Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Recentelijk ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik meer ruimte nodig ga hebben voor m'n foto's en video's.

Om te beginnen, een overzicht van m'n huidige setup:

- MacBook met 160 GB harde schijf (werk/school)
- Mac Mini met 160 GB harde schijf (server/mediacenter)

Deze twee computers worden geback-upped op een WD MyBook 1 TB die aan de Mac Mini hangt. Dit gebeurt via Time Machine. Tevens staat er op deze schijf wat media (muziek, dvd's, boeken) die niet geback-upped (hoeven te) worden.

M'n foto's en video's staan nu op de MacBook. Omdat er maar een kleine harde schijf in zit begint het zo langzamerhand vol te raken, en zit ik eraan te denken om nog een harde schijf aan te schaffen.

Mijn plan was om een WD MyBook 2 TB te kopen.

Ik zat dan met de volgende opties:

1) Ik ga de WD MyBook 2 TB als back-upschijf gebruiken. Ik maak één partitie van 1 TB waar ik de foto's en video's op kan back-uppen, en één partitie van 1 TB waar ik de MacBook en Mac Mini kan back-uppen, en tevens m'n andere media op kan droppen. M'n WD MyBook 1 TB gebruik ik voor m'n foto's en video's. Het nadeel hiervan is dat ik voor de schijf waarop de foto's en video's geen Time Machine meer kan gebruiken. Ik zal moeten overstappen op andere back-upsoftware. Ik hoef geen snapshots of incrementele back-ups, een simpele kopie is voldoende.

2) Ik ga de situatie laten zoals het nu is, en de WD MyBook 2 TB als dedicated schijf voor m'n foto's en video's gebruiken. Ik maak dan gebruik van de ingebouwde RAID1 functie zodat ik verzekerd ben van m'n data als één schijf het loodje (er zit 2x 1 TB in) legt. Het geeft me ook wat vrijheid om de schijf te gebruiken met andere computers, ik ben dan namelijk niet van back-upsoftware afhankelijk. Voor de data van m'n MacBook en Mac Mini kan ik dan gewoon Time Machine blijven gebruiken. Ook kan m'n media op de WD MyBook 1 TB blijven staan.

Ik neig zelf een beetje naar de tweede oplossing, omdat ik dan alleen maar die WD MyBook 2 TB aan m'n MacBook hoef te hangen. Ik ben alleen wel de lul als beide schijven het ineens begeven, of wanneer de data corrupt raakt. Wie kan me vertellen hoe groot die kans is?

Zijn er betere opties dan dit? Waar zou jij voor kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:06
past er geen 2e schijf in de mac mini? Anders kun je dat ding altijd nog door een groter exemplaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
past er geen 2e schijf in de mac mini? Anders kun je dat ding altijd nog door een groter exemplaar vervangen.

edit: je hebt ruimte tekort op je macbook mijn fout...

kun je daar geen grotere schijf in gooien? 160gb is vrij klein zelfs voor 2.5". Je kunt al een 500gb schijf ophalen voor 90 euro ofzo (uit mn hoofd).

hoezo vage dubbelpost 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Craven op 08-11-2009 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Craven87 schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:40:

edit: je hebt ruimte tekort op je macbook mijn fout...

kun je daar geen grotere schijf in gooien? 160gb is vrij klein zelfs voor 2.5". Je kunt al een 500gb schijf ophalen voor 90 euro ofzo (uit mn hoofd).

hoezo vage dubbelpost 8)7
Ik heb inderdaad te weinig ruimte op m'n MacBook. Aan 160 GB heb ik meer dan genoeg, alleen niet met 81 GB aan foto's. Dat worden er overigens steeds meer, en als ik serieus met video bezig ga zit ik vrij gemakkelijk aan de 500 GB. Als ik besluit om een 500 GB schijf in m'n MacBook plaats moet ik ook nog eens alle data van m'n 160 GB schijf overpompen en zit ik met een 160 GB schijf die overbodig is geworden. Lijkt me niet helemaal ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
je hebt te weinig ruimte maar toch genoeg???

Als je trouwens verwacht om met video zo snel aan de 500gb te zitten dan lijkt het me dat je het beste voor optie 2 kan gaan. Maar goed ik snap nog steeds niet helemaal wat er nou mis is met een 500gb schijf in je macbook zetten. Die data overpompen lijkt me niet zo'n probleem. En dat je dan met een overbodige 160gb schijf zit... tsja is dat een probleem? Koop er een case bij en hang hem aan je mac mini of gebruik hem als portable schijf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Craven87 schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:53:
je hebt te weinig ruimte maar toch genoeg???

Als je trouwens verwacht om met video zo snel aan de 500gb te zitten dan lijkt het me dat je het beste voor optie 2 kan gaan. Maar goed ik snap nog steeds niet helemaal wat er nou mis is met een 500gb schijf in je macbook zetten. Die data overpompen lijkt me niet zo'n probleem. En dat je dan met een overbodige 160gb schijf zit... tsja is dat een probleem? Koop er een case bij en hang hem aan je mac mini of gebruik hem als portable schijf ofzo.
Zonder de foto's en video's heb ik genoeg aan 160 GB, zoals ik ook in m'n post naar voren laat komen.

Maar om nog even in te gaan op je 500 GB suggestie, hier een opsomming van nadelen:

1) 500 GB is minder dan 1 TB
2) 2.5" schijfjes zijn relatief duur
3) Overplaatsen van data kost tijd
4) Huidige schijf in MacBook wordt overbodig

Stuk voor stuk nadelen die ik met de door mij aangegeven opties niet heb. Daarom lijkt het me niet ideaal ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Ok, duidelijk.

Maar is het dan niet handiger om voor optie 1 te gaan? Hang je je nieuwe wd mybook 2 tb aan je mac mini. En de 1 tb wd mybook aan je macbook. Kun je altijd al je data met je laptop meenemen en heb je thuis altijd nog een backup liggen.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat je het niet erg vind om te backuppen over je netwerk heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Craven87 schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:10:
Ok, duidelijk.

Maar is het dan niet handiger om voor optie 1 te gaan? Hang je je nieuwe wd mybook 2 tb aan je mac mini. En de 1 tb wd mybook aan je macbook. Kun je altijd al je data met je laptop meenemen en heb je thuis altijd nog een backup liggen.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat je het niet erg vind om te backuppen over je netwerk heen.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik back-up nu ook over m'n netwerk heen. Het nadeel van optie 1 is dat ik extra back-up software moet gebruiken omdat Time Machine niet overweg kan met een tweede schijf. Ook zijn er weekenden dat ik met 10 GB aan foto's thuis kom. Dan moet er dus sowieso 10 GB over het netwerk verplaatst worden (..als het even kan nog draadloos ook..). Goed, dat is opzich geen drama. Met optie 2 heb ik dat niet, en hoef ik ook geen extra software te gebruiken.

Ik neem in principe nooit een externe schijf mee met m'n MacBook.

Ik zit zelf dus nog steeds erg aan optie 2 te denken, tenzij iemand me kan overtuigen dat optie 1 beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
uhhh jah dan is optie 1 beter voor je denk ik. Dan heeft optie 1 niet echt meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Het grootste voordeel dat ik in optie 1 zie is dat je natuurlijk 2TB aan storage kan gebruiken, terwijl je in optie 2 maar 1TB ter beschikking hebt.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je zegt in optie 1 dat je Time Machine niet meer zal kunnen gebruiken in dat specifieke geval. Maar je kan de Mybook van 1TB toch partitioneren in bv. 2x 500GB en op 1 van die partities je Time Machine backups laten terecht komen en de rest gebruiken voor je foto's en video's.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Darkstar schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:02:
Het grootste voordeel dat ik in optie 1 zie is dat je natuurlijk 2TB aan storage kan gebruiken, terwijl je in optie 2 maar 1TB ter beschikking hebt.
Ik kan met optie 1 ook maar 1 TB gebruiken, voor elke TB gebruik ik namelijk een TB aan backup.

Met optie 1 zou ik voor m'n foto's en video's de WD MyBook 1 TB gaan gebruiken, en de WD MyBook 2 TB als backupschijf.
Darkstar schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:02:
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je zegt in optie 1 dat je Time Machine niet meer zal kunnen gebruiken in dat specifieke geval. Maar je kan de Mybook van 1TB toch partitioneren in bv. 2x 500GB en op 1 van die partities je Time Machine backups laten terecht komen en de rest gebruiken voor je foto's en video's.
Dan heb ik toch geen backup van m'n foto's en video's? Bovendien heb ik dan maar 500 GB aan ruimte voor foto's en video's. Ik heb hierboven geconcludeerd dat dat te weinig is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-07 14:50
De WD MyBooks staan niet bekend om hun knallende snelheid, via samba halen veel mensen maar 3-4MB/s. Mocht je voor snelheid gaan, dan zou ik een ander NAS overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit geen optie? 5 dollar per maand onbeperkt online data backup. www.mozy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 09:42:
Is dit geen optie? 5 dollar per maand onbeperkt online data backup. www.mozy.com
Nee, ik wil de data lokaal houden :). Het enige risico wat ik dan loop is dat wanneer het huis afbrand, ik al m'n data kwijt ben. Maar goed, dat vind ik wel aanvaardbaar. Ik heb er immers een hoop gemak van om de back-ups thuis op een fysieke te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00
ik zou toch ook even de airportoptie openhouden, en daar beide macs naar toe time machinen. Je kan natuurlijk ook een willekeurig ander nasje pakken, maar das iets meer werk dan een airport. :)
Pagina: 1