Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

In een laatste poging om mijn DELL8400 nog een tijdje in de lucht te houden, dacht ik er aan om er een 80 Gb SSD in te zetten, die dan alleen voor FS2004 gebruikt wordt.
Kan dat en wat kan ik verwachten?
Er zit een 82801FR I/O controller in. Ik weet niet of deze SATA 2 ondersteunt.

Bedankt alvast, en met vriendelijke groet,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat bedoel je precies met S-ATA II? S-ATA II is namelijk alleen maar een marketing verzinsel, ik denk dat dit wel wat duidelijker maakt: http://www.sata-io.org/developers/naming_guidelines.asp

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Waarom zou je een SSD in een verouderde PC zetten? Lijkt me geldverspilling. Een SSD kan dan wel snel zijn, maar als deze alsnog moet wachten op de rest van het systeem voor zijn instructies schiet het natuurlijk nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:35:
Wat bedoel je precies met S-ATA II? S-ATA II is namelijk alleen maar een marketing verzinsel, ik denk dat dit wel wat duidelijker maakt: http://www.sata-io.org/developers/naming_guidelines.asp
SATA Revision 2.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

Jouw PC is die SSD niet waard. Beter kun je doorsparen en een snellere pc kopen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 09-11-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 82801FR heeft vier sata-poorten, geen sata 2.0 zo te zien maar dat maakt weinig uit.

Ik heb een Vertex in een Atom-netbookje gestopt en die werd daar merkbaar rapper vinden dus bij jouw systeem zal het ook wel helpen, hoewel ik ook zou overwegen om opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:04:
De 82801FR heeft vier sata-poorten, geen sata 2.0 zo te zien maar dat maakt weinig uit.

Ik heb een Vertex in een Atom-netbookje gestopt en die werd daar merkbaar rapper vinden dus bij jouw systeem zal het ook wel helpen, hoewel ik ook zou overwegen om opnieuw te beginnen.
Bedankt, daar heb ik iets aan! Voorlopig heb ik geen behoefte aan een nieuwe PC, deze kan nog jaaaren mee, mits zo nu en dan een beetje geholpen, zoals bijv met een SSD. Deze SSD is overigens pure luxe, FS2004 draait nu ook wel goed op een aparte HDD, maar stottert soms een beetje.
Een kadootje voor mezelf, zullen we maar zeggen.

Bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hoeveel RAM zit er in? Daarmee kan je hem beter upgraden.

Kijk je koopt nu een SSD, daar zal je pc wat sneller van worden, maar niet naar ratio van wat zo'n ding kost. Ooit koop je weer een nieuwe PC, en tegen die tijd zijn de SSD's weer sneller, groter en goedkoper.

Dus als je wilt upgraden dan kan je beter bijvoorbeeld RAM toevoegen, en de de SSD in de volgende computer stoppen. :)

Maar goed je moet het zelf weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 12:52

DJ

Ik zit met dezelfde overweging en heb ook een Dimension 8400. Ik heb er al 2GB aan RAM in zitten en de CPU is een P4 3.2HT. Er zit nu een maxtor 160GB disk in (nog de originele). Mijn DATA staat op een server dus opslag lokaal is nooit een probleem geweest (gigabit netwerk, dus ;) ).

Ik vroeg me dus ook af of het nog zin heeft om een SSD in deze machine te stoppen. De SATA poorten zijn voor zover ik weet wel SATA 2 (dus 300Mbps) maar de SSD's halen dat nog niet echt heb ik begrepen.

Als het echt maar een paar procent aan winst oplevert dat heeft het mijns inziens geen zin. Als echter mijn opstart tijd in Windows XP van de nu 5 minuten terug brengt naar onder de minuut en ook het opstarten van apps en games aanzienlijk bekort dan is het een overweging waard.

Wat ik me ook nog bedacht: mijn vrouw heeft een Dimension 8300 (jaar ouder) met een 82801EB SATA controller erin. Verder ook 2GB aan RAM en een P4 2.8HT processor. Die is zeker SATA 1 (dus 150Mbps). Kan ik daar ook nog met goed fatsoen een SSD in stoppen?

Ik zat dan ook te denken aan 2x een iNTEL X25 Postville van 80GB.

[ Voor 17% gewijzigd door DJ op 10-11-2009 19:01 ]

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Ik heb hetzelfde gedaan als jou met mijn Acer Aspire 5633wlmi.
Alhoewel deze al wat moderner is weer vond ik hem dusdaning traag dat ik aan het uitkijken was naar wat nieuws.

Helaas kom je dan in prijsklasses van €1000+ uit dus , heb toen besloten een SSD + extra RAM er in te zetten.

mijn oude specs waren :

T5200
Hitachie 5400rpm 160gb schijf
2GB sasumg geheugen

zo'n €500 verder heb ik hem omgebouwt naar de volgende specs :

T7600
Kingston SSD-NOW ( X25-m van Intel )
4GB kingston Ram

Na het vervangen van de schijf heb ik gelijk Vista eens flink onder handen genomen en getweakt.
En ik was echt versteld van de snelheids winst ! alles ging dus "ECHT" 2 x zo rap als voorheen.

De reden dat ik de proc. upgrade en ram upgrade even vermeld zal ik nu even vertellen ..
Hiervan zou je verwachten dat je pc merkbaar sneller zou worden.
Bij deze kan ik je dus vertellen dat het plaatsen van de ssd bijna 3x zoveel winst naar mijn gevoel op leverde dan de proc + ram upgrade samen.

Persoonlijk vind ik het upgraden naar een goede ssd zeker de moeite waard , en overigens kan je hem altijd mee verhuizen naar je nieuwe systeem straks.

• mace

mace

Sapere Aude

De SSD-NOW is toch een X25-X?

edit: Laat maar ik loop achter.

[ Voor 37% gewijzigd door mace op 12-11-2009 11:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fauna schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:38:
Waarom zou je een SSD in een verouderde PC zetten? Lijkt me geldverspilling. Een SSD kan dan wel snel zijn, maar als deze alsnog moet wachten op de rest van het systeem voor zijn instructies schiet het natuurlijk nog niet op.
Omdat de HDD meestal de bottleneck is. Natuurlijk zal het ding beter tot z'n recht komen in een high-end systeem, maar het is zeker wel een zinnige upgrade.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
True, maar dan lijkt me nog steeds dat een SSD overkill is voor dit systeem. Ik weet de precieze specs niet, maar het lijkt me beter om een moderne HDD te pakken en wat extra reepjes geheugen voor het geld wat je in de SSD zou steken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, allemaal.

In het systeem zit inmiddels 2 Gb RAM, 2x 160GB in mirror, 1x 250GB en een GS7600 videokaart. Erg veel meer kan de voeding (350W) niet aan, vermoed ik.

FS2004 staat op de 250GB WD HDD, die het volgende doet:

HD Tune: WDC WD2500KS-00MJB0 Benchmark
Transfer Rate Minimum : 32.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 58.7 MB/sec
Transfer Rate Average : 50.5 MB/sec
Access Time : 13.6 ms
Burst Rate : 97.6 MB/sec
CPU Usage : 4.4%

FS2004 leest voornamelijk veel data achterelkaar van de HDD. Daarom staat de FS2004 directory vooraan op de schijf (Ultimate Defrag). Dat scheelde overigens al heel wat! Verder wordt de PC alleen gebruikt voor wat Windows Office applicaties, die nog jaaren mee kunnen, dus zoveel behoefte aan een nieuwe PC met allerlei nieuwe besturingen en applicaties heb ik eigenlijk niet. Bovendien moet ik dan omschakelen naar FSX en bijbehorende add-ons, wat bij elkaar ook een lieve stuiver kost.

De SSDNow van Kingston heeft 100MB/s leessnelheid, de Intel X25-M 250MB/s. Ik denk, dat de Kingston SSD niet erg veel verschil oplevert tov de huidige HDD.
Ik denk dus de Intel te proberen, ook gezien de goede review hier.

Met vriendelijke groet,

Frank

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45
Volgens mij red je 100MB/s ook nog wel met een goeie SATA schijf hoor.

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

mijn kingston doet continu 132MB/sec vanaf 64k read en is dus gelimiteerd door het feit dat die controller ? of hoe heet dat ding niet verder gaat.

als ik hem in de pc stop bij m'n ouders , welke wel sata300 ondersteunt dan heb ik pieken van 180+ MB erbij zitten.

heb destijds als die scores gepost hier , als je in me oude posts kijk dan zul je die nog terug kunnen zien.

overigens kom ik afgezien van het kopieren met grote bestanden nooit aan zulke waardes en heb ik meer profijt bij snelle toeganstijden.

maar er is vast iemand die dit verhaal beter kan uitleggen dan ik , ben echt een dummy met computers wat dat aangaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 12:52

DJ

Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:41:
Bedankt, allemaal.

In het systeem zit inmiddels 2 Gb RAM, 2x 160GB in mirror, 1x 250GB en een GS7600 videokaart. Erg veel meer kan de voeding (350W) niet aan, vermoed ik.

FS2004 staat op de 250GB WD HDD, die het volgende doet:

HD Tune: WDC WD2500KS-00MJB0 Benchmark
Transfer Rate Minimum : 32.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 58.7 MB/sec
Transfer Rate Average : 50.5 MB/sec
Access Time : 13.6 ms
Burst Rate : 97.6 MB/sec
CPU Usage : 4.4%

FS2004 leest voornamelijk veel data achterelkaar van de HDD. Daarom staat de FS2004 directory vooraan op de schijf (Ultimate Defrag). Dat scheelde overigens al heel wat! Verder wordt de PC alleen gebruikt voor wat Windows Office applicaties, die nog jaaren mee kunnen, dus zoveel behoefte aan een nieuwe PC met allerlei nieuwe besturingen en applicaties heb ik eigenlijk niet. Bovendien moet ik dan omschakelen naar FSX en bijbehorende add-ons, wat bij elkaar ook een lieve stuiver kost.

De SSDNow van Kingston heeft 100MB/s leessnelheid, de Intel X25-M 250MB/s. Ik denk, dat de Kingston SSD niet erg veel verschil oplevert tov de huidige HDD.
Ik denk dus de Intel te proberen, ook gezien de goede review hier.

Met vriendelijke groet,

Frank
Hallo Frank,

Heb je inmiddels de SSD's ingebouwd? En wat heeft dat opgelevert? En welk type heb je gekocht?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Pagina: 1