Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wunki
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-08-2022
Ik heb een Intel Postville X25-M (80gb) aangeschaft voor bij mijn nieuwe PC. Aangesloten en als eerste ArchLinux erop gedraaid. Alles lijkt te werken tot op een gegeven moment een vastloper. Ik doe een harde reset en bij opnieuw opstarten krijg ik de melding: "Boot sector not found".

Toen heb ik de schijf gecontroleerd met de Ubuntu LiveCD. Maar Gparted laat zien dat er geen partities zijn, hele schijf als leeg. Heb met wat tools geprobeerd te herstellen, maar er kon niets meer gevonden worden.

Toen dacht ik nog dat het aan ArchLinux lag dus naar de Windows 7. Computer gaat in slaapstand, komt er niet uit, weer een harde reset nodig. Wat blijkt, wederom heel de SSD gewiped.. Heb denk ik de firmware van de SSD kunnen uitsluiten want bij ArchLinux stond de *originele* firmware erop. Bij Windows 7 heb ik de nieuwe SSD firmware met Trim erop gezet. Mocht niet verhelpen dat die volledig gewiped werd bij een harde reset.

Weet iemand of ik heb te maken met een defecte SSD of dat in mijn BIOS iets niet goed staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

nieuws: Intel haalt trim-tool offline na klachten over kapotte ssd's
Die firmware met TRIM is niet erg betrouwbaar, en heeft bij meer mensen voor een wipe gezorgd

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Een paar van je zinnen lopen nogal raar waardoor ik het niet helemaal snap. Had je er éérst ArchLinux op staan met oude firmware en heb je er daarna Windows 7 op gezet met de upgrade firmware? Want de nieuwe firmware is riskant, als die erop staat is de kans vrij groot dat het daar aan heeft gelegen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hmm, sowieso was het beter geweest om de originele firmware er eerst op te laten staan, want de nieuwe is zeker weten brak.

Ik denk dat je hem in dit geval het beste als DOA kunt terugsturen en een nieuwe vragen, want ik denk dat die SSD van jou écht defect is. Ik heb zoiets in ieder geval nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 11:25:
nieuws: Intel haalt trim-tool offline na klachten over kapotte ssd's
Die firmware met TRIM is niet erg betrouwbaar, en heeft bij meer mensen voor een wipe gezorgd
Volgens mij is alleen de trim TOOL offline gehaald voor OS-en die geen TRIM ondersteunen. De firmware is gewoon nog te krijgen en werkt prima met W7.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

redfoxert schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 11:28:
Volgens mij is alleen de trim TOOL offline gehaald voor OS-en die geen TRIM ondersteunen. De firmware is gewoon nog te krijgen en werkt prima met W7.
Even uit het nieuwsartikel:
Naar nu blijkt pakt de optimalisatie niet bij alle gebruikers goed uit. Op het forum van Intel melden gebruikers dat de firmwareupgrade weliswaar vlekkeloos verloopt, maar dat er problemen optreden na het opstarten van het systeem. Er wordt geklaagd over bad sectors en over het feit dat sommige systemen weigeren op te starten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wunki
Excuses voor de brakke zinnen. Zal het wat duidelijker neerzetten:

- Als eerste SSD, met originele firmware, gebruikt in ArchLinux. Na vastlopen en harde reset is de volledige SSD leeg.
- Vervolgens hetzelfde in Windows 7, maar dan met de nieuwste firmware.

Ik denk oprecht dat het niet aan de firmware ligt omdat er precies hetzelfde gebeurde voor en na de update. Daarom dacht ik dat het aan instellingen in de BIOS kon liggen of een defecte SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 17:14
Kun je drest van je pc specs ook geven? Misschien dat de voeding wel te weinig prik leverd om maar een voorbeeld te noemen.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 11:31:
[...]

Even uit het nieuwsartikel:

[...]
OK :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wunki
Meer informatie:

Moederbord: Asus P6T Deluxe V2
Voeding: Corsair HX850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:50
Je 2e situatie zou zeker aan de firmware kunnen liggen, the threads op het intel support forum laten genoeg van dit soort narigheid zien.

Maar raar is inderdaad dat je het ook met de vorige fw had. Zeker weten dat fw 02HA er toen niet al opstond? (misschien al van de winkel uit?). Als je toen echt nog de vorige fw had, dan zou ik idd denken aan gewoon een defecte SSD. Ik zou je verhaal nog even op het intel support firmware forum posten (van intel zelf hoef je geen reactie te verwachten) en kijken of iemand daar wat weet. Zoniet, terug met dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wunki
Ja, weet zeker dat het geen 02HA was wat er opstond. Heb daar expliciet naar gekeken bij de update. Heb inmiddels al opgegeven met de SSD. Ga morgen Informatique bellen en dat ding terug sturen. Jammer dat het denk ik weken gaat duren voordat die geruild kan worden.
Pagina: 1