shared printer van desktop aan wireless netwerk

Pagina: 1
Acties:

• JaapPrins
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-06-2021
besten
ik wil een printer delen met mijn kinderen. De printer hangt aan mijn desktop.
Ik heb onlangs een Speedtouch 780 gekregen van kpn. Deze speedtouch moet vlakbij de TV. Om de afstand naar mijn desktop te overbruggen heb gebruik ik een Sweex apparaat als ethernetverbinding.

Hoe kan ik de printer benaderen vanuit de verschillende laptops in huis? Het lukt me nu niet meer de computers als thuisnetwerk aan elkaar te koppelen, en dan als shared printer aan te sturen. Dit lukte vroeg wel toen de router nog direct gekoppeld was aan de desktop pc.

situatie is dus:
Speedtouch 780 - wireless - laptop 1, laptop 2, laptop 3

- ethernet - desktop - printer

Wie, o wie kan mij helpen

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Share de printer op de laptop dan voeg je een netwerkprinter toe op de rest van computers als zijnde
\\"naam desktop"\"naam Printer" Voila en de printer is gedeeld.

• JaapPrins
Beste Bob,
dank voor je reactie. Hier gaat echter juist iets fout. Doordat de desktop hardwired verbonden is met de Speedtouch / Experiabox, en de laptops wireless verbonden zijn, kan ik ze niet aan hetzelfde thuisnetwerk koppelen.
En dit is dus ook precies het moment waar mijn computer kennis tekort schiet.

In ieder geval vast dank voor je meedenken
grt, jaap

• JaapPrins
beste allen,
Voor de duidelijkheid, ziet er dus zo uit:

Speedtouch / Experia box
|
--- wireless ---- laptop 1
| - laptop 2
|
- ethernet ------ desktop --- printer

Ik kan wel een thuis netwerk maken tussen alle laptops, echter niet via de desktop die de ethernetverbinding aan de experiaverbinding is gekoppeld.

Hoe kan ik de printer aansturen vanuit de laptops?

dank voor jullie hulp
jaap

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 23:13

_AN

Het is mij niet helemaal duidelijk. Je zou zeggen dat de laptops in hetzelfde netwerk zitten als de desktop.

Je hebt een Speedtouch en een Experia Box, of is dit één apparaat?

Kun je misschien het IP adres van een laptop en van de desktop opzoeken en posten? Wellicht is de gateway ook handig.

Start > Uitvoeren > CMD > ipconfig.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het volledige pad met IP van de PC met de printer backslash printernaam, bv. \\192.168.0.120\PRINTER of \\10.5.92.44\PRINTER should do the job.

• JaapPrins
Voorzover ik weet is de experiabox van kpn een aangepast Speedtouch ding. Hij noemt zichzelf dsldevice. Ziet er dan als volgt uit:

dsldevice IP 192.168.1.254

DESKTOP IP 192.168.1.88 ethport4

laptop 1 IP 192.168.1.74 WLAN

laptop 2 IP 192.168.1.70 WLAN

laptop 3 IP 192.168.1.75 WLAN

Aan die desktop hangt een printer, maar ik krijg het niet voor elkaar een netwerk te definieren tussen de laptops en de desktop.

dank, jaap

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Staan je machines in dezelfde werkgroep trouwens? :>

• _AN

_AN

1. Installeer de printer op de desktop.
2. Nadat die geinstalleerd is en getest, ga je naar Start > Printers en faxapparaten > Klik rechtermuisknop op de printer en dan op delen. Deel de printer en druk op Toepassen.

3. Op de laptop > Start > Uitvoeren > \\192.168.1.88 > Druk enter.
4. Als het goed is krijg je een verkenner venster met daarin de juiste printer te zien. Klikt daar twee keer op en de printer zal zich installeren op de laptop (mits de juiste drivers voor het OS aanwezig zijn).

Overigens zitten de laptop(s) en de desktop beide in hetzelfde netwerk, tenminste, dit lijkt zo als ik naar de IP adressen kijk. Dit zou het probleem niet kunnen zijn.

Mocht dit niet werken, zou je eens kunnen kijken naar je firewall(s) op de desktop. Volgens mij kan het inschakelen van Eenvoudig delen ook dit probleem kunnen veroorzaken (weet ik niet zeker).

Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door _AN op 09-11-2009 23:12 ]

• JaapPrins
Even suggesttie voor suggestie:

1. Als ik print naar \\192.168.1.88\printer
krijg ik foutmelding:
Windows cannot connect ot the printer. Either the printer name (...) etc.

2. Wat bedoelen jullie met Staan alle computers in dezelfde werkgroep?

3. Als ik > Start > Uitvoeren > \\192.168.1.88 > Druk enter doe, krijg ik als foutmelding: \\192.168.1.88 No network provider accepted the given network path.

jaap

• JaapPrins

krijg ik foutmelding:
Windows cannot connect to the printer. Either the printer name (...) etc.

2. Wat bedoelen jullie met Staan alle computers in dezelfde werkgroep? Als ik probeer een lokaal netwerk te maken, zegt de desktop dat hij niet toegevoegd kan worden aan een lokaal netwerk omdat hij geen wireless PC is (en dat is natuurlijk ook zo)

3. Als ik > Start > Uitvoeren > \\192.168.1.88 > Druk enter doe, krijg ik als foutmelding: \\192.168.1.88 No network provider accepted the given network path.

Ik heb Kaspersky als virus scanner. Wat moet ik instellen als daar het probleem zit?

jaap

[ Voor 23% gewijzigd door JaapPrins op 09-11-2009 23:30 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

JaapPrins schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:23:

krijg ik foutmelding:
Windows cannot connect to the printer. Either the printer name (...) etc.

jaap
Ga naar het Configuratiescherm (hetzij rechtstreeks, hetzij via Instellingen, afhankelijk van hoe je PC ingesteld is) en ga dan naar Systeem. Als je een icoon "Mijn Computer" op je bureaublad hebt kan je ook daar op rechterklikken en 'beheren' of zo kiezen ('Manage', geen idee hoe men dat vertaald heeft in het NL).

Daar is een tabblad voorzien voor je computernaam en een werkgroep of domeinnaam (dat laatste enkel in Pro-versies maar sowieso niet relevant voor je thuisnetwerk). Alle machines moeten in dezelfde werkgroep zitten. Vroeger was dat standaard "WERKGROEP" ("WORKGROUP"). De naam van dat netwerk maakt niet uit, dat mag evengoed PIETJEPUK zijn. Zolang het maar op alle machines dezelfde is. Verschillende versies van Windows hebben een verschillende standaard naam. Als je bijvoorbeeld allemaal XP-computers hebt en één Vista of 7 zitten alle XP-computers standaard in WORKGROUP maar de andere in MSHOME.

Dat Kapersky dit veroorzaakt is, hoewel mogelijk, nogal onwaarschijnlijk.

@_AN: :p

• _AN

_AN

JaapPrins schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:23:

krijg ik foutmelding:
Windows cannot connect ot the printer. Either the printer name (...) etc.

jaap
Als je naar \\192.168.1.88\printer gaat zul je printer moeten vervangen door de naam die je tijdens het delen aan de printer hebt gegeven.

Je kunt als je met je rechtermuisknop op Deze Computer klikt en dan op Eigenschappen > Computernaam de werkgroep aanpassen. Zorg dat iedere computer in dezelfde werkgroep zit.

Probeer ook eens vanaf de laptop de computer te pingen (Start > Uitvoeren > CMD > Ping 192.168.1.88) en controleer of de computer antwoord geeft.

Wellicht kun je door wat meer zoeken op internet meer informatie vinden over dit probleem.

Overigens wordt er in dit artikel beschreven hoe je een printer kunt delen in Windows XP (scroll naar onder). Ook wordt er verteld hoe je eenvoudig delen kunt uitschakelen, waar ik het eerder over had.

@YellowOnline:

Te laat ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
Log eens in op je router (gateway ip adres), vaak zit er een functie in om het wireless gedeelte af te zonderen van het bedrade, mogelijk staat deze standaard aan in je router.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nielson schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:37:
Log eens in op je router (gateway ip adres), vaak zit er een functie in om het wireless gedeelte af te zonderen van het bedrade, mogelijk staat deze standaard aan in je router.
Ik zie niet in hoe de router dat zou doen zonder een apart subnet te gebruiken. Bij mijn (thuis)router is dat bijvoorbeeld het geval: kabel gaat over 192.168.0.X, wireless over 192.168.1.X. Aan zijn IP-adressen te zien is dat niet het geval. Trouwens: ik denk niet dat we de TS moeten aanmoedigen om met zijn routerconfig te experimenteren of binnenkort is zijn hele netwerk offline :)

• JaapPrins
allen dank, ik ga wel naar bed, morgen verder.
- ping vanaf laptop naar 192.168.1.88 doet het niet, wel naar 1.254 (dsldevice)
- ze staan in dezelfde werkgroep (prins thuis)
- naam van printer maakt niet uit, noch de originele naam, noch de naam die ik gegeven had.
Volgens mij zit er iets in die dsldevice, die niet accepteert dat de ethernet verbinding en de wireless verbonden pc's in dezelfde groep mogen zitten. Anders zou je ook moeten kunnen pingen.

Maar ik ga wel slapen, morgenavond verder. (Kinderen nog maar even verder klooien met een usbstick)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
YellowOnline schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:45:
[...]

Ik zie niet in hoe de router dat zou doen zonder een apart subnet te gebruiken. Bij mijn (thuis)router is dat bijvoorbeeld het geval: kabel gaat over 192.168.0.X, wireless over 192.168.1.X. Aan zijn IP-adressen te zien is dat niet het geval. Trouwens: ik denk niet dat we de TS moeten aanmoedigen om met zijn routerconfig te experimenteren of binnenkort is zijn hele netwerk offline :)
Dacht het een keer gezien te hebben bij Experiabox van een maat van me, maar kan het ook niet terug vinden in de standaard 780 handleiding dus zal wel wat anders geweest zijn. Om het helemaal uit te sluiten kan ts natuurlijk een laptop even bekabeld aansluiten (wifi uitschakelen). Vermijd trouwens gekke tekens in je workgoup naam, spaties weet ik niet zeker. Kan zijn dat ik er overheen kijk, maar welke OS'en staan er op de verschilende pc's?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24
Resultaat 1: je kunt niet pingen vanaf de laptop naar 1.88, de desktop
Resultaat 2: je kunt wel pingen vanaf de laptop naar 1.254, de gateway,
Stap 1: kun je pingen vanaf de desktop naar 1.254? indien nee, ga naar Stap 1a, zo ja ga naar stap 2
Stap 1a: sluit de pc rechtstreeks aan op de experia box, en ga terug naar stap 1, wanneer de stappen dan wel goed gaan moet de sweex box geconfigureerd worden
Stap 2: staat er een firewall aan op de desktop zo ja, ga naar Stap 3,
Stap 3: schakel de firewall tijdelijk uit, en probeer vervolgens te pingen vanaf de laptop naar je desktop, werkt dit, ga naar stap 4
Stap 4: maak dezelfde user aan op de desktop als op de user welke je op de laptop gebruikt, zorg voor hetzelfde password, deze mag niet leeg zijn. ga naar stap 5
Stap 5: probeer verbinding te maken met de print werkt dit wel, ga naar stap 6, werkt dit niet, vermeld de volledige foutmelding hier
Stap 6: schakel de firewall weer in en configureer deze dat file en print sharing toegelaten wordt.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:51
Der zit als ik me goed herinner inderdaad een optie in die experiaboxjes van kpn om wireless en bedraad van elkaar af te zonderen. Hij zet gewoon zijn firewalletje ook tussen die 2 verbindingen. Weet alleen niet precies waar je dat uit kan zetten uit mn hoofd. Moet nu ook me trein gaan halen.

Misschien ff kpn.com veel gestelde vragen checken? Of helpdesk bellen die kunnen je zeker helpen.
Pagina: 1