Toon posts:

Raar dual monitor probleempje op X800XL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste jaren gebruik gemaakt van 2 21" crt's, 2x 1600x1200.

Nu heb ik pas een paar 24" LCD's aangeschaft (Samsung 2443BW's) elke 1920x1200
Mijn videokaart is nog dezelfde X800XL.

Het probleem, ik kan niet beide schermen digtaal aansluiten. Individueel werken de schermen perfect, maar als ik ze tegelijk digitaal aansluit dan doet 1 van de schermen het niet. Deze blijft dan gewoon zwart.
1 digitaal, 1 analoog (met dvi-d-sub converter) gaat wel maar ook al zet ik het analoog aangelsoten scherm op 1920 dan draait het stiekum toch een stuk lager ik schat rond de 1440*900.

Waar zou dat nou aan kunnen liggen, de x800 zou het gewoon aan moeten kunnen voor zover ik weet, en de drivers is ook vrij recent. Ik maak gebruik van de single link kabels die bij de monitoren zaten, en dat is goed genoeg voor 1920x1200.

En nogmaals individueel werken de monitoren prima, dus beide dvi-poorten, kabels en monitoren werken prima, alleen niet samen.

ik zit te denken aan 1 of andere software limiet, maar ik kan niets vinden in catagorie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:49
Werkt het op een lagere resolutie wel? Het zou kunnen dat hij die 2x 1600*1200 niet pakt, omdat hij te weinig geheugen heeft o.i.d.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kleine titelfix

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:35
Waarschijnlijk is het zo dat je schermen het niet aankunnen om hoge resoluties over de D-sub te ontvangen. Is het een mogelijkheid om van iemand een kaart te lenen die 2 DVI uitgangen heeft en ze daar even op aan te sluiten? Als je ze dan wel beide op 1920*1200 kunt draaien kun je er van uit gaan dat je dit niet over D-sub lukt.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
2 reacties en beide lezen niet goed ...

beide DVI poorten (op de videokaart!) werken goed en de monitoren zijn 1920x1200 ...

Ik zou denken dat de videokaart toch het probleem is in dit geval.

https://discord.com/invite/tweakers

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:35
Als ik de specificaties van de videokaart mag geloven, de afbeeldingen die Google mij geeft en de reviews op internet, beschikt deze kaart over één DVI en één D-sub poort. Ook de 256MB aan RAM op de kaart kan een verklaring zijn dat hogere resoluties niet goed worden ondersteund.
Volgens een review op Techzine doet de kaart sowieso niet aan dual-DVI - betekent dat dan dat de kaart over één DVI poort beschikt, of het niet aankan om 2 schermen tegelijk aan te sluiten op DVI?!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ShitHappens schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:01:
Volgens een review op Techzine doet de kaart sowieso niet aan dual-DVI - betekent dat dan dat de kaart over één DVI poort beschikt, of het niet aankan om 2 schermen tegelijk aan te sluiten op DVI?!
Ik gok dat laatste, aangezien de verschillende fabrikanten natuurlijk helemaal vrij zijn in het plaatsen van connectoren op de kaart. Aangezien we het merk hier niet weten is dat lastig te bepalen. Denk dat de TS zelf wel weet hoeveel DVI poorten op de kaart zitten :)

Als de review op Techzine meldt dat ie niet aan dual-DVI doet lijkt mij de kaart de veroorzaker van het probleem.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

bij dualscreen zet hij de beelden grafisch naast elkaar, een goed voorbeeld hiervan is als je een printscreen maakt. Dus op het moment dat je beide grote beeldschermen aansluit trekt hij feitelijk 3840x1200

Dat is behoorlijk wat voor een videokaartje...

probeer idd ns om de resolutie te verkleinen, kijk of dat werkt;)

Verder helpt het soms ook wel om via de software van de videokaart in het menu te selecteren dat je een tweede scherm aansluit en wil installeren. Dit werkt betrouwbaarder dan de standaard kutsoftware

Verwijderd

Topicstarter
bedankt redfoxert, voor het goede leeswerk.

Mijn videokaart beschikt uiteraard over 2 dvi uitgangen. Dat leek mij de standaard voor x800 kaarten, maar blijkbaar niet. Anderzijds lijkt het me zoizo heel erg duidelijk, want hoe kan ik anders een onderscheid maken tussen digitaal en analoog aansluiten.

Die review op techzine wil ik daarom heel erg graag lezen. Erg maf wel om je kaart te voorzien van 2 poorten en er dan maar 1 tegelijk te laten werken.

@K11, denk je dat ik niet weet wat dual-screen is? zoals gezegt maak ik al jaren gebruik van 2x16x12. Maar in 2d zou zoiets toch gewoon moeten kunnen. Ik heb nog niet geprobeerd het primaire scherm in een andere resolutie dan native te draaien, en dat is uiteraard ook niet aan te raden met een lcd.
Als ik de 2de erbij prik, blijft die zwart, hij wordt wel herkent, en de initiale resolutie van windows voor dat scherm is 640x480, daarvan heb ik wel andere varianten geprobeerd, maar hij blijft zwart.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-04 22:45
om hier even op in te haken,

heb een 22" en 15" tft op een 9800GT.
22 gaat over de brede poort, de 15 heb ik een vga converter nodig.

22 op poort 1 15 op poort 2. beide op max resolutie = 22" gaat flikkeren.
steek 22 op 2 en 15 op 1, max res, dan is alles goed.

Dit is iets hardwarematigs, naar mijn idee zijn tft's gevoeliger voor zulke dingen dan crt's.

mocht je ergens een losse schijf hebben, probeer daar voor de lol windoos op te knallen en kijken met een clean install of het toch niet aan je software ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Okay voor de mensen die het interreseert, heb ik het uitgebreide antwoord van Club-3D in al haar glorie. Na 3 weken al.
Dear J,

this is a limitation of the vga card. There is nothing we can do about.
Ten eerste is het bijzonder lastig om te een email te sturen, alle mogenlijk serie en productienummers van je kaart, mobo en de rest is nodig anders lukt het niet.
Daarnaast mist de etiquette om mij netjes Meneer te noemen, eerst eisen dat ik als mhr wil worden aangesproken in het form, en dan het niet gebruiken.

Dan een antwoord waar ik geen bal aan heb.

Maar blijkbaar kan het dus niet, fijn dat zoiets dus niet in de specs staat. Max resolution is namelijk voor 1 display. Waarom dan dual DVI op een kaart plakken, DVI wordt pas echt zinvol bij hogere resoluties, maar dat kan dus niet met een dual op deze kaart.

Nu wil ik reageren op het antwoord, maar de email komt natuurlijk van noreply@ , maar er staat een link om te reageren in de email. Helaas wordt er gefilterd om mijn emailadres, en die oelewapper heeft mijn email adres niet toegevoegd aan lijst die mag reageren, ben je meteen mond dood. Of je moet opnieuw via de website, kun je weer alles opnieuw uitleggen, wat niet kan want je hebt maar 250 karakters ofzo 8)7 8)7 8)7

Dat is dus ook meteen mijn laatste kaart daar.
Pagina: 1