Toon posts:

clustergrootte (slack/performance)?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Maandag komt hopelijk mn nieuwe 45 gig hd, en ik zit nu alvast es te bedenken hoe ik em zal partitioneren :)
Ik dacht in eerste instantie aan het volgende:

c: Windows 98SE & applicaties (2 gb, 4 kb/cluster)
d: swapfile (500 mb, 32 kb/cluster)
e: games (6 gb, 8 kb/cluster)
f: moviez (12 gb, 32 kb/cluster)
g: mp3z (20 gb, 32 kb/cluster)
h: installatiebestanden/overig (4,5 gb, 8 kb/cluster)

Nog ff ter informatie: Ik heb 160 mb geheugen (van belang bij de grootte van de swapfile), en ik gebruik m'n computer voornamelijk om muziek te maken, te internetten en afentoe een spelletje te spelen.
Verder zit ik eraan te denken om f: en g: bij elkaar te doen. Het wordt dan wel een wat grote partitie (32 gb), maar anders worden het nogal veel partities....

Hebben jullie in elk geval nog opmerkingen/tips over de grootte van de partities/clusters?

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik zou die swapfile gewoon op C:\ zetten en dan ipv een 2 GB partitie minimaal een 3 GB partitie maken. En wat bedoel je met installatiebestanden? Je overige programma's? Dan zou ik die op partitie D:\ zetten en daar een 7GB partitie van maken.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Overigens, partities tot 8 GB (dus tot en met 7,99 GB !!!!) gebruiken 4 KB clusters. Vanaf 8 tot 16 GB --> 8 KB clusters, dus nooit een partitie maken die groter is dan 16 GB, dan verspeel je teveel ruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 21:47 schreef MegaJurk het volgende:
Ik zou die swapfile gewoon op C:\ zetten en dan ipv een 2 GB partitie minimaal een 3 GB partitie maken. En wat bedoel je met installatiebestanden?
Dat de swapfile samen met windows op c: staat heb ik nu ook, maar het leek mij misschien sneller om de swapfile een eigen partitie te geven (heb er nu toch genoeg ruimte voor) dan kan ik de clustergrootte op 32 kb zetten. Dat is natuurlijk ideaal omdat het swapbestand maar 1 groot bestand is. Dus je hebt vrijwel geen verspilde ruimte door te grote clusters, en een supersnelle fat. En 3 gb heb ik denk ik niet nodig... op het moment heb ik genoeg aan 1 gb voor windows en alle applicaties, en ik zal met de nieuwe hd niet opeens veel meer applicaties gaan installeren ofzo. Met installatiebestanden bedoel ik gewoon setup.exes van getright, icq, leechftp, mIRC, Napster, Quicktime, Realplayer, winamp, enz, enz, enz. Met elkaar nog niet eens een gb.

Wat betreft dat partities tot en met 7,99 gb 4 kb clusters gebruiken en 8 t/m 16 gb partities clusters van 32 kb gebruiken is inderdaad zo bij Fdisk. Maar ik gebruik PartitionMagic en daarbij kun je de clustergrootte zelf instellen ipv standaardinstellingen te moeten gebruiken. Wat wel weer handig kan zijn bij een aparte partitie voor een swapfile bijvoorbeeld :)

Ik zou dus trouwes ook prima een partitie van 32 gb kunnen maken (f: en g: samen) met een clustergrootte van 4 kb. Maar dat zou de fat heel groot & langzaam maken.

Bedankt voor je reactie in elk geval :)

Verwijderd

Topicstarter
heeft hier niemand meer een mening over?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:07
Ik gebruik w2k.
Gewoon 1 106 GB partitie met 2 kb/cluster ofzo. NTFS rulez :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Wow!
op zich kan dat ook wel met fat32, maar krijg je dan niet een EXTREEM grote fat? Ergens in de buurt van de 200 mb als ik me niet vergis....lijkt me niet erg snel
Pagina: 1