Toon posts:

[ XP ] Laptop ziet router niet (andere laptops wel)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :),

Ik heb het halve internet afgestruind en veel gezocht en gelezen hier op tweakers maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik zit nl. met het volgende probleem:

Ik heb hier een laptop (Acer Aspire 1692-WLMI) die maar niet in staat lijkt te zijn het signaal van de router op te pikken! Het vreemde is dat ik een 2e laptop heb die gewoon op internet is via deze router en mijn iPhone 'ziet' deze router ook gewoon zonder problemen. Bovendien heb ik ook nog met een derde laptop zonder problemen op internet gezeten via deze router. Alleen deze specifieke laptop schijnt de router niet te kunnen zien.

Mijn vraag is dan ook of iemand een enig idee heeft hoe dit kan? En wat ik kan doen om het probleem op te lossen! Ik heb al een hele boel geprobeerd en zal even het een en ander opsommen aan feiten en dingen die ik geprobeerd heb (zodat oorzaken weggestreept kunnen worden):

- Omdat het om een router in een huis gaat waar meerdere mensen wonen kan ik niet inloggen op de router, ik moet het dus doen met de huidige

instellingen van de router

- In dit huis zijn 2 routers aanwezig: 1 voor de bewoners (openbaar) en 1 voor de huisbaas (prive)
- De laptop ziet de 'openbare' router niet maar die 'prive' router wel
- Ik moet connecten met de 'openbare' router (als ik praat over router dan bedoel ik deze)

- Ik heb met deze laptop op internet gezeten via een andere router op een andere locatie: de wireless werkt prima dus en is niet kapot zoals ik

aanvankelijk dacht
- Andere laptops en wireless apparaten maken zonder problemen gebruik van de router: de router doet het dus ook prima

- Om de router te 'zien' heb ik heb de kanalen 1 tm 11 geprobeerd: geen resultaat.
- De andere laptop hier maakt gebruik van kanaal 11 (geprobeerd dus en geen resultaat)
- Ik heb de wireless drivers geupgrade en downgrade: geen resultaat.
- Wireless staat aan (knopje ingedrukt aan de voorkant van de laptop)
- Van 'connecten' met de router is nog geen sprake aangezien deze laptop de router niet niet eens ziet!

In het kort: elk apparaat ziet (en maakt gebruik van) de router, bahalve deze laptop!

What to do?!

Bij voorbaat dank! :)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand??

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heeft die laptop ooit verbinding gehad met die specificieke router? of nog nooit? :) En, welke servicepack draait er op?

Probeer eens met bijvoorbeeld NetStumbler of je daarmee wel het netwerk kunt vinden? download: http://www.netstumbler.com/downloads/

Oja, niet geheel onbelangrijk, welke software gebruik je om verbinding te maken met wireless? Windows Zero Config, Acer software of Intel Connection Utility?

[ Voor 61% gewijzigd door BastiaanN op 09-11-2009 11:27 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:43
en als je eens een ander stickje in je laptop steekt en probeert daarmee het netwerk te vinden?

Zo sluit je uit of het netwerkkaartje rot doet op je pc, of het windows is die dat netwerk toevallig niet weergeeft...

(en ja, ik heb gelezen dat het op een ander netwerk wel werkt, maar ik wil dit gewoon even zeker weten ;) )

Probeer eens met een ubuntu live cd'tje ofzo ook eens te connecten met dat openbaar netwerk...

met alle stappen hierboven weten we dan of het ligt dat misschien dat kaartje niet bolt op het netwerk. Ik kan met mijn ingebouwd intel wifi kaartje ook niet connecten met de wifi router van mijn vriendin. Neem ik zo een USB-dongle, dan werkt het perfect...

[ Voor 55% gewijzigd door HyperBart op 09-11-2009 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Bedankt voor de reacties mensen! Ik ga het proberen en zal de resultaten hier neerzetten!

Verwijderd

Topicstarter
Ok om even terug te komen op jullie boodschappen:

- Deze laptop heeft nooit verbinding gehad met deze router
- Deze laptop draait SP3
- Ik heb netstumbler erop gezet en deze vind ook alleen de 'verkeerde' router (kom hier zo nog op terug)
- Hoe kan ik zien wat er gebruikt wordt? Volgens mij 'Windows Zero' .. want dat heb ik zien staan bij 'services' en dit stond aan.

Ik heb ook geprobeerd verbinding te maken met ee USB netwerk adapter en deze 'ziet' de router wél .. maar vooralsnog geen een enkele mogelijkheid om een verbinding te maken of iets wat er op lijkt.

Wanneer ik deze heb aangesloten en netstumbler opstart dan ziet netstumbler het de router ook .. en de waardes lijken ongeveer hetzelfde te zijn als het andere netwerk behalve dat er bij 'vendor' (Fake) staat.

Raar is ook dat er bij Encryption 'WEP' staat terwijl er gebruik wordt gemaakt van WPA-PSK / TKIP (Dit kan ik zien op de laptop die wél verbinding heeft).

Ik sta nog steeds voor een raadsel dus! Alle hulp wordt op prijs gesteld! :-)

Edit:

Ik heb netstumbler nu ook deze laptop (de werkende) gezet en daar staat voor het netwerk wat op de andere laptop niet te bereiken valt dat er gebruik wordt gemaakt van kanaal 13. Dit is raar want als ik kijk bij de eigenschappen van de netwerkkaart (en dan configureren) dan staat er overduidelijk dat er gebruik wordt gemaakt van kanaal 11.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er nog iemand die kan helpen? :-)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:43
Het kanaal wat je detecteert is het kanaal waarop de router uitzend, dat is dus kanaal 13, maa rik denk dat je kaartje maar gaat tot 11.

Oplossing: inloggen op de router, en het kanaal eens op 1 of op 6 zetten...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
En indien je zelf niet in kunt loggen op de router zou je even kunnen kijken of je ergens landinstellingen bij de netwerkkaart kunt instellen. In Europa mag kanaal 1 t/m 13 gebruikt worden, in bv de VS t/m 11. Indien je geen config tool gebruikt maar WZC zou je 't kunnen proberen via Eigenschappen van de wifi kaart in Apparaatbeheer. Welke kaart is het trouwens, mogelijk dat nieuwere drivers ook helpt?

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 17:52
Als de werkende laptop roept dat je op kanaal 13 connect, dan staat de router op kanaal 13. Even voor de duidelijkheid: De router zendt uit op een bepaald kanaal, daar kan je alleen wat aan veranderen op de router. Kanaal is PUUR EN ALLEEN een routerinstelling en dus geen instelling van je wireless kaart of client.

Ik schaar mij dus achter HyperBart en gok ook dat het wifikaartje wat je in de laptop gebruikt van Amerikaanse makelij is en dus maar tot 11 kan qua kanaal. Oplossingen:
1) Toch even de router op en het kanaal aanpassen naar iets tussen 1 en 11.
2) Ander WiFi-kaartje scoren die wel tot 13 kan

OT: 11/13 is volgens mij ook ongeveer de ratio van gemiddeld IQ van Amerikanen op dat van Europeanen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Lenny77 op 16-11-2009 11:39 . Reden: typo ]

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Pagina: 1