Toon posts:

Zelf lamp bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een verzoek: ik ben voor mijn opleiding industrieel ontwerpen momenteel een nachtlampje aan het maken. Het lampje moet bestaan uit meerdere kleine lampjes in een trosje, en ik wil graag dat als de gebruiker het lampje uitzet, dit trosje lampjes in drie kwartier een voor een uitgaat. Dus als je het lampje uitzet dooft het eerste na 5 minuten, het tweede na 10 minuten, het derde na een kwartier etc. Net zolang tot alle lampjes uit zijn.
Na meerdere bezoeken aan electronica winkels heb ik nu een kookwekker gekocht die ongeveer hetzelfde doet, echter niet helemaal optimaal, aangezien om de 5 minuten alle lampjes steeds even oplichten.
Mijn vraag is: heeft er iemand een idee hoe ik dit (makkelijk) kan bouwen? Ik heb totaal geen verstand van electronica, noch van het programmeren van printplaatjes of IC-tjes.
Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Met een heel klein microcontrollertje en gecharlieplexte leds/lampjes kom je een heel eind. Binnen welk formaat moet het vallen? Is het accu gedreven of netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 11:54

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Xander2000 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 22:58:
Met een heel klein microcontrollertje en gecharlieplexte leds/lampjes kom je een heel eind. Binnen welk formaat moet het vallen? Is het accu gedreven of netspanning?
het is een industrieel ontwerper en je begint over charlieplexing >:)

@ts kijk of er op de elektrotechniek afdeling op je school/uni iemand is die het als keuzevakprojectje wilt doen. om het zelf even in elkaar te stampen is vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 21:29
Je zou is kunnen kijken naar een arduino.
http://arduino.cc

En dan naar deze voorbeelden:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Blink
http://arduino.cc/en/Tutorial/Button

En dan heb ik net omdat ik me verveelde de code al snel ff getypt die op de arduino moet, het is mega slordig en het kan veeeeeeeel efficienter, maar volgens mij werkt het wel (kan het nu ff niet testen, heb geen arduino bij me :P)

code:
1
edit: leesfoutje, lekker practisch weer allemaal  :O

Dit voorbeeld doet na 5 minuten alle lampjes 1 seconde aan, en doet er dan steeds 1 minder weer uit.
En dit voorbeeldje heeft een schuifknopje nodig, inplaats van een push button.
Zit je heel toevallig in twente? Want dan kan je wel is langskomen bij creative technologie, wat ik doe. Kan ik/kunnen we je wel ff snel helpen ;)

[ Voor 75% gewijzigd door aegis3d op 08-11-2009 19:46 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 14:19
Misschien topic opnemen in [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4 ? >:)

Die Arduino lijkt me een zeer interessant platform.

[ Voor 21% gewijzigd door torp op 08-11-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij was de bedoeling eigenlijk om ervoor te zorgen dat de lampjes niet elke 5 minuten ff aangingen :P

Ikzelf denk dat een arduino een beetje groot en duur is voor een nachtlampje ;)

Ik zou zelf gaan voor charlieplexing met een attiny13 als basis.
Dan heb je aan componenten wat leds nodig, bijv 12 leds, 4 weerstanden voor de leds, een attiny13, een drukknop en een 5V voeding. Dan houdt je niet alleen het formaat beperkt, ook de kosten zijn een stuk lager dan een arduino.
Pagina: 1