Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

ik zit met een probleem. Ik heb al een lange tijd mijn e6750 op 3.6ghz staan maar omwille dat ik een macbook pro heb gekocht voor mijn school nu, gebruik mijn pc puur voor gaming. Natuurlijk wil ik deze zo hoog mogelijk clocken.

ik zou hem graag op 4ghz of 3.8ghz zetten maar ik heb een paar probleempjes. (wordt gekoeld door een scythe infinite mugen, temperatuur is tegen 27-30graden)

Voor hem op 3.8ghz te zetten, doe ik hem op 8x475 of voor 4ghz 8x500
ram is geil pc2-6400 ddr2-800ll-4-4-4-12 en voltage 2.1v

mijn ram timings zijn nu een mess omdat ik mijn bios moest resetten. Ik heb hier wat fotootjes van cpuz genomen toen en van mijn bios. Please kunnen jullie mij helpen om mijn pc te clocken naar de 3.8 of 4ghz?

Afbeeldingslocatie: http://i37.photobucket.com/albums/e51/sovereign001/Naamloos-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i37.photobucket.com/albums/e51/sovereign001/DSC02709.jpg

edit:
Vcore is 1.50
mch +0.1
vfsb +0.1
fsb 8x475
voor die settings..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 18:29 ]

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 10:24
en wat is nu precies je vraag :X? en 1.5 is wel een erg hoge vcore ik zou zelf iets onder de 1.45 gaan zitten.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 14:17
1.5V was toch het max voor 65nm procédé?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:28:
wordt gekoeld door een scythe infinite mugen, temperatuur is tegen 27-30graden
Ik hoop dat je niet bedoelt dat een E6750 @3,8GHz op 1,5V slechts 27-30 graden wordt?
Dat is toch wel redelijk onmogelijk met luchtkoeling, en zelfs idle (in de veronderstelling dat dit idle temperaturen zijn).
Edit: Dit is een G0 stepping van de E6750, je moet er nog 15° bij tellen voor op de reële temperatuur te komen.
In jou geval wordt hij dus 42-45°C. (Idle?)
Post dus ook eens hoe warm hij wordt onder load.
Heb je ook al Speedstep, C1E, etc al uitgeschakeld?

Over het voltage: 1,5V is nog net toegestaan door Intel voor een E6750.

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 06-11-2009 19:14 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
ja srry ik ben gewoon om engels te praten en ik heb echt enorm wat forums afgeschuimd.

Ja ik heb een special casing(waarop de temperaturen staan) en deze zegt 30graden. Ik heb behoorlijk wat fans hierin zitten en de scythe is wel een serieuze cooling unit. De kamer waarin ik ook zit is behoorlijk frisjes voor de pc. De hitte en of de temperatuur vormt echter geen probleem.

Hij stond op 1.5 vcore maar door vdropping werd dit 1.45. Maar door de ram timings en of de settings die ik had toegepast was hij niet zo stabiel daarom vraag ik help.(wat moeten de ram timings worden, welke divider, multiplier enz. om hem stabiel op 4 of 3.8ghz)

speedstep, waar staat deze in advanced bios settings? c1E en E1st is al gedisabled.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:36:
ja srry ik ben gewoon om engels te praten en ik heb echt enorm wat forums afgeschuimd.
Mischien moet je dit is daadwerkelijk gaan doen ja, want dan kom je erachter dat je de cpu tempratuur met realtemp of zoiets dergelijk hoor te meten en niet met een freubeltje in je kast.

Ik denk dat jij gewoon helemaal niet moet overklokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rollo op 06-11-2009 19:53 ]

• Malantur
EIST = Enhanced Intel SpeedStep Technology ;)

Ik heb ook een Scythe Mugen, en die houd mijn 45nm E5200@3,6GHz met 1,36V op 50°C onder load.
Jou 65nm op dezelfde frequentie maar met een hoger voltage gaat nooit kouder zijn dan de mijne.. (Kamertemperatuur is hier rond de 20°C)

Maar goed, ik zie dat je timings als los staan, en de frequentie op het laagste. Als het geheugen op dit moment niet stabiel is, dan moet je ze meer sap (lees: spanning) geven. Je verliest waarschijnlijk wel je garantie.
Een andere optie is je FSB lager zetten en een multiplier hoger nemen. Edit: Je zit blijkbaar al op de hoogste multiplier. Naar de winkel voor een beter geheugen setje wordt het dan, vrees ik (tenzij je ze meer spanning geeft natuurlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 06-11-2009 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
@malantur, ja voor garantie speelt geen rol aangezien ik tegen kerstmis nieuw geheugen, moederbord, en processor ga kopen. Dus daarom ben ik niet echt bang om hoog te gaan klokken. Dus mijn ddram overvoltage mag dus 0.3 + v? en mijn ram timings hoe moet ik deze zetten?

temperatuur zal ik morgen meten, aangezien ik nu bij iemand anders ben op mijn mac.

• Malantur
Ik neem aan dat overvoltage begint bij de JEDEC standaard, dus vanaf 1,8V? In dat geval mag je er sowieso +0,3V op zetten, aangezien je geheugen op 2,1V gespecificeerd wordt. (Ik ben hier zelf even niet zeker van, ik lees de huidige spanning altijd even uit voor ik met overvoltage begin..)
Maar probeer de latjes al eens op deze timings stabiel te krijgen, voor je ze nog strakker instelt.

Verwijderd

Topicstarter
zal 0.3 dan zetten. de divider op hoeveel zet ik deze?

• Malantur
Laat die maar op 2 staan, als hij met 1:1 al niet stabiel is, wat wordt dat dan als je nog hoger gaat :S
Zoals ik al zei: eerst stabiel krijgen op deze frequentie en timings, daarna pas zien of het hoger/strakker kan.

Verwijderd

Topicstarter
oke ik zet dan de cpu op 475 X8 de memory multiplier op 1:1 dus (2.0) waardoor de spd op 800:950 zit.
vcore 1.5(wordt dan 1.45) mch 0,1 en fsb ook op 0.1 en dan de overvoltage van de ram op +0.3.

trouwens al een dank u op voorhand om mij te helpen!

Verwijderd

Topicstarter
Voila heb hem op 3.8ghz gekregen.

Heb screenie van realtemp and cpud.

Afbeeldingslocatie: http://i37.photobucket.com/albums/e51/sovereign001/eee.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 00:11 ]

Verwijderd

Je moet hem testen met prime95 en dan kijken wat de temps zijn niet idle laten draaien.Dan weet je natuurlijk nog niks over de temps.....En of hij stabiel is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 00:25 ]

• Malantur
Inderdaad, kijk eens of het geheel stabiel is en post de temps stressed.
Daarna timings strakker zetten richting 5-5-5-15-20-2t. Dan testen met memtest86+, weer strakker zetten, testen, strakker zetten, ...

Verwijderd

Topicstarter
ik ga hem laten... ik heb gezet op 3.4ghz. waardoor mijn timings op 800x800 staan. ik moet alleen de ram timings nog beter zette. Hij draait heel soepel nu !

• Malantur
Timings in dat geval standaard iets van 4-4-4-12-16-2t, strakker kan je nog proberen, maar op 3-3-3-9-12-2t krijg je ze waarschijnlijk niet stabiel zonder nog meer spanning (maar 3-4-4-10-14-2t kan je bijvoorbeeld wel proberen).

[ Voor 13% gewijzigd door Malantur op 07-11-2009 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmh ik ga eens een fotootje nemen van mijn bios, er is iets dat ik verkeerd invul geloof ik. maar als een cpu en zijn ram perfect synchroon lopen, draait de pc op het gebied van gaming dan niet sneller dan een pc met een snellere cpu maar een ram die niet synchroon loopt en losse timings?

• Malantur
Hangt er zowat vanaf: in mijn computer zit een Intel E5200, met FSB 200MHz, 1:1 geeft dan 400MHz geheugensnelheid, pc3200 (met DDR3 :X)
Vandaar dat ik dus bij mij de FSB overclock tot 325MHz en 1:2 draai, zodat ik toch met een geheugensnelheid van 1300MHz zit (pc10400). Ik heb dus een dikke 3 keer meer bandbreedte, en aangezien bij Intel in het algemeen meer bandbreedte gewenst is geeft me dat dus ook meer winst tegenover uberstrakke timings.

Wat bij jou nu het beste is, dat moet je zelf uitmaken. De kans is klein dat je spectaculaire snelheden zal halen, en iets als 4:5 geeft hoogstwaarschijnlijk geen winst (de extra snelheid wordt niet benut door synchronisatiewachttijden).
Maar dit is eigenlijk iets wat je zelf moet en kan meten. Het hangt te hard af van de applicatie en je systeem, zodat er eigenlijk geen eenduidig antwoord mogelijk is op je vraag.

Verwijderd

Topicstarter
ahzo.. wel ik ga vanavond hem strakker timen (4-4-4-12-16-2t) maar ik kan nog een heleboel invulle zoals je kunt zien op de bios foto die ik in het begin heb gepost.

• Malantur
Ik stel zelf alleen de timings in die in CPU-Z aangegeven worden, voor de rest is het vaak veiliger om ze op auto te laten staan (tenzij je veel tijd hebt en/of wereldrecords in OCing te vestigen).
Google ook maar eens rond op memory timing guides, deze is bijvoorbeeld wel interessant (maar ondertussen wel 2 jaar oud..)

Verwijderd

Topicstarter
doet er ni toe!Ik ga dit eens bekijken, bedankt!

http://i37.photobucket.co...sovereign001/DSC02709.jpg

nu heb ik 4-4-4-12 ingevuld en de rest op auto gezet. Toch lukt het hem niet om op te starten onder die settings. Kan iemand op het oude biosfotootje eens met paint of een ander programma de waardes eens pennen, waar ik ze moet schrijven?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 18:23 . Reden: ingevuld faalt ]

• Malantur
Tja, volgens je openingspost zou hij standaard op 800MHz 4-4-4-12 op 2.1V moeten lopen, als hij dat niet doet dan staat de spanning waarschijnlijk te laag. Een andere mogelijkheid is dat de reepjes kapot zijn.
Als het wel op 2.1V staat:
Zet 'DRAM Timing Selectable' eens op auto, kijk wat het moederbord doet en vergelijk met de SPD van je geheugen.

Overigens is het op GoT wel gewenst dat je wat meer inzit toont, we gaan niet alle dingen voorkauwen. Als je jezelf niet kan redden in je BIOS dan is het afgeraden om uberhaupt aan overclocking te doen!

Nog een opmerking: ik weet niet of je het zelf al gemerkt hebt, maar de linkerkant van het scherm valt van de foto.. Toch een redelijk essentieel deel voor sommige timings ;)

Maar op toch nog terug te komen op je probleem:
Write to READ delay staat op 3. Write to read lijkt me tWTR te zijn.
Volgens de eerder gelinkte memory timing guide:
tWTR:
Large influence on stability / Small influence on bandwidth
From 10 to 8 didnt change results. 6 would lock up the system. This timing gives no bonus but affects stability a lot. Use with care.
Recommendation: Auto for oc/normal usage. 10 if you want to push mhz. Tweaked: 8(7)
Probeer die eens van 3 naar 10 te zetten.
(Dit had je dus ook perfect zelf kunnen zien, als je de foto van je bios naast de guide had gelegd..)

[ Voor 28% gewijzigd door Malantur op 08-11-2009 22:23 ]

Pagina: 1