Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ruis via audio uitgang pc.

Pagina: 1
Acties:

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Ik vroeg mij het volgende af. Als ik via een koptelefoon via de koptelefoonuitgang van mijn pc audio afspeel hoor ik vaak een bepaalde ruis. Dit hoor je het beste als er eigenlijk geen geluid afgespeeld wordt en voornamelijk bij het scrollen met mijn muis.
Deze ruis hoor ik ook wel eens als ik mijn systeem aansluit op een zwaardere versterker ( lees 2x 500Watt) maar dan vind ik het nog niet zo gek, maar gewoon via de koptelefoon uitgang met een koptelefoon hoor je het echt super goed.
Nou weet ik niet of dit normaal is of dat ik hier wat aan zou kunnen doen, vandaar dat ik het hier plaats.

Ik heb geen aparte geluidskaart maar gewoon het onboard gebeuren van de Asus P5K -e Wifi.

Ik heb hier en daar wat gegoogled en uit ervaring weet ik dat ruis vaak ook voort komt uit het niet goed aanhebben gesloten van de aarde, of met een systeem werken die op twee verschillende groepen is aangesloten. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Mijn pc is niet aangesloten op een geaard stopcontact, ( woning is +/- 20 jaar oud ), maar dit zou ik eventueel kunnen oplossen door een draadje van mijn kast naar een radiator te leggen, maar weet niet of dit verstandig is.

Graag jullie reacties.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Verwijderd

Ik hoor het op mijn Asus mobo ook als ik de volumeknop van de versterker ver opendraai. Ook niet geaard.

Aarden aan de radiator mag niet.

• JordyOnrust

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Waarom zou het aarden aan een radiator niet mogen? Radiatoren zijn toch gewoon geaard?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bright010957 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 21:26:
Waarom zou het aarden aan een radiator niet mogen? Radiatoren zijn toch gewoon geaard?
poe die discussie hebben hebben we te vaak gehad op got .. ff search gebruiken
http://gathering.tweakers...ata%5Bsearchtimeout%5D=30

verder:
mute even je ongebruikte ingang(en) wellicht helpt dat.

maar als het ook met je muisscrol is .. moet je mischien je geluidskaart (interrupt) verplaatsen (als mogelijk is) weining ervaring met de nieuwe moderborden

toch wel al je drivers etc geinstalleert chipset etc.

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 06-11-2009 21:42 ]

Iperf

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Die ruis is het inzakken van de spanning op je spanningsregulatoren op het bord en/of elektromagnetische koppeling tussen dat en je geluidskaart. Je CPU gebruikt monsterlijke hoeveelheden stroom in superkorte tijdseenheden, dat zorgt voor flink wat straling wat inductief danwel capacitief inkoppelt op vrijwel alles in de computer (EMC). Het menselijk gehoor is gevoelig voor ontieglijk kleine geluidsverschillen, en de minimale maar aanwezige ruis die worden veroorzaakt door zware stroomverbruikers kun je zo horen door je koptelefoon. Het zijn maar spanningsverschilletjes van microvolts die doordringen tot de geluidschip, maar dat veroorzaakt precies die ruis die sterker wordt als je processor eventjes heel veel interrupts moet verwerken (bijvoorbeeld bij scrollen of een venster verslepen).

Op laptops is dit effect vaak veel sterker of zelfs zo erg dat een autoradio gaat tegensputteren als je flink zit te werken op je laptop in de auto, omdat het een stuk moeilijker is om de elektronica in een laptop genoeg af te schermen, en de spanningsregulatoren ook eerder onder- dan overbemeten zijn om alles maar zo klein mogelijk te krijgen. De EMC die doordringt tot het geluid op een laptop is dan ook vaak veel hoorbaarder.

/nerd

edit: voor de duidelijkheid: dit heeft dus echt geen zak met een aardlus te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 06-11-2009 21:44 ]

• JordyOnrust

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 21:36:
[...]

poe die discussie hebben hebben we te vaak gehad op got .. ff search gebruiken
http://gathering.tweakers...ata%5Bsearchtimeout%5D=30

verder:
mute even je ongebruikte ingang(en) wellicht helpt dat.

maar als het ook met je muisscrol is .. moet je mischien je geluidskaart (interrupt) verplaatsen (als mogelijk is) weining ervaring met de nieuwe moderborden

toch wel al je drivers etc geinstalleert chipset etc.
Had wel al gezocht hier op tweakers over aarden pc, maar nog niet in combi met een radiator. Maar daar blijken de meningen nog wel beetje over te verschillen.
Las dat bijvoorbeeld met onderhoud aan je cv het gevaarlijk kan zijn dat zaken dan misschien onder stromen kunnen komen te staan. Maar had mijn vader net gevraagd ( heeft een groot gedeelte van ons huis verbouwd ) die vertelde me dat de radiatoren geaard zijn via de cv. In het nieuwe gedeelte van ons huis zijn alle stopcontacten geaard, maar in het oude gedeelte ( nog ) niet. Hij zei dat het op zich geen kwaad kon, gezien het feit dat als er stroom 'ontsnapt' de meterkast hier op zou moeten reageren.

Maar over hoeveel voltage praten we dan ( output van je voeding of volledige 230 V ), en heeft deze stroom dan ook een bepaald vermogen?

Verder het ik alle drivers geinstalleerd, maar zoals ik het nu dus begrijp en eigenlijk al verwachte wordt het veroorzaakt door het niet goed hebben geaard van het systeem.

Zijn er dan nog andere zaken waar ik mijn pc aan zou kunnen aarden?
Zit gewoon even wat te bedenken, misschien een ijzerdraadje via het raam naar buiten en met een haring in de grond?

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt er niks aan doen, het is geen aardlek, het is geen koppeling tussen de kanalen, andere kanalen uitzetten helpt niet, drivers doen er ook niks aan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat mijn betreft kun je last hebben van meerdere vormen van brom ruis whatever

de "muisbrom" ligt niet aan een gebrek aan aarde

als je nog een andere brom hebt (50hz) goeie kans dat dit komt door (gebrek aan) aarde

dan houden we ruis over, is het ruis als op de radio. of meer een computerruis ?

Iperf

• JordyOnrust

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Uhm...
Ik doe zo af en toe het geluid voor een band, en hier hebben we onze versterkers + mengtafel op een gegeven moment op het zelfde stopcontact aangesloten gezien dit eerst niet het geval was. Hierdoor ontstond een aarde verschil wat resulteerde in een continue ruis.
ssj3gohan schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 22:00:
Je kunt er niks aan doen, het is geen aardlek, het is geen koppeling tussen de kanalen, andere kanalen uitzetten helpt niet, drivers doen er ook niks aan.
Eventueel een betere geluidskaart zou dat helpen?
fish schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 22:02:

als je nog een andere brom hebt (50hz) goeie kans dat dit komt door (gebrek aan) aarde

dan houden we ruis over, is het ruis als op de radio. of meer een computerruis ?
fish schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 22:02:

Het klinkt beetje als of je heel in de verte een ventilator heel hard hoort draaien. Verder zit er gewoon wat 'radio' ruis op het signaal, maar dat is opziich wel logisch. Maar zodra er activiteiten plaats vinden, bijvoorbeeld msn venstertje wordt geopend, op muis wordt bewogen of gescroled. hoor je een soort van gekraak over het signaal komen.

[ Voor 49% gewijzigd door JordyOnrust op 06-11-2009 22:08 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou wel een ander kaartje proberen ja. en hopen dat deze beter tegen de storingen van het moederbord kan
(vraag of je hem terug mag brengen)

anders optisch uitsturen en een digitale versterker pakken :) (helemaal met een band)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 06-11-2009 22:12 ]

Iperf

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:15
20 jaar oud huis; CV op zolder? of daar de centrale afzuiging?
Ik heb redelijk wat huizen gezien waar je van de zolderverdieping vanuit een geaarde wandcontactdoos een 3-aderig snoer (dus met aarde) langs de cv-leiding tot in je kamer krijgt.
Heb je meteen de mogelijkheid hier een stekkerblok te monteren.

gewaarwordingshorizon

• JordyOnrust

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Nouja dit verhaal staat beetje los van de band, maar is meer beetje voor het mijn eigen begrijpen.
Draaien daar gewoon met analoge tafel en analoge versterker, opzich wil dat super hoor, maar goed.

Verder zitten de centrale afzuiging en CV beneden ( in het nieuwe gedeelte van het huis :P ) dus eigenlijk ook geen optie.

[ Voor 24% gewijzigd door JordyOnrust op 06-11-2009 22:19 ]

• JordyOnrust

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Ik moet toch zeggen dat er een behoorlijke tinteling te voelen is in beide handen als ik mijn pc kast vast pak en mijn radiator.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bright010957 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 22:32:
Ik moet toch zeggen dat er een behoorlijke tinteling te voelen is in beide handen als ik mijn pc kast vast pak en mijn radiator.
Dat is te verwachten ja. Beter nog probeer het eens met je tong dat is echt "speciaal". (neh doe toch maar niet)
Omdat je aarde van je pc tussen 220 en nul hangt, wel via een relatief hoge weerstand.

Iperf

• JordyOnrust

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
:9 :/ :'( ;( Auwh :P haha. Nee niet geprobeerd.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://media.digikey.com/photos/Qualtek%20Photos/850-03%5E001.JPG

random pic, zoals je ziet hangt aarde (van je pc) tussen 0 en 220 in via wat condensators
natuurlijk zijn er wat varianten

Iperf

• mux

mux

99% efficient!

Bright010957 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 22:05:

[...]

Eventueel een betere geluidskaart zou dat helpen?
Ja, er zijn geluidskaarten die de ruis terugbrengen tot bijv. -104dBa (audigy zx) en zulke getallen doordat ze een eigen voeding op de print gebruiken en aan de hand daarvan de uitgang kalibreren (de ruis dus effectief cancellen). Ik weet het allerfijnste er niet vanaf, daarvoor moet je even bij de audiofielen van AUD zijn, maar er zijn zeker geluidskaarten die het probleem flink verminderen. -90dB ruisdetail en beter kun je in principe niet horen behalve als je het oneindig gaat versterken, en dan ben je eerder de ruis van je versterker aan het ontdekken dan de ruis van je geluidskaart.
Pagina: 1