• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ongeveer om de 3 jaar vervang ik de belangrijkste componenten van mijn systeem (Motherboard, CPU en memory). De laatste tijd heb ik frequent topics gelezen over de aanschaf van een nieuwe PC of onderdelen, alleen niet met het gebruiksdoel dat ik er mee voor ogen heb:

Aan een kant wordt de PC gebruikt voor simpel internetten / e-mail / mp3 / film afspelen, aan de andere kant maak ik de laatste tijd steeds vaker gebruik van VMware (Server) om vituele machines te bouwen (Linux / Windows)

Omdat mijn huidige systeem 3 jaar oud is wil ik hier niet meer in investeren om het op te pimpen, maar wil de key-components dus vervangen. Een snelle multi-core CPU en een flinke sloot geheugen zijn met name voor WMware ideaal. Ik overweeg daarom aanschaf van de volgende spullen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P6T Deluxe V2€ 214,90€ 214,90
1Intel Core i7 920€ 223,85€ 223,85
2OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK€ 149,90€ 299,80
ImporterenTotaal€ 738,55

Mijn oude systeem (Gigabyte GA-965P-DS4 / Core2Duo E6600 / 4GB mem) kan in principe nog prima mee, maar is dus zoals gezegd na 3 jaar aan vervanging toe.

De videokaart (X1950-XTX) zet ik over en voor de harddisk van het OS zit ik te denken aan een Intel SSD van 80GB, of twee Caviar Black HDU's in RAID0.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe anderen tegen de keuze voor de componenten aankijken.

Voor de modjes: Als het topic hiet niet thuishoort, dan verplaats / sluit het maar.

Verwijderd

ik zou 2x het goedkoopste geheugen nemen, namelijk pricewatch: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK
scheelt je 30 euro per reepje, en prestatieverlies ga je niet merken
je moet trouwens wel erg zware apps draaien al wil je 12 gig vol krijgen.. waarom niet gewoon 6?

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02 13:11
Je hebt inderdaad 3x dure onderdelen gebruikt :P Ik weet niet of je van plan bent over te clocken o.i.d. maar anders kan je zo een paar 100 euro van de prijs afhalen met andere onderdelen. De SSD zijn qua prijs/prestatie naar mijn mening meer het geld waard dan 3x zulke dure onderdelen, zeker het werkgeheugen.

Paar puntjes:
- Zorg dat de voeding op orde is
- Zorg voor goede ventilatie, op de totaalprijs zoals je'm nu hebt is een processorkoeler ook geen grote aankoop.
- Om kosten te besparen zou je een i5 860 kunnen overwegen i.c.m. bijvoorbeeld een MSI P55-GD65 en zoals gezegd sowieso goedkoper geheugen :P

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

shadownetwork schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:15:
- Om kosten te besparen zou je een i5 860 kunnen overwegen i.c.m. bijvoorbeeld een MSI P55-GD65 en zoals gezegd sowieso goedkoper geheugen :P
De 860 is natuurlijk ook een i7, wel belangrijk want dan heb je HTT. Niet altijd handig om te hebben, maar in dit geval wel denk ik. Maar inderdaad, een 860 is over het algemeen beter dan een 920. Daarmee heb je trouwens wel maar 4 geheugensloten, is 8GB al niet genoeg? Dat kan je zelf het beste inschatten lijkt me zo.

En een SSD is toch wat sneller dan een RAID0-setup. Als het alleen voor het OS is, en 80GB toch wel genoeg is...

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 06-11-2009 14:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Met VMware heb ik gemerkt dat meer geheugen altijd prettig is. Linux past altijd wel, maar Windows 2008 met Exchange doe je geen plezier met maar 1GB geheugen.

De keuze voor het Asus motherboard komt oa door het triple-channel DDR-3 geheugen. Dat is lekker snel en dat merk je volgens mij ook terug in de performance. De P6T staat ook op de Unofficial ESXi 4.0 Hardware Compatibility List.

De MSI P55-GD65 met een 860 CPU en 8GB geheugen is inderdaad een stuk aantrekkelijker geprijsd. Van het prijsverschil met de config die ik nu op het oog heb kun je mooi een SSD aanschaffen. Ik wil alleen de virtele systemen lekker ruim van geheugen kunnen voorzien, dus vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de P6T (en als over 3 jaar ook dit systeem weer vervangen wordt is 24GB geheugen vast ook goedkoper geworden. Deze uitbreiding houd ik wel in het achterhoofd).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke hardware je moet kopen is iets dat je prima zelf uit kunt zoeken aan de hand van reviews, benchmarks en specificaties. Om je op weg te helpen hebben we [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht

Dit topic gaat in elk geval dicht, omdat 'wat moet ik kopen'-vragen op deze manier niet de bedoeling zijn. Mocht je in je zoektocht nog tegen zeer specifieke vragen aanlopen, dan kun je een nieuw topic openen, maar geef daarin wel aan wat je hebt gedaan en waar je nog tegenaanloopt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.