[Dual Boot] Win7 unieke partitieletters naast oudeOS letters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Windows 7 geïnstalleerd naast het reeds aanwezige XP. Nadat Windows 7 zich op een nieuwe (extra) aangemaakte partitie zich had geïnstalleerd merkte ik echter dat de systeempartitie in dit besturingssyteem (windows 7) óók de stationsletter C heeft.

Uit praktisch oogpunt* leek het mij verstandig om consistent te zijn in de stationsletters voor de verschillende partities in XP en in Win7. Veranderingen van de schijfletters in win7 als in XP in het Computer Managment/Computerbeheer hebben me echter een dag bezorgd vol met een irritaties |:( begonnen met een verdwenen boot-selectiescreen>alleen win7 verschijnt>recovery cd repair>fixmbr>fixboot>"ntldr missing"/ daarna: format alle OSen/partities/re-image xp/ opnieuw win7 ernaast.

*het betreft een TU laptop, waarbij ik de mogelijkheid wil behouden om een nieuwe image (C-partitie/XP) te 'tanken' van de universiteit mocht er ooit iets misgaan met mijn oude XP installatie. En geen risico lopen op problemen doordat er meerdere 'C' zijn. Of is er geen risico, ondanks meerdere C's?

Oftewel, hoe zorg ik ervoor dat de Window 7 systeem (en data) partitie unieke stationletters krijgen toegewezen en deze niet overeen komen met letters die al gebruikt zijn in de syteem/data partities voor XP, zonder dat ik complete OS installaties naar de filistijnen laat gaan?
Mocht dit niet kunnen, kan ik dan problemen verwachten, omdat C naar meerdere 'partities 'verwijst, mocht ik een keer een TU image reloaden nodig hebben?

Eventueel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1 - indeling orgineel = [alleen XP]       C| XPSysteem; D |XPData;   E| dvd station . 
    Er is 1 hdd (opgedeeld in een C en D partitie) 
2 - na partioneren   [alleen/in XP]    C| XPSysteem; D |XPData;      E| dvd station;
    met Gparted.                              H|Win7Systeem (toekomstig); I| Win7Data (toekomstig) .
    Alleen D opgedeeld. C intact* gelaten

3 - na instal Win 7, weergave IN win7 =   C| Win7Systeem; D| XPSysteem; E|XPData; F|Win7Data; G|DVD-station .
4 - na instal Win 7, weergave IN XP =   C| XPSysteem; D| XPData; E| dvd station; H|Win7Systeem; I| Win7Data .

Om evt. problemen te voorkomen leek me verstandig:
dat de weergave/letter toewijzingen in win7 (3) hetzelfde te doen als in 4(zelde als in XP) 
OF in beide OSen bijv. C| XPSysteem; D| XPData; E| Win7Systeem; F| Win7Data; G| (virtuele) dvd stations
extra1) na Win7 installatie (stap3/4) liet het booten van de XP installatie DVD en het starten van de recovery console zien dat volgens deze tool op C win XP staat en op E (!) windows 7.

Overigens wel vreemd dat de Window7 systeempartitie 'gewoon' C aanneemt. Alle hulp is bijzonder welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 04:15:
*het betreft een TU laptop, waarbij ik de mogelijkheid wil behouden om een nieuwe image (C-partitie/XP) te 'tanken' van de universiteit mocht er ooit iets misgaan met mijn oude XP installatie. En geen risico lopen op problemen doordat er meerdere 'C' zijn. Of is er geen risico, ondanks meerdere C's?
Hangt van de 'tank' software af... of die op schijfletters let of dat ie partitienummers gebruikt of dat ie gewoon alles negeert en de hele partitietabel overschrijft met z'n eigen versie(!). Al gechecked? Of is het 'tanken' unattended en non-stoppable (dus te destructief om te testen)?

offtopic:
Ik vind je post verder echt onleesbaar, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik zal hem morgen nog eens doornemen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 08-11-2009 04:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ja het is wel onoverzichtelijk, dat Win7 (en Vista trouwens ook) zijn systeempartitie altijd driveletter c geeft. De partitie indeling blijft gelijk, alleen de driveletters die Win7/Vista toekennen komen niet overeen met de werkelijke volgorde. Maar dit is verder niet zo'n groot probleem vind ik. Zorg wel dat je elke partitie een label geeft, om vergissing te voorkomen. Wat ik ook wel apart vind is dat Win7 geen fat32 partities laat zien, dat was bij Vista nog niet zo. Ik gebruik zelf altijd nog een fat32 partitie met daarop images van alle OS'en. Je kunt trouwens met schijfbeheer alle letters (behalve c) wijzigen, dus kun je in elk geval wel alle overige driveletters in beide OS'en hetzelfde maken.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 08 november 2009 @ 04:41:
[...]

Hangt van de 'tank' software af... of die op schijfletters let of dat ie partitienummers gebruikt of dat ie gewoon alles negeert en de hele partitietabel overschrijft met z'n eigen versie(!). Al gechecked? Of is het 'tanken' unattended en non-stoppable (dus te destructief om te testen)?
Wat je bedoelt met unattended en non-stoppable is mij niet helemaal duidelijk.

(Overigens maken ze er gebruik van Altiris, van Symantec blijkbaar. Je hangt je laptop aan een kabel, normaal gesproken is er een C voor het XP systeem en een D partitie voor data en je kiest of je alleen een C image wil tanken of dat er een full-reimage moet gebeuren (beide partities))
Ik hoop maar dat de tank software let op de partitienummers (anders hebben vele studenten met mij die Win7 op hun laptop ernaast zetten een groot probleem mocht men het ooit hun oorspronkelijke C partitie/TU-image opnieuw moeten tanken.
cjdijk schreef op zondag 08 november 2009 @ 06:06:
(...) Wat ik ook wel apart vind is dat Win7 geen fat32 partities laat zien, dat was bij Vista nog niet zo. Ik gebruik zelf altijd nog een fat32 partitie met daarop images van alle OS'en.
Dus jouw OS images zijn kleiner dan 4gb? Kan het me niet voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nouja, ik bedoel dat ie begint zonder enige vraag te stellen en dat dat niet te stoppen is. Maar dat valt zo te lezen dus wel mee.
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:44:
[...]
Waarom zouden images uit één bestand moeten bestaan? Je kunt ze toch gewoon splitten op 4GB. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:44:
[...]

Wat je bedoelt met unattended en non-stoppable is mij niet helemaal duidelijk.

(Overigens maken ze er gebruik van Altiris, van Symantec blijkbaar. Je hangt je laptop aan een kabel, normaal gesproken is er een C voor het XP systeem en een D partitie voor data en je kiest of je alleen een C image wil tanken of dat er een full-reimage moet gebeuren (beide partities))
Ik hoop maar dat de tank software let op de partitienummers (anders hebben vele studenten met mij die Win7 op hun laptop ernaast zetten een groot probleem mocht men het ooit hun oorspronkelijke C partitie/TU-image opnieuw moeten tanken.

[...]
Als je kunt kiezen voor het deployen van alleen je C partitie dan zal Altiris gewoon kijken naar de eerste partitie in de partitietabel. Altiris doet niets met C of D, dus dat zal gewoon goed gaan. De D schijf is in jou geval (en dat van je studentengenoten) opgedeeld in een stukje XP data, Win7 system en Win7 Data.

Overigens zal je bij het redeployen van XP wel een probleem krijgen met het booten naar Windows 7 aangezien op je C schijf ook het stukje 'system' (bootgebeuren) aanwezig is. Je zult dus nooit meer zonder aanpassingen naar Windows 7 kunnen booten als je laptop door de IT afdeling onder handen genomen is.

Hang gewoon labels aan je partities, dan raak je ook niet in de war m.b.t. de driveletters. Bij mij (toen ik nog een multiboot systeem had) was de Windows schijf altijd C (dus bij zowel OS1 als OS2) en de systeemschijf van OS2 was altijd een hoge driveltter, die gebruikte ik vanuit het andere OS toch niet. Dataschijf (daar had ik trouwens maar 1 van, waarom zou je per os een eigen dataschijf willen hebben?) was altijd D.....dan raak je nooit in de war!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle inzichten. Windows 7 kan van start.
Pagina: 1