Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds vandaag een probleem. Ik denk vanwege het feit dat ik hier geen kennis van heb.

Eerst even mijn setup:

Experiabox van KPN (aangesloten op) Netgear WNR3500 (vanuit daar PC etc.

Ik heb hier destijds voor gekozen omdat ik achter de Experiabox een giganetwerk wilde hebben en de Netgear niet alleen een WI-FI aceespoint is maar ook een giga switch.

Deze opstelling was tot dit weekend exact zo, maar dan was wat nu de Experia is een Speedtouch 546. Deze begon echter kuren te vertonen en KPN stuurde mij de Experia box.

De standaard gateway van de Speedtouch (oude situatie dus) was 10.0.0.138 en er ik had de Netgear zo ingesteld dat deze geen functie had als router. Ik had deze het IP adres 10.0.0.200 gegeven. Via dit adres kon ik de Netgear in om (bijv.) MAC adressen toe te voegen voor nieuwe Wireless apparaten. Werkte allemaal prima en nooit gezeur mee.

Vandaag begin ik eigenlijk door de Speedtouch af te koppelen en de Experia op te hangen. Alles netjes uit gezet. Ondertussen gezien dat de Exeria als standaard gateway komt met 192.168.2.254 en dat de DHCP IP's uitdeelt tussen 192.168.2.2 en 192.168.2.254. Even mij PC direct aan de Experia gehangen en alles ging weer goed. Netjes internet, WI-FI werkt.

Vervolgens mijn Netgear opnieuw ingesteld (omdat ik deze op 10.0.0.200 niet meer kon benaderen). Ik heb de instellingen dus exact zo gehouden als de oude situatie maar bij LAN TCP/IP Setup:
I
P Address: 192.168.1.10
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
RIP Direction: Both
RIP Version: Disabled

Use Router as DHCP Server: NO
Starting IP Address: 192.168.1.2
Ending IP Adrdess: 192.168.1.254

ingegeven. (Dit komt uit een online Netgear manual). Ik zou dus mijn Netgear weer via 192.168.1.10 moeten kunnen benaderen dacht ik.

Alles uit gezet, Experia eerst aan, toen de Netgear, toen de PC.... en helaas! geen toegang tot mijn netgear.

Het volgende roept vragen op:

1) ik heb internet toegang en mijn mobiel ziet zowel WIFI via de Experia als de Netgear
2) beide WI-FI netwerken zijn te gebruiken en geven internet toegang (op mobiel en laptop)
3) ik kan via 192.168.1.10 niet mijn Netgear in (pagina kan niet worden weergegeven)
4) als ik ping naar 192.168.1.10 krijg ik 4x een Time out

Zodra ik de Experia afkoppel en dus alleen een verbinding heb vanaf PC naar de Netgear kan ik deze wel benaderen?!

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe? Ik hoop dat dit voldoende informatie is voor het achterhalen van de oorzaak!

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik begrijp dat je pc dus een adres 192.168.2.x subnet 255.255.255.0 krijgt toegewezen? In dat geval is 192.168.1.10 niet bereikbaar omdat hij in een ander subnet zit. De Netgear moet ook een 192.168.2.x adres hebben. (Het liefst een die buiten de DHCP range valt).

Waarom je wel verbinding krijgt zonder de Experiabox is me een raadsel. Mogelijk gaat die Netgear toch DHCPen als niemand anders dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:01:
Ik begrijp dat je pc dus een adres 192.168.2.x subnet 255.255.255.0 krijgt toegewezen? In dat geval is 192.168.1.10 niet bereikbaar omdat hij in een ander subnet zit. De Netgear moet ook een 192.168.2.x adres hebben. (Het liefst een die buiten de DHCP range valt).

Waarom je wel verbinding krijgt zonder de Experiabox is me een raadsel. Mogelijk gaat die Netgear toch DHCPen als niemand anders dat doet?
Bedankt! Ik was inmiddels zelf ook gaan kijken naar de adressen zo "gelijk" mogelijk houden. Nu heb ik de Netgear op 192.168.2.2 gezet en inderdaad, dan is deze gewoon bereikbaar.

Ik begrijp idd ook nog steeds niet hoe ik met een onzichtbare Netgear toch "access" had... Wat bedoel je precies met "buiten de DHCP" range? Bedoel je dan dat ik eigenlijk de Netgear een adres moet aanwijzen met 192.168.2.** maar niet in de reeks 1092.168.2.2 tot 192.168.2.254? En waarom is dat beter (gezien je "het liefst" zegt)?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Met buiten de DHCP range bedoeld hij dat je modem geen IP krijgt wat een werkstation zou kunnen krijgen (DHCP range is een ''bereik'' van IP adressen wat uitgedeeld word aan ''aangesloten'' apparaten, bijv. 192.168.1.2 t/m 192.168.1.30).

Zodra dit IP daar buiten valt kan een werkstation dit IP niet krijgen en zul je het apparaat altijd op het zelfde ip kunnen bereiken. En krijg je geen problemen zodra één van de werkstations (of apparaten) het IP van de ''modem'' krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door blmp op 08-11-2009 18:50 . Reden: kleine uitleg ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blmp schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:48:
Met buiten de DHCP range bedoeld hij dat je modem geen IP krijgt wat een werkstation zou kunnen krijgen (DHCP range is een ''bereik'' van IP adressen wat uitgedeeld word aan ''aangesloten'' apparaten, bijv. 192.168.1.2 t/m 192.168.1.30).

Zodra dit IP daar buiten valt kan een werkstation dit IP niet krijgen en zul je het apparaat altijd op het zelfde ip kunnen bereiken. En krijg je geen problemen zodra één van de werkstations (of apparaten) het IP van de ''modem'' krijgt.
Bedankt! Als ik je goed begrijp kan ik dus de Netgear best laten staan op 192.168.2.2 als ik dan maar de range aanpas vanaf 192.168.2.3 (tot bijv. 192.168.2.253), zodat apparaten in het netwerk nooit op het IP adres van de Netgear terecht kunnen komen en dus een confilct kunnen veroorzaken?!

(btw, wat wel "vreemd" is, is dat je in de Netgear de DHCP server functie uitzet, maar wel de range aangeeft. Stuurt deze dan toch? Of is dat meer dat 'het klopt' met de Experiabox?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Nee, je moet de DHCP range aanpassen in de Experiabox. Deze deelt de adressen immers uit. De DHCP range in de Netgear doet inderdaad niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 08 november 2009 @ 20:06:
Nee, je moet de DHCP range aanpassen in de Experiabox. Deze deelt de adressen immers uit. De DHCP range in de Netgear doet inderdaad niets meer.
Tsjaaaaa.... dat gaat dus niet. Die Experiabox (of wellicht meer KPN) laat het niet toe de DHCP range aan te passen....

Klopt de theorie dat mijn Netgear altijd aanstaat (wat zo is) en dat daardoor het IP adres ervan niet zal veranderen. Andere apparaten melden zich immers altijd 'later" aan, dus een conlict zal niet snel voorkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:01:
[...]

Tsjaaaaa... dat gaat dus niet. Die Experiabox (of wellicht meer KPN) laat het niet toe de DHCP range aan te passen....
Serieus? Daar is vast een een of ander drieletterwoord op van toepassing.
Klopt de theorie dat mijn Netgear altijd aanstaat (wat zo is) en dat daardoor het IP adres ervan niet zal veranderen. Andere apparaten melden zich immers altijd 'later" aan, dus een conlict zal niet snel voorkomen toch?
De Netgear meld zich niet aan, en krijgt geen adres toegewezen. Hij claimt er gewoon een. En of er een conflikt zal komen weet ik niet. Dat hangt af van de kwaliteit van de DHCP server in de Experiabox, denk ik.

Als ik het zo kijk zou trouwens 192.168.2.1 bruikbaar moeten zijn voor je Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:41:
[...]
Serieus? Daar is vast een een of ander drieletterwoord op van toepassing.
[...]
De Netgear meld zich niet aan, en krijgt geen adres toegewezen. Hij claimt er gewoon een. En of er een conflikt zal komen weet ik niet. Dat hangt af van de kwaliteit van de DHCP server in de Experiabox, denk ik.

Als ik het zo kijk zou trouwens 192.168.2.1 bruikbaar moeten zijn voor je Netgear.
Een 3 letter woord comes to mind yeah!

de IP heb ik de Netgear zelf toegewezen. De .1 claimt Netgear ook, maar dan mijn NAS... ;)

Zit er wel aan te denken ja, om dit nog om te gooien, is het alleen niet zo dat doordat ik de Netgear een eigen IP adres heb toegewezen dat hij min of meer altijd het opgegeven IP adres claimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:10:
Zit er wel aan te denken ja, om dit nog om te gooien, is het alleen niet zo dat doordat ik de Netgear een eigen IP adres heb toegewezen dat hij min of meer altijd het opgegeven IP adres claimt?
Ja natuurlijk. De Netgear's hebben beiden een vast IP adres, omdat je dat zo opgegeven hebt. Het woord claimen heb ik misschien verkeerd gebruikt, ze gebruiken het gewoon. Voor zover ik weet wordt het niet aan de DHCP server gemeld, dus die moet zelf detecteren dat de adressen in gebruik zijn.

Ik meen me overigens vaag te herinneren ergens ooit gelezen te hebben dat KPN ADSL abbonnees een een of andere persoonlijke pagina op kpn.nl hebben, waarop je onder andere het gebruikte subnet van je modem kunt instellen. Dus waarschijnlijk ook de DHCP range. Misschien de moeite waard om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:15:
[...]
Ja natuurlijk. De Netgear's hebben beiden een vast IP adres, omdat je dat zo opgegeven hebt. Het woord claimen heb ik misschien verkeerd gebruikt, ze gebruiken het gewoon. Voor zover ik weet wordt het niet aan de DHCP server gemeld, dus die moet zelf detecteren dat de adressen in gebruik zijn.

Ik meen me overigens vaag te herinneren ergens ooit gelezen te hebben dat KPN ADSL abbonnees een een of andere persoonlijke pagina op kpn.nl hebben, waarop je onder andere het gebruikte subnet van je modem kunt instellen. Dus waarschijnlijk ook de DHCP range. Misschien de moeite waard om naar te kijken.
Dat is idd het uitzoeken waard. Ik zit eigenlijk bij HetNet, nu KPN, maar die hebben idd een inlog pagina. Ik heb hier alleen nooit een "tweak" gedeelte gevonden, maar ook niet gezocht. Dat ga ik dus maar eens doen!

Thanks anyway voor al je antwoorden dude!
Pagina: 1