• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 12:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ugh, ik heb hier een vrij oude pc staan met een cpu koeler die het behoorlijk aan het begeven is, ding maakte flink wat lawaai en viel af en toe stil, laatste 2 dagen viel me pc ook wel eens zomaar uit en je raad het al nu krijg ik geen beeld meer.

Maar op het moederbord zat een chipfan die ik al weken geleden heb uitgezet (stroom er af gehaald). Maar bij het booten kreeg in pre post wel een aantal piepjes dat de chip fan niet draaide, die hoor ik nu niet meer (komt waarschijnlijk omdat ik niet eens zo ver kom).

Is er een manier om vast te stellen dat mijn CPU kapot is? Voordat ik op marktplaats oid een nieuwe CPU koop.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Alle andere onderdelen in de pc vervangen of de cpu in een andere compatibele pc proberen. Er is geen magische tool die zonder enig twijfel kan aanduiden wat er mis is.

Maar indien het echt een hele oude pc is dan kan je die cpu misschien voor een appel en een ei ergens krijgen. Dus ik zou (indien het niet te duur is) een nieuwe cpu kopen en proberen. Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je er nog eventueel wil aan verliezen.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hmhm, had vanavond 4 mailtjes naar marktplaats aanbiedingen gedaan, net ééntje terug gekregen voor een AMD3200 voor een tientje. Dus die haal ik maandag wel op.

Ik had gehoopt dat ik misschien nog iets kon proberen maar ik kan geen onderdelen vervangen want die heb ik niet, maar goed ik ben voor 90% zeker dat me cpu kapot is aangezien de lampjes en fans en alles begint te draaien als ik de pc aanzet.... laten we het hopen. Ugh nutteloos topic.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Waarom heb je die chipsetfan uitgezet? Die zat er vast met reden op. Grote kans dat niet je CPU dood is, maar je chipset.. Dan heb je niks aan je nieuwe CPU, eerder aan je moederbord.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Die maakte een tering lawaai. Niet "goh wat vervelend" maar echt lawaai dat je stoort. Maar het is opzich wel raar aangezien ik de chip fan al weken uit heb dat ik daar nu opeens last van zou moeten hebben, de CPU fan stond een paar keer uit (heb ik toevallig gezien dacht ik) en draaide echt slecht.

Moederbord werkt verder nog denk ik, er zit een klein displaytje op en die laat dezelfde 2 tekens (FF) zien als paar weken terug. Ook alle lampjes gaan aan etc zou dat ook gebeuren terwijl het moederbord bv doorgebrand was? Lijkt me sterk.

• garagaholic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Lijkt er sterk op dat je eenzelfde mobo (iig chipset) hebt als wat ik nu heb staan: een MSI K8N neo4 Platinum. Deze heeft een zeer kleine, zeer irritante southbridge fan. Deze fan heb ik sinds 2 maanden na aanschaf (jan. 2005) niet aangehad en nooit problemen mee gehad. Qua koeling geeft speedfan temps tussen 30 en 50C aan voor idle/load..

Mijn gedachte zou dus in eerste instantie ook naar de CPU gaan..

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
garagaholic schreef op zondag 08 november 2009 @ 11:40:
Lijkt er sterk op dat je eenzelfde mobo (iig chipset) hebt als wat ik nu heb staan: een MSI K8N neo4 Platinum. Deze heeft een zeer kleine, zeer irritante southbridge fan. Deze fan heb ik sinds 2 maanden na aanschaf (jan. 2005) niet aangehad en nooit problemen mee gehad. Qua koeling geeft speedfan temps tussen 30 en 50C aan voor idle/load..

Mijn gedachte zou dus in eerste instantie ook naar de CPU gaan..
Maar sowieso staat de actieve koeling van de nForce4 chipset er gewoon bekend om een tering herrie te maken. Ik heb een DFI Lanparty ut NF4-D moederbord en de ventilator voor de chipset maakt bij volle belasting echt een gruwelijk hard geluid. Ik heb gelukkig in de BIOS kunnen regelen dat hij bij minimale belasting niet voluit draait en idle zelfs stopt met draaien, aangezien het anders niet om aan te horen is.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ok, tja. Als je PC na de nieuwe CPU + cooler niet werkt, of instabiel is, richt dan een mooie 8/9 cm fan op je chipset, gewoon om zeker te zijn, al is t op 7V.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Uuggh. Net de CPU eindelijk kunnen vervangen maar nog niets...mooi jammer dan zeg.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
Dan lijkt het er toch op dat je moederbord de geest heeft gegeven...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Jep, northbridge opgefakkeld ofzo :P

Kijk eens in V&A voor een leuk moederbordje (mocht je nog geld in de PC willen steken om hem weer werkend te willen krijgen)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, de kans dat een CPU "spontaan" kapot is, is veel kleiner dan dat andere onderdelen de geest geven. Moederborden zijn veel kwetsbaarder (elco's die kunnen uitdrogen, VRMs die een spanningspiek teveel krijgen, I/O dat zich niet gedraagt - zoals users die denken dat PS/2 hot-pluggable is etc. etc.), videokaarten ook.

Maar goed, wat vraag je hier dat niet al in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat?

Dicht ivm voor de hand liggend en voorzover te lezen geen gebruik van aanwezige hulpmiddelen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.