Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 16:56
Ik open dit topic omdat ik met een mind-boggling kwestie zit. Ik zie mezelf graag als relatief slim, maar de laatste tijd heb ik steeds meer een probleem waar ik nu al een tijdje mee loop. Het probleem: Ik ben waanzinnig slecht in 'voorbeelden bedenken', alsof er wat synapsen missen of veel te groot zijn in mn hersennen. Het is alsof ik een zoekopdracht uitvoer in mijn hoofd, maar de pagina resultatenlijst wil maar niet geladen worden.

Dat 'voorbeelden bedenken' is een probleem. Deze week heb ik een oefen-sollicitatie gedaan voor school bij een echt bedrijf. Dit ging niet geweldig en uiteraard kwamen er momenten voorbij dat ik een voorbeeld moest bedenken van waarom ik iets zo deed of vond. Dat dit niet lukte maakte de indruk natuurlijk veel slechter dan zou kunnen.

Vandaag kwam ik geheel toevallig iets tegen op wikipedia toen ik een artikel zocht over nagelbijten (onychofagie). Hier in staat dat er ooit in rusland onderzoek is gedaan naar nagelbijten en de gevolgen voor de gezondheid. Ik bijt mijn nagels ook (vaak ook zo ver als in het plaatje op wiki). Hierin staat het volgende:
Bij een onderzoek in Rusland is vastgesteld dat nagelbijten kan leiden tot een loodvergiftiging. Door de uitlaatgassen van auto's, komt er ook lood onder de vingers. Normaal adem je lood in, maar met nagelbijten krijg je veel meer binnen. Een loodvergiftiging is te herkennen aan pijn over je hele lijf. Er sterven vaak ook stukjes van je hersenen af, waardoor je moeilijk op dingen kan komen of dat je niet meer weet hoe je iets uitspreekt. Hier is overigens wel zo 5 jaar intensief nagelbijten voor nodig. In West-Europa wordt al lange tijd geen loodhoudende benzine meer verkocht zodat dit probleem in West-Europa niet of nauwelijks speelt.
Zijn er meer mensen die last hebben van het niet lukken van 'voorbeelden bedenken'? Zijn er nog andere ideeen over waarom ik zo slecht zou zijn in voorbeelden bedenken? Ik bedoel: dat nagelbijten mogelijk er mee te maken heeft zou ik nooit verwachten, maar ik heb wel het gevoel dat er iets niet goed gaat in mijn hersenen. Wat zou de basis hiervan kunnen zijn?

Nog even een andere klein opvallend iets: soms als ik nagels bijt dan smaakt het naar waspoeder... what is up with that? ik doe nooit de was :S .

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zonder een bronvermelding naar dat Rusland-onderzoek valt daar natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen. A priori is de kans op loodvergiftiging denk ik zeer klein, zelfs bij nagelbijters.

Daarnaast denk ik niet dat externe factoren werkelijk van invloed zijn op één specifieke functie als 'voorbeelden bedenken', zonder dat andere functies zijn aangedaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de symptomen van de door jou aangehaalde loodvergiftiging. De rest van deze discussie zal waarschijnlijk geen antwoord kunnen geven op jouw vraag.

En hoe weet je hoe waspoeder smaakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik heel eerlijk bent, heb je hier juist een heel goed voorbeeld gegeven van internethypochondrie, een zeer moderne aandoening. Het begint meestal met het willen hebben van een aandoening die dan als verklaring/rechtvaardiging dient van iets wat iemand minder goed kan ;) .

Dat is deels grappig bedoeld, maar ook deels serieus. Voor alles wat iemand wat minder kan, is er wel een aandoening of geneesmiddel te vinden waar het in de (bij)verschijnselen staat :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 16:56
Daar geef ik je ook enigzins gelijk in, ik zoek ook echt naar een oorzaak. Nu kom ik zoiets tegen bij nagelbijten, maar ik wil ook voornamelijk weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Want het ergert mij in het dagelijks leven: Veel discussies die ik voer loop ik in vast omdat ik geen voorbeelden kan bedenken bij een probleem of oplossingen die ik bedenk.

Ook heb ik het gevoel dat ik het feit dat ik weet dat ik slecht in voorbeelden bedenken ben, het nog erger maakt. Maar dat is niet het enige. Er moet ergens iets anders liggen aan de basis van dit probleem.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JaWSnl schreef op maandag 09 november 2009 @ 09:32:
Daar geef ik je ook enigzins gelijk in, ik zoek ook echt naar een oorzaak. Nu kom ik zoiets tegen bij nagelbijten, maar ik wil ook voornamelijk weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Want het ergert mij in het dagelijks leven: Veel discussies die ik voer loop ik in vast omdat ik geen voorbeelden kan bedenken bij een probleem of oplossingen die ik bedenk.

Ook heb ik het gevoel dat ik het feit dat ik weet dat ik slecht in voorbeelden bedenken ben, het nog erger maakt. Maar dat is niet het enige. Er moet ergens iets anders liggen aan de basis van dit probleem.
Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in voorbeelden bedenken dan anderen.
Misschien ben je nu eenmaal niet zo goed daarin, dat kan, en hoeft niet perse met nagelbijten te maken hebben.

* anandus is ook een ramp in het bedenken van voorbeelden :)
Maar ik nagelbijt niet ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

JaWSnl schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:51:
Dit ging niet geweldig en uiteraard kwamen er momenten voorbij dat ik een voorbeeld moest bedenken van waarom ik iets zo deed of vond. Dat dit niet lukte maakte de indruk natuurlijk veel slechter dan zou kunnen.
Anderen kunnen ook niet ter plekke een voorbeeld bedenken. Het is veel makkelijker om een idee of vaag gevoel als "ik werk nauwkeurig" uit te drukken, dan om daar voorbeelden van te geven. Je moet je daarom voorbereiden op dat soort vragen en jezelf afvragen: hoe uit deze eigenschap zich? Wanneer ben ik nauwkeuriger dan anderen? De conclusie kan dan ook zijn dat je helemaal niet nauwkeurig bent en dat je er met je idee gewoon naast zit. Dan is het al helemaal niet vreemd dat je er tijdens een gesprek niet uitkomt: er is gewoon geen antwoord.
Zijn er meer mensen die last hebben van het niet lukken van 'voorbeelden bedenken'?
Iedereen. Maar hoe beter je de materie kent, hoe vaker je er over hebt nagedacht, hoe makkelijker de voorbeelden komen. Een volgende uitdaging is het aanpassen van die voorbeelden aan je publiek.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

West-Europa wordt al lange tijd geen loodhoudende benzine meer verkocht zodat dit probleem in West-Europa niet of nauwelijks speelt.
Ik denk dus dat je of buiten West-Europa zit, of op zoek bent naar een zo onwaarschijnlijk mogelijke verklaring?

edit: Geldrop ligt toch niet ver buiten West-Europa, dacht ik?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voorbeelden kunnen bedenken heeft m.i. voor een deel te maken met ervaring. Als je veel levenservaring hebt, b.v. veel gereisd hebt in diverse landen/culturen of gewerkt hebt in diverse banen, enz. (vul andere levenservaringen naar behoefte in, b.v. relaties), dan heb je meer herinneringen om uit te putten, meer correlaties die je kunt leggen met eerdere ervaringen.

Met alleen studie kom je maar zo-en-zo ver, dat stelt relatief weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

joopv schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:01:
Voorbeelden kunnen bedenken heeft m.i. voor een deel te maken met ervaring. Als je veel levenservaring hebt, b.v. veel gereisd hebt in diverse landen/culturen of gewerkt hebt in diverse banen, enz. (vul andere levenservaringen naar behoefte in, b.v. relaties), dan heb je meer herinneringen om uit te putten, meer correlaties die je kunt leggen met eerdere ervaringen.

Met alleen studie kom je maar zo-en-zo ver, dat stelt relatief weinig voor.
Het heeft ook met stress/drukbestendigheid, karakter, lef etc te maken. Sommige mensen zijn geboren presentators, anderen moeten het compleet uit hun hoofd leren. Je kunt dergelijke dingen gedeeltelijk aanleren/compenseren, maar er blijft altijd een basislijn.

Toen ik ruim 20 jaar terug mijn eerste wetenschappelijke (proef)presentatie in het Engels gaf, kreeg ik als commentaar "interessant, de eerste presentatie die voor 50% uit Eh bestond". Nu draai ik er mijn hand niet voor om, maar nog zie ik mensen bij wie het veel natuurlijker en vloeiender gaat. Zou het mijn nagelbijten zijn, of mijn (gebrek aan) slaap-patroon?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

anandus schreef op maandag 09 november 2009 @ 09:34:
[...]
Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in voorbeelden bedenken dan anderen.
Misschien ben je nu eenmaal niet zo goed daarin, dat kan, en hoeft niet perse met nagelbijten te maken hebben.

* anandus is ook een ramp in het bedenken van voorbeelden :)
Maar ik nagelbijt niet ;)
ditto..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Nagelbijten klinkt meer als dat je niet relaxed genoeg bent om (voor)beelden voor je te zien. Kun je:

- Nooit voorbeelden bedenken?
- Alleen in bepaalde situaties voorbeelden bedenken?

Als het tweede zinnetje klopt:

- Wanneer gaat het bedenken van voorbeelden wel?

In het café, met vrienden/familie op de bank, in je eentje als er niemand bij is, als het onderwerp je helemaal eigen is, etc? Kun je dan wel moppen vertellen, dingen goed beschrijven, mooie/grappige voorbeelden geven van situaties of dingen?

Kortom, het nagelbijten lijkt me eerder een verwijzing dat je meer rust in je koppie kan gebruiken, waardoor het verzinnen van voorbeelden ook niet meer een 'oh shit, ik moet nu een goed voorbeeld bedenken'-situatie wordt.

Maar ik kan ernaast zitten. ;)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:06

polthemol

Moderator General Chat
het risico met zoeen "zelfdiagnose via google" is dat je eigenlijk 0 referentie hebt of het klopt ;)

(als ik zoek op de symptonen van carper-tunnelsyndroom vanwege motorische storingen in mijn pink en een lam gevoel, kan ik ook nog dingen hebben die varieren van een hersentumor tot ms en polio ;) ).

Moeite hebben met voorbeelden bedenken kan ook gewoon zijn omdat je niet erg sterk bent in creatief denken. Waarom perse een oorzaak zoeken maw ? Sommige zijn er heel sterk in, anderen weer niet en zie in je omschrijving nu niet echt iets staan waarvan je denkt wow, daarmee moet je echt naar een dokter gaan. Sommige dingen is de enige oorzaak erachter: omdat je zo in elkaar zit en niets meer of minder.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:06

polthemol

Moderator General Chat
JaWSnl schreef op maandag 09 november 2009 @ 09:32:
Want het ergert mij in het dagelijks leven: Veel discussies die ik voer loop ik in vast omdat ik geen voorbeelden kan bedenken bij een probleem of oplossingen die ik bedenk.
zet iemand waarvan je denkt dat hij een redelijk makkelijk spreker is met discussies eens bij een debatwedstrijdje en kijk hoe hard hij ze over zijn @#$# krijgt op alleen al het gebied van voorbeelden ;) Het is een groot stuk ervaring in het gebruik van, veel feitjes weten of gewoon sterk zijn in dingen simpel weten uit te leggen. Het is veelal iets dat je heel goed beheerst van nature of dat je een beetje kunt aanleren middels wat trucjes, maar als je echt met de briljante dingen wilt komen dan kom je veelal uit op het punt van een ruim kennisgebied hebben met veel feiten en anekdotes.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1