Trage laptop. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Baudu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 08:34
Ik heb een laptop die nogal traag is. Er zit Vista op maar het duurt gewoon allemaal erg lang. Ik heb Aero al uitgezet en heb nu gewoon de klassieke Windows startbalk ingesteld. Maar het kan niet veel baten. Ik heb maar 1 gig werkgeheugen en ik zit te denken om dit uit te breiden. Nu weet ik niet zeker of dat wel genoeg zal helpen.

Dit zijn de gegevens:

Onderdeel Details Score Basisscore
Processor Intel(R) Celeron(R) CPU 540 @ 1.86GHz 4,1

Score 3,2 Bepaald door laagste score

Geheugen (RAM) 1,00 GB 4,5
Grafisch Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family 3,2
Grafische weergave voor spellen 251 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen 3,3
Primaire vaste schijf 25GB beschikbaar (68GB totaal) 4,8
Windows Vista (TM) Home Basic

Systeem
--------------------------------------------------------------------------------

Fabrikant Hewlett-Packard
Model Presario C700 Notebook PC
Totale hoeveelheid systeemgeheugen 1,00 GB RAM
Type computer 32-bits besturingssysteem
Aantal processorcores 1
Geschikt voor 64-bits Ja

Opslag
--------------------------------------------------------------------------------

Totale grootte van vaste schijf/schijven 75 GB
Schijfpartitie (C:) 25 GB beschikbaar (68 GB totaal)
Schijfpartitie (D:) 2 GB beschikbaar (6 GB totaal)
Mediastation (E:) Cd/Dvd

Grafische weergave

Type beeldschermadapter Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family
Totaal beschikbaar grafisch geheugen 251 MB
Toegewezen grafisch geheugen 0 MB
Toegewezen systeemgeheugen 128 MB
Gedeeld systeemgeheugen 123 MB
Versie van beeldschermadapterstuurprogramma 7.14.10.1437
Resolutie van hoofdbeeldscherm 1280x800
DirectX-versie DirectX 9.0 of nieuwer

Netwerk

Netwerkadapter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Netwerkadapter Broadcom 802.11g-netwerkadapter
Netwerkadapter Microsoft Tun Minipoort-adapter

Iemand die mij wat aanwijzingen kan geven?

Verwijderd

Draai eens wat tooltjes, CCleaner, Anti spyware.. Ik denk dat je daarmee al een eind geholpen bent!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58
Dat zie je vrij snel. Start taakbeheer (het aloude ctrl+alt+del) en ga naar prestaties. Daar zie je hoveel geheugen in gebruik is (en als dat zo goed als vol zit dan heb je idd te weinig) en je cpu belasting. Je kan met het 3e tabblad ook zien welke processen zoveel vreten van je laptop. Je kan eens kijken of je middels "msconfig" (start en dan typen in de zoekbalk) dingen niet mee laten starten. Hoe minder programma's des te meer snelheid. Op het web staan in ieder geval miljoenen sites met tips om Vista te tweaken. Google is your best friend zou ik zeggen :)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
1GB ram met Vista is weinig, probeer er eens 2GB of 4GB in te steken.
Verder kan je ook nog proberen om het aantal processen/programma's die opstarten bij het booten te beperken.

Edit: Te traag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 07-11-2009 22:46 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Baudu
Geheugen staat altijd constant boven de 75%. Dat is inderdaad erg hoog. Zou de grafische kaart niet een probleem zijn? Die heeft immers de laagste score...

Ik heb vanmiddag wel al even gekeken naar extra geheugen. Maar ik kan nergens een reepje van 2 gig voor deze PC vinden. Er zit nu 2x 500MB in dus om aan 2 gig te raken zou ik dan 2x 1 gig moeten kopen maar dat is een beetje zonder van die 500MB. Daarom heb ik liever een reep geheugen van 2 gig. Voor samen 2.5 gig. Of gaat dat niet werken?

• GENETX
  • Laatst online: 16:58
Baudu schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 22:58:
Geheugen staat altijd constant boven de 75%. Dat is inderdaad erg hoog. Zou de grafische kaart niet een probleem zijn? Die heeft immers de laagste score...

Ik heb vanmiddag wel al even gekeken naar extra geheugen. Maar ik kan nergens een reepje van 2 gig voor deze PC vinden. Er zit nu 2x 500MB in dus om aan 2 gig te raken zou ik kan 2x 1 gig moeten kopen maar dat is een beetje zonder van die 500MB. Daarom heb ik liever een reep geheugen van 2 gig. Voor samen 2.5 gig. Of gaat dat niet werken?
Nee, een videokaart staat gewoon uit zn neus te vreten, zeker als je Aero uit hebt.

* GENETX heeft in zijn netbook de traagste videokaart die vandaag de dag nog op aarde wordt geproduceerd

1x 500MB en 1x 2GB gaat wel werken, wel mis je dan dual channel, maw, 2x1GB of zelfs 2x2GB geeft betere prestaties.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Baudu schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 22:58:
Dat ligt er heel erg aan wat jij precies traag vindt aan je laptop :P
Als de boel erg traag gaat als jij een paar programma's tegelijk open hebt staan heeft dat natuurlijk weinig met de videokaart te maken.

90% zeker dat de traagheid die jij bedoelt met je hoeveelheid intern geheugen te maken heeft. Je hebt niet alleen maar 1 GB, je videokaart snoept er zo te zien ook nog eens 250MB af waardoor je in totaal 750MB ram beschikbaar hebt voor windows en al je programma's. Dat was 5 jaar geleden nog wel te doen, maar in 2009 is dat wel erg weinig :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThinkPad
  • Laatst online: 15:51
  • Celeron processor
  • 1GB RAM waar dan ook nog geheugen voor de videokaart vanaf gaat
  • Waarschijnlijk een factory installatie waardoor er veel onnodige HP / Compaq meuk op de achtergrond draait (en misschien van die probeerversies van Norton :r e.d. )
Oftewel:
  • RAM Upgraden, DDR2 kost amper wat, maar je geeft je systeem een behoorlijke boost
  • Eventueel een clean install doen, en alleen drivers e.d. installeren die jij nodig denkt te hebben.

Edit: Heb even voor je gezocht op internet, dit lijkt me wel een goede optie http://www.informatique.n...mm-2gb-ddr2-pc2-5300.html

Het ligt er alleen aan wat er nu inzit, als er nu 2x 512MB in zit, zou je ook 2 stripjes van 1GB kunnen kopen, dan ben je goedkoper uit, en het draait dan waarschijnlijk in Dual channel.

Als er nu 1 strip van 1GB in zit, kom je met die 2GB strip erbij dus op 3GB

Je kunt overigens met CPU-Z (en dan het tabblad "Memory" ) kijken wat er in welk geheugenslot van je laptop zit.

[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2009 23:25 ]

• Baudu
GENETX schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:00:
[...]

Nee, een videokaart staat gewoon uit zn neus te vreten, zeker als je Aero uit hebt.

* GENETX heeft in zijn netbook de traagste videokaart die vandaag de dag nog op aarde wordt geproduceerd

1x 500MB en 1x 2GB gaat wel werken, wel mis je dan dual channel, maw, 2x1GB of zelfs 2x2GB geeft betere prestaties.
Oke interessant! Maar is 1x 500mb en 1x 2GB niet sneller dan 2x 1GB?

Ligt het aan mij dat ik geen geheugenkaarten kan vinden op internet van 2 GB?

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar:
  • je hebt vista home basic
  • je hebt aero uitgezet
home basic komt toch standaard niet met aero? (of heeft microsoft dat in de loop der tijd aangepast en is mij dat ontgaan?) - ik herinner me nog de ophef & bijhorende rechtszaken hierrond

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Baudu
roeleboel schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:06:
Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar:
  • je hebt vista home basic
  • je hebt aero uitgezet
home basic komt toch standaard niet met aero? (of heeft microsoft dat in de loop der tijd aangepast en is mij dat ontgaan?) - ik herinner me nog de ophef & bijhorende rechtszaken hierrond
Klopt je hebt gelijk. Ik heb geen aero. Maar ik doelde eigenlijk op de vista looks. Ik heb nu gewoon de standaard grijze startbalk uit windows 95. :/

• Baudu
ThinkPadd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:02:
  • Celeron processor
  • 1GB RAM waar dan ook nog geheugen voor de videokaart vanaf gaat
  • Waarschijnlijk een factory installatie waardoor er veel onnodige HP / Compaq meuk op de achtergrond draait (en misschien van die probeerversies van Norton :r e.d. )
Oftewel:
  • RAM Upgraden, DDR2 kost amper wat, maar je geeft je systeem een behoorlijke boost
  • Eventueel een clean install doen, en alleen drivers e.d. installeren die jij nodig denkt te hebben.

Edit: Heb even voor je gezocht in V&A, dit lijkt me wel een goede optie http://www.informatique.n...mm-2gb-ddr2-pc2-5300.html

Het ligt er alleen aan wat er nu inzit, als er nu 2x 512MB in zit, zou je ook 2 stripjes van 1GB kunnen kopen, dan ben je goedkoper uit, en het draait dan waarschijnlijk in Dual channel.

Als er nu 1 strip van 1GB in zit, kom je met die 2GB strip erbij dus op 3GB

Je kunt overigens met CPU-Z (en dan het tabblad "Memory" ) kijken wat er in welk geheugenslot van je laptop zit.
Dank voor je uitgebreide antwoord. 10 euro voor 1GB is niet duur inderdaad.

Maar waar moet ik op letten bij de aanschaf van werkgeheugen voor deze laptop? Aantal Mhz's misschien? Of past elk willekeurige ddr2 geheugen voor en laptop erin?

Verwijderd

je moet kijken naar het maximale aantal Mhz wat je laptop aankan, dat kun je navragen bij de fabrikant of kun je opzoeken via google. Verder moeten voor het beste gebruik beide schijfjes even snel zijn. Een snellere gaat namelijk draaien op de snelheid van de traagste. Een hoger aantal Mhz is sneller, dat maakt behoorlijk veel verschil. Maar daarbij ligt het er helemaal aan wat je wilt.

Verder kun je vanwege Vista (xp, w7 enz. hebben hier ook last van) niet verder dan zo'n 3GB aan werkgeheugen gebruiken |:( tenzij je de 64bit versie hebt geinstalleerd. (die kans is klein)

*edit:
gewoon kijken naar DDR2 geheugen en naar het maximale aantal Mhz. 3GB is voor je laptopje waarschijnlijk zat 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 23:28 ]

• ThinkPad
  • Laatst online: 15:51
Fysiek past elk willekeurig DDR2 geheugen voor een laptop erin, maar als je een snel stripje hebt, heb je kans dat hij op een langzamere snelheid gaat draaien, omdat je laptop die hogere snelheid niet ondersteund.

Dit is geen probleem, en het zal ook prima werken, maar het is zonde van je geld om dan een (duurder) sneller stripje te kopen.

Je kunt dus het beste even kijken wat er nu inzit (welke snelheid, en hoeveel stripjes (1x 1GB of 2x 512MB) en dan een nieuw stripje(s) aanschaffen ;)

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:26:

Verder kun je vanwege Vista (xp, w7 enz. hebben hier ook last van) niet verder dan zo'n 3GB aan werkgeheugen gebruiken |:( tenzij je de 64bit versie hebt geinstalleerd. (die kans is klein)
Ik denk dat die Celeron processor niet eens 64bit ondersteund eigenlijk :P

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2009 23:29 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Geef gewoon s het commando "msconfig" in in dat zoekbalkje in je startmenu
Dan kun je zien wat er allemaal opstart met je windows.
Alle overbodig meuk uitzetten.
Dit eens gedaan bij een collega en zn craptobber werd ineens veel beter mee te werken.
In dat zelfde vakje kun je ook het commando "services" invoeren.
Moet je even zoeken naar de service Superfetch op dubbelklikken en uitzetten. Dat heeft namelijk totaal geen nut met 1 GB geheugen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Baudu
Ik heb zelf al een en ander uit kunnen zoeken. De helpdesk van HP ook nog gebeld. Maar ik heb volgens mij meer verstand van computers dan de meid aan de andere kant van de lijn dus dat schiet ook niet op.
Ze gaf aan dat er max. 1 GB op kan. Daar geloof ik niks van. Op de website staat namelijk iets anders:

Besturingssysteem Hoeveelheid ondersteund RAM-geheugen
Windows XP 1-2 GB
Windows 7 en Windows Vista 32-bits 2-4 GB (slechts ongeveer 3 GB wordt door het besturingssysteem gebruikt)
Windows 7 en Windows Vista 64-bits Iedere hoeveelheid RAM die wordt ondersteund door het besturingssysteem.

Ik heb zelf vista 32 bits erop staan dus dat is max 3 GB.

Ik heb ook even naar de geheugenkaartjes gekeken die er nu in zitten. Het gaat om twee kaarten van 512 MB van het merk Hynix. Er staan nog een hoop cijfers bij waarvan ik niet weet waar ze voor staan. Op vraag en aanbod staan net zulke kaartjes als ik in mijn laptop heb zitten (ook van Hynix) maar daar staat de code PC3-8500S bij. Op mijn kaartjes staat: PC2-5300S- 555-12. Wat is het verschil? En gaan die kaartjes (iig 2 van de drie) in mijn laptop werken?

• Baudu

• Baudu
Ik heb het al uitgevonden met dit programmatje: http://www.crucial.com/systemscanner/index.aspx

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
Gelieve niet binnen de 24 uur te antwoorden op jezelf, gebruik liever de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop.

Verder is het verschil tussen de reepjes de snelheid, en ze zullen zich underclocken als je laptop de snelheid niet aan kan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1