Tafelcontactdozen met schakelaar: hoe veilig zijn ze?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-04 18:33
Hallo,

Een poos geleden al had ik een tafelcontactdoos gekocht , 6 voudig met schakelaar. Heel simpel dingetje. Lage prijs.

Je kent ze vast wel: Afbeeldingslocatie: http://www.aurora-kontakt.nl/produkten/elektra/tafeldozen/tafeldoos_snoer_schakelaar_randaarde_6v.jpg

Echter, hij ging kapot. Wat wil je ook met zo'n prijs. ;) Niet erg, voor €2,50 heb je en nieuwe. Wat ging er nou kapot? Nou de aan-uit schakelaar met zo'n leuk lampje ging het rode plastic van kapot. En volgens mij is dat gevaarlijker dan het lijkt: volgens mij zit er een 230v lampje in. Dus 1x aan en uit doen zonder dat rode plastic, en je bent direct goed wakker.

Nu heb ik er zojuist weer een gekocht. Jaja, ben zuinig! :P Maar bij deze valt mij op dat de stekers er heel moeilijk in gaan. je moet echt heel veel kracht zetten voor ie goed in het contact zit. Dit lijkt me ook niet echt veilig eigenlijk.

Nu mijn vraag: iemand meer ervaring met dat soort contactdozen? Want ik vraag me serieus af of die dingen wel zo veilig zijn als ze horen moeten zijn. ;) Ze worden toch KEMA getest lijkt me?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

afhankelijk van de apparatuur die het beestje van voeding moet voorzien, bepaal ik welke ik gebruik.
kijk voor de telefoon/senseo etc. gebruik ik zo'n goeikoop meuk ding.
voor mijn audio-hifi / computer (de duurdere meuk) hanteer ik een device van 30-40euro (misschien overprices) maar geeft wel wat meer zekerheid

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 11:55
Ik had ook zo'n soort probleem, iets ander type in ieder geval.

Plastic in de schakelaar smolt door het lampje, lampje los en de schakelaar deed het niet meer.
Opgelost door het lampje eruit te halen en de schakelaar aan te passen zodat hij zonder lampje ook werkte.
Doet het nog steeds, maar heb ook het idee dat dit soort dingen blijkbaar niet langdurig getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-05 13:42
Uit ervaring: sommige zijn ook niet geschikt om een wasdroger aan te hangen. Verder: de prijs-kwaliteitverhouding is prima; 2,50 euro besteden kun je slechter doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Tja, ik heb er wel de adapter in zitten van mijn laptop, en dat vonkt ook nog al wat af. Zit toch te denken om een duurdere te kopen. Volgens mij drukt hij gewoon de stroken die er binnen in zitten naar de zijkant wat een dikke vonk(en) oplevert. Niet echt goed lijkt me toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
Wij hebben er in totaal 3-4 van in gebruik, ik moet zeggen dat ze zich redelijk houden.
Aangezien ze toch vrij intensief worden gebruikt. Net als Henk-Jan heb ik de ervaring dat je ze zo af en toen moet vervangen, maar daar is de prijs ook naar. Tot zo ver heb ik er twee van de vier moeten vervangen.

De kwaal: Schakelaar functioneert slecht, of maakt "Kortsluiting".
Ik heb zo het vermoeden dat ze niet op duurzaamheid worden getest.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 00:23
hier in huis hebben we ook wel wat van deze dingen...
maar voor mijn hangt er toch een betere/ duurdere tussen!
die heeft ook een overspanningsbeveiliging, zodat hij niet kapot gaat met bliksem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb dr een, geen iedee waar ie vandaan komt, die was redelijk stevig uitgevoerd, 2.5mm² kabel enzo, en die doet het nog altijd, na n paar jaar dagelijks gebruik aan/uit.. en ja, dan gaat eerst t merendeel van de apparatuur uit voordat de schakelaar uit gaat, als je de schakelaar gebruikt om zware apparatuur mee aan/uit te doen, dan slijt ie wel hard ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Weet iemand waar je uberhaupt grotere tafelcontactdozen kunt kopen? Ik heb in mijn studentenkamer 3x een tafelcontactdoos, met 10 contacten elk, aan elkaar gekoppeld. Die 28 aansluitingen zijn echter niet voldoende. Ik heb slechts één wandcontactdoos, dus ik kan helaas niet verdelen.

Zijn er tafelcontactdozen met 30 of meer contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
Trommelrem schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:54:
Weet iemand waar je uberhaupt grotere tafelcontactdozen kunt kopen? Ik heb in mijn studentenkamer 3x een tafelcontactdoos, met 10 contacten elk, aan elkaar gekoppeld. Die 28 aansluitingen zijn echter niet voldoende. Ik heb slechts één wandcontactdoos, dus ik kan helaas niet verdelen.

Wat hang je er allemaal aan dat 28 contacten niet voldoende is?
Overigens valt het af te raden om contactdozen door te lussen hoewel dat verder prima werkt (ik maak mij er zelf ook schuldig aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ_
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

EZ_

Je moet de stekkers er zo hard indrukken omdat dit een beveiliging is tegen kinderen, zodat die er niet met ijzeren staafjes of hun vingertjes kunnen in porren.
... heb ik me ooit laten vertellen :)

[ Voor 12% gewijzigd door EZ_ op 09-11-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
EZ_ schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:10:
Je moet de stekkers er zo hard indrukken omdat dit een beveiliging is tegen kinderen, zodat die er niet met ijzeren staafjes of hun vingertjes kunnen in porren.
Ja er zitten waarschijnlijk plastic (vaak rode) klepjes voor de gaatjes die je eerst opzij duwt met de stekker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Dat vonken komt door de elco's in je adapter die dan worden opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 10:37
Ik gebruik exact de zelfde volgens mij al 6 jaar en er nog nooit problemen mee gehad ook nooit een nieuwe hoeven te kopen hij werkt nog steeds. Hij was volgens mij wel iets duurder dan 2.50, zeg 8 euro of iets dergellijks.

Dat de stekkers er zo moeilijk ingaan is inderdaad volgens mij ook een beveiliging zit bij een andere contactdoos die ik hier heb ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-05 14:49

Ch3cker

Testlab Teamlead
Wij gebruiken bij game evenementen nooit schakelaars met lampjes erin. Als ik er een zie, gooi ik hem direct weg. Ervaring is dat die dingen geen grote stromen aankunnen, en zeer snel kapot gaan. Koop gewoon een goedkoop dingetje zonder lampje, veel veiliger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
EZ_ schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:10:
Zou best kunnen, zit een kinderbeveiliging op. Misschien dat die groene klepjes in de contacten wel een beetje in de knel komen bij het indrukken? Grappige is dat hij er exact het zelfde uitziet als een Plieger, wat toch wel een gerenommeerd merk is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Henkie-Jan schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:53:
Tja, ik heb er wel de adapter in zitten van mijn laptop, en dat vonkt ook nog al wat af. Zit toch te denken om een duurdere te kopen. Volgens mij drukt hij gewoon de stroken die er binnen in zitten naar de zijkant wat een dikke vonk(en) oplevert. Niet echt goed lijkt me toch? ;)
Dit is volledig normaal, laptop-trafootjes en eigenlijk alles met een flinke condensator er in trekt vonken bij het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ja, dat heb ik ook wel in de gewone wandcontactdozen. Idd om de condensators die zich vol zuigen. Maar als je hem toch meerdere keren er achter elkaar in en uit haalt. (omdat dat moeilijk gaat door ws. die kinderbeveiliging) Zou ie toch niet moeten vonken? Dan zijn ze toch al opgeladen als ik hem er na een poosje uithaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01

Naja, valt niet in de categorie tafel meer, maar zijn er wel. Heb er hier ook 1 onder mn buro zitten. Die is iets van 25 contacten ofzo. (en is ook 2 meter lang). De contacten zitten op ruime afstand, zodat je niet met 1 grote adaptor meteen 3 contacten kwijt bent.

Zoek eens op spanningsvoorzieningen in patchkasten, daar komt die van mij ook vandaan.

Ik heb dus zo'n ding:
http://www.a-neutronics.com/shop/images/wlg_24outlet.jpg

alleen dan met EU stekkers uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
ik heb er 1 van 7,95 ( met heel lang snoer.. lekker handig :)) en 1 van 2,50 ( die op de foto staat)

die ene van 7,95.. werkt nog perfect, niks mis mee

die ene van 2,50 wilt soms niet eens werken omdat de contacten in de schakelaar waarschijnlijk geen goed contact maken ( kentterende geluiden en vonkje onder het rode kapje).... en het lampje doet het al na een paar maanden niet meer

ik ben van plan nog 1 van 7,95 te kopen.. is wat duurder maar werkt beter

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik sta er enorm van te kijken dat al die troep zomaar het Kema, CE, etc. keurmerken kan voeren.

Daar komt nog bij dat op de verpakking van de gemiddelde slof niet duidelijk vermeld staat wat de maximale belasting is. Er is wetgeving voor vrijwel alles, maar de argeloze consument wordt nauwelijks beschermd tegen het aansluiten van z'n wasmachine of droger via een brakke spanningsslof.

In normale winkels valt het niet mee om wat acceptabels te vinden tussen de eindeloze stroom troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 15:37

En je weet zeker dat je hiermee niet over je ~3.5kW per groep heen gaat...?
Verder moet je ook oppassen dat er geen zaken heet worden. De aansluitingen geven altijd wat contactweerstand. Het zal niet veel zijn, maar zelfs met 0.1 Ohm in je eerste verdeeldoos stook je toch al (bij 16A) dik 25W op. Dat is meer dan genoeg om zo'n stuk plastic flink te doen smeulen / stinken, of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@hierboven
Dan zou je daar bij alle stopcontacten last van moeten hebben, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een gewone 230v stekker warm werd. Die lange pinnen maken wel zoveel contact dat er van enige weerstand geen sprake meer is.

@contactdozen uit de TS
Ik gebruik er hier ook een aantal, onder andere voor mijn pc's. Na verloop van tijd gaat het lampje in de schakelaar stuk maar voor de rest heb ik er geen slechte ervaringen mee. Of het moet die ene zijn waarbij schakelknop nog maar half contact maakte en zodoende begon te knetteren :X

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
MadMarky schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:01:
@hierboven
Dan zou je daar bij alle stopcontacten last van moeten hebben, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een gewone 230v stekker warm werd. Die lange pinnen maken wel zoveel contact dat er van enige weerstand geen sprake meer is.

@contactdozen uit de TS
Ik gebruik er hier ook een aantal, onder andere voor mijn pc's. Na verloop van tijd gaat het lampje in de schakelaar stuk maar voor de rest heb ik er geen slechte ervaringen mee. Of het moet die ene zijn waarbij schakelknop nog maar half contact maakte en zodoende begon te knetteren :X
en dat heb ik dus ook...lekker veilig joh :P en dan ook nog een kemakeur hebben ook....

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

RemcoDelft schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:33:
[...]

Dit is volledig normaal, laptop-trafootjes en eigenlijk alles met een flinke condensator er in trekt vonken bij het aansluiten.
Nouja, normaal... 't is bijna volledig op te lossen met een simpele NTC van een paar cent.
Ik heb hier een 90W Dell adapter die helemaal geen vonken trekt, terwijl de 65W verise redelijk spectaculair vlammen trekt bij het insteken. Als je zo'n blok met een schakelaar gebruikt, krijg je die vonk dus in het knopje. Heb al meerdere stekkerdozen weg kunnen gooien omdat 't knopje gewoon stond te knetteren, heb zelfs al een keer gehad dat het knopje zichzelf had vastgelast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

Henkie-Jan schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:45:

Nu heb ik er zojuist weer een gekocht. Jaja, ben zuinig! :P Maar bij deze valt mij op dat de stekers er heel moeilijk in gaan. je moet echt heel veel kracht zetten voor ie goed in het contact zit. Dit lijkt me ook niet echt veilig eigenlijk.
dat is de kinderbeveiliging, zodat die niet in de gaatjes kunnen peuren met een schroevendraaier. zitten plasticjes voor meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 13:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ZO, ben ik tenminste niet de enige die me hier aan irriteerd... Ik heb zo'n mulitding van de praxis gekocht (redelijk compact met uit mijn hoofd 8 grote en 4 kleine stekkers) en ingebouwd in mijn aquarium kast. Aquarium op zijn plek (tegen het hoofd contact aan waar het blok in zat; ok niet zo heel snugger..) blijkt dat in drie contacten geen stekker in te steken valt, 2 plekken wel, maar dan valt de hele groep uit, en de andere vonken als de neten. Wat een enorm bagger ding zeg, en daar vragen ze dan nog bijna € 20,- voor.

De goedkope vind ik door dit soort dingen vaak gevaarlijk en onhandig. Ik koop nu maar wat betere en daar voel je al aan het huis dat zo'n ding beter in elkaar zit. Laten we hopen dat ze dan ook goed lang meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit gezien. Maar, misschien ten overvloede en wellicht weet je dit best, wees wel bewust van je maximum belasting bij gevallen als b.v. 3 van die dingen achter elkaar. Wie weet worden ze vanwege die bedenkingen ook niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexus six
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:45
Ehm, Henkie-Jan, is het niet erg gevaarlijk om zoveel stopcontacten te creëren uit een wand contactdoos?

Kan me vaag een reclame (+ - 1,5 jaar geleden) van onze overheid herinneren dat die draden als gloeidraad gaan werken en dat het gevaarlijk is. Je maar als het ware een lange gloeidraad die te vergelijken is met een gloeidraad in een lamp. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoe zwaar je al die contacten belast met apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nexus six schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:47:
Ehm, Henkie-Jan, is het niet erg gevaarlijk om zoveel stopcontacten te creëren uit een wand contactdoos?

Kan me vaag een reclame (+ - 1,5 jaar geleden) van onze overheid herinneren dat die draden als gloeidraad gaan werken en dat het gevaarlijk is. Je maar als het ware een lange gloeidraad die te vergelijken is met een gloeidraad in een lamp. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoe zwaar je al die contacten belast met apparatuur.
Van 1 naar 2 of 300 stopcontacten met een verdeeldoos, het maakt geen klap uit. Ook niet of je dat bereikt met het serie schakelen van doosjes van 10.
Wat wel uitmaakt is wat je erop aansluit en hoeveel en vooral het totaal opgenomen vermogen.
Daar gaat het maar al te vaak mee mis.

De ene verdeeldoos is samen met zijn aansluit snoertje geschikt voor maar 5 Ampere, de ander is prima voor 16 Ampere geschikt. Dat staat meestal in piepkleine lettertjes op de achterkant. Sommige dozen zijn niet geschikt om de opgegeven stroom 24/7 aan te kunnen. Ook dat wordt aangeduid.
Neem nou die van 5 Ampere: Sluit daar gerust 10 telefoon laders op aan, geen probleem. Maar hang er geen droger (of waterkoker of wasmachine of koffiezetter e.d) aan. Want dan mag je na een paar minuten de brandweer bellen. En echt: op het moment dat je stop eruit schiet, is het ruimschoots te laat. Grote kans op brand.

Dus wat de overheid ons eigenlijk had moeten leren: koop alle waar naar zijn functie en let op wat je ermee wilt doen en of het de stromen aankan. We kunnen allemaal rekenen.

Wat betreft die (goedkope) dozen met de schakelaars die alsmaar stukgaan, dat komt door de (onwijs grote) inschakelpieken van apparaten waar "flinke" voedingen inzitten (elco verhaal van een paar posts terug). Dergelijke (pietluttige) schakelaars zijn daar niet voor bestemd en de vonk die bij het inschakelen steeds weer wordt getrokken is uiteindelijk de doodsklap of als het echt heftig is, last ie zichzelf inderdaad vast.
De oplossingen:
1. goedkope zooi blijven gebruiken en betere verdeling maken met andere geschakelde dozen.
2. betere dozen met betere schakelaars kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 10-11-2009 01:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 05:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb op mijn bureau twee verdeeldozen met in het totaal 20 stopcontacten. Ze zitten ook gedraaid zodat er gewoon voedingen in passen. Zolang je het vermogen gewoon onder de 16A houdt kan het geen kwaad.

Mijn ervaring met die goedkope verdeelbakken is idd dat ze geen grote spanningen kunnen schakelen. Er ontstaan vonken en uiteindelijk heb je gewoon uitval. Maar zolang je er 200-300W op zet kan het geen kwaad, sowieso is het maximaal 2500W volgens mij. En een droger tipt daar al behoorlijk aan natuurlijk en als je dan ook nog eens gaat schakelen krijg je al helemaal vonken. Zolang je niet schakelt is er niets aan de hand.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

arg.. die groene plaatjes achter de gaatjes. Wat kan ik me daar aan ergeren zeg! Heb meerdere van dit soort dozen in huis in gebruik. Heb er al menig stekker bijna krom op gedrukt :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kapot knopje valt nog mee. Ik heb nog een tafelcontactdoos volledig zien openvallen. De contactstroken (dat van de ene gaatje naar het andere gaatje gaat) lagen dan op elkaar beetje te knetteren op de grond. Tegenwoordig worden tafelcontactdozen met stalen pinnen vastgeklinkt zodat het niet zomaar uit elkaar kan vallen.

Ik heb zo'n knop van een machine vervangen. Voor ongeveer 3 euro heb je eentje die terug kapot zal gaan en voor 5,5 euro heb je eentje die niet meer zomaar kapot gaat. Hoe doet de topicstarter het dan met 2,5 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
Nexus six schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:47:

Het is niet Henkie-Jan die X aantal stekkerdozen aan elkaar heeft geschakeld maar: Trommelrem in "Tafelcontactdozen met schakelaar: hoe ve..."
rapture schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 01:29:
Kapot knopje valt nog mee. Ik heb nog een tafelcontactdoos volledig zien openvallen. De contactstroken (dat van de ene gaatje naar het andere gaatje gaat) lagen dan op elkaar beetje te knetteren op de grond. Tegenwoordig worden tafelcontactdozen met stalen pinnen vastgeklinkt zodat het niet zomaar uit elkaar kan vallen.

Ik heb zo'n knop van een machine vervangen. Voor ongeveer 3 euro heb je eentje die terug kapot zal gaan en voor 5,5 euro heb je eentje die niet meer zomaar kapot gaat. Hoe doet de topicstarter het dan met 2,5 euro?
Rapture heeft wel een punt, er bestaat ook zoiets als verkeerde zuinigheid

[ Voor 34% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-11-2009 01:36 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Omdat het de zelfde was als Plieger heb ik hem aangeschaft. Toen ik bij de kassa kwam was ie ook een euro goedkoper dan er op het rek stond. Zit nu ook wel te denken om een duurdere te schaffen. Overspanningsbeveilging hoeft niet, want die heb ik er zelf al tussen. ;)

Maar leuk om al die ervaringen te lezen! :P

Daarnaast HOEFT natuurlijk niet altijd goedkoop duurkoop te zijn. Als iets KEMA en CE gekeurd is verwacht je wel dat het een bepaalde basisveiligheid heeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Laatst online: 08-05 09:15
het CE logo is volstrekt waardeloos omdat de fabrikant/importeur dat er zelf op mag zetten als hij denkt dat het product aan de normen voldoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

SA007

Moderator Tweaking
ls470: heb je niet helemaal gelijk in.
Ja, de fabrikant mag het er zelf opzetten, maar als het niet blijkt te voldoen als hij getest wordt kan je als fabrikant flinke boetes tegemoet zien.
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, je moet aan die eisen voldoen, maar hoeft niet elk nieuw product eerst door maandenlange testst te gooien.
Blijkt achteraf dat het niet in orde was heb je wel een hoop gezeik.

KEMA doet overigens qua product geen zak meer dan CE controleren (ok, daarnaast controleren ze ook de productie ervan etc, maar qua product voegt het weinig toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:03:
........
KEMA doet overigens qua product geen zak meer dan CE controleren (ok, daarnaast controleren ze ook de productie ervan etc, maar qua product voegt het weinig toe)
Weet je dat zeker? Het is nl. nogal een boude uispraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

SA007 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:03:
ls470: heb je niet helemaal gelijk in.
Ja, de fabrikant mag het er zelf opzetten, maar als het niet blijkt te voldoen als hij getest wordt kan je als fabrikant flinke boetes tegemoet zien.
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, je moet aan die eisen voldoen, maar hoeft niet elk nieuw product eerst door maandenlange testst te gooien.
Blijkt achteraf dat het niet in orde was heb je wel een hoop gezeik.

Niet helemaal waar. KEMA doet ook EMC/EMI tests etc. Waar het vooral fout gaat is dat bijvoorbeeld Chinese fabrikanten het niet heel erg nauw nemen met Europese wetgeving op dat gebied. Verhaal gehoord bij een werkgever: een Chinese fabrikant van Scooterhelmen kon zijn product maar niet slijten in Europa. Na wat onderzoek kwamen ze er achter dat "die gekke mensen in Europa willen dat er een of ander stickertje inzit waar CE op staat...". Die zijn vervolgens naar de printer gehold om 10000 van die stickertjes uit te printen, en hun probleem was opgelost. |:(

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Laatst online: 08-05 09:15
SA007: Die flinke boetes betekenen inderdaad dat een deftige fabrikant moet proberen aan de normen te voldoen, maar zoals dbeijer85 zegt geldt dat niet voor chinese fabrikanten en bijbehorende duistere importeurs (als een kleine importeur boetes moet betalen lijkt't me niet moeilijk die failliet te laten gaan en een ander bedrijfje te beginnen).
Omdat de distributie geen eindverantwoordelijkheid draagt voor die keuring (alhoewel dat dat niet altijd helpt, een klein computerwinkeltje is ook rap failliet maar een keten als carrefour kan zich dan niet te veel risicos permitteren) is ze in praktijk waardeloos voor producten die niet van grote merken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
Rukapul schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:47:
Ik sta er enorm van te kijken dat al die troep zomaar het Kema, CE, etc. keurmerken kan voeren.

Daar komt nog bij dat op de verpakking van de gemiddelde slof niet duidelijk vermeld staat wat de maximale belasting is. Er is wetgeving voor vrijwel alles, maar de argeloze consument wordt nauwelijks beschermd tegen het aansluiten van z'n wasmachine of droger via een brakke spanningsslof.

In normale winkels valt het niet mee om wat acceptabels te vinden tussen de eindeloze stroom troep.
Omdat ik in de test business zit m.b..t electrische en electronische producten zal ik proberen het e.e.a. omtrent CE markering wat te verduidelijken.

CE is verplicht om het vrije handelsverkeer in europa mogelijk te maken, CE staat voor Conformeé European

CE is vrijwillig, alles wat in europa op de markt wordt gebracht en door iedereen te verkrijgen is, moet voorzien zijn van een CE markering.
Met de CE markering geeft de fabrikant een vermoeden van overeenstemming met de van toepassing zijnde richtlijnen. Deze richtlijnen schrijven overigens de MINIMALE eisen voor waaraan een product moet voldoen.
Als illustratie geef ik die van de LaagSpanningsRichtlijn; "Een apparaat moet veilig zijn voor mens, dier en omgeving". Nu snap je dat CE een vrij rekbaar begrip is.
Terug naar de fabrikant.

Om de CE markering aan te brengen, kan ie inderdaad een sticker uitdraaien en er op plakken, klaar zou je denken maar er is iets meer. De fabrikant moet bij elk product ook een Verklaring Van Overeenstemming (Declaration Of Conformity) opstellen waarin de fabrikant of verantwoordelijke importeur (!) aangeeft dat zijn/haar product voldoet met de eisen van de richtlijn.

De fabrikant neemt dus verantwooordelijkheid voor zijn/haar product m.b.t. de minmale eisen uit de richtlijn.

Fabrikant A kan dus naar de buurman stappen met zijn product X en vragen wat hij er van vindt. Als de buurman zegt dat product X er wel geod uit ziet mag de fabrikant dit product voorzien van een CE markering en op de markt brengen, geen probleem.

Als tweaker B nu product X koopt en hier door een electrische schok krijgt, kan hij fabrikant A aansprakelijk stellen omdat er een ondeugdelijk product op de markt is gebracht (dit is wel erg versimpelt, het gaat om het grote geheel). De rechter zal aan fabrikant A vragen hoe deze vastgesteld heeft dat het product voldoet en je zult begrijpen dat de mening van de buurman niet veel in de weegschaal legt.

Fabrikant A maakt nu een nieuw product Y en laat deze testen door een onafhankelijk, geaccrediteerd testlab. Dit testlab test en meet aan product Y d.m.v. geharmoniseerde normen die onder de richtlijn zijn goedgekeurd om een vermoeden van overeenstemming aan te tonen met de richtlijn. Het product Y voldoet en wordt goedgekeurd, eventueel mag fabrikant X een door het testlab uitgegeven keurmerk aanbrengen op zijn product, e.e.a. onder extra voorwaaarden.

Als tweaker B nu product X koopt is de kans een stuk kleiner dat deze een electrische schok krijgt, maar niet onmogelijk. Als ze elkaar weer treffen bij de rechter, ligt het verhaal in eens heel anders zoals je zult begrijpen.

Bovenstaande neemt nog steeds niet weg waarom we nog steeds producten zien die, in onze ogen, bagger zijn. Simpel, er is bijna niemand die weet waar alle keurmerkjes voor staan en iedereen kan ze er op aanbrengen! Chinese fabrikanten kunnen gewoon KEMA KEUR aanbrengen op hun product en zodra niemand er over klaagt en de Voedsel en WarenAutoriteit geen klachten ontvangt is er niks aan de hand.. Toch?

Als een product geen CE markering bevat, zul je zien dat het vrij rap van de markt verdwijnt, je kan dit ook zelf aangeven bij de VWA overigens.

Er zijn dus nogal wat loopholes die het mogelijk maken om "misbruik" van het CE merk te maken. Marktcontrolerende instanties reageren reactief op vragen/fouten uit de markt en sommige instanties reageren pro-actief door selectief producten te laten keuren om te kijken of ze voldoen cww. nog steeds voldoen.
Al met al kan gesteld worden dat de electrische veiligheid van 95% van de producten op de europese markt wel veilig is voor de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die van ikea verlengstekkers zijn leuk. Na een aantal jaren worden de draad wat zwakker. Laat een keer een voeding erop vallen en je krijgt me toch een vonk. Ervaring! Niet doen thuis gevaarlijk. Nou die draad was erdoor heen. Het gebeurde plotseling. Koop gewoon wat duurdere en je hebt nooit problemen. Ik werk hier met een 10 bak verlengstekker (Brennestuhl) met 3 pcs zonder problemen. Dus gewoon een goede is een investering maar dan ben je ook meteen klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb anders precies de omgekeerde ervaring, mijn ikea stekekrdozen (die met 3 ronde eurostekker gaten en geen schakelaar) zijn erg degelijk, en voor 1.50 per stuk, lekker goedkoop ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Ik gebruik 2 van dit soort verdeeldozen voor wat lichte apparaten. Ze zijn zo gammel als wat met die lampjes die de geest geven en stekkers die er bijna ingehamerd moeten worden, maar ze voldoen hiervoor prima.

Ik heb nooit geprobeerd om er iets op aan te sluiten wat meer vermogen trekt dan 200-300W. Het zal vast wel werken, maar ik vind ze gewoon te gammel, KEMA of niet.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik denk dat je daar het meest relevante punt raakt. Je wil gewoon niet weten hoe weinig begrip sommige mensen hier over hebben. Een sticker met max. 10 A wordt niet gezien of ze hebben geen idee wat het betekent. En dan hoor je soms verhalen over studentenhuizen waar de ene doos naar de andere gewoon zit doorgependeld ............
Pas als iemand een keer merkt dat sommige van die dingen nogal heet worden worden ze een beetje wakker. Vind je het een wonder dat er wel eens wat in de fik vliegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Engineer schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:54:
In plaats van de stekkers erin te hameren, moet je er een klein beetje druk op zetten en een draaiende beweging maken. ...
offtopic:
Zijn die kinderbeveiligingen nog maar recent ingevoerd of zo in Nederland, aangezien er zoveel mensen over klagen? Hier in België bestaan die toch al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is al opgenoemd, die kinderbeveliging. Omdat deze niet niet bij iedereen nodig is, zijn ze ook heus wel zonder die beveiliging te koop. Beetje wereldvreemd als je niet weet waar die "irritante" schuifjes toe dienen, die je noodzaken om de stekker er in te hameren. Nooit wat van gemerkt overigens, toen onze kinderen heel klein waren, hadden we op alle stopcontacten zo'n dingetje geplakt.

In Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-05 19:19
Wij ook inderdaad, die dingen bestaan al zeauuuuu lang...
Vind ze handig / veilig...

Als je het niet kan, laat het dan!

Pagina: 1