Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdeathknightx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb een beetje rondgezocht en het antwoord niet gevonden dus sorry als het nogal voor de hand ligt. Maar goed hier mijn probleem:
Ik heb een seagate PM-ST3320620 van 320 GB en een Samsung SM-SAMSUNG HD5 van 500 GB. Deze zijn al tijden trouw aan het werk en heb al eens eerder windows xp er geheel nieuw op gezet.
3 dagen geleden startte ik mijn pc op en kreeg de melding dat de systeemtijd niet meer klopte. Ik zette het weer goed en maakte een notitie om rond te gaan kijken voor een nieuw batterijtje. XP startte gewoon goed op, mijn antivirus enzo deed het gewoon en heeft nog een scan gemaakt. Op donderdag startte ik mijn pc op en kreeg een halve seconde een blue screen of death te zien en het enige wat ik kon zien was verwijderen. Dus ik ben systematisch hardware gaan verwijderen om te kijken of er geen hardware conflicten waren. Ook dit hielp niet en de blue screens bleven komen.

Dus besloot ik mijn xp er maar opnieuw op te zetten. De setup ging door de normale stappen heen om op te starten maar zodra setup zou moeten beginnen zegt deze dat hij de schijven niet herkent. Dit is vreemd omdat hij hier nog nooit problemen mee heeft gehad. Het probleem bleef, dus besloot ik te kijken met mijn Ubuntu cd die ik nog had liggen. Deze herkent alle harde schijven zonder enig probleem en kan ze ook gewoon aanspreken. Maar XP blijft ze niet herkennen, ik heb ze proberen te formatteren, de setup vanuit ubuntu te starten maar het werkt nog steeds niet.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Alvast bedankt,
Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
tijdens install van windows op f6 drukken (komt onderin).
daarna de windows drivers van de sata aanwijzen (usb, diskette)

daarna doet ie het wel.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

Eijkb

Zo.

In de BIOS je sata op IDE native zetten of tijdens installatie op F6 drukken en drivers installeren. XP is 10 jaar oud, vandaar.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vermoedelijk zijn je BIOS instellingen verloren gegaan door de slechte CMOS batterij. Windows XP kent standaard geen native S-ATA controllers. Waarschijnlijk heb je in het BIOS een optie staan welke P-ATA over S-ATA simuleert. Vaak aangeduid met "Native S-ATA" disabled/enabled, deze zal nu op enabled staan. Of wat eigenlijk een verkeerde benaming is wil er ook wel eens een optie zijn welke S-ATA als IDE weergeeft. (IDE is in deze een verkeerde benaeing aangezien dit zowel S-ATA als P-ATA kan zijn, maar dat ter zijde)
Mr.Nobody schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:23:
tijdens install van windows op f6 drukken (komt onderin).
daarna de windows drivers van de sata aanwijzen (usb, diskette)

daarna doet ie het wel.
Vergeet USB maar bij Windows XP. Zoals reeds opgemerkt Winodws XP is inmiddels 10 jaar oud en herkent geen USB devices tijdens de setup. Driver kunnen alleen toegevoegd worden door tijdens de setup op F6 te drukken vanaf een disktette, dus een diskette station is vereisd. Of drivers slimstreamen en een eigen Windows XP installatie CD maken.

Overigens met een eetje zoekwerk zou je dit wel in het forum terug moeten kunnen vinden aangezien dit al vele malen is behandeld.

[ Voor 42% gewijzigd door _Dune_ op 07-11-2009 14:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:59

Xanax959

relax...

usb diskettestation werkt trouwens wél :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Xanax959 schreef op zondag 08 november 2009 @ 10:10:
usb diskettestation werkt trouwens wél :)
Klot heb je helemaal gelijk in. d:)b

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1