Toon posts:

Moederbord kapot: vervangen zonder format etc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er is gisteren een stukje van mijn moederbord (mini itx voor carputer) doorgebrand. Alles werkt nog behalve usb poorten.

Nu wil ik een ander soortgelijk mobo kopen. Zou het systeem werken als ik de bestaande HD en CD speler aansluit op het nieuwe mobo?

Groet.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Als je exact hetzelfde moederbord op de kop weet te tikken, is het geen enkel probleem en kun je alles rechtsreeks overzetten. Het zal dan in 1x werken.

Als je een ander (of iets ander) moederbord neemt, heb je de kans dat hij niet meer opstart, of anderzijds incompatibiliteitsproblemen in windows vertoont. Als je niet exact hetzelfde moederbord kan aanschaffen, is het opnieuw installeren van je windowsinstallatie een aanrader.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Verwijderd

Topicstarter
ja daar was ik al wel bang voor ja...

ik heb net die comp geconfigureerd met allerlei apps, zit HEEL veel tijd in... niet erg handig dus om een ander merk mobo te kopen...

of is er een bepaalde tool om mijn apps te backupen toevallig?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:01
[b][message=32886540,noline]Als je een ander (of iets ander) moederbord neemt, heb je de kans dat hij niet meer opstart, of anderzijds incompatibiliteitsproblemen in windows vertoont. Als je niet exact hetzelfde moederbord kan aanschaffen, is het opnieuw installeren van je windowsinstallatie een aanrader.
Als je met XP werkt kun je ook nog een Windows XP Repair Install proberen.
Op die manier heb ik al diverse XP installaties probleemloos kunnen migreren naar een nieuwe PC en/of moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 08-11-2009 14:16 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als de chipset overeenkomt is er geen reinstall nodig. Is de chipset van dezelfde fabrikant, maar van een ander type, dan heb je kans dat het gewoon werkt. In andere gevallen is een reinstall aan te raden.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je niet verteld welk OS je gebruikt is hier weinig over te zeggen.
In het algemeen genomen geldt voor de twee groten, Windows en Linux;
- Windows, met exact hetzelfde bord zal het geen probleem zijn. Een bord met dezelfde chipset of iig fabrikant en vergelijkbare featureset kan mogelijk nog. Ander bord, andere chipset, dat gaat niet vast niet vlekkeloos draaien laat staan dat je het OS gestart krijgt.
- Linux, zelfde bord or zelfde chipset enzo zal geen probleem zijn. Als je installatie robuust genoeg is zal waarschijnlijk zelfs een ander bord gewoon werken, mogelijk wat kleine ingrepen.

Trek anders iig een backup van je HD. En er zit veel werk in... kun je geen configuratiebestanden, apps en dergelijke overnemen?
Ik ben niet erg bekend met de ins en out van zo'n carputer, dus ik heb maar een beperkt idee wat je er op zult hebben draaien. Maar in het algemeen zijn sommige zaken aardig over te nemen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12
Lees dit even.

Gebruik ik zelf wel vaker, werkt vooralsnog prima. Een schone installatie is natuurlijk sneller, maar je bespaart je de heisa van alle software opnieuw installeren.

Overigens is er ook nog een mogelijkheid vanaf de repair console van de Windows CD of DVD, maar hoe dat precies ging weet ik niet meer, heb het wel eens gebruikt, maar ben het even kwijt.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:16
Ik was al aan het typen, maar GH45T is me voor. Ik heb de Ars Technica methode vaker gebruikt, werkt als een trein.

[ Voor 5% gewijzigd door jeronimo op 08-11-2009 15:35 ]

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb al diverse keren een hd moeten aansluiten op een ander mobo's. Meestal in computers van kennissen die een stuk mobo hadden. In veel gevallen was dit niet een mobo van dezelfde fabrikant, en ook niet van de zelfde serie. Maar het werkte wel met windows xp. Windows bootte gewoon. Ik weet dat het niet altijd zal werken, maar het kan wel! Dus ook met andere chipsets en andere typen mobo's.

Als je windows gebruikt is een punt waar je waarschijnlijk sowieso tegenaan gaat lopen, dat je windows opnieuw moet activeren omdat de hardware veranderd is en dus ook je product ID van windows.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp. Ik ga gewoon een ander mobo op de kop tikken en het daarmee proberen aan de hand van de Ars Technica methode.

Mocht het niet lukken dan een reinstall.

XP sp3 pro draait op het mobo. Het is een Via epia sp13000. Toendertijd kosten die dingen echt 230 euro. Nu zijn ze al te koop voor 50!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:05:
Mocht het niet lukken dan een reinstall.
Voordat je dan toch een schone reinstall doet kan je net zo goed ook nog de XP Repair Install proberen natuurlijk. :)
Pagina: 1