[Win 7] Geinstalleerd op Z: / Geen C: meer gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moggel :+

Eerst de vraag, daarna de details: Hoe vertel ik Windows 7 dat de C schijf niet meer gebruikt mag worden voor systeem gerelateerde dingetjes terwijl hij op Z geinstalleerd staat.

Achtergrond:

Goed, Winodws 7 geinstalleerd en geconfigureerd, beetje getest qua performance in games en Windows zelf en besloten dat ik hier wel mee verder wil. Ik kom van XP en heb Vista geskipped.

Omdat ik niet direct zeker was over de overstap naar Windows 7 heb ik em geinstalleerd naast XP op een andere partitie. XP staat op C: en windows 7 op Z:.

Nou wil ik graag de ruimte van de C schijf met m'n partitie manager teruggeven aan een andere schijf, deze zitten fysiek naast elkaar dus dat gaat wel goedkomen. Maaaarrr:

De C schijf wordt in Windows 7 disk management weergegeven als "system". Dit Z schijf wordt weergegeven als "Boot / Page File / Crashdump". Er staan ook wat mapjes op C die betrekking hebben op Windows 7. Ik heb me al een slag in de rondte op internet gezocht, en in de Windows 7 instellingen zelf, maar kan niets vinden met betrekking hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan beter in partities denken.
Elke Windows noemt de schijf waar-ie op geïnstalleerd is 'C'.
Dus wat in XP 'Z' is, kan in Win7 'C' zijn.

Je kan ook schijfletters uitzetten in Win7 (in Folder options) als je dat makkelijker vind, dan is het niet zo verwarrend :)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 08-11-2009 12:39 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:37:
Je kan beter in partities denken.
Elke Windows noemt de schijf waar-ie op geïnstalleerd is 'C'.
Dus wat in XP 'Z' is, kan in Win7 'C' zijn.

Je kan ook schijfletters uitzetten in Win7 als je dat makkelijker vind, dan is het niet zo verwarrend :)
Je snapt mij niet.

Mijn Z Partitie is mijn Windows 7 partitie. Deze wordt zowel in XP als in Win7 Z genoemd. Mijn C partitie is mijn Win XP partitie.

Nou heeft Windows 7, die mijn Z partitie ziet als "Boot/Pagefile/Crashdump" besloten dat mijn C partitie moet worden gebruikt als "system", terwijl ik toch echt op Z geinstalleerd heb. Er staat bijvoorbeeld een "Boot" mapje op C wat aan Win 7 toebehoort.

Een OS noemt zijn eigen disk helemaal niet altijd C, en de "path" in Win7 verwijst ook netjes naar Z (installs van progjes enzo gaan netjes naar z:\program files\ bijvoorbeeld).

Ik wil dus alleen dat Win7 de C schijf niet meer gebruikt voor een aantal kleine sys bestandjes, maar weet niet of en zo ja waar ik dat kan wijzigen. Win 7 vindt van zichzelf wel dat ie netjes op Z staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Je kan je bootmanager verplaatsen naar de drive waar windows 7 zelf opstaat.

2e post in volgende link
http://www.sevenforums.co...ager-different-drive.html

Als die verplaatst is dan moet het lukken. Ik heb eergisteren ook de bootmanager verplaatst van D naar C omdat ik D wilde formateren. Dus bovenstaande uitleg gevolgd en toen heb ik even geboot met Bootit NG en de D schijf geformateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:41:
[...]

Je snapt mij niet.

Mijn Z Partitie is mijn Windows 7 partitie. Deze wordt zowel in XP als in Win7 Z genoemd. Mijn C partitie is mijn Win XP partitie.

Nou heeft Windows 7, die mijn Z partitie ziet als "Boot/Pagefile/Crashdump" besloten dat mijn C partitie moet worden gebruikt als "system", terwijl ik toch echt op Z geinstalleerd heb. Er staat bijvoorbeeld een "Boot" mapje op C wat aan Win 7 toebehoort.

Een OS noemt zijn eigen disk helemaal niet altijd C, en de "path" in Win7 verwijst ook netjes naar Z (installs van progjes enzo gaan netjes naar z:\program files\ bijvoorbeeld).

Ik wil dus alleen dat Win7 de C schijf niet meer gebruikt voor een aantal kleine sys bestandjes, maar weet niet of en zo ja waar ik dat kan wijzigen. Win 7 vindt van zichzelf wel dat ie netjes op Z staat.
Gebruik dan alsjeblieft niet meer de shijfletterbenamingen, maar partitienummers, dat is een stuk duidelijker :)

Maar ik weet zeker dat Win7 op de eerste partitie (die je hardnekkig 'C' noemt :P ) dingen als de bootmanager heft geplaatst.

Kan je de bootmanager misschien verplaatsen naar je andere partitie?
Dubbelcheck ook even waar Windows 7 zijn rescue-partitie heeft geplaats (ongeveer 200Mb)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 08-11-2009 12:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:51:
[...]
Gebruik dan alsjeblieft niet meer de shijfletterbenamingen, maar partitienummers, dat is een stuk duidelijker :)

Maar ik weet zeker dat Win7 op de eerste partitie (die je hardnekkig 'C' noemt :P ) dingen als de bootmanager heft geplaatst.

Kan je de bootmanager misschien verplaatsen naar je andere partitie?
Dubbelcheck ook even waar Windows 7 zijn rescue-partitie heeft geplaats (ongeveer 200Mb)
Ghehe ik snap de verwarring, maar de letters blijven in alle OS'en consistent hetzelfde, vandaar ik ze gebruik.

De post boven je laat precies zien wat ik wil bereiken, dus 't is al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:54:
[...]
Ghehe ik snap de verwarring, maar de letters blijven in alle OS'en consistent hetzelfde, vandaar ik ze gebruik.
Volgens mij heb jij precies wat ik wil, namelijk dat bv. de partitie waar Windows 7 op wordt geinstalleerd in windows 7 zelf en in XP wordt aangeduid met bv. Z. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Bij mij is het nl. zo, zoals anandus eerder zegt, dat mijn 4e partitie (waar het W7 op is geinstalleerd) in W7 ook een C letter krijgt. Ik heb al geprobeerd om de letter van de Windows 7 partitie te veranderen via Computerbeheer zodat ik consistente letters heb voor partities in beide OSen, maar dat lukte niet bij mij.
Ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:57:
[...]

Volgens mij heb jij precies wat ik wil, namelijk dat bv. de partitie waar Windows 7 op wordt geinstalleerd in windows 7 zelf en in XP wordt aangeduid met bv. Z. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Bij mij is het nl. zo, zoals anandus eerder zegt, dat mijn 4e partitie (waar het W7 op is geinstalleerd) in W7 ook een C letter krijgt. Ik heb al geprobeerd om de letter van de Windows 7 partitie te veranderen via Computerbeheer zodat ik consistente letters heb voor partities in beide OSen, maar dat lukte niet bij mij.
Ik ben benieuwd..
Ik heb de partitie aangemaakt vóórdat ik windows 7 installeerde, en toen al een driveletter toegekend, en toen de windows 7 installatie vanuit windows XP gestart, vanaf een andere partitie waar ik de inhoud van de win7 dvd had uitgepakt.
Pagina: 1