Linux server backup naar netwerkshare (windows)

Pagina: 1
Acties:

• Coiler
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 17:08
Beste tweakers,
Voor een klant van ons hebben wij een linux server geïnstalleerd en geconfigureerd.
Deze dient ervoor om de lokale stations te kunnen backuppen naar de server en voor 1 gebruiker ook van buitenaf bij de files te kunnen komen.
Verder heeft hij nog de functie van DHCP/DNS server (routertje, zyxell prestige wil niet als DHCP dienen)
De server is geconfigureerd in een raid 1 opstelling voor extra veiligheid.

Nu is een raid opstelling natuurlijk niet genoeg voor een veilige omgeving vandaar dat we opzoek zijn naar een backup oplossing.
Deze moet over een netwerkshare naar een windows server (2003) backuppen.
Gezien de snelheid e.d. zal de allereerste backup gebeuren door het handmatig overzetten van de data via esata naar de windows server.

De bedoeling is dat de gewijzigde/nieuw gemaakte en verwijderde bestanden ook op exact dezelfde manier op de windows server komen te staan.

Zijn er hier mensen die mij bepaalde programma's kunnen aanbevelen?

Mvg,

Edit: Het zou heel mooi zijn als ze te configureren zijn om op een bepaald tijdstip te gaan lopen en stoppen zodat alleen van 0:00-08:00 backups worden uitgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Coiler op 09-11-2009 13:17 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik zou omgeving opnieuw inrichten.
Reden: wat meer centraal worden..

[ Voor 33% gewijzigd door Silver7 op 09-11-2009 13:19 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jij zet een linux server op en komt dan zelf niet op rsync uit?

http://www.samba.org/rsync/

En bepaald tijdstip doe je met een cronjob.

Wikipedia: cron

[ Voor 37% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-11-2009 13:21 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Coiler
Ik ben zelf een aantal programma's tegengekomen maar zoals vermeld zou ik graag weten welke door jullie aanbevolen worden en goed werken.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

Wat ben je zelf tegen gekomen dan? En wat waren de voors en tegens van de programma's?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57
Coiler schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:22:
Ik ben zelf een aantal programma's tegengekomen maar zoals vermeld zou ik graag weten welke door jullie aanbevolen worden en goed werken.
Of ze goed werken hangt af van jouw opstelling, configuratie en situatie. Probeer eerst eens wat. Rsync, rdiff-backup, backintime, ... er zijn talloze voorbeelden te noemen die kunnen doen wat jij wil. Het enige voor jou is het uitzoeken wat de verschillen onderling zijn en hoe jouw ervaring ermee is. Wij kunnen ook slecht aan jou aanbevelen wat de beste telefoon is, omdat dat gewoon heel persoonlijk is.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Sorry hoor, maar het mirrorren van je data kan ik niet een backup noemen, maar goed, my humble opinion

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Verwijderd

skinlee78 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:39:
Sorry hoor, maar het mirrorren van je data kan ik niet een backup noemen, maar goed, my humble opinion
Met rsync kun je data gecompresseerd verplaatsen door een ssh tunneltje. Dat is natuurlijk niet een directe backup oplossing maar wel perfect om in een backupscript te gebruiken.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

skinlee78 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:39:
Het mirroren van je data naar een offsite locatie is juist wel een backup ! :/

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:43

SandStar

DPC-Crew

Zandster

ik weet niet of het in jouw situatie ook opgaat maar een windows 2003 server wil nog wel eens graag zelf de dns server zijn als je gebruik maakt van active directory..

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Het mirroren van data is dus geen backup. Aangezien je niet terug kan naar een bepaalde tijd. Data is namelijk al weg.
Daarnaast bij infectie, corrupte files of dergelijke heb je dit dus gelijk op 2 locaties.
Dat de defenitie van backup ook mirrorren beschrijft kan best, maar voor een bedrijf lijkt het mij met alleen een mirror geen juiste opstelling.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat bijv dagelijks van de mirror een zip wordt gemaakt die een X aantal dagen / weken bewaard blijft het liefst op een ander medium dan de mirror zelf en op een andere locatie.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Misschien is het handig om vast te stellen welke wensen/eisen de klant heeft. Hoe erg is het als data kwijt raakt, wil een gebruiker data van X dagen geleden terug kunnen halen, hoe bedrijfskritisch is de data etc. Aan de hand van deze antwoorden (die je waarschijnlijk al hebt) kun je vaststellen wat de beste oplossingsmethode is. Maak niet teveel "om het maar veilig te hebben" en zo extra kosten voor de klant, maar wees ook beducht op te weinig te doen.

Hier kon uw advertentie staan

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

skinlee78 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:37:
Het mirroren van data is dus geen backup. Aangezien je niet terug kan naar een bepaalde tijd. Data is namelijk al weg.
Daarnaast bij infectie, corrupte files of dergelijke heb je dit dus gelijk op 2 locaties.
Dat de defenitie van backup ook mirrorren beschrijft kan best, maar voor een bedrijf lijkt het mij met alleen een mirror geen juiste opstelling.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat bijv dagelijks van de mirror een zip wordt gemaakt die een X aantal dagen / weken bewaard blijft het liefst op een ander medium dan de mirror zelf en op een andere locatie.
uh uh ;) (als in ik ben het eens met je :P )
1.rdiff-backup ;)
2. rsync naar externe schijven en die elke dag van de week wisselen ;)

• Coiler
De data wordt dan nachtelijks weggeschreven naar een externe server.
Deze data komt dan netjes in de map met data die op de tape komt te staan.

Ben ondertussen met rsync bezig aangezien deze wel het meest genoemd wordt.

De situatie is inderdaad dat er een windows 2003 server met AD staat.

Verder is het de bedoeling dat voordat de backup start hij de netwerklocatie mount en nadien weer unmount.
Dit zal dan waarschijnlijk bij de cron in komen te staan.

Externe schijven wisselen is geen optie, de klant heeft er liever geen omkijken naar.

Verwijderd

Coiler schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:46:
...
Verder is het de bedoeling dat voordat de backup start hij de netwerklocatie mount en nadien weer unmount.
...
Vergeet dan niet te controleren of het mounten inderdaad gelukt is. Anders kan het voorkomen dat het mounten mislukt, je toch gaat schrijven naar je mountpoint en dat je gehele schijf volloopt (wat vervelend kan zijn als je je partities niet goed hebt ingedeeld).

Verwijderd

Coiler schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:46:
De data wordt dan nachtelijks weggeschreven naar een externe server.
Deze data komt dan netjes in de map met data die op de tape komt te staan.

Ben ondertussen met rsync bezig aangezien deze wel het meest genoemd wordt.

De situatie is inderdaad dat er een windows 2003 server met AD staat.

Externe schijven wisselen is geen optie, de klant heeft er liever geen omkijken naar.
Als de Windows Server 2003 machine in AD staat zou je kunnen overwegen om DFS replicatie te gebruiken van de shares.
De machine moet dan wel R2 zijn.

En anders gewoon rsync
Pagina: 1