken en het zo ondervangen (als het geen SBS server is tenminste...)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Wat mij heel erg verbaasd is het feit dat dit zonder aangesloten UTP kabel gebeurd. De DHCP request loopt dus via een andere kabel? Of blijft het binnen dezelfde server?
Ga eens pakketjes sniffen zou ik zeggen. De DCHP server moet toch van iemand de request krijgen.
Misschien scheelt het ook als je een DHCP reserve opzet of zelfs dit MAC adres uitsluit van het verkrijgen van leases.

• janwillemc
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Op de server zelf kan ik dit uiteraard niet monitoren, want ik kan in wireshark de uitgeschakelde netwerkkaart niet selecteren. Maar op de dhcp server (die op de andere domain controller staat) zie ik wel een verzoek binnen komen van het macadres van de uitgeschakelde kaart.
Ik heb het tijdelijk even omzeild door de dns entry read-only te maken. Zodat ik in elk geval nog op de dhcp server kan zien wanneer het weer gebeurt. Het teamen van de netwerkkaarten of gewoon deze netwerkkaart wel aansluiten en ook een vast ip geven gaat het probleem wel oplossen denk ik. Maar ik zou liever willen weten / begrijpen wat er nu aan de hand is.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Op de desbetreffende server zal je met Wireshark wel de frames voorbij moeten zijn komen lijkt mij. Door de andere netwerkkaart dus :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dysmael op 09-11-2009 18:33 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
janwillemc schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:15:
Op de server zelf kan ik dit uiteraard niet monitoren, want ik kan in wireshark de uitgeschakelde netwerkkaart niet selecteren. Maar op de dhcp server (die op de andere domain controller staat) zie ik wel een verzoek binnen komen van het macadres van de uitgeschakelde kaart.
Kun je deze ook geen vast ip-adres geven en vervolgens weer uitschakelen?
Pagina: 1