Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille PC-upgrade

Pagina: 1
Acties:

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 19:10
Beste medetweakers,

de laatste tijd is er weer veel in het nieuws over nieuwe stille CPU-koelers, voedingens en behuizingen.
Op GoT heb ik even gezocht, maar ik kon geen ander (recent) topic vinden over dit onderwerp.
Ik heb het volgende systeem in bezit:
Intel Q6600 (gekoeld met Cooler Master TX2)
Asus P5QL-E
2x WD Caviar Blue 80Gb in RAID-0
Sapphire Radeon HD 4670 512MB GDDR3 (passief gekoeld)

Ik wil mijn systeem stiller maken, alleen ben ik niet zo heel erg bekend in de wereld van de stille hardware.
Kunnen jullie mij suggesties geven voor een stille kast, voeding en/of CPU-koeler?

edit: CPU-koeler toegevoegd

[ Voor 9% gewijzigd door tostyijzer op 07-11-2009 14:52 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Allereerst een set dempingsmatten in je kast plakken?
Verder zijn Papst en Noctua ventilatoren nogsteeds onverslagen wat betreft stilte.
Qua cooling vind je overal mensen met spullen van Scythe, dus kijk eens in het assortiment.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:16
McKaamos schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:38:
Verder zijn Papst en Noctua ventilatoren nogsteeds onverslagen wat betreft stilte.
Qua cooling vind je overal mensen met spullen van Scythe, dus kijk eens in het assortiment.
Je moet vooral letten op het aantal toeren per minuut (rpm) dat een fan maakt. Dat Papst/Noctua fans altijd stil zijn is onzin. Een simpele Nexus 12cm fan kost de kop niet en is door zijn 1000rpm relatief stil en zorgt voor een prima airflow, vergelijkbaar met Papst/Noctua fans op 1000rpm maar stukken goedkoper.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• tostyijzer
McKaamos schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:38:
Opzich wel een goede oplossing, alleen wil ik nu maar direct een nieuwe kast aanschaffen. Deze heeft nu een groot raam er in zitten en het lijkt me niet zo mooi om daar matten op te plakken.

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:10
Ik zou eerst eens luisteren welk deel het meeste lawaai maakt en hiermee dan beginnen. Als bijvoorbeeld je HDD's boven de rest uitkomen kwa geluid zou ik eerst kijken voor HDD silencers en dan pas ventilators gaan vervangen. Of als je voeding een hoop herrie maakt kijken voor een passief exemplaar enz...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tostyijzer schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:42:
[...]

Opzich wel een goede oplossing, alleen wil ik nu maar direct een nieuwe kast aanschaffen. Deze heeft nu een groot raam er in zitten en het lijkt me niet zo mooi om daar matten op te plakken.
Sja, een handige kast wat dat betreft is een Antec 300. Heb er al eens eentje bekleed. Is erg goed te doen.

En ja, tuurlijk is RPM ook belangrijk bij fans, maar er hangt ook heel erg veel af van het ventilator ontwerp. Als ik iets moet aanraden dan is het in ieder geval de Noctua P12 serie.

Misschien ook interessant: Cooling FAQ

Edit: ohjah, de Antec P182 heeft standaard al wanden van een geluidswerend sandwichmateriaal. Zal allicht niet zo geweldig zijn als bitumen matten, maar een stap in de goede richting is het zeker.

Edit2:
Ohjah, ik zie dat je een Asus moederbord hebt. Zet QFan Control ff aan in de BIOS op Silent Mode.
Alle fans die op het mobo aangesloten zitten gaan daardoor temperatuur afhankelijk werken.
En gezien je een Intel CPU hebt, check ook even of EIST aan staat. Die clockt de CPU terug als er weinig te doen is. Daardoor minder warmte, en icm QFan dus minder lawaai.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 07-11-2009 12:49 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom niet meteen een stille kast? Antec P-serie.
Of een Cooler Master sileo 500 ?

• tostyijzer
brilsmurfffje schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:51:
Waarom niet meteen een stille kast? Antec P-serie.
Of een Cooler Master sileo 500 ?
Ben ik ook naar opzoek, staat in m'n beginpost :P
Ik kan alleen door alle nieuwe koelers met speciale profielen, kasten en voedingen de weg niet meer vinden en heb daarom maar even de hulp van GoT ingeroepen. En voor zo ver ik zie ga ik hier heel erg mee geholpen worden (:

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 18:10
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wat is er momenteel níet stil aan mijn PC? Het kan namelijk vanalles zijn: vibraties van de kast veroorzaakt door draaiende fans of HDDs, het seekgeluid van de HDDs, het zoemen van ventilators in/aan de kast/cpu/gpu/voeding, etcetera. Probeer erachter te komen waar het geluid precies vandaan komt, dan weet je ook waar je iets aan kunt doen. Belast hiervoor je systeem eens voluit en ga dan met je oor dicht bij de kast zitten, desnoods met het zijpaneel eraf.
Wat voor CPU koeler heb je momenteel? Ik gok op de standaard boxed koeler? In dat geval kun je voor een zacht prijsje het geluid wat de koeler maakt verminderen door een betere 3rd-party koeler te kopen. Er zijn verschillende modellen die allemaal een stuk stiller èn koeler blijven dan de boxed koeler: je kunt denken aan de Arctic Cooling Freezer 7 Pro of Cooler Master Hyper TX3, die zijn allebei al te halen voor rond €15,-.
Als je casefans hebt kunnen die al snel voor resonantie van de kast zorgen, imho één van de vervelendste soorten geluid. Je kunt ze dan vervangen voor betere casefans met een lager toerental of een betere ophanging; sommige casefans hebben een vast begrensd laag toerental, waardoor ze minder vibreren. Andere kun je met PWM aansluiten op je moederbord (mits je moederbord dat ondersteund natuurlijk), waardoor de snelheid automatisch wordt geregeld aan de hand van de hitte van het systeem. Verder kun je nog denken aan 'rubbertjes' om je fans aan op te hangen ipv schroeven, dit werkt ook prima tegen trillingen: zie hiervoor de Nexus Silicon Fan Mounts, die Nexus overigens ook standaard meelevert met zijn fans. Verder moet je bij fans in het algemeen opletten dat je kwaliteit koopt, wat wil zeggen dat met name de lagers van de fan in orde moeten zijn en lang mee moeten gaan. Wanneer de lagers versleten zijn gaat dit namelijk vaak gepaard met een irritant zoemgeluid. De meeste fans van de bekendere merken zoals Arctic Cooling, Cooler Master, Noctua, Nexus, Scythe, Zalman etc. hebben tegenwoordig lagers van goede kwaliteit.
Hopelijk kun je hier iets mee. :)
Succes!

• tostyijzer
PhWolf schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:57:
Wat voor CPU koeler heb je momenteel? Ik gok op de standaard boxed koeler? In dat geval kun je voor een zacht prijsje het geluid wat de koeler maakt verminderen door een betere 3rd-party koeler te kopen. Er zijn verschillende modellen die allemaal een stuk stiller èn koeler blijven dan de boxed koeler: je kunt denken aan de Arctic Cooling Freezer 7 Pro of Cooler Master Hyper TX3, die zijn allebei al te halen voor rond €15,-.
Ik maak nu gebruik van de Cooler Master Hyper TX2. Opzich een goede koeler, alleen zit deze vast met een kliksysteem. Dit systeem wil nog weleens falen (dit is de 2e TX2, beide lieten nog weleens aan 1 kant los. M'n vorige moederbord is ook gesneuveld toen ik, na het wéér loslaten, de koeler uit woede te hard aandrukte).

Verder merk ik dat de lagers van m'n voedingkoeler versleten zijn, die maakt soms behoorlijk wat lawaai. Ik ga daarom nu op zoek naar een voeding die alleen koelt als dit nodig is en het liefst nog zo stil mogelijk.

Ik zal ook binnenkort m'n systeem eens voluit belasten, dat is wel een goede tip.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tostyijzer schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:49:
[...]

Ik maak nu gebruik van de Cooler Master Hyper TX2. Opzich een goede koeler, alleen zit deze vast met een kliksysteem. Dit systeem wil nog weleens falen (dit is de 2e TX2, beide lieten nog weleens aan 1 kant los. M'n vorige moederbord is ook gesneuveld toen ik, na het wéér loslaten, de koeler uit woede te hard aandrukte).

Verder merk ik dat de lagers van m'n voedingkoeler versleten zijn, die maakt soms behoorlijk wat lawaai. Ik ga daarom nu op zoek naar een voeding die alleen koelt als dit nodig is en het liefst nog zo stil mogelijk.

Ik zal ook binnenkort m'n systeem eens voluit belasten, dat is wel een goede tip.
BeQuiet Dark Power misschien?
Wat betreft koeling zijn de spullen van Scythe vaak wel leuk. Erg lomp maar veeeeel koeloppervlak. Thermalright heeft ook leuk spul en als het weinig moet kosten heeft Arctic Cooling een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Corsair monteert ook temperatuur gestuurde ventilatoren op hun voedingen. Deze zijn ook van het Dual Ball Bearing type. Dat is voor een langere levensduur dan glijlagers

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
What they said:

Zoek eerst uit wat de meeste herrie maakt (cpu fan, voeding, trillende hd's, of toch de videokaart?) en vervang deze componenten dan in de juiste volgorde.
Ik heb zelf heel goede ervaring met Scythe i.c.m. een 120mm fan als cpu koeling.
Als hd vervanging heb ik nu een ssd, scheelt heel veel qua herrie!

PVO

• tostyijzer
Sorry voor het late reageren, ik had een nieuwe monitor aangeschaft en (nog) geen hdmi-aanstluiting op m'n pc :+

HDD's zitten ondertussen in een HDD-silencer, dus daar heb ik geen last meer van :) Het enige wat ik eigenlijk nog hoor is de CPU-koeler. Nu zag ik hier boven iets staan over Scythe, ga ik die binnenkort even proberen, als ik weer geld heb :P Of weet iemand anders nog een goede, stille luchtkoeler voor niet al te veel geld?
Pagina: 1