[HW] Wat kan er mis zijn? RAM/CPU/HDD ?

Pagina: 1
Acties:

• Genosha
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02 12:21
Gisteren hield mijn Win XP na 5 jaar trouwe dienst op met stabiel draaien. Windows bleef rebooten of vastlopen bij boot.

Vanmorgen dus een reinstall geprobeerd en krijg doodleuk de 'hal.dll' error voor me neus. Harde schijf dus mogelijk naar de klote en inmiddels een nieuwe gekocht. Helaas bleef de installatie ook vastlopen, heb zowel een unattended geprobeer en mijn oude XP disc, dacht namelijk eerst dat het aan de unattened lag.

Inmiddels heb ik de CD van Knoppix in me systeem gegooid om te kijken of er niets mis is met mijn geheugen. Helaas reboot mijn PC tijdens test 7, met tot zo ver 0 errors.

Toch RAM naar de klote? Of wat kan het anders zijn?

----
System Specs:
P4 2.4Ghz HT
ASUS P4P800VM
3x 256MB RAM

Verwijderd

Hoi Genosha,

Je zou eens kunnen proberen om met één enkel ram reepje te booten; of helemaal zonder ram. Als het dan nog niet werkt zoals het voorheen deed, dan is je geheugen in ieder geval al uitgesloten.

• Genosha
Inmiddels draait de Knoppix memtest zonder problemen, maar wel met 2 geheugen bankjes in plaats van 3. Totaal geen errors of reboots meer sinds ik de derde eruit gehaald heb. Nu 2 passes gehad zonder error, dus ga proberen Knoppix te booten. Mocht dat werken dan hopelijk over op installatie Win XP en dan maar nieuw geheugen kopen. Op 512MB kan ik echt niet werken =)

[EDIT]
- Knoppix wil niet booten, komt niet verder dan het inladen van de kernel en het checken van me CPU/RAM, laad geen GUI in of niets.
- Windows XP installatie slaat vast tijdens het kopiëren van de bestanden.

Memtest geeft geen errors. Ik ga me oude HDD eens proberen

[ Voor 27% gewijzigd door Genosha op 06-11-2009 16:13 ]

• Genosha
Tot zover:
1) Oude HDD is echt dood, de installatie van Win XP kan hem niet meer analyseren om te zien welke partitie er aanwezig zijn
2) Memtest op de Knoppix test geeft geen errors met maar 2x 256MB ram
3) Windows XP blijft tijdens de setup vastlopen op het kopiëren van de bestanden naar nieuwe HDD
4) Andere CDrom speler brengt ook geen succes

Ik heb geen idee meer wat er kan zijn en wat ik nog zou kunnen proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Genosha op 06-11-2009 16:45 . Reden: punt 4 ]

Verwijderd

Heb je het nu al geprobeerd helemaal zonder ram reepjes?
Als het dan nog steeds niet werkt ligt het dus niet aan je ram,
vervolgens pak je van iemand anders een goed werkende harde schijf en probeer je of je computer met die harde schijf wel opstart (natuurlijk gewoon de schijf waar hij windows op geïnstalleerd heeft.)
als die nu wel opstart dus zonder ram en met die HDD van je vriend, dan betekend het dus dat die hdd van jou gewoon kaputt ist.
lekker simpel redeneren toch?

stel hij wil nog niet booten met een andere goede HDD, dan blijft er niet veel meer over (moeder bord kapot?)
aan je vid kaart zal het wss niet liggen, je kan gewoon XP installeren met een kapotte of zonder vid kaart...

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:42:
Heb je het nu al geprobeerd helemaal zonder ram reepjes?
Als het dan nog steeds niet werkt ligt het dus niet aan je ram,
vervolgens pak je van iemand anders een goed werkende harde schijf en probeer je of je computer met die harde schijf wel opstart (natuurlijk gewoon de schijf waar hij windows op geïnstalleerd heeft.)
als die nu wel opstart dus zonder ram en met die HDD van je vriend, dan betekend het dus dat die hdd van jou gewoon kaputt ist.
lekker simpel redeneren toch?

stel hij wil nog niet booten met een andere goede HDD, dan blijft er niet veel meer over (moeder bord kapot?)
aan je vid kaart zal het wss niet liggen, je kan gewoon XP installeren met een kapotte of zonder vid kaart...
Jij denkt een pc naar Windows te kunnen laten booten zonder werkgeheugen of videokaart??? Sorry, maar dat gaat toch echt niet ;)

@TS

Heb je de diverse FAQ's al doorgenomen, zoals de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter?
Kijk ook eens fysiek je moederbord na, misschien een lekke condensator of iets dergelijks?

Specs

• Genosha
Ik ga niet uit een werkende PC een harde schijf schroeven als ik vanmorgen om 12:15 een nieuwe heb gekocht die zou moeten werken.

Ik heb gekeken naar lekke condensatoren, vlekken etc. op mijn MoBo, niets gevonden. Heb daarvoor alle kabels losgemaakt om een goed beeld te krijgen. Ergens op GoT (ander topic over problemen) kwam ik tegen dat als de memtest op test #5 een error geeft er iets met je CPU is, de memtests die ik gedraaid heb gaven hier gelukkig niets op.

• Genosha
Ik heb van het weekend zitten praten met een vriend van mij en die zei dat de PSU eventueel defect kan zijn. Ik heb nog niet de tijd gehad om hem los te schroeven en te kijken of er geen condensators in de PSU defect zijn. Toch vraag ik mij dan af, kan een PSU zonder enige aanwezig te geven defect gaan in een tijd van 1,5 uur? IK zou toch dan al veel eerder gemerkt moeten hebben dat er iets mis was.

Tevens... mijn MoBo instellingen staan op 'Shutdown on powerloss', de PC zou zichzelf dus moeten uitschakelen en niet moeten rebooten. Tevens vallen de voltages die het MoBo aangeeft (5,7,12V) allemaal binnen de marges die ik in de FAQ's en op Google tegen kom. Lijkt mij dan weer niet dat de PSU defect is.

• Genosha
Update en nog steeds geen oplossing.

Op advies van mijn oom heb ik Hiren's Boot Disc gedownload en daar alle test tools een lange tijd laten draaien. Uit de Mem.Test, HDD Test, CPU Test, MoBo Test en Video>RAM>HD test kwamen geen foutmeldingen en constant een 'passed', geen probleem lijkt het.

Helaas, als ik dan de Mini Windows XP die op de disc staat wil opstarten loopt hij vast in het laden van Windows of krijg ik een snelle blue-screen waarna de PC weer reboot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Genosha schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:35:
Ik ga niet uit een werkende PC een harde schijf schroeven als ik vanmorgen om 12:15 een nieuwe heb gekocht die zou moeten werken.
Maar weet je zeker dat die hdd werkt? Het ding kan natuurlijk DOA zijn.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is altijd handig om door te nemen.

Je hebt een Asus P4P800 plank, die dingen zijn nogal irritant (wat betreft vage defecte zijn dit echt de brakste borden die ik ooit in handen heb gehad). ze geven namelijk niet echt consequent fouten, zo hangen eens in de zoveel tijd. Ik gok zelf op het mobo, test de onderdelen eens op een andere plank, ik denk dat je die problemen dan niet meer hebt.

• Genosha
De HDD komt in Hiren zonder problemen door tests heen. Ik heb hem ook al gepartitioneerd en staan zelfs al installatiefiles van Windows op, die helaas niet worden gebruikt omdat het systeem vastloopt tijdens de installatie. Ga er vandaag weer mee aan de slag, anders is het doegdoeg P4 en zodra er geld is maar een nieuw systeem halen.

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
resetknop loskoppelen?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Pagina: 1