Onderdeel van moederbord afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hallo, na weer eens mijn hardware te hebben verwisseld, kwam ik na een tijdje tot de ontdekking dat mijn geluid van de onboard geluidskaart het niet meer deed. Wat bleek :o , er was een pinnetje afgebroken van iets wat lijkt op een gelijkrichter. Uiteindelijk heb ik het hele onderdeel er maar af gehaald om beter te kunnen zien wat er nu op stond.

Het onderdeel is afgebroken van een Foxconn A7DA-S moederbord, zie plaatjes beneden.

Nu heb ik 2 vragen:

1: Hoe kom ik aan een soortgelijk onderdeel?
2: Wie o wie kan mij helpen dit onderdeel er weer op te solderen? (beloning 10e :P ) (liefst iemand in Groningen, 15e alleen al voor verzendkosten is zo zonde).

Op het onderdeel staat dit: A1 78L05A k0811

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mu6wj3GK79UGH1Ti94OaobzN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nxCwhlVdWYwuzholUTg1ZmSS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6DenidMw8aCD1kBFLxioFZrN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XJK832VBLq00wNwwJAYZLKHR/full.jpg

Het onderdeel heeft 3 pootjes, waarvan er nu nog 1 op het onderdeel zelf vastzit, dit lijkt mij moeilijk solderen dus is het gemakkelijker een nieuw soortgelijk onderdeel te zoeken?

Ga nu op zoek naar de bouwtekening van het moederbord.

de chip zelf lijk goed te solderen te zijn er is redelijk ruimte.

[ Voor 48% gewijzigd door Powrskin op 07-11-2009 16:24 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je best kan beginnen met een paar duidelijke foto's hiervan te trekken. Ik kan best goed solderen, Maar Groningen is voor mij nogal heel ver. En opsturen naar Belgie is vrees ik ook nogal kostelijk...

Onderdeel is inderdaad waarschijnlijk een spanningsregulator. Ik heb hem al gevonden.
link: http://www.alldatasheet.c.../222821/ESTEK/78L05A.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een 7805 is idd een 5 volt spanningsstabilisator

beter koop je gewoon een nieuwe geluidskaart, zo duur hoeven die niet te zijn
je kan wel een random tweaker laten bakken voor een 10,= maar je weet niet wie of wat je daarvoor terug krijgt. voor hetzelfde geld je je mb straks naar zijn grootje

[ Voor 72% gewijzigd door Fish op 07-11-2009 16:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:19:
een 7805 is idd een 5 volt spanningsstabilisator

beter koop je gewoon een nieuwe geluidskaart, zo duur hoeven die niet te zijn
je kan wel een random tweaker laten bakken voor een 10,= maar je weet niet wie of wat je daarvoor terug krijgt. voor hetzelfde geld je je mb straks naar zijn grootje
Mjah das dan wel zo, maar weet niet of zo door blijven draaien wel goed is voor het moederbord.
Hij draait 100% stabiel, maar moest wel ook 2 geheugenbankjes verwijderen anders kreeg ik random vastlopers.
Verder is er niets beschadigd aan het moederbord trouwens, en bij die chip staat ook iets van ground voor SOUNDcard, dus die is duidelijk voor de geluidskaart.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Zo;n 78L05 zou je prima zelf kunnen vervangen als je een soldeerbout hebt. Elke electronica shop op de hoek heeft ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Als je dat component kunt krijgen, is het goed te vervangen. In ieder geval is het denk ik niet heel handig om het zelf te doen als je nog nooit smd hebt gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Aangezien je in Groningen woont, probeer Okaphone (Oude Ebbingestraat 60) eens, die hebben het onderdeeltje vast wel, en die willen hem er vast (misschien tegen een geringe vergoeding) vast wel op solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

Jut schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:49:
Als je dat component kunt krijgen, is het goed te vervangen. In ieder geval is het denk ik niet heel handig om het zelf te doen als je nog nooit smd hebt gesoldeerd.
Zo te zien is het een to92 behuizing. Geen SMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
Hé, die dingen heb ik ook in mijn onderdelen bak liggen :P
Ik zou inderdaad even bij Okaphone langs gaan, die kunnen er zo een nieuwe op zetten.
Ik woon in Smilde (vlak onder Assen), dus als het echt niet lukt.

[ Voor 18% gewijzigd door brambo123 op 07-11-2009 18:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 13:23
Part schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:03:
[...]

Zo te zien is het een to92 behuizing. Geen SMD.
De 78L05 is idd een TO92 behuizing (is de lichte versie van de normale 7805). Deze is 100mA. De grotere (1A en de 78S05) zitten in een TO220 behuizing.

Dit is idd prima te repareren. Ding zorgt voor de voedingsspanning van je geluidskaart, dus dat verklaart wel eea. Let alleen op met solderen, je hebt wel kans dat het een meerlaags printplaat is.

Advies is dus OF vervangen als je voldoende soldeerervaring hebt, of een losse geluidskaart als je niet je moederbord wilt risceren als het solderen fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:59
Jammer genoeg woon je in Groningen das voor mij de andere kant van het land, anders had ik er zo een nieuwe voor je opgezet, ff bij je lokale elektraboer vragen naar een 7805, en als je idd zelf niet in staat bent om dit onderdeel terug te solderen, kijken of iemand in je omgeving het kan :)

P.S.
de 7805 in kleine behuizing gaat vaak schuil onder de naam 78L05 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Bloodhoundje op 07-11-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Bedankt allen voor uw hulp }:O :*)

Ik heb toch een geluidskaart besteld, als je eenmaal revieuws gaat lezen schijnt het toch veel beter te kunnen als wat onboard geleverd wordt. (wist ik eigenlijk ook wel :P ), Het verschil met de jaren met onboard vind ik zelf ook erg goed hoorbaar en ten goede veranderd, hoop dat de Asus Xonar Dx mij nog een flinke stap verder brengt (een X-fi ombouwen leek me met mijn soldeerskills niet zo slim).

Zal van de week even langs Okaphone gaan

PS. Heb wel een soldeerbout met smalle kop gekocht zijn in de aanbieding bij de ALDI, eerst maar even mijn telefoonplugje voor me koptelefoon repareren voordat ik met andere zaken bezig ga :)

Nukezone FTW

Pagina: 1