• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
Beste Tweakers onder ons.

heeft het nut om een HDMI kabel te gebruiken als je een Full HD monitor hebt met HDMI en een gpu die dit ook heeft? ik heb meerder mensen gesproken en ik krijg verschillende verhalen, de één zegt dat het echt een gigantisch verschil geeft terwijl de ander zegt dat ik lekker bij DVI moet blijven.

kan iemand enige uitleg geven?

ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen/films te kijken. ik neem aan dat het op gebied van films wel enig verschil zou moeten geven maar geeft hdmi op ander gebied ook voordelen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
HDMI = DVI met geluid. Als jij nu DVI gebruikt, dan heeft het géén nut om voor HDMI te gaan, tenzij je geluid op je monitor kan (en wil) krijgen.

The devil is in the details.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 16:30
... HDMI is DVI + geluid, het beeldsignaal van HDMI is exact gelijk aan het beeldsignaal van DVI (dit had je trouwens best zelf wel op kunnen zoeken).

[ Voor 14% gewijzigd door vandermark op 09-11-2009 13:19 . Reden: .... te laat .... ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik sluit mij gewoon lekker aan bij de bovenstaande reacties :)

Verwijderd

Ikzelf heb een 23" full HD monitor, gewoon met D-sub aangesloten. Wel een wat dikkere kabel, anders was het signaal wel bagger. Maar als je DVI kan aansluiten, gewoon dat lekker gebruiken.

• Junia
Mute schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:15:
HDMI = DVI met geluid. Als jij nu DVI gebruikt, dan heeft het géén nut om voor HDMI te gaan, tenzij je geluid op je monitor kan (en wil) krijgen.
"tenzij je geluid op je monitor kan krijgen."

en als je dus geen speakers intern in je monitor hebt? wat is dan uberhaupt het nut van een monitor met HDMI aansluiting als de monitor ook een DVI aansluiting heeft en toch geen interne speakers -.- :9

dit punt zorgt bij mij dus voor verwarring (mijn excuses als ik mijn vraag niet correct had geformuleerd, ik was er al van op de hoogte dat HDMI dezelfde beeldkwaliteit weergeeft als DVI)

[ Voor 18% gewijzigd door Junia op 09-11-2009 13:40 ]

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:01

IEF

Why so serious?

Junia schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:37:
[...]

en als je dus geen speakers intern in je monitor hebt? wat is dan uberhaupt het nut van een monitor met HDMI aansluiting als de monitor ook een DVI aansluiting heeft :9
Omdat er nog meer apparaten zijn met een HDMI aansluiting? Denk aan mediaplayers, DVD spelers, etc. Die kun je dus ondanks het feit dat het een monitor is, toch aansluiten :) DVI hebben ze niet zo vaak dus.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

[...]

en als je dus geen speakers intern in je monitor hebt? wat is dan uberhaupt het nut van een monitor met HDMI aansluiting als de monitor ook een DVI aansluiting heeft en toch geen interne speakers -.- :9

dit punt zorgt bij mij dus voor verwarring (mijn excuses als ik mijn vraag niet correct had geformuleerd, ik was er al van op de hoogte dat HDMI dezelfde beeldkwaliteit weergeeft als DVI)
Een PS3 er aan hangen, en het geluid van de PS3 op COAX bvb.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
[...]

HDMI is makkelijker aan te sluiten (en minder breed), DVI moet je nog vastschroeven. En laptops hebben tegenwoordig bijvoorbeeld vaak wel HDMI-uitgangen, maar geen DVI.

[ Voor 62% gewijzigd door Hahn op 09-11-2009 13:41 ]

The devil is in the details.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
[...]

is het niet zo dat als jij dezelfde monitor zonder HDMI had gezien in de winkel voor 10 euro minder je deze niet had gekocht? Je wilt toch wel HDMI hebben.... Je weet maar nooit :P

• Junia
dus dit houd in dat de HDMI aansluiting op in dit geval mijn monitor zonder speakers, alleen een compatibiliteit functie heeft een geen 'kwaliteit' functie... :P heel erg bedankt voor de info, dit kon ik zelf niet zosnel elders vinden ^^

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 09:41
Junia schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:44:
dus dit houd in dat de HDMI aansluiting op in dit geval mijn monitor zonder speakers, alleen een compatibiliteit functie heeft een geen 'kwaliteit' functie... :P heel erg bedankt voor de info, dit kon ik zelf niet zosnel elders vinden ^^
Dat is idd een redelijke conclusie, compatibliteit en natuurlijk wanneer je eventueel speakers in de monitor hebt zitten, maar qua beeldkwaliteit valt er idd geen winst te behalen.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:16:
... HDMI is DVI + geluid, het beeldsignaal van HDMI is exact gelijk aan het beeldsignaal van DVI (dit had je trouwens best zelf wel op kunnen zoeken).
Het beeldsignaal is niet altijd gelijk. Het beeld van HDMI kan veel beter zijn als DVI. DVI heeft geen ondersteuning voor YPbPr en xvYCC kleurprofielen die voor film- en fotoweergave zonder conversie naar RGB zorgen. Ook is de kleurdiepte van DVI beperkt tot 24 bits terwijl HDMI ook 30-, 36- en 48-bit kleurdiepte ondersteunt.

HDMI beeld is alleen gelijk aan DVI als een RGB kleurprofiel gebruikt wordt met 24-bit kleurdiepte.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Junia
ari3 schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:59:
[...]
Het beeldsignaal is niet altijd gelijk. Het beeld van HDMI kan veel beter zijn als DVI. DVI heeft geen ondersteuning voor YPbPr en xvYCC kleurprofielen die voor film- en fotoweergave zonder conversie naar RGB zorgen. Ook is de kleurdiepte van DVI beperkt tot 24 bits terwijl HDMI ook 30-, 36- en 48-bit kleurdiepte ondersteunt.

HDMI beeld is alleen gelijk aan DVI als een RGB kleurprofiel gebruikt wordt met 24-bit kleurdiepte.
in dat geval word de kwaliteit van HDMI voor gebruik bij films/foto's (geen games dus?!) toch wel beter? (indien je een hogere RGB profiel neemt dan 24-bit)...

verwarring 8)7

hierbij ook de verwarring waarom een videokaarten HDMI uitgang hebben en geluidskaarten niet.. ik neem aan dat je GPU de geluidskwaliteit (ookal is het op je interne monitor speakers) niet regelt... hoe word dit dan gedaan? :? of is dit ook puur een compatibiliteits functie van een videokaart met HDMI output?

[ Voor 17% gewijzigd door Junia op 09-11-2009 14:06 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Junia schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:05:
[...]

in dat geval word de kwaliteit van HDMI voor gebruik bij films/foto's (geen games dus?!) toch wel beter? (indien je een hogere RGB profiel neemt dan 24-bit)...

verwarring 8)7

hierbij ook de verwarring waarom een videokaarten HDMI uitgang hebben en geluidskaarten niet.. ik neem aan dat je GPU de geluidskwaliteit (ookal is het op je interne monitor speakers) niet regelt... hoe word dit dan gedaan? :? of is dit ook puur een compatibiliteits functie van een videokaart met HDMI output?
Sowieso hoef jij je geen zorgen te maken over welke kabel beter is, voor monitors die die hogere profielen ondersteunen moet je meer dan 500 euro betalen voor een 24'' (over het algemeen) en monitors die dit dus niet ondersteunen hebben geen enkel verschil tussen HDMI en DVI.

En videokaarten hebben een HDMI aansluiting omdat het een video-aansluiting is, met audio als extra. Videokaarten met HDMI (ATi kaarten in ieder geval wel) hebben een audiochip op de kaart zitten voor het geluid over HDMI, dit is vele malen eenvoudiger en goedkoper dan een videokaart op een geluidskaart zetten zodat een audiokaart ook video over HDMI kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door TrekDude101 op 09-11-2009 14:15 ]

• Junia
hoe zou je eventueel kunnen zien aan de specs of een monitor een hoger profiel zou kunnen ondersteunen?
dit is de monitor die ik onlangs heb aangeschaft

pricewatch: LG W2753V-PF

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Indien je monitor dit aan kan wel ja, echter zijn er niet zo heel veel monitoren die meer dan 24bit kleuren weer kunnen geven (tft monitoren bedoel ik dan).

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Junia schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:20:
hoe zou je eventueel kunnen zien aan de specs of een monitor een hoger profiel zou kunnen ondersteunen?
dit is de monitor die ik onlangs heb aangeschaft

pricewatch: LG W2753V-PF
Zoals ik al zei, tenzij je echt een enorme lading geld ervoor over hebt, ga jij geen verschil merken, en jouw monitor heeft dus ook geen hogere profielen.

pricewatch: Samsung Syncmaster 245T

Dit was één van de drie monitors in de Pricewatch die 24Bits ondersteunen, en hoger is niet eens aangegeven. Jij hoeft je dus écht nergens druk om te maken, en die mensen die jij kent die verschil merken, hebben óf een brakke DVI kabel, óf poep in hun ogen en toevallig net schoongemaakt nadat ze HDMI hebben geprobeert, óf het is gewoon een placebo-effect.

• Junia
Heel erg bedankt voor de info:) het word zeer op prijs gesteld :D
Pagina: 1