Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:38
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een tuner gekocht (Kenwood KT-8300) waarvan de verlichting het niet deed. Het ging om 2 8v 300mA buislampjes voor de schaalverdeling en 3 8v 300mA bulblampjes voor de meters. Ik had vandaag eerst de buislampjes vervangen en de tuner aangezet, en ze deden het. Daarna heb ik één van de 3 bulblampjes vervangen, toen ik hem aanzette deden alle vervangen lampjes het gewoon. Opeens vielen ze allemaal uit, zonder dat ik kortsluiting of zoiets maakte. Ik heb met een multimeter spanning gemeten tussen de contacten van van de lampjes: 0V. Daarna de tuner van het lichtnet gehaald en de weerstand gemeten: geen weerstand (oneindig veel Ohm bedoel ik). De nieuwe lampjes zijn niet doorgebrandt.
Hier is de service manual (pag. 16 voor schema met lampjes)
Iemand enig idee wat het probleem is?

[ Voor 3% gewijzigd door Tha Ra op 07-11-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is er een andere reden dat de lampjes het niet deden. Heb je de tuner gebruikt ook toen de lampjes het niet deden. Zo nee dan kan het zijn dat hij al kapot was en dat hij nu gewoon zijn laatste adem heeft uitgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Ik heb de tuner daarvoor weken gebruikt zonder lampjes, de tuner doet het nu ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Tha Ra schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:28:
Daarna heb ik één van de 3 bulblampjes vervangen, toen ik hem aanzette deden alle vervangen lampjes het gewoon.
Heb je nou 1 of alle lampjes vervangen?
Ik heb met een multimeter spanning gemeten tussen de contacten van van de lampjes: 0V. Daarna de tuner van het lichtnet gehaald en de weerstand gemeten: geen weerstand (oneindig veel Ohm bedoel ik). De nieuwe lampjes zijn niet doorgebrandt.
Je zegt geen weerstand (0 Ohm), maar vervolgens dat je oneindige weerstand bedoelt? Welke is het nou?
Oneindige weerstand kan 2 dingen betekenen: 1) de lampjes zijn doorgebrand of 2) de gemeten weerstand is hoger dan de maximale meting die je multimeter kan meten (bijvoorbeeld een weerstand van 1 kilo Ohm meten met je multimeter op een range tot 200 Ohm).
Aangezien je zegt dat de lampjes nog in orde zijn, vermoed ik dus dat laatste.

Als je terwijl de tuner aanstaat 0 V meet over de lampjes, krijgen ze dus simpel geen voeding.

Volgens het schema worden de lampjes gevoed met de blauwe draad vanaf de transformator, meet anders eens of daar de opgegeven 7,5 V over staat? (Uiteraard voorzichtig zijn met meten aan apparaten die op het lichtnet aangesloten zijn :))

[ Voor 6% gewijzigd door real[B]art op 07-11-2009 20:12 . Reden: typo's ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Sorry, ik bedoel en oneindige weerstand. Dit is als ik alle lampjes uit het ciruit haal. Anders heb ik gewoon een veerstand. Ik heb er dus 2 buislampjes en 1 van de 3 bulblampjes inzitten.

Ik meet dus 0 V over de lampjes maar 8 V (goedkope meter dus niet nauwkeurig, kan ook 7,5 zijn) gelijkstroom tussen de 2 blauwe draden.

EDIT:
Ik heb eens goed naar het circuit gekeken en toen zag ik dat één van de blauwe draden van de transformator in contact zou moeten staan met de ground (aftakpunt 11 op de power supply print). Dit heb ik nagemeten en dat was dus niet het geval, zo kwam ik er dus achter dat zekering Fk3 doorgebrand was. Kan dit omdat deze gewoon oud en versleten is? En met wat voor zekering moet ik deze vervangen, een snelle of een trage?

[ Voor 65% gewijzigd door Tha Ra op 08-11-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 00:17

silverstorm

tearing me apart

Wat staat er op de zekering? Daar staat altijd op gedrukt welk type, welke max spanning en welke max stroom hij kan hebben.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Vervangen door hetzelfde type normaal gesproken, tenzij je vermoed dat er bij een eerdere vervanging een verkeerde zekering in gezet is.

Volgens het schema gaat het om een 3A / 250V zekering, helaas staat daar inderdaad niet bij of het een snelle of trage zekering is. Ik zou gokken op een trage zekering, maar pin me er niet op vast :)

edit: ik zie trouwens in het schema dat de primaire kant van de trafo gevoed wordt met 'AC120V 50/60Hz', dus ik gok dat dit schema hoort bij de amerikaanse uitvoering. Ik heb geen idee of het schema van de europese uitvoering enkel verschilt in de trafo of dat er nog meer dingen anders zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door real[B]art op 09-11-2009 10:29 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1