[Ubuntu 9.10] Forceer goede resolutie op externe monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik draai nu Ubuntu 9.10 op een Dell d620. Dat werkt op zich prima, alleen wanneer de laptop in de docking station hangt met een Dell 20 inch monitor erop, dan wordt de resolutie niet goed gedetecteerd.

De lcd kan 1680x1050@60Hz aan, maar wordt op 1024x768 gezet en dat is meteen ook de maximale resolutie. Ik kan dit fixen door in een terminal te doen:

code:
1
xrandr --screen 0 -s 1680x1050 -r 60

Floep, de resolutie gaat goed en als ik daarna in de screen settings kijk onder Systeem > Voorkeuren > Scherm dan is daar opeens ook alles in orde en zijn er meerdere monitoren beschikbaar met de juiste resoluties en opties.

Ik ben gewend dat je dan de xorg.conf moet hacken om de boel goed in te stellen, maar volgens mij doet Ubuntu het tegenwoordig met autodetect. Hoe kan ik alsnog de goede resolutie forceren? Moet ik dan toch een xorg.conf aanmaken of zijn er andere wegen?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07-2022
Voor totale controle is het inderdaad het beste om een xorg.conf te maken.
Om er een te maken met de door Ubuntu auto gedetecteerde settings kun je dit uit voeren als root.

X -configure

dit maakt een xorg.conf.new in de map waar je je bevind. Die moet je dan natuurlijk hernoemen en kopieeren naar /etc/X11/ .

Met mijn methode moet je helaas wel X niet draaiende hebben. Dit doe je het snelst met:

stop gdm

als je je xorg.conf gemaakt hebt en gekopieerd hebt kun je X weer starten met

start gdm

er zijn ook manieren om een xorg te maken zonder X af te sluiten. met nvidia-settings bijvoorbeeld als je een NVidia kaart hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem licht aan de virtuele resolutie. Deze staat verkeerd ingesteld. Wat je moet doen is je xorg.conf (in /etc/X11/) aanpassen. Deze bestaat standaard niet, maar voor dingen als een tweede scherm is hij nog onmisbaar dus maakt Ubuntu hem aan. Je moet de virtuele resolutie zo zetten dat hij zowel jou laptop resolutie als de resolutie van je externe scherm kan bevatten.

Ik heb hem hier op 3320 1200 gezet (mijn laptop kan 1400x1050 en me externe scherm 1920x1200).

Mijn hele xorg.conf:
$ cat /etc/X11/xorg.conf

Section "Screen"
	Identifier	"Configured Screen Device"
	Device	"Configured Video Device"
	SubSection "Display"
		Virtual	3320 1200
	EndSubSection
EndSection

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
EndSection

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik heb tot nu toe geen xorg.conf kunnen vinden, dus zelfs met 2 schermen aangekoppeld wordt er geeneen gemaakt. Ik zal er maar eens een laten genereren en dan het stukje van Kamose erin gooien. Met de goede Virtual dan. Ik heb zelf 1440x900 en 1680x1050, dus dat moet dan minimaal qua breedte 1440+1680 = 3120 x1050 worden.

Helaas geen nvidia kaart (intel GM945), dus met nvidia-settings kan ik niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Volgens mij zal je ook per device een resolutie moeten opgeven (dat is wat er misgaat volgens mij). Dus een <Device> </Device> sectie maken over je monitor met de juiste mode (wat hij ook doet met het xradnr command).

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 09-11-2009 13:29 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt precies mijn xorg.conf voor jezelf gebruiken (alleen dan even de virtual regel aanpassen). Dan zou het moeten werken. Je hoeft dus niet Xorg een configuratie voor je te laten maken.
gertvdijk schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:28:
[...]

Volgens mij zal je ook per device een resolutie moeten opgeven (dat is wat er misgaat volgens mij). Dus een <Device> </Device> sectie maken over je monitor met de juiste mode (wat hij ook doet met het xradnr command).
Nee dit detecteert Xorg automatisch. Het enige wat hij niet @ runtime doet is je virtual resolutie goed zetten. Dit gaat nog wel eens fout.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Aargh. Het werkt nog steeds niet. Ik krijg nog steeds meldingen

(II) intel(0): Not using default mode "1680x1050" (monitor doesn't support reduced blanking)
(II) intel(0): Not using default mode "1680x1050" (exceeds panel dimensions)

Pagina: 1