Monitor calibratie, spyder 2,3 of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:57
Ik ben aan het rondkijken naar een tool om mijn beeldscherm (Samsung 710T op DVI) te kalibreren.
Ik fotografeer puur voor hobby maar wil wel een beetje kloppende kleuren...de kleuren die ik nu heb lijken wat kouder dan de printjes zonder aanpassing van Profotonet.

De kalibratie tools die ik heb gevonden zijn: Spyder express 2 en 3. Het enige verschil dat ik tussen deze 2 kan vinden is dat 3 rekening houdt met omgevingslicht en dat 3 ongeveer 30 euro duurder is.

Mijn maximale budget is 100 euro maar het liefst toch wel wat minder. Ik vraag mij af of het extra geld voor spyder 3 het waard is. Belangrijk is wel dat de software en hardware goed moet werken met Vista!

Wie heeft er ervaring mee of kan mij wat verder helpen? Als jullie nog betere alternatieven weten hoor ik dat ook graag :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er zijn zat reviews waarin die apparaten vergeleken worden.

Eén a twee jaar terug moest ik ook een keuze maken tussen de i1Display 2, Spyder 1, Spyder 2, Spyder 3 (was er net geloof ik?) en de Huey. Na het lezen van een aantal reviews is het de i1Display 2 geworden door de gunstige prijs (€100 via eBay in Amerika) en de zeer goede prestaties.

De precieze websites weet ik natuurlijk niet meer uit mijn hoofd, maar ik mag toch aannemen dat de desbetreffende reviews nog gewoon online staan :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Je zou natuurlijk ook iemand hier op Tweakers kunnen zoeken die zo'n ding heeft, en hem wil uitlenen voor een weekendje ofzo.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:15
Je zou ook kunnen beginnen met het doorlopen van de stappen op deze website:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Kalibreren op het oog is zeker geen vervanger van hardwarematige kalibratie, maar persoonlijk vind ik apparaten als de spider duur voor iets wat je niet vaak gebruikt, zeker in verhouding tot de prijs van een monitor.

De meest ideale oplossing is zoals ThinkPad aangeeft, kijken of je hem van iemand kunt lenen.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 10:01

Isniedood

nee, echt niet!

Wij hebben de spyder 3 en ik heb de samsung 226CW en daar doet hij het niet goed mee. Mijn broers monitoren doen het wel goed met de Spyder, maar hebben beide geen samsung. Het zal wel iets te maken hebben met het feit dat mijn monitor Adobe's RGB aan kan en een ander panel heeft. Hoe dan ook, ik heb er de pest in.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Bij 'mijn' fotozaak in Utrecht kan je ze huren voor 6 euro en wat borg. Aangezien je ze doorgaans toch maar 1x nodig hebt lijkt me dat beter?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mwah, stel dat je apparaatje 5 jaar meegaat. Dan heb je voor €20 per jaar gegarandeerd het beste beeld. Niet echt veel geld voor het gebruiksgemak dat je hebt.

Je kunt dan zo vaak kalibreren als je wilt. Als je een nieuw beeldscherm neemt, tv, laptop of gewoon als je kalibratie verlopen is en wel weer eens opnieuw gedaan mag worden.
Ramon schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:54:
Bij 'mijn' fotozaak in Utrecht kan je ze huren voor 6 euro en wat borg. Aangezien je ze doorgaans toch maar 1x nodig hebt lijkt me dat beter?
Als amateur zou ik het toch elk halfjaar eens doen. Dan kost het je maar €8 per jaar extra terwijl je dan geen apparaat op hoeft te halen en je het zo vaak kunt gebruiken als je wilt :)

[ Voor 39% gewijzigd door Gizz op 06-11-2009 16:57 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• gelukkie
Ramon schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:54:
Welke zaak is dit dan? Ik woon namelijk zelf in Utrecht. Huren zou wel een optie zijn om te testen of het überhaupt goed werkt. En dan later beslissen om te kopen..Of lenen dan als er toevallig iemand in de buurt woont en die dit zou willen.

Maar ik heb wat rond gelezen op internet. Zo zijn op amazon bij alle merken en types in deze prijsklasse veel reacties waarbij het slecht werkt..Maar kan nergens echt een goede test vinden tussen Spyder express 2 & 3 en de overige merken.

@Isniedood: wel gek dat het bij jou niet werkt, heeft vast iets te maken met dat argb idd..ik heb maar een simpel TN panel, dus dat zou niet zo'n probleem zijn neem ik aan..

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

gelukkie schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 17:05:
[...]

Maar kan nergens echt een goede test vinden tussen Spyder express 2 & 3 en de overige merken.
Hier in ieder geval een test tussen de Spyder 2 en de i1Display 2.
Spyder 2 en 3 vergeleken.
Spyder 2 vs Huey (en meteen een test die uitwijst dat op het oog kalibreren je beeld zelfs slechter kan maken).

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-04 15:56
Ik heb een Apple cinema display (23"). Kan ik een standaard calibratie inladen of is het totaal afhankelijk van mijn scherm, opstelling, etc...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
Dat laatste :) Zelf kalibreren geeft een heel ander resultaat dan een standaard profiel (ook het ACD profiel binnen OS X) gebruiken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Houd er ook rekening mee dat ie eventueel 2 schermen op dezelfde computer kan calibreren, de goedkoopste Spyders kunnen dat soms niet.

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Isniedood schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:53:
Wij hebben de spyder 3 en ik heb de samsung 226CW en daar doet hij het niet goed mee. Mijn broers monitoren doen het wel goed met de Spyder, maar hebben beide geen samsung. Het zal wel iets te maken hebben met het feit dat mijn monitor Adobe's RGB aan kan en een ander panel heeft. Hoe dan ook, ik heb er de pest in.
Ik heb ook een 226CW, wat ik opzich zeker wel een fijn scherm vind. Waarmee calibreer jij dat scherm dan eigenlijk mee, als ik mag vragen?

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #7

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 17:48

Remy

I usually get 100% accuracy

Ondanks dat het wel gerelateerd is aan fotografie, vind ik het toch meer in VB thuis horen.

Move FGA > VB in dit geval :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik zou voor de Eye One Display 2 gaan. De Spyders zijn niet zo goed volgens deze link.
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=11436

• gelukkie
Ik ga maar 1 scherm per pc gebruiken, dus dat is verder geen probleem...

Maar die eye one is wel flink duurder dan 100 euro...Veel links doorgelezen..en blijf het lastig vinden...

Ramon: over welke foto zaak had jij het gisteren?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Misschien even goed zoeken op e-bay? Het vervelende is dat iedereen het anders schrijft: i1, eye one, i one etc. Plus dat hij nu van X-rite is maar sommige verkopers het nog over 'gretag macbeth' hebben, de oude merknaam.

Hier in ieder geval al een i1 voor $140, al moet dat goedkoper kunnen. Zoals gezegd heb ik hem 2 jaar geleden uit de VS laten komen voor €100 inclusief verzendkosten.

• gelukkie
Bedank allemaal nog. Ben nog steeds aan het rond zoeken en denken, toch nog lastig...vooral omdat je gewoon niet weet wat goed zal reageren op mijn scherm en pc.

Toch zou ik graag nog de fotozaak in Utrecht weten waar ik eventueel wat voor 6 euro per dag kan huren...
Pagina: 1