Denon AVR1910 of Marantz sr5004

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo,

Ik ben geen audiofiel, maar wil toch een goede nieuwe geluidsinstallatie, op dit moment heb ik een oude home theater set van pioneer.
Eerst dacht ik aan de Denon s301, maar toen ik op dit forum las dat deze niet echt te vergelijken zijn met een losse receiver + boxen en niet geschikt zijn voor een grote kamer,
ben ik gaan luisteren naar een Denon AVR1910 + JBL Es80 boxen, dit vond ik mooi klinken, thuis kwam ik er achter dat de AVR1910 niet bij ons in de kast past, is 1mm te hoog :( .
Is de Marantz SR5004 te vergelijken met de Denon AVR1910?

De audio zaak waar ik naar de denon + jbl boxen heb geluisterd heeft geen Marantz.
Andere voorstellen zijn ook welkom mijn budget is rond de 1000-1200 euro.

Ik heb trouwens ook nog een ander vraagje, is het verstandig om het beeld van verschillende media ook via de receiver te laten lopen (UPC mediabox, Popcorn hour) of deze rechtstreeks op de tv en de audio via de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Denon en Marantz zijn van dezelfde overkoepelende organisatie maar daar houdt het dan ook op. Het zijn verder twee aparte bedrijven en dat zie je onder andere terug in de looks van de apparatuur en ook intern is het wat anders. Zo hoor je vaak dat Marantz muzikaal wat beter is en Denon juist weer scoort op andere vlakken. Ik moet zeggen dat ik niet durf te zeggen of het waar is, want Marantz heb ik nooit beluisterd aangezien ik de looks al niet mooi vind en dus nooit een Marantz zal nemen. Maar op de verhalen zou ik dus toch een winkel zoeken waar je Marantz kan beluisteren, want verschil zal er zeker zijn!

Overigens kan je de voetjes van negen van de tien receivers er af halen en die vervangen door iets lagere exemplaren. Want voetjes moeten er wel onder blijven eigenlijk voor de afvoer van warme lucht. Dus dan zou de Denon AVR-1910 toch een stuk lager komen te staan. Vraag me af of het kastje waarin jij de receiver wil plaatsen sowieso niet te klein is. De Denon is 1mm te hoog en daarvan uitgaande komt het kastje op 17cm. De Marantz is 16 centimeter hoog en maar één centimeter speling is echt te weinig voor een receiver. Het is niet dat je je strikt aan de waardes in de manual moet houden van 10 centimeter, maar die ene centimeter speling die jij hebt is echt te weinig.

Of je het van andere media door de receiver wilt laten lopen is aan jou. Het idee daarachter is dat je maar één HDMI kabel naar de tv hebt lopen en verder niets. Plus dat een dergelijke receiver het audio-deel van het HDMI signaal kan halen en dan heb je dus ook vanaf het apparaat genoeg aan één kabel. Als je bijvoorbeeld je UPC mediabox met HDMI op de tv aan sluit dan moet er nog een optische kabel naar de receiver. Doe je eerst alles via HDMI naar de receiver dan hoeft die optische kabel niet meer. Let wel dat je een receiver met HDMI Processing neemt en geen HDMI Switching, HDMI Processing is dus dat je receiver audio van het HDMI signaal kan halen. Maar met jouw budget heb je dat al snel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
Dank je, ik wist niet dat er zoveel ruimte tussen moet zitten (de Marantz gebruiksaanwijzing heeft het zelfs over 20 cm of meer ). Toch vind ik het dan raar dat er in de denon folden een dvd speler boven op de receiver staat. Ik denk ook dat veel mensen de dvd speler bovenop de receiver plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Je kunt rustig apparatuur stapelen. Op dat punt overdrijven de gebruiksaanwijzingen een beetje. Maar laat wel de voetjes staan, en zorg dan voor genoeg ruimte aan de zij- en achterkant.

Wat betreft de keuze... Dat moet je echt bepalen door te luisteren. Marantz klinkt een stuk warmer dan Denon. Afhankelijk van de klank-kleur van je speakers, kan het dan mooier, maar ook veel slechter klinken.
Zijn de speakers al warm, dan wil je absoluut geen warme versterker. Dat klinkt voor geen meter. Maar heb je vrij kille speakers, dan is het juist aan te raden om een warmere versterker te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
bosmas70 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 17:04:
Dank je, ik wist niet dat er zoveel ruimte tussen moet zitten (de Marantz gebruiksaanwijzing heeft het zelfs over 20 cm of meer ). Toch vind ik het dan raar dat er in de denon folden een dvd speler boven op de receiver staat. Ik denk ook dat veel mensen de dvd speler bovenop de receiver plaatsen.
Een DVD-speler is lang niet zo diep, dus dan is wellicht de helft van de bovenkant van de receiver nog steeds vrij. Vandaar dat een DVD-speler wellicht een minder probleem is. Maar ik zou het risico niet willen lopen om over de hele oppervlakte maar één centimeter speling/ruimte te hebben. Zoals gezegd is die 20 centimeter waar de gebruiksaanwijzing over spreekt wel erg veel en veelal niet nodig. Maar om nu van 20 centimeter terug te stappen naar net één centimeter vind ik dan wel een erg groot gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb onlangs een Denon (3310), Marantz (6004) en Pioneer (LX71) receiver uitgebreid vergeleken in een luistertest met diverse luidsprekers. Tussen de Denon en de Marantz hoorden wij (vriendin en ik) nauwelijks enig verschil, de Pioneer klonk wel wat anders (directer, iets minder warm). De verschillen tussen de luidsprekers waren vele malen groter. We hebben overigens gekozen voor de Denon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
Allemaal bedankt, ben er nog niet uit, het wordt of de Marantz SR5003 is tegenwoordig heel goedkoop te krijgen, nadeel blijft dan toch wel het kastje, weinig ruimte. Een andere mogelijkheid is de Marantz NR1501 echter heeft deze geen M-DAX (het beter laten klinken van mp3) en aangezien ik veel mp3 heb lijkt mij dat wel handig, heeft iemand ervaring met M-DAX wordt het geluid van mp3 aanzienlijk verbeterd?
Boxen worden waarschijnlijk de KEF IQ7 of de JBL Es80 heb nog niet de mogelijkheid gehad deze naast elkaar te beluisteren (vond ze allebei goed klinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
De keus is een marantz sr5004 geworden, boxen ben ik nog niet overuit.
Ik twijfel nog tussen mordaunt short mezzo 6 of de B&W 684, echter heb ik deze niet naast elkaar kunnen beluisteren. Ik vond ze allebei wel heel goed klinken, heeft iemand anders ervaring met deze 2 luidsprekers?
Heeft iemand ze misschien naast elkaar beluisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275003

bosmas70 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:31:
De keus is een marantz sr5004 geworden, boxen ben ik nog niet overuit.
Ik twijfel nog tussen mordaunt short mezzo 6 of de B&W 684, echter heb ik deze niet naast elkaar kunnen beluisteren. Ik vond ze allebei wel heel goed klinken, heeft iemand anders ervaring met deze 2 luidsprekers?
Heeft iemand ze misschien naast elkaar beluisterd?
Beste bosmas70,

Ik heb beide beluisterd maar dan op een denon receiver, type weet ik niet meer. Mijn interesse ging ook uit naar de B&W, maar de verkoper had er nog een paar andere speakers naast gezet waaronder een speaker van energy, dali, mirage oid en de mezzo6.

Eerst de B&W 684 en dat klonk goed. Daarna de andere twee speakers besluisterd en tot slot de mezzo6. De mezzo was net uit toen, en vielen ook binnen het budget. Wat een geluid kwam er uit die mezzo's. De b&w's vond ik een stuk wolliger in het laag en de hoge tonen waren minder gedefineerd. De mezzo's klonken velen malen ruimtelijker en het middengebied kwam ook meer tot zijn recht. Het laag vond ik ook gecontroleerder klinken, weliswaar minder aanwezig dan bij de b&w.

Al met al leek het alsof de b&w's achter een gordijn oid speelden, terwijl de mezzo's een ruimtelijk helder beeld neerzetten. En daar baalde ik van, want die b&w's vond ik er veel beter uitzien met die mooie kevlar conussen. Maar ik vond ook de bouwkwaliteit/afwerking van de b&w's minder dan de mezzo's. Dus de keuze was snel gemaakt.

Ik heb de mezzo's nu 1,5 jaar en worden aangestuurd door een denon avr 2808 en ben steeds blij met mijn keuze. Voor dit geld heb je echt een top speaker vind ik. Bovendien zijn ze in waht hifi ook zeer goed te spreken over de mezzo's. Ze vervelen me niet, en luister nog dagelijks met plezier. Dus ja, ik zou zeggen ga voor de mezzo's! Misschien is mijn mening wat gekleurd omdat ik ze nu zelf heb, maar ik heb van te voren zeer goed overwogen wat ik het beste vond. En dat zijn voor mij de mezzo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd.dv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 13:54
fijn dat ik dit forum tegen kom, ik had namelijk allemaal dezelfde vragen.

Ik heb dus een Marantz SR5004 aangeschaft en zoek er een paar goede boxen bij. Ik ben ook geen audiofiel maar wil wel kwaliteit. Ook mijn oog viel op de BenW 684 (erg mooie looks), en de ModauntShort Mezzo 6 had ik ook gezien (ook niet onaardig overigens). De Mezzo 6 zijn wat goedkoper maar wat ik begrijp prima, en minimaal even goed als de BenWs.

ik heb een vraag over het verhaal van vermogen. Ik weet niet beter dan dat de versterker meer vermogen moeten kunnen leveren dan de boxen aan kunnen om clipping tegen te gaan. Nu heeft de Marantz (7x) 100Watt en de Mordaunt boxen kunnen 150W aan, is dit dan wel een goede combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 13:28
Boxen worden waarschijnlijk de KEF IQ7 of de JBL Es80 heb nog niet de mogelijkheid gehad deze naast elkaar te beluisteren (vond ze allebei goed klinken).
Ik ben ook net gaan luisteren, heb de KEF IQ7, IQ70 en daarnaast ook Klipsch RF-52 en RF-62 gehoord. De Klipsch'en liggen in dezelfde budgetcategorie dan de IQ7, maar ik vond ze beter klinken. Kan het overwegen waard zijn? Ik heb er ook al veel goeds over gelezen, maar ik onthou vooral de opmerking dat ze een heel specifiek geluid hebben waar je weg van bent of compleet niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Dnomaid op 01-12-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
BobbyD82 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:41:
[...]Ik ben ook net gaan luisteren, heb de KEF IQ7, IQ70 en daarnaast ook Klipsch RF-52 en RF-62 gehoord. De Klipsch'en liggen in dezelfde budgetcategorie dan de IQ7, maar ik vond ze beter klinken. Kan het overwegen waard zijn? Ik heb er ook al veel goeds over gelezen, maar ik onthou vooral de opmerking dat ze een heel specifiek geluid hebben waar je weg van bent of compleet niet.
Heb je ook wel eens naar Focal geluisterd? Ze hebben niet zo'n sprankelend hoog wat KEF heeft, maar wel een zeer mooie weergave van het hoog. Maar ze hebben vooral wat meer laagweergave wat ik bij KEF vooral vond missen en bij Klipsch/Elac weer (veel) te veel vond.

Maar het is en blijft persoonlijk natuurlijk :)
pd.dv schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:23:
Nu heeft de Marantz (7x) 100Watt en de Mordaunt boxen kunnen 150W aan, is dit dan wel een goede combinatie?
Leesvoer:

Het feit dat luidsprekers een Ohm waarde en een bepaalde hoeveelheid watts in de specificaties hebben staan en versterkers ook, levert bij sommige Tweakers wat verwarring op. Dat is nergens voor nodig, want het steekt vrij eenvoudig in elkaar.

Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen.
Veelal staat achterop een versterker een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor vier speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4 - 16Ohm, A+B 8 - 32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer men slechts twee speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer er vier speakers worden aangesloten, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen. Dat is dubbel zo hoog. De oorzaak hiervan ligt in dat aandachtspuntje wat net genoemd werd. Wanneer men meerdere speakers aansluit, worden deze parallel geschakeld. Dat betekend dat de impedantie die de versterker "ziet", gehalveerd wordt. Om een gelijke spanning over de speaker te kunnen zetten, moet de versterker nu een tweemaal zo hoge stroom leveren. Twee maal 4Ohm speakers parallel betekend een impedantie van 2 ohm, er zijn niet veel versterkers die daar goed mee om kunnen gaan. Je kan dit vergelijken met het aansluiten van twee sproeiers op een tuinslang, om door elke sproeier net zoveel water te laten stromen als wanneer je er maar eentje op een tuinslang aansluit, zal er twee maal zoveel water uit de kraan moeten komen.

Samenvattend:
Wanneer men slechts twee luidsprekers op een stereoversterker aansluit, hoeft men niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer men er meerdere aan wilt sluiten, moet men opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is.

Vermogen
Zowel luidsprekers als versterkers hebben een bepaalde opgave voor het vermogen. Voor versterkers is opgegeven hoeveel ze kunnen leveren, voor luidsprekers is opgegeven hoeveel ze kunnen verwerken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het niet nodig luidsprekers en versterkers uit te zoeken met exact dezelfde opgave. Dit komt omdat deze opgave een maximale waarde is. In de dagelijkse praktijk, is de hoeveelheid vermogen die naar de luidsprekers wordt verstuurt erg klein!

Bij een normaal luisterniveau en "normale" speakers is dit nog geen halve Watt!! (en veelal een fractie ervan). Bij "hard" spelen praat men nog steeds maar over één tot enkele watts. Dit is een hoeveelheid die de meeste versterkers makkelijk kunnen leveren en die de meeste luidsprekers makkelijk kunnen verwerken.

Wanneer moet men het vermogen dan wel in de gaten houden?
Simpel: wanneer er grenzen opgezocht gaan worden. Wanneer het vermogen dat de versterker kan leveren veel lager ligt dan wat de speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer de de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker en zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje. Wanneer na een heftige houseparty wordt gemerkt dat de speakers wat dof klinken, bovenstaande is dus de reden. Let wel: dit is een beperking van de versterker, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke speakers er aan de versterker hangen. Dit treedt zowel bij speakers die veel vermogen kunnen verwerken als bij speakers die een laag vermogen kunnen verwerken op.
Wanneer de versterker veel meer vermogen kan leveren dan dat de speakers kunnen verwerken, zal men van bovenstaand probleem niet zoveel last hebben. Maar dan gaat er een ander probleem optreden. Namelijk: de speakers raken oververhit. Het maximale vermogen dat een speaker kan verwerken wordt door twee zaken begrensd. Als eerste is er de maximale uitslag die de conus kan maken. Wanneer deze grens overschrijdt, zal de speaker mechanisch beschadigen (de woofer klapt dan letterlijk kapot). Hier hoeft men bij een beetje deugdelijk ontworpen speaker bij het spelen van muziek niet bang voor te zijn. Alleen wanneer met behulp van een programma of speciale cd testtoontjes afspeelt kan men hier last van krijgen. Pas dus op…
Het tweede probleem waar tegenaan gelopen kan worden is het oververhitten van de speaker. Speakers zijn erg inefficiënte dingen. Bij een speaker wordt slechts 1% (vaak minder) van de energie omgezet in geluid. De rest wordt warmte. Al die warmte moet ergens heen. Het meeste wordt door de magneet opgenomen en uitgestraald. Er zijn grenzen aan wat de magneet kan uitstralen. En die grens is vaak wat als norm wordt genomen en wat in de specificaties van de speaker staat. Als die waarde wordt overschreden dan wordt de magneet erg heet. Er kan dan van alles gebeuren: door de hitte verliest de magneet zijn magnetisch veld; de lijm in de woofer kan smelten of de isolatie om het draad dat om de spreekspoel zit kan smelten ("doorbranden").

Maar lang verhaal kort: als je geen gekke dingen gaat doen gaat het veelal gewoon lekker samen. Je gebruikt met normaal gebruik toch maar enkele Watts.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 02-12-2009 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 13:28
FeaR1986 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:28:
[...]
Heb je ook wel eens naar Focal geluisterd? Ze hebben niet zo'n sprankelend hoog wat KEF heeft, maar wel een zeer mooie weergave van het hoog. Maar ze hebben vooral wat meer laagweergave wat ik bij KEF vooral vond missen en bij Klipsch/Elac weer (veel) te veel vond.

Maar het is en blijft persoonlijk natuurlijk :)
[...]
Wel gek dat je het hoog van de KEF's zo looft, dat vond ik nu net een pak minder toen ik ze beluisterde. De Focals die ik hoorde waren absoluut top, maar de zuilen vielen jammer genoeg ook in een andere prijscategorie (x2). Ik zou zelfs durven zeggen de meest complete speakers die ik hoorde. De Klipsch'en produceren een soort van 'live' sound en dat weet ik wel te smaken, die kwamen ook dichter in de buurt van de Focals. De beslissing is dan ook gevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
BobbyD82 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:18:
[...]Wel gek dat je het hoog van de KEF's zo looft, dat vond ik nu net een pak minder toen ik ze beluisterde. De Focals die ik hoorde waren absoluut top, maar de zuilen vielen jammer genoeg ook in een andere prijscategorie (x2). Ik zou zelfs durven zeggen de meest complete speakers die ik hoorde. De Klipsch'en produceren een soort van 'live' sound en dat weet ik wel te smaken, die kwamen ook dichter in de buurt van de Focals. De beslissing is dan ook gevallen!
KEF was de eerste speaker die ik ooit luisterde en vandaar dat het me nog steeds bij hangt hoe het hoog was. Zo helder en sprankelend gebracht in combinatie met de muziek die op stond. Helaas viel het midden en laag me dus wel tegen. Andere helaas is dat ik Focal nooit met KEF heb kunnen vergelijken omdat de winkels waar ze Focal verkopen veelal geen KEF hebben staan (hier in de buurt althans). En als er een KEF staat is het de KEF iQ50 van een paar honderd euro en die ga ik niet tegenover een Focal Chorus 826V zetten natuurlijk.

Klipsch heeft een hele ruwe sound met zeer veel laagweergave. Het hoog toen ik ze hoorde was letterlijk schel en deed soms pijn aan de oren. Maar dat zou meer hebben gelegen aan de Rotel versterker waar alles op was aangesloten. Een iets warmere versterker zou wonderen doen. En volgens iemand is dat ook zo, maar moet nog steeds een keer bij hem thuis de combinatie Klipsch RF-82 met Denon gaan beluisteren.

Ik ga zelf overigens wel voor Focal. Ben nu wat aan het sparen, want ben echt helemaal weg van die speakers. Nu alleen nog zien of het de Chorus 836V wordt of de 826W (de special edition) :)

Pagina: 1