AMD Phenom II X3 720 --> X4 20

Pagina: 1
Acties:

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Ik heb in de zomer mijn eerste kast samengesteld:
- AMD Phenom II X3 720
- Asrock A780GXH/128M
- Antec earthwatts 430
- Club3D radeon HD 4770

Overige onderdelen lijken me niet relevant.
Ik draai op dit moment nog de RC van windows 7 omdat de retail nog niet bezorgt is en zou dus graag voor de her installatie het systeem nog testen.
Ik kwam tegen dat de 4de core met wat geluk functioneel zou kunnen zijn. Doormiddel van ACC op auto te zetten in de BIOS werd deze ook echt geactiveerd. Ik kan windows volledig starten maar ik vroeg me dus af of het stabiel zou blijven.

Rond zoeken over de 4de core activatie heeft me niet meer opgeleverd dan dat ik weet dat het kon.
CPU-z geeft dezelfde waarde bij 3 als bij 4 cores met uitzondering dat er onder " cache" telkens 4x staat ipv 3x.(hij ziet de core dus ook)
Ik heb prime95 op priority 10 met 4 workers gedraaid na 1h 31 min heb ik deze gestopt op 0 errors en 56 C AUX en CPU (speedfan gebruikt) omdat ik erg benieuwd was naar de temperatuur.
Ik schrok van het vlammetje dat er bij stond en ben daarom verder gaan kijken naar stress programma's.
Ik zag dat Prime95 zeker 8-12 uur aan moest staan en Linx zou binnen 5 minuten al veel kunnen vinden. Deze heb ik aangezet op de standaard waarde en deze deed 20 regels zonder fouten in ongeveer 11 min. Temperatuur bleef 51-54 tijdens het draaien.
Ik ben geheel onervaren op het gebied van overclocken maar ik weet dat jullie veel meer weten over de stabiliteit. Ook al is de extra core niet echt overclocken.

Moet ik verder de stabiliteit gaan onderzoeken? ik las dat linx naar 100 kon maar daarvoor moest de koeling op orde zijn. Ik heb gewoon de standaard koeler ingebouwd omdat ik niet de intentie heb om mijn systeem echt over te clocken. Kan ik linx gewoon vol aanzetten?

Ik heb soms wat vreemde error meldingen sinds de unlock (werfault reageer ik niet op want de retail win 7 gaat er snel op, en deze had ik eerder ook al) als ik bijvoorbeeld firefox open. Nogmaals aanklikken van het programma en dan doet alles het normaal, kan dit ook aan die 4de core liggen?

Alvast ontzettend bedankt voor de moeite,
Robert

Verwijderd

Als je Prime95 2 uur kan laten draaien (alle cores) bij een normale kamertemperatuur en als Windows sowieso nooit vastloopt is het prima.

Als die fout die je noemt systematisch is lijkt het me dat dat niet aan het unlocken kan liggen.

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Dat is gelukt, voor als nog heb ik geen enkele error gehad tijdens stress testen en is windows nooit vastgelopen.
Ik had een vermoeden dat de werfault error vaker en lichtelijk anders voorkwam, nu staat er bij "invalid acces" dit zou komen omdat er een bestand van windows zelf gewijzigd wil worden terwijl deze op alleen lezen staat. In mijn geval omdat deze in gebruik is. Daarom heb ik de ACC disabled stroom eraf, aanknop in gedrukt en dan weer opgestart, dit is voor mij genoeg om weer op 3 cores te draaien en ik had direct veel minder meldingen bij het opstarten van applicaties.
Is dit een samenkomst van omstandigheden en kan ik wel over 4 cores beschikken als de pc geherinstalleerd is?
Overigens zijn er ook spellen die ik met 4 cores zonder enkele melding kan draaien, eenmaal opgestart geeft geen enkel ding een error.