Toon posts:

Intel Q33 Express chipset capped proc/gfx combo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
PC is van een kameraad met een voorgebakken compaq met een Intel Q33 express mobo
Proc: Intel C2D E8400 @ 3.0ghz
Geheugen: 4GB PC6400: het mobo heeft 4 dimmslots en die zitten nu helemaal vol (2x 2x1gb Dual channel), misschien is dit de oorzaak?
Videokaart: XFX Radeon 4890 1gb core edition
Voeding: Coolermaster 650watt

Het valt me op in oa. World of Warcraft dat ik met mijn Quad9450 en een stuk langzamere Radeon3870 hogere steady fps haal dan hem. Komt dit door het lamme moederbordje van hem of door mijn snellere quadcore?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand uitsluitsel geven? ;) Beetje ten einde raad. de 4890 zou, ondanks de ietwat langzamere processor een veel betere performance moeten leveren imo...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ken WoW niet (ken het wel maar heb het nooit gespeeld) maar is dat niet een spel dat zwaar op de cpu leunt ipv de gpu? Ik dacht altijd dat wow niet echt een geweldig zwaar grafisch spel was. Wat voor verschil geeft het als de E8400 @ stock draait?

Zijn er geen reviews te vinden van beide cpu's in wow?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 3870 op zijn mobo gezet, nog een stuk langzamer als de 4890. Het ligt dus NIET aan de 4890. Dus ofwel mijn Q9450 zorgt voor het verschil (kan ik me eigenlijk niet voorstellen), ofwel het voorgebakken moederbordje bottlenecked de zooi.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:42:
Mijn 3870 op zijn mobo gezet, nog een stuk langzamer als de 4890. Het ligt dus NIET aan de 4890. Dus ofwel mijn Q9450 zorgt voor het verschil (kan ik me eigenlijk niet voorstellen), ofwel het voorgebakken moederbordje bottlenecked de zooi.
WoW leunt heel erg op de cpu. Probeer de HD4890 maar is op jou mobo dan krijg je nog meer FPS :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:10

Nemesizz

Untouchable

WoW is wel aangepast om beter te werken op dual cores (was eerst single core) maar zover ik weet maakt dual tegen quad niet veel uit bij die game en maakt videokaart juist veel uit.

Misschien even checken met GPU-z of z'n PCI-e wel op 16x draait, want een E8400 icm een 3870 of 4890 moet echt ruim genoeg zijn om WoW op hoge settings soepel te draaien (al kunnen de schaduw settings soms voor problemen zorgen). Eventueel kijken naar nieuwe chipset drivers en/of videokaart drivers (zie af en toe langskomen dat de kaart niet het juiste 3d profile laadt en te lage kloksnelheden aanhoudt).

Zelfs m'n 8800GTS 320MB icm een E6600 (op 3Ghz) haalt op 1920x1080 meestal nog tussen de 50-60FPS (behalve Dalaran, maar de kenners van de game raden wel waarom :P )

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nemesizz schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:03:
..., want een E8400 icm een 3870 of 4890 moet echt ruim genoeg zijn om WoW op hoge settings soepel te draaien (al kunnen de schaduw settings soms voor problemen zorgen). ...
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:08:
Het valt me op in oa. World of Warcraft dat ik met mijn Quad9450 en een stuk langzamere Radeon3870 hogere steady fps haal dan hem. Komt dit door het lamme moederbordje van hem of door mijn snellere quadcore?
Waarmee ik wil zeggen, hij zegt nergens dat het slecht speelbaar is, alleen dat hij met zijn Q9450 hogere fps haalt.
Wat zijn 'hogere' fps? Je kameraad doet 150fps en jij 170? Of is het eerder je kameraad 20fps en jij 80fps? Het verschil daar tussen is wel groot dus wat bedoel jij met 'hogere steady fps'?

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 09-11-2009 18:28 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dan las ik niet goed, dacht dat de FPS laag was...zie nu idd dat hij dat eigenlijk nergens zo noemt :o .

Maar ook een klein verschil in settings kan veel uitmaken (shadows, AA, en natuurlijk v-sync).

Verwijderd

Topicstarter
1280x1024, Shadows uiteraard helemaal uit, Vsync aan en beide op 2x MSAA. Ik zit op 45fps in dala en hij op 25.
Drivers zijn de Catalyst 9.10. Voor uitsluitsel dat beide kaarten op volle toeren draaien gebruiken we ati tray tools.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 11:36 . Reden: driver + app info ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideeen?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja software die anders is op zijn pc dan op jou pc. Hoe oud is zijn OS en is dat een OS die compaq erop heeft gezet?

Wat wat bedoel je met voorgebakken mobo? Dacht dat compaq vaak oem bordjes van msi gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb xp sp2, hij heeft xp sp3. Clean install met alleen drivers, av (avg), etc. Kan geen modelnummer terug vinden op zijn mobo :/

Inmiddels alleen de nodige addons aangezet. Dus
Milkscrollingbattletext
Pitbull v3
Bartender v4
Recount
Omen

Dit scheelt al een beetje, niet aanzienlijk maar wel merkbaar. Maar nog steeds is mijn weergave sneller/veel minder choppier.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 10:04 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Al gekeken met GPU-z of z'n PCI-e bus wel op 16x staat?
Pagina: 1