Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Ik kwam op internet de zogenaamde Ecobutton tegen. http://www.eco-button.com/dutch/site/A2.1.home.htm Het concept bestaat uit een knop die aangesloten wordt op een USB poort. Als je tijdelijk de computer verlaat (telefoon, even eten, of wat dan ook) kun je op de knop drukken en gaat de computer in de slaapstand. Het zou hierbij gaan om een speciale slaapstand, zie hun uitleg hieronder.

The sleep states built into most PCs are as follows:

S1 = Basic Standby (Shallow sleep). Typically wakes up in no more than two seconds
S2 = Less power consumption than S1 and greater than in S3. Wake up is usually two seconds or slightly more.
S3 = Less power consumption than in S2. Wake up time is the same as S2.
S4 (hibernate) = The lowest power state but with a long wake up time - sometimes a few minutes or more.

ecobutton™ re-educates your PC to use S3 when the ecobutton™ is pressed.

Een slaapstand zit natuurlijk bij iedereen op de computer. Bij mij werkt de normale slaapstand echter niet lekker (AMD/Vista systeem). Vaak zitten er applicaties vast als de computer gewekt wordt of doet internet het niet meer.

Het concept van een goed bruikbare slaapstand voorziet bij mij zeker in een behoefte. Ik heb hier drie PC's in huis die veel worden gebruikt, maar ook vaak nutteloos aan blijven staan omdat afsluiten en opstarten zo traag gaat.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze ecobutton. Verder vraag ik me af of die derde slaapstand ook niet op een andere manier aan te spreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 14:34

ralpje

Deugpopje

Die eco-button doet niets anders dan binnen Windows die slaapstand aanroepen. Als jouw slaapstand normaal gesproken niet goed werkt, gaat 'ie het dus met die eco-button ook niet doen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:55
Poecillia schreef op zondag 08 november 2009 @ 20:35:
Verder vraag ik me af of die derde slaapstand ook niet op een andere manier aan te spreken is.
Hoogstwaarschijnlijk spreek je die nu al aan als je op standby klikt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291412

Ga eens je BIOS in, in mijn geval (ASUS P5Q-SE mobo) kun je daar S3 verplichten, dan zal ie altijd in S3 gaan.

Je kunt nu ook al controleren of S3 al gebruikt wordt door 'm op de gewone manier in slaapstand te zetten, meestal blijft in S3 het power ledje knipperen, maar gaat verder alles uit, ook de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Kun je niet instellen dat, wanneer je de powerknop indrukt, dat hij naar die slaapstand gaat? Of via een batch scriptje op je desktop plaatsen en er dan hotkeys aan toewijzen?
Zo'n knop aan USB koppellen lijkt me veel werk voor wat het eigenlijk maar moet doen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:16
Dat kan je in Windows gewoon toewijzen aan de power knop. Misschien iets om na te kijken in je BIOS: de optie "Repost video BIOS on resume" in je BIOS wil nog wel eens roet in het eten gooien, had deze aan staan op een systeem met HD4870 videokaart, systeem liep vast als het systeem uit standby kwam als die optie aan stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Windows kan ook automatisch in een slaapstand gaan na bijv. 15 min niet gebruiken.
Deze knop is in mijn ogen meer voor de onwetende consument die mee wil gaan met de nieuwe mode:
Zuinig aan doen, dan is dat met zo'n knop natuurlijk wel "hip"

Gewoon een batch bestand maken dat hem in slaap stuurt, en daar een hip icoontje aan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
In het bios kan je het inderdaad instellen. Onder configuratiescherm en energiebeheer zijn schema's in te stellen. Ik heb geprobeerd in XP automatisch naar slaapstand S3 te gaan als de computer 5 minuten niet gebruikt wordt, maar dat gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Poecillia schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:29:
In het bios kan je het inderdaad instellen. Onder configuratiescherm en energiebeheer zijn schema's in te stellen. Ik heb geprobeerd in XP automatisch naar slaapstand S3 te gaan als de computer 5 minuten niet gebruikt wordt, maar dat gebeurt niet.
Draaien er dan niet nog gewoon processen in de achtergrond die voorkomen dat de pc in slaapstand gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

of je hebt al een toetsenbord met zo'n half maantje dr op, mag je zelf raden wat dat doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwobra
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
mbsaerens schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:15:
Kun je niet instellen dat, wanneer je de powerknop indrukt, dat hij naar die slaapstand gaat? Of via een batch scriptje op je desktop plaatsen en er dan hotkeys aan toewijzen?
Zo'n knop aan USB koppellen lijkt me veel werk voor wat het eigenlijk maar moet doen.
Dat kan gewoon bij energiebeheer :)
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2lxat8w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:38

Coldcat

HODL

Het leuke van deze button is dat hij groen oplicht en aandacht trekt. Daarom ga je hem eerder gebruiken. Daarnaast zie je elke keer als je je pc uit de slaapstand haalt hoeveel geld en hoeveel CO2 uitstoot je bespaart hebt. Dat geeft een motivatie om het te doen.

Het zijn de kleine stappen die groot werk verzetten.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 11:06
Coldcat schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:54:
Daarnaast zie je elke keer als je je pc uit de slaapstand haalt hoeveel geld en hoeveel CO2 uitstoot je bespaart hebt. Dat geeft een motivatie om het te doen.
Dat is dan ook echt de enige reden voor de levensvatbaarheid van deze gadget, want zo'n beetje ieder standaard toetsenbord heeft tegenwoordig al een vrij instelbare hybernate-knop... Het lost dus geen probleem want dat is er niet, in principe krijg je alleen een grappig stukje software voor diegene die het interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En anders kun je ook nog een icoontje op je desktop (of in je startmenu of de taskbar) maken die sleep, hibernate of shutdown doet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:38

Coldcat

HODL

Maasluip schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 07:53:
En anders kun je ook nog een icoontje op je desktop (of in je startmenu of de taskbar) maken die sleep, hibernate of shutdown doet.
Tuurlijk technisch kan het op velen manieren. Alleen is het gewoon makkelijker om je pc aan te laten. Doordat je nu ziet wat voor effect het heeft (door het programma) druk je die toets vaker in.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook gewoon een energie meter in tussen je computer en het stopcontact plaatsen, dat is betrouwbaarder dan zo'n knop. Die schat het verbruik en de besparing alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 15:30
Ik heb zelf nu een paar weken een Go Green standby button (zie link naar BespaarBazaar waar ik 'm heb gekocht: http://www.bespaarbazaar.nl/standby-button-p-923.html). De Ecobutton lijkt mij een soortgelijke knop, al zit er bij de Go Green standby button geen programma dat vertelt hoeveel energie je hebt bespaard (en is de Go Green knop iets goedkoper).

Als ik de knop indruk zie ik nog snel even het Windows start menu open gaan en het shutdown menu oplichten, dus ik vermoed dat deze standby button een soort heel beperkt toetsenbord emuleert, en de toetsaanslagen voor het Windows-menu naar de computer stuurt.

De knop is zelf niet heel erg solide gebouwd, en geeft (als deze het doet) erg fel groen licht. Bij mij begon het groene licht na een dag wat te knipperen, en na twee dagen hield het helemaal op, dus de bouwkwaliteit vind ik niet geweldig. De laatste paar dagen lijkt het groene licht het wel weer te doen, dus er zit waarschijnlijk ergens een los contactje.

Ik gebruik de knop met Windows Vista, en dat gaat allemaal erg goed. Ik heb 'm ook op m'n andere computer met Windows XP geprobeerd, en daar blijft de computer hangen op "Saving your settings" of een soortgelijke melding. Als je computer dus problemen heeft om in sleep-mode te gaan, dan gaat deze knop je zeker niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 16:03
De eco button is gebakken lucht. Ik heb hem eens uitvoerig getest met energiemeter bij de hand en het enige wat het doet is je pc in slaapstand zetten, om daarna aan de hand van enkele instelbare parameters (scherm en pc-verbruik) je de CO² besparing mee te delen.

Het bedrijf achter de eco button (Bright Ideas Global) tracht je een groen imago voor te schotelen en daar munt uit te slaan (15,99 pond = 18,5 euro).

Het ding is in China gemaakt, heeft maar 90 dagen garantie en wordt per vliegtuig vanuit Groot Brittannië naar resellers en klanten getransporteerd. Groen is toch iets anders. Het feit dat dit onding geproduceerd wordt (uit niet gerecycleerd plastiek en verpakking) is al een milieuvervuiling, want het heeft geen enkele meerwaarde, behalve dat je je pc gemakkelijker in slaapstand kan brengen.

Verder MOET je je registeren om de bijhorende software te kunnen gebruiken, maar kan je ook een fake adres invullen. Er staat nergens vermeld (ook niet in de algemene voorwaarden) wat ze met je emailadres doen.

kortom: rommel
Pagina: 1