's Avonds zetten wij hier beide werkplekken (desktop pc met TFT scherm, etc etc) helemaal uit, en ook de TV hoek in de huiskamer (met decoder, xbox, wii, modem ziggo, router etc) gaat op zwart. Ik vermoed dat het wél loont, aangezien het toch dik 8 uur gewoon niet gebruikt wordt (en als we 's ochtends vertrekken gaat de boel wéér op zwart).
Stel nou dat de hele bubs zo'n 80 a 100 watt gebruikt (netjes geschat, het zijn flinke pc's met ditto randapparatuur en de tv/decoder combi is ook niet zuinig), en we doen consequent 12 uur per dag (niet irreeel imho: 8 uur slaap ongeveer en 4 uur minimaal van huis). Dit scheelt op jaarbasis zo'n ruime 100 euro al. Hogere standby verbruiken? Grotere besparing met helemaal uit! Langer van huis? Grotere besparing!
Overigens doen we dit nu ruim driekwart jaar consequent op alle apparatuur en tot nu toe hebben we geen nadelige gevolgen kunnen ontdekken! Zelfs de ziggo decoder heeft gewoon vlot weer beeld, dus eigenlijk geen vertraging bij het thuiskomen.
Een tweede investering die we hebben gedaan (klinkt heel truttig) zijn een zwik spaarlampen voor de gang, keuken en badkamer. Dan maar iets minder gezellig

Rekent u even mee? In de keuken heb je toch wel minimaal 2 uur per dag licht nodig, zeker in de donkere maanden, laten we zeggen 100 dagen lang.
100 dagen * 2 uur * 2x 60 watt gloeilamp = 200 uur * 0,12 kw = 24 kwh = ongeveer 6 euro
100 dagen * 2 uur * 2x 10 watt spaarlamp = 200 uur * 0,02 kw = 4 kwh = ongeveer 1 euro
In een jaar tijd heb ik dus beide spaarlampen al terugverdient (waren in de bonus vandaag bij de AH). Wederom voorzichtige schattingen uiteraard.
De laatste tip: regel je CV goed in, dat als je van huis bent (meeste mensen hebben een regelmatig woon/werk patroon) het ding niet staat te branden. Dan kun je als je thuis bent de temperatuur gewoon lekker comfortabel hebben en toch weer minder geld 'verbranden'
Ik ben geen geitewollen figuur. Ik ben erg verwend met mijn comfort. Deze stappen kosten je niks aan comfort en hakken op de jaarrekening er toch flink in! Tenminste op mijn rekening scheelt het naar mijn idee bijna 10% (ongeveer 1200 euro jaarrekening, en er gaat dus 120 euro wel zo'n beetje van af met alles wat we steeds uitzetten)
[
Voor 43% gewijzigd door
sebastius op 08-11-2009 17:35
]