[MBP] Scherm en DVI output blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Gisterenmorgen toen ik mijn MBP uit de sleep stand wilde halen had ik een vreemd probleem dat het scherm niet meer aan wou (bleef gewoon zwart). Na een forced shutdown werkte hij weer. Tijdens de middag had ik hetzelfde aan de hand, maar hielp een gewone forced shutdown niet. De batterij er even uithalen hielp wel weer.

Maar savonds kwam het leuke gedeelte; namelijk dat het scherm helemaal niet meer aan wil. Zelfs de DVI output geeft niks meer. Ik ben er zeker van dat de laptop het verder nog gewoon doet (als ik het volume verander hoor ik de piepjes).

De MBP is al meer als een jaar uit garantie, en wil hem dus ook eerst zelf bekijken voordat ik hem zou binnenbrengen voor reparatie (is toch een kostelijk grapje). Daarom vroeg ik me af of dit nog iets anders zou kunnen zijn dan de videokaart die loszit of stuk is? Ik heb wel vaker gehoord dat Apple veel problemen had met de videokaarten uit MBPs van eind 2007 die te warm werden en daardoor stuk gingen. Aangezien hitte bij mij ook een redelijk probleem is vraag ik me af of het hiermee te maken kan hebben (temperaturen van 70° zijn niet ongewoon)?

Via Google vind ik alleen maar forum posts die gaan over het tijdelijk zwart blijven van het scherm zoals mijn oorspronkelijk probleem was. Niet dat het scherm voor altijd zwart blijft of dat de DVI uitgang het ook niet meer doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Hobbles op 09-11-2009 07:47 ]

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

soap

diskoers.

Het probleem wat je beschrijft over de videokaart die te heet wordt kan ook bij jou het geval zijn geweest. Wat voor een MBP heb je? Als het ook deze fout betreft valt hij binnen de verlengde fabrieksgarantie omdat Apple heeft besloten deze mbp's 3 jaar garantie te geven (ook zonder Apple care).

Zie: http://support.apple.com/kb/TS2377

Dus dan hoef je helemaal niks zelf uit elkaar te halen, sterker nog, als je het wel doet val je misschien wel ineens buiten de boot ;)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
Goed dat je die link naar hun knowledge base hier plaatst. Scrambled beeld heb ik een jaar geleden last van gehad (heb ik nog ergens een foto van), dat is toen spontaan opgehouden na een firmware upgrade. Het gaat ook inderdaad om de Nvidia 8600M GT videokaart. Mijn laptop is gemaakt in mei/juni 2007, dus dat valt wel in de periode die ze stellen.

Straks maar even binnenspringen bij de Apple winkel!

Edit: In de middagpauze even bij een AASP binnengesprongen, deze vertelde me dat ik best eerst naar Apple kon bellen om zo zeker te zijn dat mijn laptop onder de verlengde garantie valt ivm het NVIDIA probleem. Zij zouden me dan een nummer geven waarmee ik terug kan gaan naar de AASP. Zo zou ik in ieder geval de 70€ onderzoekskosten besparen moest het een ander probleem zijn.

Edit 2: Net naar Apple Support gebeld. Hier kreeg ik een service nummer waarmee ik bij de Service Provider mijn laptop kan laten nakijken. Na een telefoontje met de Service Provider kreeg ik te horen dat als ze de test uitvoeren van Nvidia en het blijkt dit niet te zijn, dat ze 69€ onderzoekskosten aanrekenen... Dat vind ik wel een beetje aan de hoge kant voor een simpele test. Ook dat het binnenbrengen gepaard gaat met 5 tot 10 werkdagen geen laptop hebben vind ik best krom.

[ Voor 54% gewijzigd door Hobbles op 09-11-2009 16:55 . Reden: bij AASP binnen gesprongen en Apple Support gecontacteerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
Status update:

Na controle door Apple bleek het inderdaad om het aangehaalde probleem te gaan. Ze hebben het gerepareerd onder garantie (moederbord vervangen).

Kostprijs van het hele plaatje zou 1000€ zijn als het niet onder garantie viel. Waarvan 920€ voor het moederbord en 80€ werkuren.

Nogmaals dank aan Mr.Zop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbim
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10-2020
Thnx dat je nog een update hebt gegeven, dat van een casenummer aanvragen was een goede tip. Die van mij is van het weekend ook overleden met exact dezelfde symptomen. 's ochtends deed hij het nog, scherm dichtgeklapt en ik heb nooit meer beeld gezien. Alles nog wel veilig kunnen stellen omdat ik er met "share screen" via een andere Mac nog wel bij kon.

Pas alleen op bij RAF in de Rijnstraat in Amsterdam - ik moest sowieso 55 euro betalen omdat deze AASP hem anders niet eens wilde innemen :(

Aan de andere kant: Ik bracht vanochtend ook een Compaq netbook terug bij Office Centre met toevallig ook een defect scherm en daar vinden ze het heel normaal dat het minimaal drie weken duurt voordat je iets hoort :X Dan vallen die 5 tot 10 dagen van Apple wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 07:52

Archimond

Lopende Helpdesk

Vorige week woensdag 10 december had ik precies hetzelfde probleem. In de ochtend 10:50 afgesloten (stond de hele nacht aan te downloaden) en naar school gegaan. Fietsen naar school duurde maar 10minuten en vervoerd in speciale cobra bag for apple + crumbler sleeve.
Op school probeerde ik aan te doen, alles deed het verder nog behalve het beeld.
Toen ik thuiskwam nog even met extern scherm getest direct aangesloten met een DVI kabel.

Daarna naar Macme in Groningen gebracht, maar ze zouden 43,95 euro onderzoekskosten berekenen en ik moest een handtekening daarvoor zetten op een formulier. Vanwege drukte (de technische dienst zei het heel zacht) zal het onderzoek 5 werkdagen :o duren daarna moet de reparatie nog gebeuren.
De Apple computers van Drachten gaan ook naar Groningen voor onderzoek. Van leeuwarden wisten ze niet hoe het druk daar was.
Drukte bij reparatie is NIET goed, dan komen veel Apple producten terug... |:(
Ik weet het zeker dat de 8600m GT is, maar bij de Macme wilden ze het toch nog onderzoeken.

Vandaag gebeld naar Apple en blijkt dat reparatie op een reparatie center gebeurd, dat duurt een week en ik het niet direct naar Apple kan sturen zoals in de Verenigde Staten.

Het probleem is dat de reparatie waarschijnlijk pas in de tweede week van januari klaar is, dat duurt wel lang.

In dit geval met de videochip ligt de schuld niet bij Apple maar bij Nvidia, want de laptops van andere fabrikanten zoals Dell, HP (wilt bij sommige modellen niet eens meer repareren), Toshiba hebben het probleem ook met 8400m GS en 8600m GT.

Vragen:
Zal ik het misschien van Macme uit Groningen weghalen en bij Macme in Leeuwarden brengen?

Zal de nieuwe 9400m en 9600m GT hetzelfde probleem hebben?

p.s.
Voorlopig koop ik voor iemand anders en mijzelf geen Nvidia meer, als ik daarentegen een Nvidia kaart aan iemand aanraad en diegene het zelf koopt heeft diegene geen probleem...
6600GT, 7950GT, 8600GT, 8600m allemaal kapot, 6150 en FX5600 werken alleen bij underclock zonder scheuren in beeld. (Rust er een vloek van Nvidia op mij of ben ik vergif voor Nvidia 8)7 )
6800LE, Macbook pro 2009 9600m GT, 2x 8800GTS 320MB aan mensen aangeraden en doen het nog zeer goed ondanks vol met stof en geen onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Archimond op 23-12-2009 17:57 ]

• jimbim
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10-2020
Archimond schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:06:
Zal de nieuwe 9400m en 9600m GT hetzelfde probleem hebben?
Het probleem was toch specifiek voor de 8600? Daarom is de garantie ook verlengd.

Die van mij is ook weer terug. Ik had er een hard hoofd in. Ik heb zelf het toetsenbord twee keer vervangen en ook de schijf twee keer. De behuizing sloot niet echt lekker meer aan + een schroefje kwijt. Ik vreesde een reactie dat ik er zelf veel te vel aan heb zitten kloten. Hij is echter gewoon onder het Apple Quality Program gerepareerd door een kundige monteur. De behuizing sluit weer perfect aan en m'n MacBook ziet er weer helemaal tiptop uit.

Binnen vijf dagen klaar. Raf in de Rijnstraat in Amsterdam stuurt echter gereedmeldingen per post |:( en haast maken ze daar ook niet mee zodat ik er nog een week op heb kunnen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Update: gisteren had een technische dienst medewerker van MacMe gebeld dat Apple goedkeuring moet geven of het om een garantie geval gaat.
Apple stuurt dan een nieuwe logicboard naar de MacMe in Groningen en zij plaatsen het erin.

Wat ik mij nu afvraag: zal in de nieuwe logicboard later het probleem weer te voorschijn komen of hebben ze (Nvidia/Apple) nu echt op een andere manier de videokaart op het logicboard gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Archimond schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:01:
Update: gisteren had een technische dienst medewerker van MacMe gebeld dat Apple goedkeuring moet geven of het om een garantie geval gaat.
Apple stuurt dan een nieuwe logicboard naar de MacMe in Groningen en zij plaatsen het erin.

Wat ik mij nu afvraag: zal in de nieuwe logicboard later het probleem weer te voorschijn komen of hebben ze (Nvidia/Apple) nu echt op een andere manier de videokaart op het logicboard gesoldeerd?
En hoe is het afgelopen?
Mijn MBP ligt nu bij HTR Veenendaal met hetzelfde nvidia probleem. Ik heb nog geen belletje gehad met de status, ben dus ook wel benieuwd hoe ze dit oplossen.
Ik neem aan dat het een 8600GT chip zal zijn van een nieuwe batch die ze gebruiken.

nb. Ben ik trouwens mijn data kwijt als ze een nieuw moederbord plaatsen? Ik heb geen backup kunnen maken aangezien het beeldscherm het dus niet meer deed |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Op 31 december had ik een belletje gekregen dat die klaar was. Een week later op 6 januari ging ik het ophalen vanwege de sneeuw.
Alles werkt weer, maar het is niet koeler geworden. Wel merk ik dat ze de nieuwste firmware update al op de logicboard hebben gezet en de fans nu standaard weer 998rpm draaien ipv 2000rpm met vorige firmware update. De fans gaan nu stuk later voluit draaien bij zware belasting.

Gegevens had ik van te voren naar gevraagd daar komen ze niet aan en er wordt eerst met je overlegd als data op de harde schijf verwijderd moet worden. Al mijn gegevens staan er nog op na de reparatie.

Ik denk dat het probleem wel weg is, anders hadden ze de fans even hard als vroeger laten draaien.
Pagina: 1