System and Process Monitoring: Nagios of OpenNMS

Pagina: 1
Acties:

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Ahoi,

Ik ben opzoek naar een Monitoring Systeem voor het volgende:

Server Hardware
Server Processes
Netwerk apparatuur

Na wat zoeken op het internet ben ik enkele goede kandidaten tegengekomen.

Nagios: hier heb ik al wat ervaring mee. En overweeg ik tamelijk hard
OpenNMS: Hier lees ik veel goeds over. Het is blijkbaar begonnen als pure netwerk monitoring. Dus ik vraag mij af hoe de ondersteuning is voor Servers. Aangezien het ook SNMP ondersteunt en blijkbaar kan communiceren met nagios NRPE, vraag ik mij af of hier iemand ervaringen mee heeft.

Ik vind vooral het Service Detail venster van Nagios goed, en vraag mij dan ook af of openNMS dit ook heeft. (moeilijk te vinden online). De reden waarom ik naar openNMS kijk, is omdat het schaalbaarder is, en ook meer informatie overzichtelijk kan weergeven.

De bedoeling is ook traps te schrijven die dan weergegeven kunnen worden door het monitor systeem. Met bepaalde error-boodschappen die dan ook weergegeven kunnen worden. Is dit ook mogelijk met openNMS?

Verwijderd

Een tip: zoek een monitoring systeem wat geen flash nodig heeft. Wij gebruiken hier nagios voor zo'n 150 servers en dat werkt perfect.

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:49:
Een tip: zoek een monitoring systeem wat geen flash nodig heeft. Wij gebruiken hier nagios voor zo'n 150 servers en dat werkt perfect.
Heb je dan geen problemen met constant verversen van pagina's etc?

Verwijderd

ZodiacQ schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:58:
[...]

Heb je dan geen problemen met constant verversen van pagina's etc?
Nope, maar eigenlijk kijk ik bijna nooit naar de webinterface van Nagios. Bij ons spuugt Nagios al zijn berichten en op IRC en via de Mail.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:13
ZodiacQ schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:30:
OpenNMS: Hier lees ik veel goeds over. Het is blijkbaar begonnen als pure netwerk monitoring. Dus ik vraag mij af hoe de ondersteuning is voor Servers. Aangezien het ook SNMP ondersteunt en blijkbaar kan communiceren met nagios NRPE, vraag ik mij af of hier iemand ervaringen mee heeft.
Ik heb nu een half jaartje ervaring met OpenNMS en mijn ervaringen zijn als volgt:
  • Slechte documentatie voor iets wat zich enterprise netwerk monitoring software noemt. Veel community driven wiki pagina's die niet meer up to date zijn.
  • XML config is onoverzichtelijk, niet-intuïtieve naamgeving, teveel moet buiten de webinterface om handmatig in 10000+ regels XML files worden aangepast bij dingen die de ontwikkelaars al niet standaard vinden (bijvoorbeeld globaal polling tijd aanpassen).
  • Zware belasting op je server (vermoedelijk door Java/Jetty). 1GB Ram en redelijke disk I/O moet je rekening mee houden, ook bij slechts enkele servers. Tja, als ze zelfs een eigen SMTP implementatie gaan maken/bijvoegen (JavaMail) lijkt me dat gewoon een design error. Je kan namelijk niet buiten Javamail om gewoon uit SMTP'en naar meerdere adressen, dus heb ik maar een bash scriptje gemaakt dat dat wel kan.
  • Veel nare bugs. Bijvoorbeeld meerdere mensen die notifications moeten ontvangen per e-mail gaat mis in 1.6.4. Er wordt alleen wat naar de 1e opgegeven persoon gestuurd.
  • Logging is onbruikbaar zoals bij vele Java programma's. >100 MB text per dag is het gevolg van 4 servers een dagje monitoren op 4 à 5 services per server... Echt geen overzicht meer.
  • Veel automagie waar je niet onderuit komt. Bijvoorbeeld als je op een server een HTTP service toevoegt gaat ie ervanuit dat het een kritieke service is als je het even later weer uitzet, terwijl je het misschien maar gewoon even wilde proberen.
  • Path outages en service windows zijn wel weer leuke features, maar vaak alleen interessant als je ook daadwerkelijk managed switches hebt en zelf alle onderhoudsvensters in blijft voeren.
  • De 'Support' lacht je werkelijk uit als je geen RPM distro draait, maar het door hun zelf ondersteunde Debian bijvoorbeeld. Op IRC wordt je gelijk door de ontwikkelaars genegeerd als je Debian noemt...
Helaas heb ik voor OpenNMS moeten kiezen vanwege de ondersteuning van JVM monitoring, maar als je dat niet nodig hebt: kies wat anders!

Oh en @TS: Elke monitoring software ondersteunt SNMP... :P

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog