Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 14:18
M'n opa en oma waren over de vloer vanmiddag en klaagde dat de tomtom zo moeilijk ontvangst kon krijgen. Tweaker als ik ben natuurlijk meteen dan ding aan de update gehangen. De tomtom is nog nooit geupdate sinds de aanschaf zo'n 2,5 jaar geleden. Er werden dan ook een hoop update's gevonden, waaronder ook een nieuwe versie voor 'applicatie' (het besturingsprogramma, neem ik aan?).
Na de update moest de tomtom opnieuw opstarten, echter bleef hij bij het opstartscherm hangen (langer dan 20 minuten). Toen heb ik gereset.
Nu zie ik dat de map 'program' er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i285.photobucket.com/albums/ll60/gabberjoost/tomtom.jpg

Lijkt me niet goed...

Via tomtom home 'applicaties' verwijderen en er opnieuw opzetten via de 'update mijn navigatiesysteem' werkt ook niet.
Helaas is er geen backup beschikbaar... :(

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad, maar dan met een Tom Tom one IQ routes.

Op 1 of andere manier blijft hij steken, en kan je voor bijv 4 seconden de power knop inhouden waarop het iets moet doen. Ik ben er nooit achtergekomen wat het nu precies was, maar na een peer keer zo herstarten deed hij het vanzelf weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Helaas kan ik met de powerknop niks doen. Ik kan hem zo lang indrukken als ik wil, maar hij gaat niet uit of iets.
Met een naaltje de reset indrukken is de enige optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Hey, hij is zojuist weer opgestart, en kan hem weer normaal gebruiken en uitzetten. Daarna start 'ie ook snel weer op. Maar het mapje 'program' met de gekke data erin staat er nog steeds.
Hoort er wel een map 'program' op te zitten? Want bij m'n eigen tomtom one V4 europe staat 'ie er niet bij...
Zou ik die map gewoon kunnen wissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Het probleem is dat al die junk (met uizondering van Application.TLV) niet bij de applicatie horen. Als je de applicatie verwijderd, dan verwijderd HOME alleen files die HOME kent. Je kunt dit zien in de grootte van de applicaite in HOME; daar zit die rotzooi niet bij. Ook de grootte van die files is een aanwijzing, zoveel ruimte heeft een device niet eens. Resetten gaat niet helpen; je filesystems is corrupt.

De beste oplossing is inderdaad het herstel van een backup. Bij gebrek kun je proberen om deze hele directory weg te gooien, en daarna in HOME de applicatie opnieuw te verwijderen & herinstalleren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Het probleem met de gekke data is ondertussen opgelost (door met windows een schijfcontrole te doen). Daarna functioneerde de tomtom weer normaal. Echter ontving 'ie nog steeds de sattelieten niet, dus ik weer aan het updaten. Alle updates goed geinstalleerd, maar de applicatie nog maar ff overgeslagen. Uiteindelijk toch maar weer proberen de applicatie te updaten.
Zelfs na 24 uur in het startscherm te hebben gestaan, kwam 'ie niet verder. Nu start hij dus ook niet meer op. (nu heb ik natuurlijk wel een backup beschikbaar om hem weer terug te zetten). Maar iemand enig idee waarom 'ie niet de nieuwste applicatie kan updaten?

[edit]
hmmm, lijkt toch dat er wel meer mis is. Nu wil windows hem niet eens meer lezen. Moet geformatteerd worden, aldus Windows. Dat maar doen dan, misschien wil die daarna de backup wel terugzetten (wat eerder deze avond mislukte)...

[ Voor 16% gewijzigd door gabberjoost op 10-11-2009 21:34 ]

• gabberjoost
Nu heb ik het helemaal voor mekaar.
Als ik hem aansluit, wil windows hem formateren, maar dat kan die vervolgens niet. Ik kan er dus niks meer mee.
Rijp voor de prullebak?

• Frostbite
  • Laatst online: 24-07 11:27

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Probeer anders eens een format en zet er een nieuwe navcore op om daarna de kaarten erop te zetten

Denk dat je gewoon van scratch beter kan beginnen.
Misschien onder Ubuntu eens aansluiten en formateren?

[ Voor 15% gewijzigd door Frostbite op 12-11-2009 10:56 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• gabberjoost
Sc0rPi0N schreef op donderdag 12 november 2009 @ 10:55:
Probeer anders eens een format en zet er een nieuwe navcore op om daarna de kaarten erop te zetten

Denk dat je gewoon van scratch beter kan beginnen.
Misschien onder Ubuntu eens aansluiten en formateren?
Ik kan hem niet meer formateren (aldus windows, die zegt dat ik de schrijfbeveiliging moet verwijderen) en van linux heb ik geen kaas gegeten...
Toen ik nog wel toegang had tot de tomtom, gaf 'ie bij het kopieeren naar de tomtom telkens de foutmelding dat ik de schrijfbeveiliging moest verwijderen. Telkens op hetzelfde punt. Dus ik heb het vermoeden dat het geheugen van dat ding bed sectors heeft oid...

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Welk opslagmedium heeft die Tomtom voor het OS + kaartgegevens? Een SSD kaartje, of een interne HD? Je zou dan nog eens kunnen proberen een losse cardreader te gebruiken, of de hdd eruit halen en via een verloopkabel direct aansluiten.

_██_
(ಠ_ృ)

• gabberjoost
Atomsk schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:09:
Welk opslagmedium heeft die Tomtom voor het OS + kaartgegevens? Een SSD kaartje, of een interne HD? Je zou dan nog eens kunnen proberen een losse cardreader te gebruiken, of de hdd eruit halen en via een verloopkabel direct aansluiten.
Poeh, volgens mij gewoon intern flashgeheugen, 1 gb.
Als ik een los SD kaartje erin doe met de backup van die tomtom erop, start 'ie wel op, maar reboot 'ie elke 2 minuten of zo...

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Tja, heb ooit wel eens een iGO geupdated en daarbij kon je de interne harddisk niet aanpassen, maar moest je de nieuwe versie permanent van een SDkaartje draaien. Werkt blijkbaar anders bij Tomtom.

Ik zou de helpdesk van Tomtom eens bellen/mailen. Misschien dat die weten hoe het interne flashgeheugen hersteld kan worden. In het slechtste geval heb je het apparaat ge"bricked".

_██_
(ಠ_ృ)

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Ik vermoed (gezien de leeftijd) dat het intern geheugen eMMC is. (Embedded MMC, een soort flash wat direct op het printplataje gesoldeerd kan worden). maar als er een SD gebruikt wordt, dan wordt dat uitgeschekeld. Het probleem is dan nog steeds niet weg, dus ik vermoed dat het flash wel OK is. De filesystem corruptie moet dan andere oorzaken hebben. Software hebben we ook al uitgesloten (nieuwe applicate op SD, toch?) dus dan lijkt het op een hard defect. En na 2,5 jaar is dan vermoedelijk buiten garantie.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• gabberjoost
Ik vermoed ook dat het een hardware defect is. Toen het wel gelukt was om te formateren (en windows hem dus gewoon zag als externe schijf van 1gb) en ik wilde er een groot bestand naar toe kopieeren, zei die altijd op een bepaald percentage: 'kan niet schrijven, blablabla, verwijder schrijfbeveiliging'...
Pagina: 1