CDR's: waar zit de data?

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-05 09:28
Ik heb zo'n labeller kit voor cd's en ik brak net zo'n cd doormidden (niet meer nodig), maar nou trok ik de zilverfolie laag mee. Nou vroeg ik me af; zit de data op de zilverlaag of in de doorzichtig plastic schijf? (En kan het kwaad de labels op mn cd??)

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 14:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

zilverlaag is alleen voor reflecties van de laser. in de 'plastic' laag zitten gewoon putjes.

labels op een cdr kan goed. wel zo goed mogelijk in het midden.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Iemand moet me dat toch duidelijk uitleggen.

Ik dacht dat je voorzichtig meost zijn dat de onderkant niet beschadigt raakt, maar een vriend van mij zie laatst dat de bovenkant belangrijker is :?:?:?:?:?:?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• cosmoOo
  • Laatst online: 30-04 14:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik weet het ook niet precies maar ik denk dat je de reflectie laag (bovenkant) eerder beschadigd als de onderkant. en daardoor dus voorzichtiger moet zijn met de bovenkant.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Op de bovenkant van de cd zit een beschermende laag, met daaronder de reflecterende laag. Als de bovenkant beschadigt raakt, reflecteerd het dus niet meer.
Op de onderkant van cd kan je weer krassen krijgen waardoor de laser het spoortje niet meer kan volgen.

Blaat

Verwijderd

De 'putjes' zijnde de data bevinden zich nét onder het label van de CD. Dus net onder de bovenkant. Je moet dan ook voorzichtig zijn met labels (speciale stickers gebruiken) en pennen (zónder oplosmiddel).

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vlak aan de onderkant van de bovenkant (dus dat zilverachtige spul) daar staat de data op ! De plastic onderkant zorgt alleen voor de stevigheid etc. Een kras op de bovenkant heeft als gevolg dat de data weg is. Een gras op de onderkant (plastic) zorgt ervoor dat de laser niet meer de data kan berijken of dat de laserstraal naar een andere kant gereflekteerd word. Als je deze kras netjes dicht zou maken of de cd zou pollijsten dan is ie weer leesbaar want de data staat er gewoon nog op.

Een label op een cd is niet slecht voor een cd. Integendeel.. Het beshcremt de bovenste laag. Nadeel echter: als de label niet helemaal netjes in het midden zit kan de cd in een cdromspeler op hoge toeren lawaai gaan maken omdat het gewicht niet helemaal netjes verdeeld is. Maar zolang je ze netjes in t midden plakt gaat alles goed !

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zondag 04 maart 2001 20:15 schreef Future het volgende:
Op de bovenkant van de cd zit een beschermende laag, met daaronder de reflecterende laag. Als de bovenkant beschadigt raakt, reflecteerd het dus niet meer.
Op de onderkant van cd kan je weer krassen krijgen waardoor de laser het spoortje niet meer kan volgen.
dus beide kanten zijn belangrijk.

Maar de bovenkant is toch belangrijker, omdat krassen aan de onderkant minder schade toebrengen, en die zijn ook makkelijker te 'restoren' => Tandpasta en dergelijke.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
De bovenkant is zeker wel belangrijk!!!!
De laserstralen ketsen daarop af. Als die laag er niet zit, dus bijvoorbeeld een kras op de bovenkant waardoor je op het plastic komt, dan gaan de laserstralen wel naar boven, maar komen ze niet meer terug op de laser.
De onderkant is natuurlijk ook belangrijk, want daar staan alle gegevens. Nu is daar wel een beschermlaagje zodat de cd nog wel leesbaar is als er een paar krasjes op zitten.

<edit>
man wat zijn jullie snel!
</edit>

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

De data wordt beschreven op de zilverlaag, dus als je door het plastic heen zou kijken kijk je tegen je data aan. Als er krassen komen op je plastic laag, heb je kans dat de laser van je cdrom speler moeite heeft om de data te lezen die op de zilverlaag (of wat voor kleur dan ook) zit. In principe is je data op de cd nog goed.
Als je de zilverlaag eraf zou halen door krassen aan de boven kant van de cd (bij zilveren nonames zonder beschermlaag gaat dat vaak vanzelf als je de CD vaak ondersteboven neerlegt), dan beschadig je de data laag van de cd, en ben je ook echt stukjes data kwijt.....
Dus daarom geen nonames kopen zonder bescherminglaag (te herkennen aan het spiegeleffect).....

Nu wat duidelijker?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

de bovenkant is de reflectie laag.
Het plastic bevat de nullen en enen. Gaat de silverlaag weg. Geen reflectie van het laser meer. Da's pech data weg. De bovenkant is in de meeste gevallen inderdaad belangrijker.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zondag 04 maart 2001 20:45 schreef They_killed_DE_PAUS het volgende:
De bovenkant is in de meeste gevallen inderdaad belangrijker.
Dank u

Maar als de 1-en en de 0-len aan de bovenkant bevinden, wat heeft de onderkant(die pujtes zijn toch 1-nen en 0-len :?:?:?:?:?:?).

Ja sorry, ben niet zo technisch, newbie.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 08:36
Op zondag 04 maart 2001 20:47 schreef FrankGuthrie het volgende:

[..]

Dank u

Maar als de 1-en en de 0-len aan de bovenkant bevinden, wat heeft de onderkant(die pujtes zijn toch 1-nen en 0-len :?:?:?:?:?:?).

Ja sorry, ben niet zo technisch, newbie.
Dat zegt hij niet.. de 1'en en 0'en zitten in het plastic. Het zilverfolie of whatever reflecteerd de laserstraal. Zonder dat folie gewoon geen reflectie dus geen antwoord naar de cdrom.

Verwijderd

Data zit net onder die bovenlaag. Helaas heb ik dat aan den lijve ondervonden met mijn favoriete CD'tje. Opeens was de bovenlaag eraf. Nogwel een dure MMore CD!

Verwijderd

Na de tekstuele uitleg van de CD-opbouw, hier ff een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.pctechguide.com/images/09cdr.gif

En hier mee info:

http://www.pctechguide.com/09cdr-rw.htm
Pagina: 1