E5200 OC + 5850 = Bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Hi,

Ik wil deze week mijn 4850 gaan inruilen voor een 5850. Nu lees ik op verschillende fora tegenstrijdigheden.
Mijn e5200 loopt op 3,7ghz en met mijn 4850 heb ik niet kunnen ontdekken dat mijn processor enigszins bottlenecked. Alleen in benchmark software komt er uiteraard wel eens wat naar boven, maar niet significant.

Wat is jullie mening en/of ervaring?

Groet,
Raymond

Verwijderd

Aangezien de meeste games toch nog maar 2 threads ondersteunen zal je (behalve bij GTA IV) niet echt last hebben van een CPU bottleneck.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 20:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
De E5200 heeft niet heel veel cache, en waarschijnlijk draai je nu 'maar' 300FSB wat nog wel eens negatieve gevolgen voor de prestaties kan hebben.

Quad core is vaak wel aan te raden, maar heel erg slecht is een E5200 @ 3,7 nou ook weer niet...

• codex

codex

Topicstarter
Ik speel met name FPS, dus qua threads zal ik niet zo snel hinder ondervinden. Tenzij er nu daadwerkelijk games ontwikkeld gaan worden voor quadcore.

Ja de fsb staat nu inderdaad op 298, als ik hoger ga loop ik tegen een muur waardoor ik het voltage aanzienlijk moet gaan verhogen.Ik wil niet hoger gaan dan 1,36v dus met de multiplier op 12,5 is 3,7ghz de max waarop ik 24/7 wil en kan draaien. Het nadeel waar jij denk ik op doelt is dat ik niet 1:1 met mijn geheugen kan draaien?

Als ik ga upgraden naar quadcore dan zal het naar i5 zijn, maar dat brengt ook weer de nodige kosten met zich mee. Daar zal ik dan ook nog even mee wachten, gezien met name de gameprestaties van belang zijn en de grafische kaart, zo lang de cpu het toelaat uiteraard, het belangrijkste onderdeel is.

Wat de cache betreft, ik weet niet in hoeverre dit de prestaties kan gaan beinvloeden. In elk geval denk ik dat met de 5850 mijn systeem wel de maximale potentieel heeft bereikt.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 20:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
reemprive schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 20:01:
Het nadeel waar jij denk ik op doelt is dat ik niet 1:1 met mijn geheugen kan draaien?
O.a., maar ook dat de prestaties van je videokaart afhankelijk zijn van je FSB.

• codex

codex

Topicstarter
Hoe moet ik dat zien? Kan je een voorbeeld geven?
Pagina: 1