Stroomverbruik stand-by electronica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen ik vroeg me eigenlijk af of het loont om stekkerdozen met schakelaar te gebruiken en voor welke apparaten.

Als ik mijn computer uit zet doe ik altijd de aangesloten schakelaar van de stekkerdoos uit, dan trekt er niks meer stroom, is dat schadelijk?

Bij ons in de woonkamer hebben we trouwens ook tv, satelliet, kpn-box, dvd-speler, modem en router alle 6 apparaten in stand-by, denken jullie dat het loont deze uit de schakelen met eenzelfde stekkerdoos met stopcontact? Het plasma-tv is breedbeeld dus dan trekt hij veel stroom in stand-by of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Standby verbruik hangt niet direct samen met het stroomverbruik van het apparaat zelf. Er spelen ook zaken als adapters een belangrijke rol. Daar kan soms wel een verlies van 5 Watt door komen.
Ik zou bij de Gamma / Kijkshop / .. de Cresta Wattmeter halen (tien euro) en zelf op pad gaan. Dan weet je wat jouw producten in standby verbruiken. Wij kunnen alleen een inschatting maken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 18:32
Belangrijkste toevoeging is eigenlijk het aloude "meten is weten". Het is ontzettend afhankelijk van het apparaat wat hij in stand by verbruikt.

Over het algemeen mag je echter aannemen dat het geen schade oplevert. Enkel mogelijk een wat langere opstarttijd (wederom verschilt per apparaat).

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:11:
Bij ons in de woonkamer hebben we trouwens ook tv, satelliet, kpn-box, dvd-speler, modem en router alle 6 apparaten in stand-by, denken jullie dat het loont deze uit de schakelen met eenzelfde stekkerdoos met stopcontact?
Waarom zou het niet lonen? Een schakelaar op je stekker zetten kost je een euro, dat verdien je natuurlijk vrij snel terug.
Het plasma-tv is breedbeeld dus dan trekt hij veel stroom in stand-by of niet soms?
Waarom verbruikt een breedbeeld tv meer elektriciteit in standby dan een 4:3 tv?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Laatst online: 17-09 20:58
In het geval van de kabelontvanger zul je inderdaad bijvoorbeeld even moeten wachten tot de programmagids gegevens zijn bijgewerkt. In het geval van een computer is er op termijn één mogelijk nadeel: de backup batterij raakt leeg, waardoor je bios instellingen kwijtraakt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:08
Onze TV e.d. trekt toch 28W ofzo in standby, gaat om een Sony Bravia 46", Ziggo decoder e.d.

TV gebruikt geloof ik 24W, maar die gaat gelukkig 's avonds helemaal uit.

Gemeten met zo'n Cresta verbruiksmeter

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

's Avonds zetten wij hier beide werkplekken (desktop pc met TFT scherm, etc etc) helemaal uit, en ook de TV hoek in de huiskamer (met decoder, xbox, wii, modem ziggo, router etc) gaat op zwart. Ik vermoed dat het wél loont, aangezien het toch dik 8 uur gewoon niet gebruikt wordt (en als we 's ochtends vertrekken gaat de boel wéér op zwart).

Stel nou dat de hele bubs zo'n 80 a 100 watt gebruikt (netjes geschat, het zijn flinke pc's met ditto randapparatuur en de tv/decoder combi is ook niet zuinig), en we doen consequent 12 uur per dag (niet irreeel imho: 8 uur slaap ongeveer en 4 uur minimaal van huis). Dit scheelt op jaarbasis zo'n ruime 100 euro al. Hogere standby verbruiken? Grotere besparing met helemaal uit! Langer van huis? Grotere besparing!

Overigens doen we dit nu ruim driekwart jaar consequent op alle apparatuur en tot nu toe hebben we geen nadelige gevolgen kunnen ontdekken! Zelfs de ziggo decoder heeft gewoon vlot weer beeld, dus eigenlijk geen vertraging bij het thuiskomen.

Een tweede investering die we hebben gedaan (klinkt heel truttig) zijn een zwik spaarlampen voor de gang, keuken en badkamer. Dan maar iets minder gezellig :P Rekent u even mee? In de keuken heb je toch wel minimaal 2 uur per dag licht nodig, zeker in de donkere maanden, laten we zeggen 100 dagen lang.

100 dagen * 2 uur * 2x 60 watt gloeilamp = 200 uur * 0,12 kw = 24 kwh = ongeveer 6 euro
100 dagen * 2 uur * 2x 10 watt spaarlamp = 200 uur * 0,02 kw = 4 kwh = ongeveer 1 euro

In een jaar tijd heb ik dus beide spaarlampen al terugverdient (waren in de bonus vandaag bij de AH). Wederom voorzichtige schattingen uiteraard.

De laatste tip: regel je CV goed in, dat als je van huis bent (meeste mensen hebben een regelmatig woon/werk patroon) het ding niet staat te branden. Dan kun je als je thuis bent de temperatuur gewoon lekker comfortabel hebben en toch weer minder geld 'verbranden' :D

Ik ben geen geitewollen figuur. Ik ben erg verwend met mijn comfort. Deze stappen kosten je niks aan comfort en hakken op de jaarrekening er toch flink in! Tenminste op mijn rekening scheelt het naar mijn idee bijna 10% (ongeveer 1200 euro jaarrekening, en er gaat dus 120 euro wel zo'n beetje van af met alles wat we steeds uitzetten)

[ Voor 43% gewijzigd door sebastius op 08-11-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

behoorlijk, mijn "kantoor" vebruikt in standby 100 wat :X

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 20:07
Het standby verbruik van sommige elektronica is best schokkend.
Neem bijvoorbeeld een Senseo, 6-7 Wattuur terwijl hij "uit" staat.
Een HP Laserjet 5Si, 30 Wattuur in powersave modus, 9 Wattuur wanneer hij helemaal uit staat.
En als je een verstelbare bedbodem hebt, deze verbruikt 5-7 Wattuur in rust.
Tel uit je winst als je al deze apparaten d.m.v. een stekkerschakelaar uitzet!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dadona schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:22:
..... In het geval van een computer is er op termijn één mogelijk nadeel: de backup batterij raakt leeg, waardoor je bios instellingen kwijtraakt.
En ook dat valt mee, of je moet hem voor heel lange tijd (maanden) achtereen uitgeschakeld laten. Gewoon dagelijks na gebruik uitschakelen is uitstekend en kan hoegenaamd geen kwaad. Bij ons eerste PC-tje in rond 1993 deden we dit ook al.

Eigenlijk geen enkel apparaat waar dit kwaad kan, hooguit wat praktische dingen, zoals (bij ons vrij oude) videorecorder die z'n gegevens kwijt is (klok, geplande opnamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen, erg interessant allemaal.

Ik ben trouwens vergeten te zeggen dat de plasma tv geen aan/uit knop heeft. Misschien hoort hij aan te staan en is een schakelaar wel schadelijk? Anders zou er toch wel een aan/uit knop op zitten?

Ik herinner me ook net dat mijn computer een harde tik geeft als ik de schakelaar weer aan zet na een nacht dat het uit zit. Ik denk er niet bij na maar misschien is deze harde tik schadelijk? Of gewoon een normaal geluid vanwege de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:18:

Ik ben trouwens vergeten te zeggen dat de plasma tv geen aan/uit knop heeft. Misschien hoort hij aan te staan en is een schakelaar wel schadelijk? Anders zou er toch wel een aan/uit knop op zitten?
Die zit er niet op omdat mensen het fijn vinden als ze gewoon de tv aan kunnen zetten met hun afstandsbediening. Als hij helemaal uitstaat kan dat niet. Maar qua verbruik is het niet erg gunstig.
Ik denk er niet bij na maar misschien is deze harde tik schadelijk? Of gewoon een normaal geluid vanwege de voeding?
Gewoon het geluid van een relais. Niks engs aan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Die harde tik is normaal, is het stroompiekje wat veroorzaak wordt door het opladen van de elco's in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Die Cresta meter van de Gamma heb ik ook, is beste koop qua prijs/kwaliteit. En heeft zijn geld na 1,5 jaar zeker terug verdiend. PC idle van 175 watt naar 140 watt terug gebracht door LED fans en oude Maxtor schijven (13+watt) weg te doen. Schrok sowieso toen zo dat ik een simpel mITX bordje gehaald heb voor downloaden (verbruik van 32watt). Dat ding had zich na 9 maanden al terugverdiend _/-\o_

En als je zit wat sommige apparaten inderdaad verbruiken.

Mijn Topfield DVB-T Digitenne = 7-8 watt in standby 11watt als hij aanstaat.
TV (45cm Grundig CRT) 7 watt standby

Ik kijk alleen 's avonds tussen 20:00-23:00 nog TV. Dus 21x365x0.015 =115kwh ~25,- als je het niet uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen, ben erg gerustgesteld,

nu even een energiemeter halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
In het geval van een computer is er op termijn één mogelijk nadeel: de backup batterij raakt leeg, waardoor je bios instellingen kwijtraakt.
Die batterijtjes op moederborden worden toch niet opgeladen als de stroom aanstaat? Voor zover ik weet zijn dat niet-oplaadbare knoopcellen (bij mijn moederbord type CR 2032).

[ Voor 4% gewijzigd door Thierry88 op 08-11-2009 21:59 ]

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
Als het wat in het plaatje past is een master-slave stekkerdoos een zaligheid, das een stekkerdoos die op een aansluiting (de master) constant stroom levert, en de andere aansluitingen (de slave) pas inschakelt als er voldoende stroom getrokken wordt op de master.
Voor een PC is dat ideaal, enkel de kast krijgt voeding en de randapparatuur schakelt pas in als de pc aan is (en je kan gewoon standby gebruiken, wat ik wel erg handig vind).
Voor TV is dat vaak moeilijker te gebruiken omdat de recorder ingeschakelt moet blijven, daarvoor kan je eventueel werken met het 12V signaal op de scart van de decoder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Apparaten die intern electronica hebben zitten die op laagspanning werkt, bijv. 5V, hebben een voeding nodig die 230V AC naar 5V DC omzet. Bij veel apparaten staat die voeding continue aan: bij de TV om naar de afstandsbediening te kijken, bij de Senseo om te kijken of je niet op de knop drukt...

Het actueel energieverbruik van die electronica is verwaarloosbaar, enkele milliwats. Waar komt de paar watt dan vandaan die vele apparaten continue verstoken ?
Die zit in de voeding die de 230V AC naar 5V DC omzet. In consumenten electronica is 10 eurocent een groot bedrag en mensen zijn nu eenmaal niet bereid om te betalen voor "standby power". Het resultaat is dat die voedingen steevast hele eenvoudige capaciteit + zener (of variaties) voedingen zijn die enkele watts moeten verbranden om enkele milliwats nuttig vermogen te produceren.

Duurdere merken schenken hier wat meer aandacht aan, maar echte vooruitgang zal je pas merken als er wetgeving over komt. En die komt er, er zijn europese richtlijnen voor standby vermogen die gefaseerd strenger worden.

De beste manier om standby vermogen naar nul te brengen is met de goede oude schakelaar (of schakelcontactdoos), maar dat gaat natuurlijk ten koste van je comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow!

Mijn leeslamp gebruikt 4x zoveel electriciteit als mijn laptop. Als ik op mijn laptop ga en vooral in deze donkere dagen heb ik eigenlijk 5 laptops aanstaan in vergelijking met de zomerdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Thierry88 schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:57:
Die batterijtjes op moederborden worden toch niet opgeladen als de stroom aanstaat? Voor zover ik weet zijn dat niet-oplaadbare knoopcellen (bij mijn moederbord type CR 2032).
Dat klopt! Dit zijn niet oplaadbare Lithium cellen.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:26:
Wow!

Mijn leeslamp gebruikt 4x zoveel electriciteit als mijn laptop.
Dan heb je een zeer inefficiënte leeslamp. Draai er eens een spaar- of LED-lamp in. Eén lamp zou minstens net zo zuinig moeten kunnen zijn als een laptop, zeker als het om een leeslampje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gjkamstra ook zegt: Meten is weten!

Ik ben lang bezig geweest om al het stroomverbruik bij ons in kaart te brengen, wegens een te hoge stroomrekening. We verbruiken met z'n tweeën hetzelfde als een gezin met 2 kinderen! :?

Enkele opmerkelijke zaken kwamen naar voren:

Onze TV:
- Onze tv verbruikt 190Watt
- UPC decoder verbruikt zo'n 40 Watt ;(
Dus zou je zeggen, samen: 230 Watt MAAR: Als ik onze tv op Input1 zet, dan verbruikt hij maar 160Watt, dus als we via UPC decoder zitten te kijken, verbruiken we netto maar 10 Watt extra.... interesting...

Mijn versterker (Denon 3808) verbruikt:
- Aan: 90Watt
- Standby: 80Watt :X 8)7

Ik heb het hele verhaal online gezet ( http://wimmovangeldrop.bl...power-usage-too-high.html )

Mocht je willen, dan kan ik je een lege spreadsheet sturen, dan kan je het voor jezelf ook bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 09:29:
....
...
80 watt = +/-160 euro per jaar.
Dure versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 09:29:
Wat gjkamstra ook zegt: Meten is weten!

Ik ben lang bezig geweest om al het stroomverbruik bij ons in kaart te brengen, wegens een te hoge stroomrekening. We verbruiken met z'n tweeën hetzelfde als een gezin met 2 kinderen! :?

Enkele opmerkelijke zaken kwamen naar voren:

Onze TV:
Dus zou je zeggen, samen: 230 Watt MAAR: Als ik onze tv op Input1 zet, dan verbruikt hij maar 160Watt, dus als we via UPC decoder zitten te kijken, verbruiken we netto maar 10 Watt extra.... interesting...

Ik heb het hele verhaal online gezet ( http://wimmovangeldrop.bl...power-usage-too-high.html )

Mocht je willen, dan kan ik je een lege spreadsheet sturen, dan kan je het voor jezelf ook bijhouden.
Mag ik vragen welke stroommeter je hebt? Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk namelijk. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:11
[b][message=33381972,noline]Onze TV:
Bij sommige tv's kan je instellingen zoals contrast/helderheid/backlight/dynamische backlight per ingang instellen.
Mogelijk staat de backlight dus momenteel wat lichter ingesteld op Input 1.

Edit: Ik heb net het verhaal op je site eens gelezen, en er staan nog een paar foutjes in:
-Gebruikte energie druk je uit in kWh, niet kW/h. Een apparaat verbruikt een bepaald vermogen (in kW), en je vermenigvuldigt dit met het aantal uur dat het apparaat aan staat. Een gloeilamp van 40W, die 2 uur brand heeft 80Wh verbruikt.

-Onder het 'standby' vermogen van je versterker schijn je te verstaan het verbruik als hij aan staat, maar er geen muziek aan het spelen is?
Gebruikelijk is om deze stand ook als 'aan' te beschouwen. Standby betekend meestal dat het apparaat is uitgezet, maar nog wel kan reageren op afstandsbediening of tijdsklok bijvoorbeeld. Een Sony receiver die hier staat meet met een elektriciteitsmeter op dat ogenblik 0W, dus verwaarloosbaar weinig waarschijnlijk.
Het is inderdaad wel zo dat een klassieke klasse A of B versterker niet erg efficient is, oftewel het verbruik als er geen muziek speelt ligt bij normale volumes vaak heel dicht bij het verbruik bij stilte.
Moderne 'digitale' versterkers (zoals klasse T, hoewel dit eerder over een merknaam dan een type gaat) hebben dit verschijnsel niet, en verbruiken ook verwaarloosbaar weinig als de ingang stil is.

-De meeste energiemeters hebben de mogelijkheid om het verbruik te meten en te resetten.
In het geval van koelkasten, wasmachines etc... is dit een stuk nuttiger om het verbruik te meten en in te schatten.
In het geval van een koelkast laat je de meter een paar dagen meten en bepaal je dan het gemiddeld verbruik (denk er wel aan dat je dit best in de zomer ook een keer doet), in het geval van wasmachines is het waarschijnlijk het handigst om het verbruik van 1 wasbeurt te bepalen.

[ Voor 61% gewijzigd door Adion op 31-01-2010 14:38 ]

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Adion schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:40:
[...]
Edit: Ik heb net het verhaal op je site eens gelezen, en er staan nog een paar foutjes in:
-Gebruikte energie druk je uit in kWh, niet kW/h. Een apparaat verbruikt een bepaald vermogen (in kW), en je vermenigvuldigt dit met het aantal uur dat het apparaat aan staat. Een gloeilamp van 40W, die 2 uur brand heeft 80kWh verbruikt.
Oei, 80kWh is ook wel erg veel, vind je ook niet? ;)

Eens even rekenen:

1000/40 = 25. Oftewel, de lamp kan 25 uur aanstaan voordat hij 1kWh heeft verbruikt. :)

Het 2 uur aanstaan van deze lamp komt dus overeen met een verbruik van 80Wh. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:11
Oeps, moest idd Wh ipv kWh zijn :P

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:19
MensionXL schreef op zondag 31 januari 2010 @ 10:48:
[...]

Mag ik vragen welke stroommeter je hebt? Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk namelijk. ;)
Klik op de link :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb ook even gekeken. Ik heb toch een paar vraagtekens over deze energiemeter van stijnos1991. De voornaamste is, of hij zowel stroom als spanning meet. Met alleen een stroomtangetje kun je nl. nooit vermogen of energie meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 31-01-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Adion schreef op zondag 31 januari 2010 @ 14:39:
Oeps, moest idd Wh ipv kWh zijn :P
;)
Nee, ik heb geen zin om heel dat verhaal te lezen en ik zie niet direct staan welke meter je hebt. Je kunt toch wel gewoon zeggen welke stroommeter je hebt? :?

[ Voor 20% gewijzigd door MensionXL op 31-01-2010 18:49 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MensionXL, ik kan je niet helemaal ongelijk geven. Het betoog van Adion zit weliswaar heel aardig in elkaar, maar bevat ook storende fouten en die link moet je inderdaad even naar zoeken.
Ik zag hem na nogal zoeken wel staan:
http://www.hardware.info/images/news/stroommeter_250.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/stroommeter_250.jpg

En daar heb ik toch wat vraagtekens. zie mijn vorige bericht, 2-postings hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Techneut schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:34:
MensionXL, ik kan je niet helemaal ongelijk geven. Het betoog van Adion zit weliswaar heel aardig in elkaar, maar bevat ook storende fouten en die link moet je inderdaad even naar zoeken.
Ik zag hem na nogal zoeken wel staan:
http://www.hardware.info/images/news/stroommeter_250.jpg

[afbeelding]

En daar heb ik toch wat vraagtekens. zie mijn vorige bericht, 2-postings hierboven.
Mja goed, met dat plaatje kan je dus alsnog niks.
Heb je geen merk en type? Van je plaatje kan ik natuurlijk niks maken maar dat begrijp je zelf ook wel. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:40:
[...]
Bij sommige tv's kan je instellingen zoals contrast/helderheid/backlight/dynamische backlight per ingang instellen.
Hoi, Adion!

Correct, maar als hij op 'tv' kanaal staat laat hij sneeuw zien, dus de lampen staan aan en ik kan me niet voorstellen dat in bright/contrast die 30Watt in gaat zitten.. maar je hebt een punt.
-Gebruikte energie druk je uit in kWh, niet kW/h.
Idd, ik heb de slashes weggehaald, de berekening klopt verder.
-Onder het 'standby' vermogen van je versterker schijn je te verstaan het verbruik als hij aan staat, maar er geen muziek aan het spelen is?
Nope: op standby! :( Display uit, powerlampje rood, kan geen muziek spelen, kan hem wel weer aanzetten via de afstandsbediening. Op 'aan' gebruikt hij 90Watt, al komt er geen geluid uit; geen T klasse dus ;)
In het geval van koelkasten, wasmachines etc... is dit een stuk nuttiger om het verbruik te meten en in te schatten.
Verbruik heb ik over een aantal dagen gemeten, wasmachine en andere apparaten idd per wasbeurt. Maar dat is wat moeilijker in een spreadsheetje te verrekenen.

Grt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb overigens een stroommeter van Elro gebruikt; kwaliteit weet ik niet, ik hoop goed, anders kan ik een HOOP meetwerk opnieuw doen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:34:
Wat voor storende fouten zitten er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Fouten die door anderen in dit topic al zijn aangegeven:
1. Het lijkt er op dat de samensteller onder standby alleen maar het niet afspelen verstaat, maar wel ingeschakeld. Vandaar een nogal hoog gemeten gebruik dat als standby wordt genoteerd.
2. Notaties zoals kW/h. Dit begrip bestaat helemaal niet, bedoeld wordt kWh.

Edit:
Even een correctie, het was wat die foutjes betreft niet het betoog van Adion, maar een bericht waar hij commentaar op leverde.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 03-02-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:39:
Fouten die door anderen in dit topic al zijn aangegeven:
1. Het lijkt er op dat de samensteller onder standby alleen maar het niet afspelen verstaat, maar wel ingeschakeld. Vandaar een nogal hoog gemeten gebruik dat als standby wordt genoteerd.
2. Notaties zoals kW/h. Dit begrip bestaat helemaal niet, bedoeld wordt kWh.
1. Nee, het is echt Standby.Maar ik heb net nog eens gegoogled en wat ik kan terugvinden bij andermans zelfde merk/type versterkers is een verbruik van 0,5 - 1 Watt in Standby, dus ik denk dat het er bij mij iets niet goed zit; zodra ik een andere stroommeter heb zal ik het nog eens meten. Vreemd, want ik heb het meerdere mensen laten zien en ik heb verder geen redenen om aan te nemen dat mijn meter niet goed is.

2. Je hebt gelijk, en ik heb de slashes weggehaald. Ik denk dat de meeste mensen overigens wel door hadden dat er kWh bedoelt wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 07:55:
[...]

2. Je hebt gelijk, en ik heb de slashes weggehaald. Ik denk dat de meeste mensen overigens wel door hadden dat er kWh bedoelt wordt. ;)
Natuurlijk, maar daarom is het nog niet goed. ;) Dit soort dingen dragen natuurlijk niet bij aan de geloofwaardigheid van je artikeltje. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mocht je versterker in standby echt 80W verbruiken, dan zou hij ook erg warm aanvoelen. In ieder geval niet veel minder warm dan als hij aanstaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Mijn rotel versterker gebruikt aan 40 watt en standby 36 watt (als hij niks versterkt zeg maar, dus geen geluid uit de speakers.) (staat zelfs in de handleiding)

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:17

arie_papa

Running on Ubuntu

Tja standby van de versterker lijkt mij inderdaad erg aan de hoge kant.
Zelf heb ik een onkyo versterker. Als die aanstaat verbruikt die ongeveer 80 watt. Als ik hem dan op standby zet, blijft in eerste instantie de 80 watt gewoon staan. Pas na een rondje door de menu's kom ik weer op een normaal standby sluipverbruik van 8,5 watt. Dit is dan wel de TV + Digitale ontvanger + Versterker op standy.

Als ik mijn Home theater systeempje aanzet (computer + tv + versterker) dan slurpt die makkelijk over de 200 watt. Tja, goed argument om dat oude AMD bordje eens te gaan vervangen voor een atom bordje :) Kwam er in ieder geval achter dat dat ding zo'n 70 - 100 watt trekt en voor voornamelijk wat mp3tjes vind ik dat toch aan de zware kant.

[ Voor 10% gewijzigd door arie_papa op 12-02-2010 14:34 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
the mod man schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:30:
Mijn rotel versterker gebruikt aan 40 watt en standby 36 watt (als hij niks versterkt zeg maar, dus geen geluid uit de speakers.) (staat zelfs in de handleiding)
Heel begrijpelijk, maar dit is niet wat men in het algemeen onder standby verstaat. Dat is dat het apparaat helemaal is uitgeschakeld en alleen een minimaal restsroompje gebruikt b.v. voor het met een afstandbediening weer kunnen inschakelen of voor een in uitgeschakelde toestand sterk gedimde tijdweergave. Dàt vebruik heeft men de laatste jaren bij veel apparatuur fors weten terug te dringen. Bij veel van de nog enigszins oude apparaten ligt dit rond de 10 W, bij nieuwere ziet men kans dit terug te brengen tot een waarde lager dan 1 W.
Hoe dan ook, dàt is standbyverbruik, de door jou gesignaleerde waarde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja, veel apparaten kennen wel een standby stand waarin achter de schermen alles gewoon doorgaat. Zo hebben wij een DVB-C decoder die vrolijk méér verbruikt in standby dan als hij aan staat. Dat komt omdat er dan meer segmenten oplichten op het display. Op de achtergrond wordt de inkomende stroom gewoon verder gedecodeerd (want als je laatst naar een HD kanaal hebt gekeken verbruikt hij meer in standby dan als het een SD kanaal was) en alleen de video output wordt uitgeschakeld, samen met een klokje dat op het display verschijnt. Zo wekt men de illusie dat het apparaat in standby staat, maar eigenljik staat het hele ding gewoon aan.
Pagina: 1