Windows 7 geïnstalleerd naast het reeds aanwezige XP. Nadat Windows 7 zich op een nieuwe (extra) aangemaakte partitie zich had geïnstalleerd merkte ik echter dat de systeempartitie in dit besturingssyteem (windows 7) óók de stationsletter C heeft.
Uit praktisch oogpunt* leek het mij verstandig om consistent te zijn in de stationsletters voor de verschillende partities in XP en in Win7. Veranderingen van de schijfletters in win7 als in XP in het Computer Managment/Computerbeheer hebben me echter een dag bezorgd vol met een irritaties
begonnen met een verdwenen boot-selectiescreen>alleen win7 verschijnt>recovery cd repair>fixmbr>fixboot>"ntldr missing"/ daarna: format alle OSen/partities/re-image xp/ opnieuw win7 ernaast.
*het betreft een TU laptop, waarbij ik de mogelijkheid wil behouden om een nieuwe image (C-partitie/XP) te 'tanken' van de universiteit mocht er ooit iets misgaan met mijn oude XP installatie. En geen risico lopen op problemen doordat er meerdere 'C' zijn. Of is er geen risico, ondanks meerdere C's?
Oftewel, hoe zorg ik ervoor dat de Window 7 systeem (en data) partitie unieke stationletters krijgen toegewezen en deze niet overeen komen met letters die al gebruikt zijn in de syteem/data partities voor XP, zonder dat ik complete OS installaties naar de filistijnen laat gaan?
Mocht dit niet kunnen, kan ik dan problemen verwachten, omdat C naar meerdere 'partities 'verwijst, mocht ik een keer een TU image reloaden nodig hebben?
Eventueel
Overigens wel vreemd dat de Window7 systeempartitie 'gewoon' C aanneemt. Alle hulp is bijzonder welkom.
Uit praktisch oogpunt* leek het mij verstandig om consistent te zijn in de stationsletters voor de verschillende partities in XP en in Win7. Veranderingen van de schijfletters in win7 als in XP in het Computer Managment/Computerbeheer hebben me echter een dag bezorgd vol met een irritaties

*het betreft een TU laptop, waarbij ik de mogelijkheid wil behouden om een nieuwe image (C-partitie/XP) te 'tanken' van de universiteit mocht er ooit iets misgaan met mijn oude XP installatie. En geen risico lopen op problemen doordat er meerdere 'C' zijn. Of is er geen risico, ondanks meerdere C's?
Oftewel, hoe zorg ik ervoor dat de Window 7 systeem (en data) partitie unieke stationletters krijgen toegewezen en deze niet overeen komen met letters die al gebruikt zijn in de syteem/data partities voor XP, zonder dat ik complete OS installaties naar de filistijnen laat gaan?
Mocht dit niet kunnen, kan ik dan problemen verwachten, omdat C naar meerdere 'partities 'verwijst, mocht ik een keer een TU image reloaden nodig hebben?
Eventueel
code:
extra1) na Win7 installatie (stap3/4) liet het booten van de XP installatie DVD en het starten van de recovery console zien dat volgens deze tool op C win XP staat en op E (!) windows 7. 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 1 - indeling orgineel = [alleen XP] C| XPSysteem; D |XPData; E| dvd station . Er is 1 hdd (opgedeeld in een C en D partitie) 2 - na partioneren [alleen/in XP] C| XPSysteem; D |XPData; E| dvd station; met Gparted. H|Win7Systeem (toekomstig); I| Win7Data (toekomstig) . Alleen D opgedeeld. C intact* gelaten 3 - na instal Win 7, weergave IN win7 = C| Win7Systeem; D| XPSysteem; E|XPData; F|Win7Data; G|DVD-station . 4 - na instal Win 7, weergave IN XP = C| XPSysteem; D| XPData; E| dvd station; H|Win7Systeem; I| Win7Data . Om evt. problemen te voorkomen leek me verstandig: dat de weergave/letter toewijzingen in win7 (3) hetzelfde te doen als in 4(zelde als in XP) OF in beide OSen bijv. C| XPSysteem; D| XPData; E| Win7Systeem; F| Win7Data; G| (virtuele) dvd stations |
Overigens wel vreemd dat de Window7 systeempartitie 'gewoon' C aanneemt. Alle hulp is bijzonder welkom.