[VB2008] weergave in tabel met meerdere kolommen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35
ik ben sinds kort bezig met een beetje programmeren met Windows forms in Visual Basic(Visual Studio 2008), zeer wankel zet ik mijn eerste stapjes. Ik ben aan de hand van een aantal boeken zelf bezig, echter ik zit nu al vanaf het begin met een probleem waar ik via google en in de verschillende boeken geen antwoord op vind. Mij lijkt het echter dat dit niet zo heel moeilijk zou moeten zijn, ik hoop dat iemand mij hier even een zetje in de goede richting kan geven want ik weet het even niet meer.

Wat ik wil is een tabel met meerdere kolommen weergave zoals dat in heel veel programma's voorkomt.

Ik heb even een plaatje gemaakt met een voorbeeld uit uTorrent.

Concreet de eisen die ik momenteel heb:
- ik gebruik geen database, en dat wil ik ook niet
- ik zal de tabel in de code vullen, het moeten geen invulvelden zijn waar de gebruiker tijdens runtime kan typen
- wanneer een veld in een rij word geselecteerd moet de hele rij worden geselecteerd, per rij van meerdere kolommen moet het dus 1 object zijn
- multi selecties kunnen maken, dus rij 1 en rij 5 en rij 7 selecteren bijvoorbeeld
- later wil ik ook met rechtsklikken op een rij bepaalde acties kunnen uitvoeren vanuit een contectmenu

Ik heb zelf al naar ListBox en DataGridView zitten kijken, de eerste lijkt te simpel en de tweede gaat te ver volgens mij.

Welk object moet ik hebben? Waarschijnlijk ben ik veel te moeilijk aan het zoeken!

Daarnaast zou het helemaal top zijn als ik een linkje met voorbeeldje had waarin deze tabel werd gevuld?

iets als(heel simpel bedacht, ik ben zeer nieuw met programmeren):
Table1.Column.Add("Naam")
Table1.Column.Add("Land")
Table1.Column.Add("Datum")

Table1.Items.Add("Jan", "Nederland", "1/1/2009")
Table1.Items.Add("Henk", "Belgie", "1/1/2007")
Table1.Items.Add("John", "VS", "1/1/2022")

[ Voor 3% gewijzigd door borgdaville op 08-11-2009 17:54 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35
Dit is precies wat ik zocht! Bedankt! Nu kan ik weer verder!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...