Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Naar aanleiding van Wie merkt er iets van een afkoelende economie? uit mei 2008, vanwaar uit het sindsdien alleen maar bergafwaarts gegaan is met de economie. Sinds het dieptepunt in april/mei dit jaar, is er toch sprake van een aarzelend herstel. De prognoses laten voor 2010 zien dat het herstel zal doorzetten, maar op een laag tempo. De gevolgen van de kredietcrisis zullen dan ook nog jaren voelbaar blijven.

Qua arbeidsmarkt verwacht men in 2010 nog een oplopende werkloosheid aangezien deze altijd vertraagd achter economisch ontwikkelingen aanloopt. Echter worden er voor 2011 en verder alweer tekorten verwacht vanwege het feit dat de babyboomers massaal met pensioen zullen gaan, waardoor de arbeidsmarkt weer volop in beweging komt door vrij gekomen functies en doorstroming.

Wie merkt er iemand in de (IT) branche al iets van het herstel en wat zijn je persoonlijke verwachtingen en plannen als het herstel doorzet ?

En misschien nog iets persoonlijker, ben je anders tegen je carrière en loopbaan aangaan kijken door de crisis, of is het toch weer snel business as usual ?

Persoonlijk zie ik, als antwoord op mijn eigen vragen, de crisis denk ik pas vanaf midden 2010 enigszins wegebben, ik verwacht tot die tijd nog wel een terugslag op de beurs of qua macro economische cijfers. Maar met de komst van economisch herstel kloppen ook de problemen van voor de crisis, grondstof tekorten (benzineprijs) naast een stijgend wereldwijd bevolkingsoverschot en de klimaat crisis, weer op de deur. We zitten dus feitelijk straks in een permanente crisis.

Persoonlijk ben ik, als voormalig slachtoffer van de crisis, niet anders gaan aankijken tegen mijn eigen loopbaan, ik ben alleen maar bevestigd in de visie die ik al had, namelijk dat als het erop aan komt alleen de eigen belangen tellen en je daar zelf ook naar moet handelen anders benadeel je alleen jezelf.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Zelf ben ik werkzaam in de bouw maar we hebben nu wel gebaseerd toekomstige projecten een voorlopige prognose waarbij de omzet nagenoeg hetzelfde is als die van vorig jaar. Dit jaar is onze omzet wel nagenoeg gehalveerd wat vrij pijnlijk was.
Het is wel zo dat onze omzet vroeger een mix was uit particulieren (eigen ontwikkeling)/overheid/bedrijven waarbij nu de particulieren ook voor komend jaar op 0 staat. Het lijkt dan ook dat het bedrijfsleven vooruit loopt tov de burgers zelf. De gevolgen dan ook (al is daar nog geen uitspraak over) dat dit jaar de bonussen waarschijnlijk niet worden uitgekeerd wat wel een aardige domper is van een paar maandjes extra normaal. Ook is in het voorjaar bij ons stevig gesneden in het personeelsbestand al heb ik zelf het gevoel dat de economische crisis eerder wordt misbruikt om wat rotte appels eruit te wippen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

defiant schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:23:
Wie merkt er iemand in de (IT) branche al iets van het herstel en wat zijn je persoonlijke verwachtingen en plannen als het herstel doorzet ?
Privé merkte ik al niets van de crisis en dat is nog steeds niet veranderd.

Op m'n werk merk ik wel enigszins dat er meer mensen zijn die zonder inkomen komen te zitten, wat voor mij voor meer werk zorgt. De grote groep komt er nog aan vermoed ik. Wel merk je dat waar het vroeger lastig was om zonder diploma's werk te vinden, nu ook mensen met MBO opleidingen moeilijker aan het werk geholpen kunnen worden.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Prive heb ik weinig gemerkt van de crisis, hoogstens enkele spannende zomermaanden omdat de werkgever op dat moment slecht lag (iig zijn zaak).

Als ik kijk naar de opdrachten die er nu weer binnenkomen (IT Detachering) lijkt het de goede kant op de gaan (opdrachten worden weer langer, en er komen meer verzoeken binnen). Veel bedrijven hebben 1 jaar niet geinvesteerd, maar dat word nu (deels) weer gecompenseerd omdat investeren in veel gevallen een noodzaak is.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Ik ben persoonlijk geraakt door de crisis, ben mijn baan kwijt geraakt(al werd de crisis eerder gebruikt als goed excuus is mijn idee) samen met 4 andere (ex)collega's. Ik zit nu een dikke 2 maanden in de WW. De eerste maand in de WW was een drama. Amper gesprekken, vooral afwijzingen op mijn brieven, vacatures die teruggetrokken worden etc etc.

Sinds een week of 3 is het compleet omgeslagen. Ik word plat gebeld, ben constant op gesprek. Ik heb uiteindelijk kunnen kiezen tussen 4 banen(de 16e ga ik gelukkig weer werken). Of dit nu komt door een voorzichtig economisch herstel dat weet ik niet, maar zo voelt het wel. Ook in de media zie ik volgens mij links en rechts wat herstel wat ik dus direct merk in het banen aanbod, lijkt het.

Maar ja, dit is een ervaring op persoonlijk vlak. Een heeeeeeeeel klein gebiedje dus waar je dus niks aan kan afleiden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
beany schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:33:
Sinds een week of 3 is het compleet omgeslagen. Ik word plat gebeld, ben constant op gesprek. Ik heb uiteindelijk kunnen kiezen tussen 4 banen(de 16e ga ik gelukkig weer werken). Of dit nu komt door een voorzichtig economisch herstel dat weet ik niet, maar zo voelt het wel. Ook in de media zie ik volgens mij links en rechts wat herstel wat ik dus direct merk in het banen aanbod, lijkt het.
Ik denk dat dit wel zo is. Wanneer je de zaterdagkrant bekijkt stonden er eerst haast geen vacatures meer in (+/- 2 maanden terug. ED) terwijl deze nu weer aardig vol staan. Mijn vriendin is werkzoekende, en merkt ook dat ze nu steeds meer berichten terug krijgt waar ze eerst helemaal niets hoorde van de meeste bedrijven.
Snow_King schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:46:
Ik heb juist helemaal niets van een crisis mee gekregen, prive én zakelijk niet. Zakelijk gaat alles juist voor de wind de afgelopen jaren, een stagnering in groei was er niet.

Dat hoor ik om me heen ook (Hosting business).
Dan mag je je gelukkig prijzen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door AE86 op 09-11-2009 08:56 . Reden: quote ]

Verwijderd

SmartDoDo schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:38:

...

Op m'n werk merk ik wel enigszins dat er meer mensen zijn die zonder inkomen komen te zitten, wat voor mij voor meer werk zorgt. De grote groep komt er nog aan vermoed ik. ...
Inderdaad. Dat is ook wat de prognose van het cbs voorspelt. De zzp'ers en oproepkrachten zijn er eind 2008 al uitgevlogen, de jaarcontracters zijn er in de loop van 2009 uitgevlogen en de vaste krachten zijn in 2010 aan de beurt.

Wat het economisch herstel betreft, dat kan best nog een flink aantal jaren op zich laten wachten. Gezonde bedrijven kunnen geen financiering krijgen om te investeren en personeel aan te nemen omdat de hypotheek markt wereldwijd het hele financiele systeem verziekt heeft. Voordat er een stabilisatie in de onroerend goed prijzen is en de schulden op overgewaardeerd onroerend goed afgelost zijn kan wel een aantal jaren voorbij zijn.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:20

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb juist helemaal niets van een crisis mee gekregen, prive én zakelijk niet. Zakelijk gaat alles juist voor de wind de afgelopen jaren, een stagnering in groei was er niet.

Dat hoor ik om me heen ook (Hosting business).

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Prive niets van gemerkt. Zakelijk merk ik er wel wat van, in de vorm van teruglopende advertentie inkomsten (website). Tot nu toe klein beetje aangetrokken, hopelijk mondjesmaat weer terug naar het oude niveau :)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08

Matis

Rubber Rocket

Ik heb in mijn branche/sector niets gemerkt van de crisis. Wel zijn er twee mensen buitengewipt, daar hebben ze wel de crisis de schuld van gegeven, maar van diverse collega's vernam ik dat ze voor die twee collega's al langer een reden zochten om ze buiten te schoppen :/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Zelf weinig van gemerkt. Wel heb ik 3 maanden op de bank gezeten (detachering).
Weinig aanvragen. De laatste tijd valt op de het aantal aanvragen groeit. Het aantal bankzitters bij ons daalt dan ook sterk. Laten we hopen dat dit door het aantrekken van de markt komt.

Money for nothin' and your chicks for free

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
En misschien nog iets persoonlijker, ben je anders tegen je carrière en loopbaan aangaan kijken door de crisis, of is het toch weer snel business as usual ?
Ik ben als IT'er tijdens de vorige crisis in 2003 volledig aan de kant gezet. De deuren gingen op slot en ik werd aanzien als een rotte appel die niet thuishoort in de IT. Maw men schreef mij gewoon af en ik werd vies bekeken. Ik heb echt alles gedaan en geprobeerd maar pas 4 jaar later, in 2007 heb ik terug een job in de IT kunnen bemachtigen. Dus business as usual? NOPE, niet voor mij. En dan amper één jaar later sloeg de crisis wéér in alle hevigheid toe. Je kunt je wel voorstellen hoe ik mij voelde. :( De vorige crisis heeft mij echter leren vechten tegen de bierkaai. Ik heb mij vooropgesteld de crisis deze keer wél te overleven en daar hou ik mij aan.

Qua herstel. Ik merk er weinig van. Er komen meer opdrachten binnen maar een aantal grote klanten smijt nog altijd heel veel volk van ons buiten. Dus dan schiet het niet op. Ik denk ook dat het nog wel zal duren tot midden 2010 vooraleer er echt herstel merkbaar gaat zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door makila op 09-11-2009 09:21 ]

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Hier niks gemerkt, zowel privé als in de werksfeer. Ik ben begonnen met solliciteren voor een ontwikkelbaan rond mei, en had bij de eerste sollicitatie al beet. Het bedrijf waar ik terecht ben gekomen heeft ook dit jaar weer een flinke groei in medewerkers en omzet gezien. Niet alle takken deden het even goed, maar dat werd gecompenseerd door de rest van het bedrijf. Mijn tak komt in elk geval om in het werk.

Het enige verschil met vorig jaren is dat de personeelsuitjes dit jaar binnen Nederland waren, in plaats van in het buitenland, maar volgens mij heeft dat financieel weinig uitgemaakt.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

prive heb ik er niets van gemerkt (omdat ik gewoon me werk had :P )

Op het werk waren de berichten dat we behoorlijk achter budget liepen,en meerdere mensen zijn nu wel weg (vervroegd pensioen etc) maar niemand is er op staande uitgezet vanwege de crisis zover ik weet.
Nu hadden we vorige week de wereldwijde kwartaal webcast en de cijfers zagen er behoorlijk ok uit,niet zo goed als voorgaande jaren (geen bonus waarschijnlijk :( ) maar de BU die het ergste geraakt is (industry,dus autobrance etc) zat nog maar 5% achter budget ofzo ipv de 25% die werdt verwacht :) dus al met al lijkt het nog wel ok te gaan
hoe het in 2010 gaat worden..geen idee,industry heeft niet meer de gesponsorde autoverkopen mee die nu allemaal afgelopen zijn in de landen,en mijn BU heeft altijd de hoogste verkopen in de zomermaanden.
Geen idee of dat allemaal nog instort (denk het niet) dus gok dat ik hier gewoon nog zit volgend jaar :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Ik ben freelance Flash/PHP developer, en ik heb tot nu toe helemaal niks gemerkt van de crisis.

Ik krijg nog steeds meer werk aangeboden dan dat ik kan aannemen. En als ik zo om mij heen kijk naar andere freelancers in mijn netwerk is het voor hun hetzelfde.

Daarnaast zijn er genoeg vacatures in het internetontwikkelwereldje. Dus volgens mij is die sector niet zo hard geraakt.

Dus: ik zie zelf geen herstel omdat ik nooit een dip heb ervaren. Hoop ook dat die dip niet gaat komen.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Ik heb zelf wel wat gemerkt van de crisis, aangezien dat de reden is dat ik de afgelopen maanden in een hotel moest overnachten om een opdracht in de randstad te kunnen doen. (kom zelf uit Groningen).

Hier brei ik nu een eind aan zodat ik weer lekker thuis mijn nachten kan doorbrengen, en dat is mede mogelijk doordat er weer wat opdrachten zijn in het noorden. Dus gelukkig merk ik het wel!

Ik heb zelf trouwens het idee dat de IT detachering altijd als eerste de klappen krijgt, maar blijkbaar is het herstel ook snel.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 16:54
Zelf ben ik mijn bijbaantje kwijtgeraakt voor de Crisis echt toesloeg, maar ik heb bij een aantal zaken gesolliciteerd en kon niet aan een bijbaantje komen. Ondertussen ben ik voor mezelf begonnen met een vriend van me, waarbij we echter nog op gang moeten komen door naamsbekendheid etc. Door de crisis zijn er bij mij nieuwe deuren geopend waardoor ik nu op een andere manier mijn geld kan verdienen. Het was voor mij echter niet kritiek, want ik ben nog maar 17(6 dagen tot 18), en ben nog inwonend bij mijn ouders.

Bij mij thuis heeft de crisis wel redelijk toegeslagen, mijn Vader is Interim project manager, en die komt op het moment gewoonweg erg lastig aan een nieuwe klus waarmee hij een tijdje bezig is. Mijn moeder heeft haar baan nog steeds(wat wil je met 25 jaar ervaring), maar is een dag extra gaan werken(part-time) doordat mijn vader niet aan een klus kwam.
Ik hoop dat de economie snel aantrekt, we kunnen op het moment gelukkig nog wel rondkomen van het inkomen dat we hebben, na enkele kleine bezuinigingen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Prive -> Baan kwijt, nieuwe baan, alsnog een kleine terugval in inkomen
Werk -> Bedrijven die in een crisistijd mensen aannemen, zijn bedrijven die het gewoon erg goed doen. De firma waar ik voor werk gaat op alle fronten tegen de stroming in.
Zakelijk -> Veel korte opdrachten in het kader van bezuinigen. Ook zijn er veel starters die van mijn diensten (kleinschalige automatisering) gebruik willen maken.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:53 ]

• makila
ReallyStupidGuy schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:45:
Ik heb zelf wel wat gemerkt van de crisis, aangezien dat de reden is dat ik de afgelopen maanden in een hotel moest overnachten om een opdracht in de randstad te kunnen doen. (kom zelf uit Groningen).

Hier brei ik nu een eind aan zodat ik weer lekker thuis mijn nachten kan doorbrengen, en dat is mede mogelijk doordat er weer wat opdrachten zijn in het noorden. Dus gelukkig merk ik het wel!

Ik heb zelf trouwens het idee dat de IT detachering altijd als eerste de klappen krijgt, maar blijkbaar is het herstel ook snel.
Bij ons is het nog erger. Er is hier een collega die 3 uur heen(!) en 3 uur terug(!) elke dag moet pendelen. Hij krijgt GEEN hotel omdat hij qua afstand <100km van de klant woont. En de (mondelinge welliswaar) regel hierover is dat op minder dan 150km van de klant = geen hotel. Door de file duurt het echter dus echt zo lang om er te geraken. Die gast is elke dag dus 6 uur onderweg en moet dat al pendelend doen.

• ReallyStupidGuy
makila schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 08:53:
[...]

Bij ons is het nog erger. Er is hier een collega die 3 uur heen(!) en 3 uur terug(!) elke dag moet pendelen. Hij krijgt GEEN hotel omdat hij qua afstand <100km van de klant woont. En de (mondelinge welliswaar) regel hierover is dat op minder dan 150km van de klant = geen hotel. Door de file duurt het echter dus echt zo lang om er te geraken. Die gast is elke dag dus 6 uur onderweg en moet dat al pendelend doen.
Misschien kan hij beter met de auto gaan in plaats van met de fiets :p

Ik hoop voor je collega dat het niet te lang gaat duren, in totaal 8,5 + 6 = 14,5u per dag aan werk besteden is wel erg veel!

Wat met name jammer is is dat je je werkgever natuurlijk pas op zo'n manier leert kennen als het tegenzit. Ik had altijd een maximum reisafstand in mijn contract staan, deze voorwaarde is er bij de crisis (tijdellijk) uit gegaan. Ook werd het erg op prijs gesteld als je qua hotelovernachtingen ook flexibel was. Op zich begrijpelijke maatregel en we zijn zonder ontslagen om economische redenen door de crisis gekomen 8)

Ik ben ook niet de enige die rond deze periode weer op zoek gaat naar werk dichter bij huis.

Verwijderd

beany schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:33:
Ik ben persoonlijk geraakt door de crisis, ben mijn baan kwijt geraakt(al werd de crisis eerder gebruikt als goed excuus is mijn idee) samen met 4 andere (ex)collega's. Ik zit nu een dikke 2 maanden in de WW. De eerste maand in de WW was een drama. Amper gesprekken, vooral afwijzingen op mijn brieven, vacatures die teruggetrokken worden etc etc.

Maar ja, dit is een ervaring op persoonlijk vlak. Een heeeeeeeeel klein gebiedje dus waar je dus niks aan kan afleiden.
Hier hetzelfde verhaal. Eerst maandenlang niks en dan kon ik plots kiezen tussen 3, 4 banen. Ben er ook financieel een stuk op vooruitgegaan.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
In mijn sector, deelsector van de bouw, zitten we nog steeds voor het dieptepunt, dat dus nog steeds moet komen.
Op dit moment nog bezig met oudere projecten, die in eindfases zitten, dus persoonlijk merk ik het nog niet.
Collega's met jaarcontracten krijgen deze niet verlengd, of ze moeten bovengemiddeld presteren.
Nieuwe opdrachten zijn schaars en om ze te krijgen moet men vaak onder kostprijs of tegen kostprijs aanbieden.

Verwachting is, dat volgend jaar dus de grote klap komt en dat er dan ook personeel met vaste contracten eruit vliegt.

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:37
Ik ga er binnenkort ook last van krijgen, ik heb een jaar contract dat binnekort afloopt. Ben gedetacacheerd bij een gemeente. Alles ligt stop. Ik woon in het zuiden en we hebben de banen niet echt voor het uitzoeken hier.

[ Voor 12% gewijzigd door O085105116N op 10-11-2009 14:59 ]

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-11 11:22
Metaal sector trekt alweer aan in ieder geval :)
Bedrijven beginnen te investeren en word weer drukker wat betreft werk !

Goed nieuws dus :)

gewoon nee.

• Henk Wouda
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07-2022
Wij merken een voorzichtig "herstel" maar zeker wel een stabilisatie. Binnen de ICT sector is al sinds twee maanden een stabiele situatie (zie ook monster index). Wij merken dat er weer voozichtig gezocht wordt naar nieuw personeel.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bouwwereld gaat het nog flink eraan toe, al flink wat faillissementen gezien en ze verwachten er nog meer, ook al zijn ze de zware tijd doorgekomen trekt het nog amper aan qua nieuwbouw/verkoop en centjes raken op :P

Hele jaar door is er bij ons opschoning geweest, wat weg en wat erbij, maar positief zijn ze in iedergeval nog niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

makila schreef op maandag 09 november 2009 @ 09:18:
[...]

Ik ben als IT'er tijdens de vorige crisis in 2003 volledig aan de kant gezet. De deuren gingen op slot en ik werd aanzien als een rotte appel die niet thuishoort in de IT.
Het hangt er imho toch ook wel een beetje vanaf wat je functie is. Concrete functies als Java of .NET ontwikkelaar zal altijd wel min of meer vraag naar zijn. Als je een budget opvullende functie als business intelligence consultant of management consultant uitoefent dan zal er in barre tijden als nu niemand op je zitten te wachten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben ook mijn baan kwijt, net als al mijn collega's.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ace
  • Laatst online: 12:36

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik werk voor een bookmaker en de omzet is sinds het begin van het voetbal seizoen alleen maar gestegen tov vorig jaar.

Enige wat we wel merken is dat er meer klanten failliet zijn gegaan en ook een toename van het aantal overnames omdat veel klanten hun zaak verkopen (dagbladhandels maken 80% van ons klantenbestand uit).

Maar onze betting shops doen het beter dan ooit, zeker in de armere regio's.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:15
Wij hebben ( hout vast houden ) nog geen last gehad van de crisis, we hebben zelfs nog nooit zoveel servers buiten gezet als nu.

Mijn planning staat ook voller dan ooit.

Een vriend van mij heeft een comuterwinkel in Belgie, en hij merkt wel een verbetering sinds september

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:00:
[...]

Het hangt er imho toch ook wel een beetje vanaf wat je functie is. Concrete functies als Java of .NET ontwikkelaar zal altijd wel min of meer vraag naar zijn. Als je een budget opvullende functie als business intelligence consultant of management consultant uitoefent dan zal er in barre tijden als nu niemand op je zitten te wachten.
Over de plak misslaan gesproken... juist in deze tijden zijn BI consultants erg gevraagd. Gedurende de crises zijn ik (en mijn collega's) bijzonder druk met diverse BI oplossingen zoals supply chain performance improvement, vendor and supplier performance, customer intelligence (purchase & payment behaviour , customer churn) etc. Zelfs "low grade" BI projecten, zoals het automatiseren van operationele rapportages zijn alleen maar toegenomen. (Enig idee wat het kost als een finance controller een week met Excel zit te klooien om de maandelijkse rapportage op te kunnen leveren?).

(sorry voor het engels, ik had ff geen zin om alles weer te vertalen naar NL...)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
In tegenstelling tot eerder bericht, toch iets van de crisis gemerkt: de loonsverhogingen voor komend jaar zijn wat minder hoog dan verwacht, om evt. naweeën op te vangen. Was in mijn geval 'slechts' 4 nogwat procent.

• .oisyn
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ok hier 0,0 last van de crisis.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heel Nederland merkt nu iets van het economisch herstel, want we zijn nu officieel uit de recessie, en de economie groeit weer:
De Nederlandse economie is in het derde kwartaal met 0,4 procent gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal. Daarmee is ze uit de recessie geraakt, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vrijdag bekendgemaakt heeft.

Het is voor het eerst in een jaar dat de Nederlandse economie groei vertoont.

Op jaarbasis is er nog wel sprake van een krimp van 3,7 procent, zo bleek uit de cijfers. In het tweede kwartaal bedroeg die achteruitgang echter nog 5,4 procent.

Analisten gepolst door Reuters hadden gemiddeld gerekend op een economische vooruitgang met 0,5 procent.

De export is nog aanzienlijk lager dan een jaar geleden, maar de daling is kleiner dan in het eerste halfjaar. Het volume van de uitvoer van goederen en dienten lag in het derde kwartaal 8,1 procent lager dan in hetzelfde kwartaal in 2008. In de twee voorgaande kwartalen bedroeg de daling op jaarbasis echter ongeveer 12 procent.

Huishoudens zijn nog terughoudend in hun uitgaven. Ze hebben 2,6 procent minder uitgegeven dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Vooral voor duurzame consumentengoederen, zoals elektronica en woninginriching, trekken consumenten hun portemonnee minder snel.

De investeringen liepen iets verder terug. Er werd 14,4 procent minder geïnvesteerd dan een jaar eerder. Zowel de investeringen in machines en transportmiddelen, als die in woningen en bedrijfsgebouwen namen flink af. De investeringen in infrastructurele werken vormen een uitzondering, deze lieten een toename zien.

Ook de daling van de bouwproductie was groter dan in het eerste halfjaar, onder meer door een gebrek aan nieuwe opdrachten. Bovendien nam de achteruitgang in zakelijke dienstverlening toe.

Het aantal banen nam in het derde kwartaal sterker af dan in het tweede kwartaal. Er waren 143.000 banen minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Er zijn vooral veel uitzendbanen verdwenen.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

• bangkirai
  • Laatst online: 18-11 15:32
Grijns, zou dat nou komen, omdat we door de recessie vaker in nederland op vakantie gingen :D

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:53 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:24:
[...]

Ik zou me niet te vroeg verheugen op herstel. Ik hang de theorie van een W recessie aan.

http://www.rtl.nl/(/finan...00_w-vormige_recessie.xml
Oud artikel.
Ik blijf positief en ga voor de letter O.... oftewel over een paar jaar gebeurt dit weer en is de cirkel weer rond.
Sommige banken vinden het blijkbaar weer normaal om 20 miljard aan bonussen uit te keren, terwijl zij zelf hier een groot aandeel in hebben...

wijze woorden

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 11:48:
Heel Nederland merkt nu iets van het economisch herstel, want we zijn nu officieel uit de recessie, en de economie groeit weer:

De Nederlandse economie is in het derde kwartaal met 0,4 procent gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal.

nu.nl
In hoeverre is een groei van 0.4% na een krimp van 5.4% niet te verklaren door seizoensinvloed? De werkloosheid ligt altijd lager in de zomer. Dan lijkt het ook logisch dat er meer wordt besteed.

Verder staat er toch alleen maar slecht nieuws in het bericht:
De export is nog aanzienlijk lager dan een jaar geleden...
Huishoudens zijn nog terughoudend in hun uitgaven...
De investeringen liepen iets verder terug...
Ook de daling van de bouwproductie was groter dan in het eerste halfjaar...
Het aantal banen nam in het derde kwartaal sterker af dan in het tweede kwartaal...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik merk vooral dat de crisis vooral wordt gebruikt om de werknemers en contacten te benadelen.

Dit zie je natuurlijk terug in de lonenkwestie.
Matige, neutrale of zelfs negatieve loonsverhoging met als excuus de crisis, terwijl er volop werk en/of omzet is. Maar ook andere niet populaire budgetcuts die al jaren in de planning staan worden nu onder het mom van crisis uitgevoerd.

Van collega's en operationele werknemers van bedrijven waar ik kom merk ik dat de onvrede lekker aan het borrelen is. Zij zijn dan ook vooral aan het wachten to de economie inderdaad optrekt om het bedrijf een oor aan te naaien. Nee, de crisis heeft de relatie werkgever/werknemer zeker verslechterd.

Op mij heeft de crisis uiteraard wel invloed gehad. Mijn loonsverhoging veel lager dan ik verwacht had en mijn prive-inkomen van m'n eigen zaakje is ook verminderd vanwege de slechte advertentiemarkten.
Hopelijk trekken de online advertenties weer aan. Ondertussen ben ik ook maar bezig om wat nieuwere technieken bij te leren.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 13-11-2009 18:46 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• makila
sub0kelvin schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 08:44:
In tegenstelling tot eerder bericht, toch iets van de crisis gemerkt: de loonsverhogingen voor komend jaar zijn wat minder hoog dan verwacht, om evt. naweeën op te vangen. Was in mijn geval 'slechts' 4 nogwat procent.
Men heeft van de crisis geprofiteerd om een groot deel werknemers op straat te zetten. Daardoor krijgen werknemers die hun job nog niet verloren zijn, de indruk dat het geen crisis is. Er is namelijk meer dan voldoende werk. En zelfs al is er bijna geen werk, als de helft van de werknemers op straat gezet is, dan is er weer veel werk voor diegenen die aan boord blijven juist? Tot de evaluaties eraan komen en de Manager je doodleuk vermeldt dat ondanks je "super uber" resultaten van het afgelopen jaar, dat je loonsopslag ,'Nihil is' wegens de crisis.

Véél werknemers voelen de crisis niet in een lagere werkdruk. In tegendeel! Die is bij ons zelfs hoger dan voor de crisis! Maar de werknemers voelen het wel financieel. Geen loonsopslag, besparingen, verkapte inflatie(Er is helemaal geen deflatie!!! De basisbehoeften zijn duurder geworden!!! De deflatie ontstaat doordat er vorig jaar recordprijzen waren van olie en gas) enzovoorts.

• ReallyStupidGuy
Ik heb begrepen dat er veel minder werklozen zijn bijgekomen dan was voorspeld door de verschillende instanties. Dit zou met name komen doordat de recessie volgt op een periode van krappe arbeidsmarkt en de verwachting van veel werkgevers is dat er na de recessie weer nieuwe schaarste zal komen.

Dit zie ik eigenlijk ook min of meer bij mijn werkgever, er zijn slechts enkele ontslagen gevallen en dit waren de mensen die door privesituaties en ervaring moeilijk plaatsbaar zijn in de ICT. De overige mensen worden nog steeds aangehouden.

Ik moet wel zeggen dat ik bang ben dat als het herstel toch minder snel is of als er toch een W vormige recessie komt er wel veel rigoreuser gesneden moet worden.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:54 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:54 ]

• dion_b
  • Laatst online: 21:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prive heb ik uiterst weinig gemerkt van de crisis (muv het feit dat er nu maar twee rechtstreekse vluchten per week zijn naar Timisoara ipv vijf een jaar terug), maar op het werk hebben we het gemerkt - meer wanbetalers, minder nieuwe klanten en grote moeite om financiele doelstellingen te halen.

Op het werk merken we het herstel ondertussen ook - het blijft krap, maar het gaat de laatste twee maanden extreem goed met de nieuwe klanten, wat op boekjaar 2009 geen drol uitmaakt (klanten betalen per maand...), maar eea voor 2010 flink rooskleurig maakt.

Oslik blyat! Oslik!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vind het verhaal anders niet zo somber, de effecten zijn zeker merkbaar, maar het is niet alsof er over de brede linie geen kansen zijn. Met wel 1 grote uitzondering: ik denk dat er 1 groep is die er bekaaid vanaf komt en dat zijn de schoolverlaters.
Ik vrees ook voor de ICT in de EU/US/CA/NZ/AU omdat er door cloud computing, SAAS en BPO steeds meer naar ontwikkelingslanden verdwijnt.
Mja, gezien de ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar in de ICT, moet je eigenlijk continu vrezen voor de ICT in de Westerse wereld, uiteindelijk zal het denk ik wel meevallen. Maar zolang de ICT de varkenscyclus blijft behouden, blijft het wel een sector die in de spotlights staat tijdens een volgende hausse.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• dion_b
  • Laatst online: 21:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat nu al in de ICT fout gaat heeft weinig te maken met in/outsourcing en alles met ondoordachte projecten waar te weinig aandacht uitgaat naar de requirements (opstellen ervan en zorgen dat datgene wat gebouwd wordt ook dat - en alleen dat - doet). "Domme" klopwerk kun je prima outsourcen, maar overleg op technisch niveau met de (interne) klant over wat zo'n product exact moet doen en waar het mee moet interfacen eist juist veel meer communicatie. Dat is waar nu al het pijnpunt ligt en dat is iets wat je niet kunt outsourcen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:54 ]

• ReallyStupidGuy
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:56:
[...]
Dat gaat grotendeels prima omdat veel organisaties wel steeds meer naar een hoger CMM niveau toegroeien. Ook is er door SAAS, CloudComputing en steeds meer standaardisering/harmonisatie/convergentie van van processen/wetgeving/structuren/onderwijs enzovoorts minder kwaliteitsverlies. Er zullen ongetwijfeld beheerders/analysten/managers/auditors overblijven maar op termijn is er een structurele vermindering van banen in de ICT (vooral MBO/HBO functies).

Er zijn voorbeelden genoeg van te bedenken.
Gelukkig gaan er zaken steeds beter, maar in de dagelijkse praktijk zie ik nog steeds grote problemen die komen door een slechte communicatie en afstemming. Wanneer dat allemaal echt goed is geregeld wordt het een overweging om delen te gaan outsourcen. Als het outsourcen echt goed werkt zal dit volgens mij nog steeds niet betekenen dat er een absolute afname is van het aantal vacatures in de IT in Nederland, hooguit een veschuiving.

Bovendien is het voordeel van outsourcen maar tijdelijk aangezien je de welvaart in een land ook stimuleert. India schijnt nu al duurder te worden, China is het nieuwe India voor het outsoursing! De lonen en kosten zullen ook in China gaan stijgen dus de echt grote verschillen worden altijd minder, als de bespraringen minder worden is de vraag of het outsourcen wel rendabel is ook weer aan de orde.

• sfc1971
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-04 20:38
Was eerst actief in de standbouw toen alles in storte en ben toen teruggegaan naar de IT. Binnen de IT merk ik er weinig van, meer dan genoeg vacatures en duidelijk niet genoeg mensen.

Maar er lijken wel minder junior/medior functies te zijn, gelukkig ben ik dat niveau voorbij.

Verwijderd

Net terug van een grote Jobbeurs in België, met veel bedrijven gesproken (m.n een aantal grote namen uit de consultancy). Geen van hen nam dit boekjaar schoolverlaters in dienst (HBO informatica). Gelukkig net een job kunnen versieren bij een kleiner consultancy-bureau, maar het blijft, voor pas afgestudeerde jongeren alleszins, een heel karwei om een leuke job te vinden.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:55 ]

Verwijderd

Er zit bij ons momenteel een recordaantal consultants op de bank. Ik heb zelf ook in totaal 6 maanden op de bank gezeten dit jaar, waarvan 5 maanden aaneengesloten. Ik zit nu gelukkig wel weer bij een klant, maar dat loopt eind dit jaar ook af.

Het ligt ook wel aan de branche waarin wij werken (financiële wereld). Ik zit er zelf aan te denken om ergens in vaste dienst te gaan, ik ben gelukkig niet heel erg gehecht aan een leaseauto. Ergens heb ik wel geluk gehad, dat ik vlak voor de crisis mijn contract heb getekend. Maar ik heb toch niet een heel erg prettig eerste jaar bij mijn huidige werkgever gehad, en ik zie het komend jaar in ieder geval niet verbeteren in onze sector.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-11 11:22
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:24:
[...]

In hoeverre is een groei van 0.4% na een krimp van 5.4% niet te verklaren door seizoensinvloed? De werkloosheid ligt altijd lager in de zomer. Dan lijkt het ook logisch dat er meer wordt besteed.

Verder staat er toch alleen maar slecht nieuws in het bericht:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Denk jij dat op het moment dat de recessie officieel over word verklaard gelijk iedereen naar de winkel rent om al zijn centen uit te geven ?
Tuurlijk niet, eerst de kat uit de boom kijken ;)
Lekker negatief ben jij zeg ..

gewoon nee.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:43:
Ook zal door de afbouw van sociale zekerheid een einde komen aan detachering en inhuur. In de US bestaat dat al vrijwel niet en dat betekent dat je hier bijvoorbeeld als HBO IT-er veel en veel minder verdient dan in de EU (geen lease auto, geen secundaire arbeidsvoorwaarden enzovoorts).
Door de versoepeling van ontslagrecht zal de markt voor bulkinhuur wellicht veranderen, de entry-level beheerders, helpdeskers en testers en devvers. De markt voor specialisten (b)lijkt nog altijd aardig goed. Sterker, ik vertrek over 2 weken die kant op om in een specialistische consultingrol te gaan werken. Veel werkgevers in tech-sectoren in de VS hebben wel degelijk fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, zoals medical/dental en natuurlijk de pensioensreutemeteut in een 401(k), maar ook zaken als ESPP zie je geregeld (employee stock purchasing plan).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
De geschetste ontwikkelingen vonden natuurlijk al veel langer plaats, ze worden hooguit wat versnelt door de crisis. Zeker de ontwikkelingen qua steeds verder voortschrijdende globalisatie zijn voor het gros van de westerlingen op de lange termijn qua welvaart geen goed nieuws, de neerwaartse loondruk en afbraak van sociale voorzieningen wegen op de lange termijn niet op tegen lagere prijs van de materiële (goederen) en inmateriële (diensten) welvaart.

Feitelijk is globalisatie de kapitalistische versie van ontwikkelingshulp, alleen gebeurt het inleveren van welvaart nu niet via democratische middelen :)

Aan de andere kant denk ik dat de globalisatie zelf zo'n vaart niet zal lopen, de opkomende landen kampen met dezelfde schaarste aan grondstoffen als de Westerse landen. Er is er 1 productiemiddel dat niet schaarser wordt, maar alleen maar toeneemt: de mens zelf. Steeds meer mensen met steeds minder grondstoffen staat gelijk aan minder welvaart. Deze ontwikkelingen zullen waarschijnlijk steeds nationalistische gevoelens losmaken met een roep om meer protectionisme en misschien zelf militair ingrijpen, wat verdere globalisatie een stevige halt kan toeroepen.

In alle gevallen geen positieve scenario's.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ik ben 'baas' bij een internetbureau en bij ons is het sinds september weer enorm hard stijgende lijn, eigenlijk intussen weer gewoon 'business as usual'.

Professionele website nodig?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08

alienfruit

the alien you never expected

Ja, we moeten zelfs mensen extra aannemen op het werk (internetbureau) om alle klussen te kunnen doen volgend jaar. Baas blijft maar offertes schrijven is ie al weken mee bezig.

[ Voor 31% gewijzigd door alienfruit op 28-11-2009 14:10 ]

• curry684

curry684

alienfruit schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:08:
Baas blijft maar offertes schrijven is ie al weken mee bezig.
Ik ken het, en tis best een schurftwerk op een gegeven moment :+

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 11:48:
Beetje een onzinverhaal van NU. Dat de recessie voorbij is is een technisch verhaal. Daarmee is de crisis nog lang niet voorbij, dat zijn twee totaal verschillende zaken.

Persoonlijk kan het herstel me niet snel genoeg gaan. Hier is het precies als bij de vorige recessie in 2003: belachelijk druk. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd. Maar op dit moment moet ik echt 7 dagen per week werken om een beetje bij te blijven. En dat zijn dan ook nog eens geen 9 to 5 dagen.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:13:
[...]

Persoonlijk kan het herstel me niet snel genoeg gaan. Hier is het precies als bij de vorige recessie in 2003: belachelijk druk. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd. Maar op dit moment moet ik echt 7 dagen per week werken om een beetje bij te blijven. En dat zijn dan ook nog eens geen 9 to 5 dagen.
Bij dit soort verhalen wordt het wel interessant om te vermelden in welk vakgebied je zit? 8)7 Zeker daar je profiel alleen 'ondernemer' vermeldt, stiekem klaag je meestal als ondernemer niet snel over 'teveel werk'.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Vooralsnog hebben wij het in de metaal nog kunnen redden.We zijn maar met zijn tweeën(las,constructie en montage),dus zo heel veel werk hebben we niet nodig om bezig te blijven.
In december vorig jaar werd het toch wel erg duidelijk dat er een slechte tijd aan zat te komen.Van januari t/m maart hebben we dan ook geen enkele opdracht gehad.In het begin was dat niet erg,want toen was er mooi tijd voor uitgestelde klussen aan het pand,interieur en machines.
Halverwege februari begon mijn baas/collega hem toch ook wel een beetje te knijpen.Er werd hier en daar al wat geïnformeerd over arbeidstijd verkorting en/of deeltijd ww.Maar op de dag dat ie deeltijd ww voor me wou aanvragen,liep de regeling af.Dat is er dus bij gebleven en we zijn gewoon wat standaard producten voor de voorraad gaan maken met zo nu en dan eens een klein klusje er tussen door.
Naar de zomervakantie toe hebben we steeds meer werk gekregen van 1 van onze vaste klanten.En dan is het bijna vakantie en dan kun je het bijna niet eens meer bolwerken zo druk.Die trend heeft zich gewoon doorgezet naar nu.En hebben dus nog de nodige klussen af te ronden voor de kerst.Daarna is het nog heel onzeker.

Financieel heb ik er dus niets van gemerkt,maar mentaal gaat het toch wel aan je knagen,wanneer je dag in dag uit in een lege werkplaats komt en weet dat het niet lang kan duren voordat je ander werk moet gaan zoeken.

Veel werk en grote opdrachten zijn er nog steeds niet,maar we hebben gelukkig een vaste klant die iig. voor de komende 3 jaar weer kan investeren in nieuw materiaal.Hoeveel dat het er bij ons gaat zijn is niet duidelijk en is het dus,voor het komende jaar,nog steeds een beetje afwachten.Al heb ik wel het gevoel dat het nu beter gaat dan een jaar geleden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:55 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13

Stewie!

Keen must die!

defiant schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:23:
De omzet is hier dit jaar met zo'n 70% gegroeid, merken dus weinig van de crisis in 2009. Ook hebben wij dit jaar een nieuw intern miljoenen project rondgebracht, in deze tijd, daar zijn wij uitermate content mee.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 03:30:
Hier in de US (NY) zou het herstel al in gang moeten zijn gezet (formeel heeft het herstel ingezet) maar het aantal vacatures blijft bijzonder laag.
Ik ben veel voor zaken en privee in NYC en ik merk daar dat het echt slecht gaat, nog steeds. Holiday season verbloemt veel, de werkloosheid is echter groot bij de gewone man. Waar men vroeger direct na College een baan op Wallstreet kreeg is nu een hele onderlaag geschrapt. Hoge salarissen zijn weg, Manhattan wordt te duur. In NJ is veel werkloosheid bij de immigranten bevolking. Cash is king en als je het niet hebt stapelen de schulden zich op. Ik ken vele Amerikanen die elke 2-3 maanden verhuizen van appartement (of kelder) om zo de schuldeisers voor te blijven. Alle grote winkels zetten hard in op de armere bevolking. De dollar deals bij McDonals (double cheesburger voor $1) of bij tankstations (3.5L cola voor $0,80 refill) vind ik zelf echt bizar. Als Europeaan met goed inkomen is het prima toeven in de VS. Als Amerikaan die van dag tot dag leeft is er niets leuks aan. Het is maar goed dat Amerikanen zo positief zijn :)

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Henk007 in "Welke maatregelen treft jouw werkgever t..."

Een half jaar later is het nog niet zoals het zou moeten zijn, maar de omzet begint flink aan te trekken. Ook een aantal nieuwe opdrachten van grote klanten uit de truck industrie. Het lijkt erop dat de transitie naar nieuwe zuinigere motoren versneld wordt.
Incidenteel al overwerk en mogelijk vanaf januari weer nieuwe vacatures.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 28-11-2009 23:25 ]

Pagina: 1