Wss simpele vraag ivm WAN en netwerksetup

Pagina: 1
Acties:

• Fox da Vis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2025
Hey,

M'n vorig routertje (een goedkoop wrt54gc linksys ding) heeft tot nu toe flink z'n werk gedaan maar heeft gisteravond de geest gegeven. Geprobeerd met labvoeding, ergens intern is er iets doorgebrand en ik heb geen tijd om er te lang op te zoeken.

Ik had al langer het idee om het netwerk hier thuis opnieuw aan te leggen en zou daar nu eens werk van maken.
In het netwerk hangen 4 pc's vast bekabeld (alles CAT 5E), één backupserver, één media netwerktank, een xbox360, en dan nog een 4tal laptops die wireless zouden connectie moeten maken. Alles hing aan het 4-poorts routertje met nog een hubje voor de extra aansluitingen. De telenet modem hing via de WAN poort aan de router. DHCP stond aan maar alle vaste connecties hadden een statisch ip gekregen (op mac adres) voor het gemak (en port forwarding voor ftp naar de file server).

Nu wil ik de hub buitengooien en (liefst) een gigabit netwerk. Ik geraak echter niet zeker over de juiste functie van de WAN poort en of ik deze écht nodig heb in combinatie met de Telenet modem.

Dit is mijn eerste vraag:
Wat ik denk begrepen te hebben na veel zoekwerk is dat deze poort op de router de telenet modem afzonderd van de rest van het netwerk. De telenet modem ziet enkel één dhcp client (de router) en de router "routered" al het intern verkeer dat naar internet moet via de wanpoort naar de telenetmodem en omgekeerd.
Klopt dit?

Tweede vraag:
Als ik zelf de dhcp/statisch ip verdeling onder controle wil hebben moet ik toch een router hebben die een wan poort heeft, zodat de telenet modem geen ip adressen gaat uitdelen aan alle aangesloten apparaten, klopt?

Derde vraag:
Kan er iemand me een paar producten aanraden? Het is voor thuis dus een beetje betaalbaar zou welkom zijn... Concreet ben ik op zoek naar volgende setup:
-Een device dat als dhcp/statisch ip server kan dienen (da's de definitie van een router toch heh, niet?)
-Zeker 8 poorten, liefst gigabit (zit nu al aan 7 aansluitingen). Niet alle pc's hebben al gigabit nic's, maar beter voorbereid op de toekomst, niet?
-Neem nu dat ik acht poorten heb en die vol zitten kan ik dan gewoon iets als een Cisco SD2008 erachter hangen en van daaruit verder linken? Kost 50 euro en lijkt me een oplossing. Of zie ik dit te simpel?
-Wireless: Heb nu een 54G netwerkje en ben niet zeker op het nuttig is om over te schakelen op een N netwerk, maar goed, het prijsverschil is niet zo groot natuurlijk...

Is het best om een router en ap in één te kopen of apart? Voor m'n werk heb ik een WAP54G van linksys gekocht met daaraan slechts één utppoort die ik regelmatig gebruik om wired connecties te verlengen. Zou ik dit thuis best ook doen of gewoon een alles in één kopen? De router zou in de toekomst in een rack komen te zitten dus antenne zou eventueel los moeten kunnen (maar ben een beetje soldeerwerk en een gebroken garantie is dat natuurlijk nooit een probleem ;) )

Voila, that's it. Sorry als er een beetje domme vragen bijzitten, ik heb geprobeerd om alles zelf uit te zoeken maar soms zie je door de bomen het bos niet meer...

thanks!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:43
Eerste vraag:
ja dat klopt, je hebt het volledig juist geformuleerd in simpele taal.
Tweede vraag:
ja dat klopt ook ;)
Derde vraag:
Een router, definitie (simpel gehouden) routeert pakketjes van een netwerk naar een ander netwerk...
Een router als in de zin van dat "bakje" wat je koopt, is vaak een router, een switch, wireless access point en bij belgacom bijvoorbeeld ook nog eens een modem tegelijkertijd...

Ik koop meestal mijn router/switch/ap in één, ik kan toch vlot van dat ding een AP maken, dat doe je door een switchpoort van die router op een andere switchtpoort in je netwerkje te hangen, dhcp uitzetten, en het is een ap...
Als je het dan ooit toch als router wilt gebruiken heb je het tenminste, moet je geen extra investeringen doen (ik denk zuinig, ik ben nog student ;) )

Die wap54g kan je nog perfect blijven gebruiken...

Je hebt alles goed uitgezocht, netjes, veel succes... !

PS: en ja die Cisco/Linksys switch ziet er best goed uit als gigabit switch. Misschien kan je ook eens kijken naar kleine HP Procurves, zijn wel wat duurder, maar is ook heel degelijk materiaal...!

• Fox da Vis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2025
Hyperbart,

Dank voor je antwoord. Echter nog één vraagje... Het zit eigenlijk zo dat ik op de vragen gekomen ben omdat dat Linksys routertje juist is doorgebrand een dag of twee terug en ik nu dacht om alles ineens deftig te doen.
Blijkbaar is dit dus eigenlijk nog zo'n slecht ding niet?
Ben nu een beetje aan het twijfelen wat ik zou kopen in de plaats, of koop ik hetzelfde (of iets waar ik dd-wrt op kan draaien) en hang ik dan m'n gehele interne netwerk via één poort op de router aan een gigabit switch zodat alles onderling op gigabit kan draaien? En gebruik ik de router enkel als WAN aansluiting, DHCP Server en AP?

Of zijn er andere routertjes die je zou aanraden? Er zijn er zoveel verschillende die (bijna) hetzelfde doen en het is me echt niet duidelijk welke ik zou moeten bovenaan m'n lijstje zetten...

thanx!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:43
Goh, als ik nu een gigabit switch zou kopen, dan zou het een aparte zijn, dus geen die in een router met ap zit. De setup die je beschreef is diegene die ik zou kiezen, zo kan je ook je bekabelingen wat verminderen als bv stel dat je modem van telenet beneden staat, maar het merendeel van je pc's staat boven, dan moet je maar een kabel trekken voor internet boven te hebben en boven heeft dan iedereen gigabit. Ik heb ook betere ervaringen met die aparte switchjes qua levensduur.

Als ik mag verdergaan op die dd-wrt, dan raad ik toch tomato aan, die kan je ook op die (oude, zwart-blauwe met twee antennes) wrt54gl's zetten en is naar mijn mening stabieler en beter afgewerkt.

Succes er alvast mee, je zit op goeie weg.