Schrijven naar livecd op virtuele machine?

Pagina: 1
Acties:

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Hoi ik ben nieuw in de wereld van linux en omdat ik best veel vrijheid had op windows na alle jaren ermee gewerkt te hebben vond ik mn ubuntu trial wat eng.
Ik probeer nu dus een Linux-from-scratch systeem testen op een virtuele machine. Zo hoop ik meer te leren over de unix filesystem en standaard directories in linux (wat waar is zeg maar) en hopelijk genoeg kennis op te doen om alles te configureren zoals ik het wil. Belangrijk vind ik ook dat ik weet welke software ik heb en dat ik binary of tarball packages kan installeren zonder mn systeem onstabiel te krijgen.

Anyway na de iso v/d livecd (van LFS) te hebben geboot in mn VM had ik partities gemaakt en filesystems toegekend aan de partities (nog niets gemount behalve cd). Toen gewoon een command getest uit nooberigheid, namelijk mkdir blabla en er stond een opeens bestand blabla in mn root. Maar ik draai vanaf een livecd dus hoe kan ik schrijven naar een cd, is dat normaal of komt dat door mn VM ofzo? Het leek mij wat vreemd dus misschien weet iemand hier meer van.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Blijft dit er op staan na een reboot? Is het niet een memdisk?

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Als je in een VM met een live cd gaat werken dan onthoud ie niks tenzij je echt Linux op die virtuele computer installeert.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik ken LFS niet, maar goeie kans inderdaad dat je gewoon op een ramdisk aan het werk bent. Met andere woorden, zodra het RAM geleegd wordt (bij een reboot bij voorbeeld) is het weg.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Ik vermoed dat hij LTS bedoeld.

• jayvol09
LFS = Linux from scratch, volgens mij gewoon vanilla kernel dus.
Maar bedankt voor de info over het RAM geheugen (of core geheugen zoals het in een oude linuxguide genoemd word ;p ), blijkt dat mn concept van een livecd te beperkt was dus^^
Ik kan weer met een gerust hart gaan prutsen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:29
LFS is Linux From Scratch een barebone versie van een linux distributie met het minimale tools om Linux From Scratch te kunnen installeren op een systeem.
Niet echt de eerste distor die ik zou aanraden voor een beginner.
Kun je beter ubuntu ofzo pakken.
Wat er is gebeurt gok ik is dat er partities zijn aangemaakt op de vm hdd en dat je daar op hebt lopen werken.
Maar ik zou zeggen download ubuntu en ga daar via de shell klote en laat LFS even opzij liggen voor later als je echt moeilijke dingen wil gaan doen want LFS is echt pittig

[ Voor 19% gewijzigd door lordgandalf op 06-11-2009 00:22 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08-2025

afraca

Open Source!

Al leer je met LFS wel gelijk hoe linux écht in elkaar zit ;)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
misschien een mooie tussenweg is fedora :) gebruikersgemak maar af en toe wordt je toch weer keihard geconfronteerd met de console en wordt je kennis weer eens tot het uiterste getest :P

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:29
afraca schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 07:51:
Al leer je met LFS wel gelijk hoe linux écht in elkaar zit ;)
Dat is ook wel zo maar om nou te zeggen dat LFS makkelijk is en iets is wat je beginners aanbeveelt niet echt vind ik teminste :P

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• jayvol09
Ja kheb ubuntu dus al geprobeerd maar ik wil het hele idee van software compileren en draaien onder de knie hebben gezien ik in mijn korte tijd toch veel packages moest installeren die niet via een packet manager te vinden waren. Ook wil ik weten wat er nou allemaal in die ./ file directory mappen zit.
En complexe problemen zijn juist dingen waar ik me aandacht aan kan haken. Ik vind t wel leuk om aan de hand van de manual functie en de shell toch een operating system op een bootable drive te creëren ^^ daarom koos ik ook voor de distro zonder x window.
En omdat het in een VM is kan ik google er meteen bij roepen ;D
Zie het maar als een poging geïnspireerd door 40-dagen-zonder-windows :p Alleen denk ik door LFS meer te leren dan door ubuntu. Als de basics nog onbekend zijn zal menig ubuntu guru toch meer last krijgen bij complexere problemen.

[ Voor 27% gewijzigd door jayvol09 op 06-11-2009 13:58 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Je zou altijd nog een tussenvorm kunnen proberen natuurlijk, zoals Debian, wat min of meer neerkomt op een Ubuntu die niet standaard met desktop environment wordt geleverd.
Ik vrees dat je nu misschien min of meer leert zwemmen door het Kanaal over te steken.

'./' verwijst overigens naar je huidige directory, dus wat daar in zit verschilt per waar je het gebruikt ;)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

LFS is inderdaad wel een aardige manier om te leren hoe een systeem vanaf de grond af werkt. Het is echter totaal niet geschikt om een prettig werkend systeem op te bouwen, dus ik hoop dat je bereid bent om na een paar weken zwoegen het systeem op z'n boeddhistisch weer weg te gooien.

Gentoo is eigenlijk de opvolger van LFS, en is best aardig geschikt om zowel van te leren als een werkend systeem te hebben. Slackware is ook lekker spartaans, maar is wel mee te werken.

Al deze dingen hebben imho trouwens pas zin als je wel een beetje gewend bent te werken met een gebruiksvriendelijker *n?x systeem, anders zul je van bijvoorbeeld LFS ook niks leren, omdat je geen idee hebt wat voor commando's je eigenlijk aan het overtypen bent.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• jayvol09
'./' verwijst overigens naar je huidige directory, dus wat daar in zit verschilt per waar je het gebruik
/ is toch root? en ./ zonder iets erachter is dan toch ook gewoon te interpreteren als root (niet dat ik het nog een keer zo ga typen:p )?
Al deze dingen hebben imho trouwens pas zin als je wel een beetje gewend bent te werken met een gebruiksvriendelijker *n?x systeem, anders zul je van bijvoorbeeld LFS ook niks leren, omdat je geen idee hebt wat voor commando's je eigenlijk aan het overtypen bent.
Waarom zou ik dat meer hebben met ubuntu ofzo, de manuals zijn toch allemaal ongeveer tzelfde? Ik heb al geleerd dat ik mn home en swap partitie beter niet extended kan maken volgens de 'man fsdisk' :p

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 06:57
jayvol09 schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:52:
[...]

/ is toch root? en ./ zonder iets erachter is dan toch ook gewoon te interpreteren als root (niet dat ik het nog een keer zo ga typen:p )?

[...]

Waarom zou ik dat meer hebben met ubuntu ofzo, de manuals zijn toch allemaal ongeveer tzelfde? Ik heb al geleerd dat ik mn home en swap partitie beter niet extended kan maken volgens de 'man fsdisk' :p
/ is root, en ./ is huidige dir :)
Pagina: 1