Aanschaf krachtige pc

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Aangezien ik de laatste tijd niet echt in de hardware zit heb ik weining kijk op wat goed en slecht is in de hardware wereld. Nu heb ik een nieuw systeem nodig, dat vooral veel rekenkracht heeft. De PC gaat vooral dienen voor het scannen van dia's (met ICE correctie's, wat veel rekenkracht kost) en dit moet zo snel mogelijk gaan. Daarnaast moet het systeem ook goed overweg kunnen met videobewerking.
Ik zag in de BBG van september (of november) een systeem staan wat wel aardig in de richting komt denk ik. Het gaat om het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 945€ 130,74€ 130,74
1Antec Performance One Mini P180 Zwart€ 70,72€ 70,72
1Asus EAH5770/2DIS/1GD5/A€ 130,20€ 130,20
1Asus M4A78-EM€ 55,07€ 55,07
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,51€ 14,51
1Corsair CX400W€ 41,85€ 41,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 76,90€ 76,90
1LG W2343T€ 162,-€ 162,-
1Samsung SH-S223B€ 18,56€ 18,56
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 65,-€ 65,-
ImporterenTotaal€ 765,55

Het enige is dat dit systeem eigenlijk iets goedkoper moet. Waar kan ik het beste op bezuinigen zonder al te veel in te leveren op de prestaties?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoeveel wil je dan bezuinigen?
Je zou voor een Phenom II X4 925 kunnen gaan, daar zou je 15 euro mee kunnen besparen, vraag is of dat de moeite is.
Een andere kast is wel heel goed mogelijk, bijvoorbeeld deze pricewatch: Gigabyte GZ-M1BPD-700 Zwart, scheelt 40 euro.
Daar heb ik zelf goede ervaringen mee, ook al aardig wat systeempjes mee gebouwd. Is wel iets minder featurerijk dan een P180 serie, maar ik heb er een jaar geleden wel een dergelijk game systeempje in gepropt (E8400, 4GB DDR2, HD4850, 640GB, Corsair VX450) en dat ging ook hartstikke mooi.
CPU koeler zou je weg kunnen laten, er zit immers een koeler bij de Phenom II zelf. Alleen kun je daar niet mee overklokken en misschien maakt deze iets meer geluid (valt nog best mee volgens mij). Scheelt ook weer 15 euro.

Voeg je die drie samen dan scheelt dat alweer 70 euro.

Wil je nog meer besparen:
Dan zou je kunnen gaan kijken naar de HD5750, scheelt 15 euro.
En kijk of er misschien goedkopere monitoren zijn die toch aan de eisen voldoen.
Maar dan heb je het wel ongeveer gehad. Besparen op de voeding zou ik zeker niet doen, moederbordje lijkt mij ook niet veel winst te behalen (je zou kunnen kijken), geheugen zou je nog kunnen kijken of je dat 2e hands voor minder kunt kopen.
En dat zou dan gelijk de volgende stap zijn om nog meer geld te besparen: kijken op V&A

Wil je nog goedkoper, dan zul je moeten gaan kijken naar andere onderdelen en zou het eerste waar ik naar zou gaan kijken de videokaart zijn en daarna de processor, is Athlon X4 leuk? Heb je een krachtpatser nodig of voldoet simpeler ook? Er gaan ook genoeg HD4850's het tweedehands circuit in van mensen die gaan upgraden naar HD5xxx serie of geen tijd meer hebben om te genieten van hun CrossFire setups (ik o.a., HD4850 kopen? DM of mail ).

[ Voor 56% gewijzigd door Ultraman op 08-11-2009 22:08 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Hiervoor zijn aparte topics voorhanden waar je zulke vragen kan posten, dit topic zal zeer snel gesloten worden als een mod hem leest.

Best een goedkopere grafische kaart nemen, DX11 zal je niet nodig hebben voor scannen van dia's? :)
Bv een 4870 van Sapphire maar dit bespaard vrij weinig, 5770 is ook nog zeer slecht leverbaar.
Voor de rest moet je al goed zoeken lijkt me.

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 12:21

Marce

Het is Marc met een C!

Hoewel ik van fotobewerking en zijn benodigheden niet veel afweet, kan ik in ieder geval zeggen dat een goedkopere behuizing zowiezo mogelijk is, en de processor cooler is niet benodigd als je niet persee een stille pc hoeft te hebben. Dat is echter niet echt hetgeen wat voor kosten zorgt.

Ik weet niet of deze videokaart echt nodig is, en hoeveel kracht die moet hebben, maar als ik zou was zou ik naar een kaart uit de hd46xx of hd47xx kaart kijken. Die zijn een stuk goedkoper en hebben toch ook aardig wat kracht, iig genoeg voor videobewerking dacht ik zo.

Verder denk ik dat je niet veel goedkoper kan voor een krachtige pc of het word afwegen of je de kracht wel nodig hebt.

Edit: blijkbaar niet snel genoeg getypt, zijn me al een paar voor. wat je eventueel nog kan doen is een goedkopere monitor, als je de resolutie en of grootte (inches) niet nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Marce op 08-11-2009 22:04 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-12 20:05
Ook kan je een kleinere hardeschijf en goedkoper scherm zoeken.
Welke moet je zelf nog kiezen (de schijf is afhankelijk van het aantal dia's bijvoorbeeld).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Je kan ook gerust voor een 720BE X3 gaan bv denk ik dan.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ook kan je kijken of er mensen hun complete systeem verkopen.

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Zoals de meesten hier ook al aangeven is de kast inderdaad wel een punt waar aardig op bespaart kan worden. Vooral omdat hij toch ergens komt te staan buiten het 'zicht'. Veel meer wil ik ook niet gaan besparen denk ik. Ja de koeler, maar het komt me nou ook niet op 10/15 euro aan.
Vooral omdat het corrigeren met ICE correctie's (na-correctie) aardig wat rekenkracht nodig heeft, en hier geld natuurlijk wel: Hoe sneller, hoe beter. Dus het is mij er wel aan gelegen om een krachtig systeem te hebben. Alleen ik weet niet in hoeverre de videokaart ook nodig is. Heeft dit echt heel veel invloed met videobewerking? Of valt dit allemaal nog wel mee?

Verder zit ik nog te kijken of ik niet beter voor een Intel systeem kan gaan. Aangezien de I5 processors ook goed presteren. Maar ik weet niet of dit past met dit budget. Is dit wat of word dit helemaal niks?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23

Thandor

SilverStreak

Ik zag in de BBG van september (of november) een systeem staan wat wel aardig in de richting komt denk ik. Het gaat om het volgende systeem:
Bij die BBG's horen ook [BBG Aanschaf]-topics. Je kunt daar met de laatste vragen terecht. Zie [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht voor links naar de aanschaftopics :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.