Verwijderd

Topicstarter
Ik ga aankomende middag de samsung-le32b550 kopen. Nu heb ik een brandende vraag, ik zoek namelijk al een aantal dagen naar het antwoord maar ik kan het maar niet vinden.

Mijn computer heeft een ATI4850 videokaart met 2 DVI aansluitingen (1 wordt gebruikt door mijn computerbeeldscherm). Bij de levering van mijn videokaart (flinke tijd geleden) zat er ook een DVI -> HDMI adapter. Met deze adapter kan ik geluid en beeld via 1 kabel overbrengen. Deze adapter ben ik helaas uit het oog verloren :/

Nu ben ik natuurlijk op verschillende fora wezen zoeken naar mogelijkheden zonder deze adapter. Het schijnt dus zo te zijn dat ik met een (computer) DVI -> HDMI (tv) kabel beeld kan krijgen op mijn lcd tv maar geen geluid. Daar ligt mijn vraagstuk.

Er is tonnen aan uitgebreide informatie te vinden over de videoaansluiting maar niet voor de geluidsaansluiting.

Hoe krijg ik geluid op het scherm?
Met 1 of andere tulip aansluiting heb ik gelezen, ik ben werkelijk een leek op dit gebied. Ik hoop dat jullie mij simpelweg kunnen vertellen in welk gaatje de stekker moet klik en welke stekker ik dus nodig heb.
Het stekkertje heeft natuurlijk ook een uiteinde, waar moet hij weer in mijn computer? Dezelfde uitgang waar de boxen van mijn computer ook ingaan?
Dit is vast noobstof omdat het nergens duidelijk beschreven staat maar daar ligt vast het knelpunt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 01:17 . Reden: uitleg 1 dvi slot beschikbaar ]

Verwijderd

Je kunt toch gewoon voor een knaak zo'n nieuw convertorplugje halen? Die dingen zijn vrijwel universeel. Een 4850 is modern genoeg om idd ook audio via dvi --> hdmi mee te sturen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

Het makkelijkste is om gewoon een HDMI naar DVI adapter te zoeken die je dus kwijt bent geraakt. Die zijn los ook te koop voor letterlijk een paar euro. Dan heb je beeld en geluid over één kabel en hoef je niet te rotzooien met losse kabels voor beeld en geluid.

Maar om je vraag toch te beantwoorden:
Op de foto staat een aansluiting met "DVI Audio in". Daar zou je het geluid naar toe moeten sturen als je het beeld aan sluit op HDMI In 3 (deze ingangen zijn namelijk intern gelinkt). Echter is het mij niet duidelijk of de ingang een gewone analoge 3,5 mm jack moet zijn, dus zo één:
Afbeeldingslocatie: http://pan5.fotovista.com/dev/5/1/46000015/g_46000015.jpg

Of dat het een digitale 3,5 mm jack ingang is, want dan moet je zo'n kabel hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/aswo_5929461.jpg

En aan de hand van bovenstaande hangt het ook weer af in welke uitgang van je pc je de kabel moet pluggen: de digitale of de analoge uitgang.

Maar hoe dan ook: simpelste manier is om gewoon een DVI naar HDMI verloop te kopen.

Edit:
Wat HlpDsk zegt dus, maar ik heb plaatjes :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Oeh, plaatjes. Doe maar duur :P

Verwijderd

Topicstarter
Haha de plaatjes deden het em!
Bedankt voor de reacties, de reden dat ik zo moeilijk wil doen is dat ik niet zo snel een winkel weet waar ik de adapter kan kopen. Ik wil het graag in een winkel kopen zodat ik er morgen meteen aan de slag kan >:).
Daarnaast had ik ergens gelezen dat niet alle adapters het doen wat ik nogal vreemd vond. Het kan ook zijn dat dit gewoon geblaat was het lijkt me namelijk nogal sterk.
Bij Dynabyte en Dixons kon ik de adapter niet vinden. Mijn televisie haal ik morgen op bij plasmadiscounter en daar staat de adapter ook niet tussen. Het leek mij dus een moeilijk stukje hardware om te vinden :p maar als jullie zeggen dat het niet zo'n ingewikkeld stukje techniek is zal ik morgen maar even langs de computerspeciaalzaak gaan voor de adapter.
Ik neem in ieder geval een HDMI to HDMI kabel mee bij de plasmadiscounter.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

Het is een leuk stukje techniek, maar echt moeilijk is het inderdaad niet. Aangezien HDMI en DVI beide digitale signalen zijn is het enige wat die adapter doet het omzetten van de stekker/ingang. Het leuke deel van dat audio over de grafische kaart wordt gezonden gebeurt intern in je ATI HD4850.

Maar winkels als MediaMarkt en dergelijke hebben zulke verloopjes veelal wel liggen. Er zijn overigens ook kabels die van DVI naar HDMI gaan, dus dan heb je geen verloopje nodig. Weet alleen niet of dat werkt aangezien er niet voor niets een verloopje bij de grafische kaart zit. Maar voor een paar euro heb je ook al een dergelijke kabel, dus als je het geld kan missen kan je het altijd even proberen natuurlijk :p

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Adapter op mn videokaart aangesloten, lijntje getrokken tussen mn pc en tv en kijken maar! Gewoon plug en play. Super beeld. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1