Uitgebreidere permissies / minimale permissie

Pagina: 1
Acties:

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Ik ben bekend met het standaard permissie systeem van Linux, echter is dat voor wat ik nu wil niet uitgebreid genoeg (of ik zie iets over het hoofd).

Ik wil graag een aantal users schrijfrechten geven op een directory, terwijl anderen dat niet mogen. Nu kan je dit doen door ze in een groep te zetten en deze groep schrijfrechten te geven (chmod g+w file) op het bestand. Echter, als je dan een nieuw bestand aanmaakt wordt deze automatisch weer op 0644 gezet (afhankelijk van je umask), waardoor hij voor de groep weer niet beschrijfbaar is. M'n umask aanpassen werkt echter niet, aangezien die per-process is en globaal voor het hele systeem geld: het gaat hier echter alleen om 1 specifieke map (met submappen). Eigenlijk zoek ik dus een mogelijkheid om een minimale permissie in te stellen voor een map.

Uitgebreidere permissiesystemen waarmee hetzelfde te bereiken is zijn ook goed.

Installatie van extra library's e.d. is geen probleem. Rootaccess heb ik. Libacl heb ik al naar gekeken, maar die zet niet automatisch de ACL voor nieuwe files.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Met setfacl kun je wel gewoon default permissions instellen hoor, lees de man-page maar:
http://linuxcommand.org/man_pages/setfacl1.html
Stel gewoon die default in op je map en alles wat erin gemaakt wordt krijgt ook die permissies.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Wow, hoe stom kan een mens zijn? |:( 8)7 :X Ik moet de volgende keer beter zoeken/testen.

bedankt!