ASUS M2N MX icm Logitech Z-5500

Pagina: 1
Acties:

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-02 23:03
Hallo,

Iemand die ik ken wil de Z5500 5.1 set van Logitech kopen. Nou weet hij niet of hij die aan kan sluiten op zijn pc. Aansluiten op zijn TV is geen probleem omdat die een Optische Audio uitgang heeft. Zijn moederbord is de Asus M2N MX, en in het dit plaatje kan je zien welke aansluitingen die heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.pwcinformatica.com.br/images/M2N-MX%20.JPG

Ik heb zelf ook die set, en heb hem aangesloten via een Coax kabel, maar ik zie die aansluiting niet op zijn moederbord. Kan hij die set op zijn pc aansluiten, en zo ja via welke kabel.

Bedankt,

Lizardz

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:19

FeaR

In GoT we trust

Aansluiten kan altijd, maar 5.1 geluid zal hij er niet uit gaan kunnen halen.
De Z-5500 heeft namelijk twee soorten ingangen: digitaal en analoog. Digitaal zit er sowieso niet op het moederbord, dus dat valt af. Dan houdt je analoog over. Voor 5.1 over analoge kabels heb je over het algemeen drie maal een 3,5mm jack uitgang nodig: één voor de center/subwoofer, één voor de twee fronts en één voor de twee rear speakers. Normaal zijn dit de gele, groene en zwarte uitgang op een moederbord en/of geluidskaart. Zoals je ziet op het plaatje heeft de Asus M2N MX alleen de groene uitgang voor de front speakers. De roze en blauwe jacks op het moederbord zijn de ingang voor een microfoon en een algemene lijn-ingang.

Nu kan je de Z-5500 wel via één stekker aansluiten en dan met behulp van dingen als Dolby Pro Logic II een soort van 5.1 creëeren, maar dat is dus geen echt surround aangezien je met 2.0 begint en die andere kanalen er dan bij worden gemaakt/verzonnen.

Overigens ook een Titel-wijziging naar eentje die wat meer zegt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:42:
Aansluiten kan altijd, maar 5.1 geluid zal hij er niet uit gaan kunnen halen.
De Z-5500 heeft namelijk twee soorten ingangen: digitaal en analoog. Digitaal zit er sowieso niet op het moederbord, dus dat valt af. Dan houdt je analoog over. Voor 5.1 over analoge kabels heb je over het algemeen drie maal een 3,5mm jack uitgang nodig: één voor de center/subwoofer, één voor de twee fronts en één voor de twee rear speakers. Normaal zijn dit de gele, groene en zwarte uitgang op een moederbord en/of geluidskaart. Zoals je ziet op het plaatje heeft de Asus M2N MX alleen de groene uitgang voor de front speakers. De roze en blauwe jacks op het moederbord zijn de ingang voor een microfoon en een algemene lijn-ingang.
Meestal (zoals hier ook het geval is) zijn de aansluitingen voor het geluid regelbaar met behulp van de bijbehorende software. Zo kan je dus je lijningang en microfooningang in center/sub en rear/rear veranderen.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
quote: Asus
Audio ALC662 High Definition Audio 6-channel CODEC
Support Jack-Sensing and S/PDIF out interface
evEndzhar schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:44:
[...]

Meestal (zoals hier ook het geval is) zijn de aansluitingen voor het geluid regelbaar met behulp van de bijbehorende software. Zo kan je dus je lijningang en microfooningang in center/sub en rear/rear veranderen.
Weet je dat zeker?
Zitten er geen brackets bij ofzo aangezien er ook nog over S/PDIF gesproken wordt*?

*Mogelijk beschrijven ze alleen wat de chip kan, niet wat de mogelijke aansluitingen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 08-11-2009 20:01 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

evEndzhar schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:44:
[...]
Klopt, maar ik krijg een uitgang hier niet tot een ingang werkend. Dus een uitgang blijft een uitgang. Kan wel instellen dat de normale uitgang voor de rear-speakers nu de fronts aan moet sturen. Maar als ik zeg dat ik via de microfoon-ingang geluid uit wil sturen kan dat niet. Maar of dat nu algemeen is of dat het aan mijn moederbord ligt..?

Maar zie dat van die S/PDIF nu ook. Maar kan nergens zo snel een handleiding vinden om te zien wat ze nu bedoelen. Wat ik wel zie staan is dat het moederbord beschikt over een "S/PDIF Out connector" op het moederbord zelf (volgens de Asus site).

Wat dus ook nog kan is de Z-5500 digitaal aansluiten en dan een dergelijke bracket kopen als beneden:
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/old_motherboard_newtech/tech_SPDIFOUT.jpg

Een dergelijke bracket zorgt ervoor dat de interne S/PDIF dus een externe wordt en dan kan je de Z-5500 dus digitaal aansluiten.

• Saturnus
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:47:
[...]

Klopt, maar ik krijg een uitgang hier niet tot een ingang werkend. Dus een uitgang blijft een uitgang.
De Creative X-Fi XtremeMusic heeft een lijningang/mic en digitaal uit op 1 uitgang zitten. Ik heb het nooit geprobeerd maar als dat in de specs staat en je het via de console kan switchen zal het wel he. Oftewel het kan wel. ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het zou idd wel moeten werken denk ik, als je met de bijbehorende software de uitgangen op 5.1 instelt. Zie de handleiding van het moederbord.

Mocht het toch niet lukken dan kun je ook altijd nog voor 2 tientjes een losse geluidskaart kopen (en dan bij voorkeur met digitale uitgang).

• Lizardz
Bedankt voor jullie reacties, maar het is hem niet helemaal duidelijk met welke software hij dat moet instellen dan, via de software van realtek, of van logitech.

Bedankt ook Fear voor die bracket, die heb je inderdaad voor 12 euro en dat heb ik hem ook aangeraden.

• Saturnus
  • Niet online
Lizardz schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:44:
Bedankt voor jullie reacties, maar het is hem niet helemaal duidelijk met welke software hij dat moet instellen dan, via de software van realtek, of van logitech.
RealTek drivers natuurlijk, want we praten over de RealTek chip op dat moederbord.
Bedankt ook Fear voor die bracket, die heb je inderdaad voor 12 euro en dat heb ik hem ook aangeraden.
Check wel of die S/PDIF aansluiting intern aanwezig is anders kan je er nog weinig mee.

• Lizardz
Dit staat erbij
Support Jack-Sensing and S/PDIF out interface
En even een vraag daarover, moet je dat erop solderen of ergens in klikken?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lizardz schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:54:
Dit staat erbij

En even een vraag daarover, moet je dat erop solderen of ergens in klikken?
Als het erbij staat wil nog niet altijd zeggen dat het er ook daadwerkelijk op zit, maar 99% is die kans wel aanwezig dat het goed zal zijn. Even de manual van het moederbord erop na slaan en je zou zo moeten zien waar die interne S/PDIF zit. Verder is het dan gewoon een kwestie van dat stekkertje er in klikken, dus niet zo moeilijk denken met solderen en zo :)

Dat instellen van dat een bepaalde ingang een uitgang wordt zou automatisch gedetecteerd kunnen worden door een combinatie van Windows en de software van de grafische kaart. Stel je prikt een stekker in een ingang dan kan een programma vragen welke speaker/apparaat er aangelsloten is. Maar dat is dus een kwestie van proberen en uitvogelen of het zo lukt of dat je in de software van de geluidskaart moet gaan kijken...

Pagina: 1