Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325840

Topicstarter
Ik ben onlangs overgestapt van een Asus P5B moederbord met een E4300 naar een Gigabyte GA-P55-UD3 moederbord met een i5, beide draaiend onder Vista Ultimate 32bit. Op zich werkt dit allemaal prima, ik heb alleen een probleem met Speedfan 4.39. Met de P5B had ik Speedfan zo ingesteld dat het programma de snelheid van cpu (stock koeler) en gpu (Zalman koeler) fan automatisch regelde aan de hand van bepaalde temperatuurwaarden en dit werkte perfect. Met het Gigabyte moederbord heb ik echter een probleem: Speedfan draait de fansnelheid wel terug naar de door mij opgegeven minimumwaarde maar draait deze niet meer terug omhoog als de temperaturen stijgen.

Om te testen heb ik de temperatuurdrempels heel laag ingesteld (dus bvb 20 graden voor cpu, zodat de fan altijd met 100% zou moeten draaien) maar Speedfan weigert de fansnelheid omhoog te gooien. Stressen met Prime95 maakt ook geen indruk: fan blijft stug draaien op door mij aangegeven minimumwaarde van 50% ook al lopen de temperaturen tegen de 60 graden.

Handmatig kan ik wel gewoon de fansnelheid van zowel cpu als gpu fan op iedere gewenste stand zetten. In Speedfan zelf zijn de instellingen dus vziw ok (advanced configuration PWM mode staat op software controlled voor cpu en vga fan). In het bios (F3) heb ik de mogelijkheid om cpu fansnelheid automatisch te laten regelen door het moederbord (met als suboptie Auto/PWM/Voltage) of op een vaste snelheid te laten draaien. Deze mogelijkheden heb ik allemaal geprobeerd maar dit haalt niets uit.

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Werkt deze versie van Speedfan nog niet goed met p55 chipset of deze sensorchip (IT8720F)? Of is er iets mis met mijn moederbord? Ik zou graag van iemand horen die dit moederbord heeft of Speedfan daarbij wel gewoon automatisch de fansnelheid correct kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
In de FAQ van speedfan staat dat er vaak problemen zijn met Gigabyte borden. Dat is echter niet een oplossing. Heb je de fans op PWM staan? Dan kan je nog proberen om deze op voltage regulated te zetten. Misschien wil het dan wel werken. Een andere optie om de tool die Gigabyte bij het moederbord levert te gebruiken.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325840

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Weet niet meer precies waar die op stond maar in SpeedFan optie "Delta value for speed fans" veranderd en nu werkt het wel.
Bios instelling cpu fan voltage of pwm maakt niet uit, werkt allebei prima. Had idd ook iets gehoord over dat SpeedFan niet lekker werkt met Gigabyte moederborden maar het lijkt erop dat dat nu voorbij is. (Enige wat nu nog een tikkeltje merkwaardig is, is dat er 2 speeds zijn om de cpu fan te regelen, maar alla).
Bijgeleverde EasyTune6 werkt op zich ook goed, alleen kan ik daar enkel de cpu fan snelheid mee regelen, terwijl het mij vooral om gpu fan ging (heeft nl. geen automatische fanregeling).