Toshiba Tecra S2 Freezing

Pagina: 1
Acties:

• KoenAlberts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-11 14:40
Hallo allemaal,

Een maandje of twee geleden kreeg ik een oude laptop van een vriend (we barsten van de computerspullen dus een beetje onderling ruilen kan geen kwaad). A fijn, denk mooi laptopje voor bij mn vriendin! Heb er toen maar gelijk een wifi kaart voor in de cardbus gekocht en een nieuwe accu. Windows 7 geinstalleerd liep allemaal vrij vlot voor zo'n oud ding. Helaas waren niet alle drivers up to date voor windows 7 waaronder de vga drivers, deze heb ik van laptopvideo2go gehaald.

Na een uurtje of anderhalf begon opeens de laptop te freezen (geen beweging meer in de muis, geen ctrl alt del meer). In eerste instantie dacht ik aan een driver conflict, windows 7 er tot drie keer aan toe opgezet, maar telkens hetzelfde probleem.

Ik heb toen windows xp er voor de zekerheid opgezet om te kunnen uitsluiten dat het niet aan windows 7 zou liggen. Toch bleef dit probleem zich nog steeds herhaaldelijk voordoen met xp.

Software, daar lag het dus niet aan, over op een grondige hardware check. Het werkgeheugen eerst gecheckt met memtest86+, net voor het slapengaan had ik deze aangezet, toen ik wakker werd zag ik dat er de eerste 2,5 uur zich geen fouten hadden voorgedaan. Verder dan 2.5 uur was de test niet gekomen, de laptop was namelijk weer gefreezed in memtest86+ zelf 8)7 .

Toch voor de zekerheid maar ander werkgeheugen erin gepropt en windows xp laten draaien, weer hetzelfde probleem (freezen).

Zodoende lijken mij de hardeschijf en het werkgeheugen uitgesloten. Gezien memtest geboot was vanaf cd en er geen gebruik werd gemaakt van de hardeschijf.

Vervolgens de laptop omgedraait en even gauw bekeken of er veel stof bij de fan zat, dat zat er niet. Om het zekere voor het onzekere te nemen de laptop helemaal gestript van top, tot teen. Het viel me alles mee hoe weinig stof hier in zat, eigenlijk bijna 0. De laptop leek me prima stofvrij, dus maar over op de processor! Hier schrok ik echter...

Er is mij altijd verteld maar een drupje koelpasta ten grootte van een rijstkorrel, in de laptop leek op het eerste gezicht helemaal geen processor meer te zitten, zoveel koelpasta zat er tussen!!! De CPU en heatsink netjes schoongemaakt met een beetje alchohol en wattenstaafjes, deze leek weer zo goed als nieuw. Ffies laten drogen toen een klein beetje pasta erop en de hele laptop weer in elkaar gezet.

Eindelijk dacht ik het probleem gevonden te hebben, maar tot mij grote verbazing freezde deze gewoon opnieuw :'( !

Vervolgens nog getest of het misschien aan de adapter zou kunnen liggen, laptopaccu opgeladen, netstroom eraf en anders om (accu eruit en netstroom erop), wederom hetzelfde probleem.

Ik heb het internet nog enkele uren geraadpleegd, maar ik kom er tot op heden niet uit...

It's driving me crazy...

Het enige wat ik me nu nog kan bedenken:

- Toch een probleem ergens in het stroomvoorzieningcircuit...
- Een te hoog temperatuur probleem...

Het valt wel op dat de fan bij het opstarten van de laptop aanslaat maar eenmaal in windows slaat deze compleet uit en draait af en toe is een klein rondje (soort smartfan-control idee, alleen zie het in die bios nergens staan).

Het patroon is ook dat de laptop de eerste 1.5 uur gewoon blijft draaien en dan pas freezed, als je 'm dan direct reset en verder gaat werken dan freezed 'ie binnen het half uur al weer.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, ik kom er namelijk echt niet meer uit!

p.s. Weet iemand toevallig of ik die fan kan forceren om op volle toeren te blijven draaien?

Alvast bedankt!!!

• KoenAlberts
Niemand?

• KoenAlberts
Iemand?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online