Toon posts:

Snelheidsregeling Noctua Fans

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen.

Ik zit met een kleine vraag over Noctua fans.
Ik wil namelijk de 3 fans van mijn Thermaltake radiatoren vervangen door 3 Noctua's.
Ja ik heb een waterkoelingset van Thermaltake :+ ... Hoe dan ook zo slecht performed hij niet.

Ik blijf echter twijfelen met snelheidsregeling van deze fans. Op de Noctua website staat dat ze d.m.v 3 weerstandjes op een bepaalde snelheid gaan draaien.
Maar is het ook mogelijk om deze fans (zonder weerstandje) aan mijn mobo aan te sluiten en deze door software TRAPLOOS te laten veranderen van snelheid?

Met voorbaat dank!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 22:27 . Reden: Typo... ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Op je waterkoeling of in je case?
Als je mobo 3 in/uitgangen heeft voor zelf regulerende fan controllers, dan kun je ze zelf handmatig met bijvoorbeeld speedfan reguleren.
Ik kan hiervoor alleen maar over beschikken voor 1 fan, mijn cpu fan.
Ik heb een Asrock G31M-GS moederbord en die is echt grandioos k*t.

Die weerstanden zijn trouwens voor als je ze op de voeding aansluit.
Zodat je ze meteen op een 7 volt aansluitling aan kunt sluiten, en dan reduceert de weerstand het voltage dacht ik ?

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben !

[ Voor 0% gewijzigd door alaintje op 07-11-2009 23:28 . Reden: Because google is you best friend 'en Tw.net' ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Dit hangt idd van je moederbord af zoals hierboven al gepost. Aan de fans zal het niet liggen, deze werken net als elke andere fan. Ik heb er 6 van op een fancontroller, dan kun je ze op de gewenste snelheid zetten zonder die weerstandjes. Maar het is de vraag of jou moederbord wel 3 fans met pwm/voltage kan aansturen. Bij veel (goedekope) bordjes is het alleen de cpu.
Can I run Noctua fans on 4-pin PWM connectors and use my mainboard’s automatic fan controller?
You can simply connect our fan's 3-pin connector to the 4-pin PWM sockets of today's mainboards so that the fourth pin that transmits the PWM signal is left blank (due to the shape of the connector, there's no danger of reversing polarity). Most current mainboards are capable of controlling fans not only via PWM, but also by adjusting the supplied voltage. In some cases, this may require you to change BIOS options like "Fan Control Mode" from "PWM" to "Voltage" or "Analog". Please consult your mainboard's manual in this regard. However, most current mainboards use an "auto" setting by default that automatically chooses PWM or voltage based regulation according to the connected fan. Automatically controlling the fan speed may not be possible on mainboards that pulse the power rather than lowering the fan voltage.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt allemaal voor jullie hulp.
Ik bezit een Asus P5Q PRO moederbord. Deze heeft 1 PWM gestuurde uitgang voor de CPU cooler en 3 voltage regulated uitgangen.
Als ik een van die 3 aanstuur met Speedfan naar bv. 50% gaan de andere 2 automatisch ook naar 50%, dus ik veronderstel dat ze op dezelfde lijn hangen.
Al is dit niet erg. Dan maak ik met Speedfan wel een profiel aan dat de fanspeed automatisch regelt in functie van de CPU temperatuur.

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03-2025
Nee als je 3 aparte aansluitingen gebruikt zal je dus ook 3 aparte instelingen moeten gebruiken.
Ook zou ik even kijken hoeveel vermogen je mobo kan doorgeven op die aansluitingen.
De P12 gebruikt al 1 Watt, en de S12 1.4 Watt.
Zelf zou ik zoiets als dit erbij neemen.
pricewatch: Scythe Kaze Server Fan Controller

Kan je 4 fans op aansluiten. met RPM en Temp uitlezing, automatisch en op temperatuur geregeld.

[ Voor 38% gewijzigd door r.stanneveld op 13-11-2009 15:14 ]